Ira pitää kuulemma lausua iira?
Kommentit (31)
Ja minä olen Eva ja mua sanotaan Evaksi eikä Eevaksi.
Lausuisin kahdella, niin kuin Mia on Miia jne.
Ei kannata uskoa kaikkea mitä kuulee ;)
Mä tunnen Iran, joka sanotaan Iira. Lienii siis nimen omistajan vanhemmista kiinni kuinka se lausutaan...
Mä tunnen Iran, joka sanotaan Iira. Lienii siis nimen omistajan vanhemmista kiinni kuinka se lausutaan...
No riippuu kai ihan siitä haluaako Ira itse (tai Iran vanhemmat) olla Ira vai Iira.
Kyllä mun tuntema Kirakin on "Kiira", Mia "Miia", Karin "Kaarin", Nina "Niina", Julia "Juulia"...
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 21:39"]
No riippuu kai ihan siitä haluaako Ira itse (tai Iran vanhemmat) olla Ira vai Iira.
Kyllä mun tuntema Kirakin on "Kiira", Mia "Miia", Karin "Kaarin", Nina "Niina", Julia "Juulia"...
[/quote]
No näinpä. Ellei ole ulkomaalaisia sukujuuria, niin yleensä nimet lausutaan suomalaisittain. Ésim tuskin kukaan Elin on elin, vaan Eelin..
Ohis mutta ihmettelen suuresti koko nimeä Ira. Antaa lapselle nimi joka tarkoittaa vihaa.
Jos suomalaisittain lausutaan niin lausutaan nimenomaan niin kuin kirjoitetaan. Jos haluaa nimeksi Iira, niin sitten voi lapselleen antaa nimen Iira eikä Ira.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 21:39"]
[/quote]
No näinpä. Ellei ole ulkomaalaisia sukujuuria, niin yleensä nimet lausutaan suomalaisittain. Ésim tuskin kukaan Elin on elin, vaan Eelin..
[/quote]
Mä tunnen Nikon, joka lausutaan Niiko.
Entäs Mira?
Nimeni on Ira, olen ortodoksi ja nimi lausutaan IIRA. Tyypillinen ortodoksikarjalainen, venäläinen nimi. Iraida-pyhimyksen mukaan. Iro lausutaan IRO, se on myös karjalainen nimi. Irina = Iira, Ira.
Vrt. Mia, Pia, Mea, Kia, Fia, vai miten lausut nämä. Itä-Suomessa ja Kainuussa (ei ruotsinkielistä tai ylipäätään kansainvälistä vaikutusta) Evakin lausutaan tosiaan EVA. Ja Ira IRA. Mutta 80%:ssa lausutaan pitkänä. Asun Hgissä ja koskaan kukaan ei ole yrittänyt lausua nimeäni IRA, sen sijaan Kuopiossa parikin ihmistä yritti. Eli: eläköön murre-erot.
Lausun kaikkien suomalaisten nimet niin kuin ne kirjoitetaan. Ida on Ida ja Iida on Iida, nimi annettu ja sen kanssa mennään.
tämä on sama juttu kuin Satu-nimen kanssa, eli Satulla vai Sadulla? Luodin vai Luotin? Lonkan vai Longan? Iira vai Ira? Teea vai Tea? Nimenhaltija - tai tämän vanhemmat - määritelkööt kernaasti lausunnan. Ja miksi se muita häiritsee, noh, ollapa itselläkin surut tuota kokoluokkaa...
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 22:07"]
Lausun kaikkien suomalaisten nimet niin kuin ne kirjoitetaan. Ida on Ida ja Iida on Iida, nimi annettu ja sen kanssa mennään.
[/quote]
Joo samaa mieltä!!!! Kyllä Inka on In-ka eikä mikään Ing-ka ja Inga In-ga, ei Ing-ga. Suomalaisten nimet kuuluu lausua juuri niin kuin ne kirjoitetaan!
Minulla on nimi, joka kirjoitetaan pitkänä ja lyhyenä (tyyliin Lisa/Liisa) ja itseäni ÄRSYTTÄÄ kun jotkut sanovat nimen pitkänä. Kuinka moni sanoo "Mikaa" "Miikaksi"?
Moni sanoo että esim. Mia ja Miia on sama asia, minusta ei ole. En töksäytä lyhyesti Mia, mutta sanon Mia lyhyemmin mitä sanon Miia nimen. Jos joku on Iira sanon pitkänä, ja ira lyhyenä.
No ainakaan mun kaveri Ira on Ira YHDELLÄ ii:llä