Tytär löysi isänsä kuolleena palvelutalosta - vainaja oli virunut lattialla jo viikkoja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d3fc78a5-ebc9-4559-a203-0cb135c1a265
Aika rauhallista palvelua tässä palvelutalossa.
Kommentit (149)
Ei sinne itse katsomaan tarvitse mennä. Olisi voinut myös soittaa palvelutaloon ja pyytää käymään katsomassa. Näin olisin itse toiminut jos en saisi palvelutalossa asuvaan läheiseen yhteyttä muutamaan päivään.
Ovella käyneiden hoitajien (jos edes totta) olisi kyllä pitänyt ottaa yhteyttä vaikka talonmieheen ja päästä tarkistamaan tilanne. Kolme turhaa käyntiä on liikaa. Ei ehkä vielä ensimmäisestä olisi pitänyt sisälle pyrkiä mutta jos asukkaaseen ei saada yhteyttä käynneillä eikä puhelimitse niin vähintään toisella käynnillä ovi auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kävi kuitenkin ilmi, että vanha puhelin oli hajonnut. Sitten ostettiin uusi älypuhelin, jonka käyttö oli hänelle vaikeaa, tytär kertoo." Miksi vanhalle ihmiselle piti ostaa uusi ja monimutkainen älypuhelin? Edelleenkin saa niitä helpompia puhelimia ja on ihan vanhuksille tarkoitettuja puhelimiakin olemassa.
Toisaalta 70v ei nykyään ole vanhus. Juuri eläkkeelle päässyt. Ei pitäisi älypuhelimen käytönkään olla vaikeaa ellei ole täysin syrjäytynyt.
Kyllä minun, 63v eläkkeelle pari kuukautta sitten jääneelle, työkaverille olisi hädän tullen vaikeaa ja aika monelle muullekin, ihan ilman syrjäytymistä.
Palvelutaloissa on MAHDOLLISUUS ostaa palveluja muuten ne ovat kuin mitkä tahansa vuokra- tai kovanrahan asuintalot. Niissä asutaan täysin itsenäisesti, ei niissä kukaan käy palvelemassa ellei palvelusta ole tehty sopimusta ja myös maksettu. Ne ovat vanhuksille räätälöityjä asuintaloja, ei hoivakoteja!
Jos minun palvelutalossa asuva isäni ei viikkokausiin vastaisi puhelimeen niin ottaisin palvelutaloon yhteyttä ja pyytäisin käymään katsomassa. Jutun mukaan talosta löytyy päivisin yksi hoitaja. Enkä todellakaan odottaisi viikkoja!
Taas yksi tekopyhä omainen sarjassa ”huolestunut vasta siinä vaiheessa kun voi syyttää omasta välinpitämättömyydestään jotakuta toista”.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne itse katsomaan tarvitse mennä. Olisi voinut myös soittaa palvelutaloon ja pyytää käymään katsomassa. Näin olisin itse toiminut jos en saisi palvelutalossa asuvaan läheiseen yhteyttä muutamaan päivään.
Ovella käyneiden hoitajien (jos edes totta) olisi kyllä pitänyt ottaa yhteyttä vaikka talonmieheen ja päästä tarkistamaan tilanne. Kolme turhaa käyntiä on liikaa. Ei ehkä vielä ensimmäisestä olisi pitänyt sisälle pyrkiä mutta jos asukkaaseen ei saada yhteyttä käynneillä eikä puhelimitse niin vähintään toisella käynnillä ovi auki.
Entä jos asukas on lähtenyt matkalle tai vaikka tyttären luo käymässä, onko silloinkin asuntoon mentävä väkisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tytär sanoo käyneensä isän kuoleman jälkeen tämän asunnolla joka päivä, koska erilaisia kuolemaan liittyviä asioita piti hoitaa."
Ehkä olisi kannattanut käydä useammin silloin kuin isä vielä eli? Nyt tuntuu aikaa riittävän.
Miksi. Lain mukaan hoito kuuluu valtiolle.
Ei tasan varmasti kuulu valtiolle! Kämpän tyhjennys ja hautajais- y.m. kuolemaan liittyvät järjestelyt kuuluvat kyllä omaiselle jos sellaisia on.
Olipa höhlä kommentti!
Oletko itse holhouksessa?
Vierailija kirjoitti:
No ei palvelutalossa kukaan viru VIIKKOKAUSIA kuolleena...
Kasvot eivät olleet enää tunnistettavassa kunnossa, niin on se ruumis pitkään ollut asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tässä inisee, että miksei tytär mennyt katsomaan, no menihän se katsomaan heti kun pystyi ja lopputulos oli tämä!
Matka on lyhyt. Siellä käväisee päiväseltään.
Vanhukselle ei pidä ostaa puhelinta, jota tämä ei osaa käyttää.
Tytär ei pystynyt käymään ennen kuolemaa, nyt pääsee joka päivä.
Jos ei millään pääse (itse sairas, pienet lapset jne) pitää hommata sieltä vanhuksen paikkakunnalta joku joka käy, kun huoli herää. Meillä asui vanhus naapurissa ja vanhuksen tytär ihan maksoi meille siitä, että pidimme vanhusta silmällä. Minä, koululainen, vein postin joka iltapäivä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos asukas on lähtenyt matkalle tai vaikka tyttären luo käymässä, onko silloinkin asuntoon mentävä väkisin?
silloin tyypillisesti haiseekin ruumis porraskäytävään asti🙄
Vierailija kirjoitti:
1&2: no ehkä oletti että palvelutalossa vanhemmastaan huolehditaan, sitähän varten niitä on?
Sekoitat palvelutalon ja hoivatalon.
