G: paljonko maksat asuntolainaa? Paljonko säästät kuussa?
Mihin ja kuinka usein sijoitat tämän kuukausittain säästämäsi summan?
Kommentit (45)
Tän päivän keskutelujen perusteella ihmiset ovat kyllä todella varoissaan! Ja minkälaiset kuukausikulut/palkat teillä on kun 3000 e/kk on laittaa lainoihin ja säästöön? Jääkö arkiluksukseen ollenkaan rahaa? Olisi kiva tietään brutto-ja nettopalkkoja (ja ammatteja) näiden säästölukujen lisäksi. Itse tienaan bruttona 6000e/kk ja siitä jää verojen jälkeen 4000e mutta vaikka olin hetken asuntolainaton niin en ikinä laittanut kahta tonnia kuussa säästöön... Tosin olenkin sitten reissannut, ostellut timanttisormuksia ja Vuittonin ja Chanelin laukkuja jne. että kai sitä saisi rahaa säästöönkin. Olen vain jotenkin halunnut nauttia elämästä sen sijaan että laittaisin rahat säästöön. Nyt mietityttää että onnistuisiko molemmat kun täällä saa sellaisen vaikutelman että melkein kaikilla onnistuu? Ja eikö asuntosijoittaminen ole riskialtista? Hintakupla, vuokralaiset jotka eivät maksa vuokriaan, lainamarginaalien ja korkojen nousu, isot remontit?
Niin ja mistä te löydätte noita osakesijoituksia jotka kannattavat tässä taantumassa? Oon yrittänyt etsiä mutta kaikissa on arvo vaan laskenut viimeisen 5 vuotta..
lainaan noin 600e korkoineen, ja säästöön 0e
Asuntolainaan menee kiinteästi 800€ (korot+lyhennys) sen lisäksi teen ylimääräisen lyhennyksen palkkapäivänä 100€. Säästöön laitan 200€. Lisäksi teen ylimääräisiä lyhennyksiä yleensä noin 400-500€:lla/kk jos ylimäääistä rahaa. Säästöön menevän summan laitan ihan säästötilille jos tällä hetkellä koko 1,55% lakee parin kuukauden sisällä 1,05%:n. Tavoiteeni on maksaa asuntolaina mahdollisimman nopeasti pois, mutta myös matkustella kohtuullisesti.
Säästötileillä on reilusti yli prosentin korot ja rahastosijoitukset tuottaa keskimäärin 20% vuodessa. Taitaa olla satuttätejä palstalla.
Meillä menee asuntolainaan tonni kussa ja säästöön menee vain 150€ kuukaudessa. Muihin lainoihin menee 1100€. Puolison kanssa bruttotulot yhteensä noin 90 tonnia.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 18:10"] Itse tienaan bruttona 6000e/kk ja siitä jää verojen jälkeen 4000e [/quote]
Miten tämä on mahdollista? Mulla bruttopalkka 7700€ ( josta 750€ autoedun verotusarvoa) ja käteen jää 3400€/kk
[quote author="melba" time="17.03.2013 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 13:32"]
Mietin tätäkin aina välillä, mutta korkosäästö on ihan minimaalinen. Lainaa on enää vähän jäljellä (alle 20000e) ja korko alle 1%. Säästötilillä on huomattavasti isompi korko :)
[/quote]
Millä säästötilillä on huomattavasti isompi korko kuin 1%?
[/quote]
ainakin Daske bankin metsänomistajille suunatussa :)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 18:10"]
Tän päivän keskutelujen perusteella ihmiset ovat kyllä todella varoissaan! Ja minkälaiset kuukausikulut/palkat teillä on kun 3000 e/kk on laittaa lainoihin ja säästöön? Jääkö arkiluksukseen ollenkaan rahaa? Olisi kiva tietään brutto-ja nettopalkkoja (ja ammatteja) näiden säästölukujen lisäksi. Itse tienaan bruttona 6000e/kk ja siitä jää verojen jälkeen 4000e mutta vaikka olin hetken asuntolainaton niin en ikinä laittanut kahta tonnia kuussa säästöön... Tosin olenkin sitten reissannut, ostellut timanttisormuksia ja Vuittonin ja Chanelin laukkuja jne. että kai sitä saisi rahaa säästöönkin. Olen vain jotenkin halunnut nauttia elämästä sen sijaan että laittaisin rahat säästöön. Nyt mietityttää että onnistuisiko molemmat kun täällä saa sellaisen vaikutelman että melkein kaikilla onnistuu? Ja eikö asuntosijoittaminen ole riskialtista? Hintakupla, vuokralaiset jotka eivät maksa vuokriaan, lainamarginaalien ja korkojen nousu, isot remontit?
[/quote]
en minä ainakaan mitänn vuittoneita yms ostele. En koe tarvetta sellaiseen "luksukseen". Minun tuloni on vain alle 2000/kk netto. Lisäksi teen extratyötä jolla saan ylimääräisiin lyhennyksiin rahat. T:26
Asuntolainaa jäljellä n. 10 tonni, lokakuussa pitäisi olla maksettu! Yritys- ja autolainoja lyhennetään yhteensä 4000e/kk korkoineen, säästöön menee vaihtelevasti 0-3000e/kk, ja rHankoon käytetty remontteihin ja matkusteluun.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 18:10"] Itse tienaan bruttona 6000e/kk ja siitä jää verojen jälkeen 4000e [/quote]
Miten tämä on mahdollista? Mulla bruttopalkka 7700€ ( josta 750€ autoedun verotusarvoa) ja käteen jää 3400€/kk
[/quote]
Tätä minäkin ihmettelen, kun itsellä melkein samoilla bruttotuloilla käteen jää n. 3000€....
1500 kuussa lainoihin, vajaa tonni jää säästöön. Tosin nyt se käytetään korttiluottojen lyhentämiseen, meni kortit tappiin (25Ke) sinä aikana kun toinen ei ollut tienaamassa.
3300 lainaan ja korkoihin/kk ja osakkeisiin n. 800/kk ja en tieda edes mita menee elakemaksuihin jne. Ei asuta Suomessa ja mies vaan toissa. Yksi asunto Suomessa ja toinen ulkomailla. Ulkomailla asunto on n. 280 nelioo ja Suomessa 170. Pari autoa mutta niista ei ole velkaa. Valilla on tiukempaa ja valilla on rahaa enemman kaytossa...riippuen bonuksista jne.
Kehtaako edes laittaa... no vuokraan menee 660 e (vakipaikan varmistuttua tarkoitus ottaa pieni asuntolaina), säästöön säännöllisesti 100 e/kk (ihan tavis tilille) plus esim. kirppikseltä saatu tuotto. Osakkeena 11 000 e. Kaksi lasta, yhteishuoltajuus mutta lapset suurimman osan mulla. Eipä paljoa tunnut palkan jälkeen jäävän (hoitoala netto 1600 e plus 600 lapsilisiä ja elareita)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 18:56"]
[/quote]
Veroprosentti on sellainen 24-35%. Maksan lisäveroja loppuvuodesta sitten aina vähän enemmän tai vähemmän, riippuen siitä mitkä ovat mitkäkin vuoden tulot. Kolme eri työnantajaa ja freelancerveroprosentti enkä viitsi maksaa etukäteen enempää veroja kun ikinä ei tiedä kuinka paljon minäkin vuotena jaksaa tehdä keikkatyötä. Pääomatuloista ei ikinä tiedä paljonko joutuu minäkin vuonna maksamaan vähennysten jälkeen veroja ja paljonko jää käteen joten siksikin on helpompi sitten maksaa loppuvuodesta loput. En Lisäksi kerään verovähennyksiä niin paljon kuin mahdollista (tulonhankkimisvähennykset). En tiedä mikä se lopullinen tuloveroprosentti sitten on kaiken kikkailun jälkeen. Todennäköisesti kuitenkin enemmän.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 18:10"]
[/quote]
en minä ainakaan mitänn vuittoneita yms ostele. En koe tarvetta sellaiseen "luksukseen". Minun tuloni on vain alle 2000/kk netto. Lisäksi teen extratyötä jolla saan ylimääräisiin lyhennyksiin rahat. T:26
[/quote]
En kai tässä olettanutkaan että kaikki ostelisivat Vuittoneita. Itselläni on nyt vain ollut hetken sellainen tilanne että on ollut mahdollista ostella kaikkea mutta mietin vain että kun jotenkin ajattelin että oma tilanteeni oli jotenkin poikkeava (plus että olen tehnyt 80-120 h/viikko töitä) mutta täällä sitten keskustellaan että PÄÄSÄÄNTÖISESTI ihmiset laittavat 3000 e/kk säästöön ja lainojen lyhennyksiin vaikka käsittääkseeni esim 5000 e kk-palkka ei ole mikään keskipalkka Suomessa? Niin mietin vain että miten ihmiset pärjäävät? Tai kuinka suuri palkka on että voi laittaa tuollaisia summia säästöön ja silti saa muut kk kustannukset maksettua. Mutta kai sitä pitää alkaa itsekin säästämään, tosin olen ajatellut että suuri määrä euroja tilillä ei tässä eurokriisissä ole kovin hyvä ratkaisu enkä oikein ole löytänyt mitään järkevää sijoituskohdetta kun asuntojen hintojenkin veikataan koko ajan romahtavan ja vuokrat nousevat eikä kunnon vuokralaisia tahdo enää löytää ja niin edelleen....
Näin vanhenpainvapaalla säästän noin 400-500 e/kk. Asuntolainanlyhennys on noin 400 e/kk.
Asuntolainaa maksan 750€, säästöön menee kuukausittain rahaa säästötilille pari sataa, rahastoihin 150-250€ sekä vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen 60€. Niin ja pidän tarkoituksella liian korkeaa veroprosenttia, palautuksia tulee nytkin melkein 3000€
Lainaa jäljellä: 50.000 euroa
Lainalyhennys (lyhennän yksin): 550 euroa/kk
Vapaaehtoinen lisälyhennys: 200-300 euroa/kk
Rahastoihin, osakkeisiin ja korkeakorkoiselle tilille: 900 euroa/kk
Asuntolainaan noin 1000 euroa, säästöön talla hetkella vain 100-500 kuussa silla mina olen vauvan kanssa kotona ja elamme yhdella palkalla, tarkoituksena kuitenkin etta saamme asuntolainan maksettua kokonaan viiden vuoden sisaan.
Mulla on lainaa noin 75 tuhatta, lyhennän kuussa noin 550 e sis korko. Tällä hetkellä säästöön ei jää yhtää mitään.