Palvelujataloja on pilvin pimein ja ne ovat ihan normaaleja vanhuksille räätälöityjä asuintaloja, joissa on joko vuokra-asuntoja tai omia osakkeita.
Palvelutaloja siksi että niissä on mahdollisuus (!) saada erilaisia palveluja, jos niistä erikseen maksaa. Hyväkuntoiset seniorit asuvat palvelutaloissa aivan kuin missä tahansa talossa. Ei niissä mitään hoitoa ole! Jos joku tarvitsee hoitoa sen hoitaa yleensä kunta ja jos tarvitsee siivous- tai pyykkäys- y.m. apua niin sitä voi palvelutalosta yleensä ostaa.
Onko palvelujen listalla elossaolotarkistus ja paljonko se maksaa? Voisi olla eri aikamääreitä, esim. vuosittain, kuukausittain, viikottain tai jopa päivittäin.
Ihmeen ilkeitä vastauksia taas täälläkin. Liekö ykkössivulla joitain mielenterveyspotilaita vastaamassa, jotka eivät kykene omasta elämästään huolehtimaan, kun asenne on tuollainen. Ei ole normaalia, että lapsi hoitaa 7-kymppistä vanhempaa kuin lasta, jos tämä kerran on hyväkyntoinen, kuten tyttärelle oli kerrottu.
Toisekseen yli 200 km matka ei todellakaan ole sellainen, josta käydään päiväseltään, jos yhtään on omaakin elämää.
Kolmanneksi, miksi palvelutalon nimi on palvelutalo, jos siellä ei yhtään katsota asukkaiden perään? Aivan vääristävä nimitys.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen ilkeitä vastauksia taas täälläkin. Liekö ykkössivulla joitain mielenterveyspotilaita vastaamassa, jotka eivät kykene omasta elämästään huolehtimaan, kun asenne on tuollainen. Ei ole normaalia, että lapsi hoitaa 7-kymppistä vanhempaa kuin lasta, jos tämä kerran on hyväkyntoinen, kuten tyttärelle oli kerrottu.
Toisekseen yli 200 km matka ei todellakaan ole sellainen, josta käydään päiväseltään, jos yhtään on omaakin elämää.
Kolmanneksi, miksi palvelutalon nimi on palvelutalo, jos siellä ei yhtään katsota asukkaiden perään? Aivan vääristävä nimitys.
t.kristallikissa
Meidän työpaikalla on monia, joilla on tuollainen työmatka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tässä inisee, että miksei tytär mennyt katsomaan, no menihän se katsomaan heti kun pystyi ja lopputulos oli tämä!
Matka on lyhyt. Siellä käväisee päiväseltään.
Vanhukselle ei pidä ostaa puhelinta, jota tämä ei osaa käyttää.
Tytär ei pystynyt käymään ennen kuolemaa, nyt pääsee joka päivä.
Jos ei millään pääse (itse sairas, pienet lapset jne) pitää hommata sieltä vanhuksen paikkakunnalta joku joka käy, kun huoli herää. Meillä asui vanhus naapurissa ja vanhuksen tytär ihan maksoi meille siitä, että pidimme vanhusta silmällä. Minä, koululainen, vein postin joka iltapäivä yms.
Ai lyhyt? Oletko joku lappalainen? Toisekseen jos isä on palvelutalossa, niin siellähän hänestä kuuluisi huolta pitää. Eikä asukkaan asua kuin tavallisessa kerrostalossa.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
silloin tyypillisesti haiseekin ruumis porraskäytävään asti🙄
Siltikään sinne ei voi mennä väksin palvelukodissa työskentelevät. Jos he sinne voisivat mennä heillä olisi ollut avain, ei olisi tarvinnut yrittää väliovea auki millään ( jos tekivät niin rikkoivat yksityisyyttä). Viranomaisista vain poliisi voi tunkeutua asuntoon väkisin. Poliisilta ehkä olisi voinut pyytää apua. Poliisi sitten soittanut tyttärelle ja hoitanut paikalle ruumisauton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaMeidän työpaikalla on monia, joilla on tuollainen työmatka.
Ai suuntaansa? Voi hyvä luoja, tuskinpa on. Eikö tuo ollut siis lähes 300km.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaMeidän työpaikalla on monia, joilla on tuollainen työmatka.
Ai suuntaansa? Voi hyvä luoja, tuskinpa on. Eikö tuo ollut siis lähes 300km.
t.kristallikissa
On.
Ja esim Turusta ja Tampereelta kuljetaan ihan normiksi työmatkaa Helsinkiin.
Mieheni ajaa Vaasaan Helsingistä kerrna viikossa asiakkaan luo päiväksi.
Normaali työssäkäyvä suhauttaa vallan hyvin vaikka joka lauantai Vaasasta Ouluun katsomaan isäänsä.
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissa
Ne on näitä vanhuksia, jotka ovat suututtaneet lapsensa ja tietävät kuolevansa yksin.
Hei herätkää. Ketään ei kiinnostanut avata ovea vaikka eteisessä oli postivuori ja hirveä haju. Miksi tyttärelle ei ilmoitettu postivuoresta ja hajusta? Hän olisi voinut soittaa vaikka poliisille. Tai matkustaa sinne itse.
Vierailija kirjoitti:
Onko palvelujen listalla elossaolotarkistus ja paljonko se maksaa? Voisi olla eri aikamääreitä, esim. vuosittain, kuukausittain, viikottain tai jopa päivittäin.
Palvelukäynti päivittäin, viikottain (esim. joka tiistai) on kyllä sovittavissa mutta silloinkin henkilökunnalla on tiedossa avain jolla asuntoon menevät.
Kummia hoitajia kun ei pitemmälle kiinnostanut onko pappa enää elossa.