Miksi päihderiippuvaisia niin kovasti säälitellään ja ymmärretään?
Ihmisellä on aika paljon rikosoikeudellista vastuuta 15+. Vaikka aivot kehittyy lähes kolmeen kymppiin saakka, niin puolet aiemmin täytyisi olla sisäistetty mitä yhteiskunnassa saa ja ei saa tehdä.
Jos joku alkaa käyttää päihteitä vaikka 18-vuotiaana ja jää riippuvaiseksi, niin sitten onkin ymmärrettävää kun on ollut ahdistusta ja aletaan kaivelemaan syitä lapsuudesta asti. Kun kuitenkin jokainen, oli vaikeaa tai ei, on monta kertaa kuullut, että huumeita ei kannata alkaa käyttää ja siitä harvoin seuraa pelkkää hyvää.
Pystyttekö selittämään tämän? Yllättävän moni on myönteinen ajattelemaan päihteiden käyttäjää olosuhteiden uhrina. Miksi näin on, kun muihinkaan asioihin huono lapsuus, nuoruus ja kovat kokemukset ei ole hyväksyttävä selitys?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Miksi anorektikkoja hehkutetaan? Täyttävät laitokset ja vaativat etuja ja palveluita.
Anorektikot on aika narsistisia usein. Ei normaaleja kiinnosta oma ulkonäkö niin paljon, että ottaa siitä elämäntyön.
Ymmärtämisessä ei ole mitään väärää, tyhmää tai pahaa.
Mielelläni haluaisin ymmärtää niitäkin ihmisiä joiden mielestä ymmärtäminen on sama asia, kuin asian fanittaminen ja ihannointi.
Luuletteko oikeasti ymmärtämisen vastustajat, että vihaamalla ja halveksimalla pystyy mitään saavuttamaan?
Olen itse sairastanut vaikeaa syömishäiriötä neljä vuotta ja en voi kuvitella miten vaikeaa olisi elää päihderiippuvuuden kanssa. Usein siihen liittyy oman tuskan lisäksi huonon seuran painostaminen käytön jatkamiseen ja sitten tietenkin psyykkisen riippuvuuden lisäksi fyysinen puoli. Itselläni on kokemusta vain "riippuvuuden" psyykkisestä puolesta ja jo se ajaa itsemurhan partaalle. Kamalaa kuvitella miltä tuntuu ihmisistä, jotka sen lisäksi ovat fyysisesti ja sosiaalisesti riippuvuuden kourissa.
Samasta syytä kuin tupakoitsijoita, narkkareita, lihavia, masentuneita, mielisairaita, erityisherkkiä ja työttömiäkin säälitään ja ymmärretään.
Miksi läskejä ymmärretään (olen läski).
Miksi tyhmiä ymmärretään (eli kaikki jotka ovat eri mieltä kuin minä)?
Miksi rumia ymmärretään?
Ilmeisesti moni juopon ja narkin omainen sairastaa jotain läheisriippuvuutta. Kuvittelee voivansa muuttaa tai pelastaa toisen ja jää siten mahdollistamaan ryypiskelyn ja pössyttelyn jatkumista.
Anoreksia on ihan toisenlainen vaiva; sehän on yhtä kaukana narsismista kuin yö päivästä. Anorektikko on oikeasti kaiken avun tarpeessa, hän kuvittelee voivansa hallita kaaosta hallitsemalla syömistään. Sen taustalla on ahdistus ja masennus, kelpaamattomuuden ja riittämättömyyden tunne, liian kiltiksi kasvattaminen.
Minusta on typerää tuollainen whataboutismi, kun asiat eivät todellakaan ole rinnasteisia tai vertailukelpoisia.
Mitä tulee ymmärtämiseen; asioiden ja ilmiöiden ymmärtäminen on hyvä (joskin mahdoton) asia. Ymmärtäminen lisää tietoa, eikä tarkoita jotain "sallimista" tai "hyväksymistä" vaan taustojen tuntemista, jotta asiat voitaisiin jatkossa tehdä paremmin ja virheistä oppia. Suppealla sanavarastolla tietysti "ymmärtää" tämänkin väärin. Tieto on aina rajallinen, vajaa ja muuttuva, mutta tietämättömyys ääretöntä ja pysyvää.
Niin miksi mitään pitää ymmärtää, kun voi vain hyökkiä ja sättiä vihaisena?
Ihmisen mieleen mahtuu kerrallaan vain rajallinen määrä asioita. Jos ihminen ei älyä tai välitä jostain mikä on sulle itsestäänselvää, niin sen mieli on varattu silloin muille asioille.
Pää voi täyttyä vaikkapa stressistä, huolesta, surusta, nälästä, janosta, mistä tahansa voimakkaasta tunnetilasta, väsymyksestä tai tiiviistä keskittymisestä. Nämä asiat vievät aivokapasiteettia pois muista asioista.
Oletko joskus tehnyt jotain minkä olet tiennyt vääräksi tai tyhmäksi, etkä pystynyt jälkikäteen keksimään sille järkevää selitystä?
Päihteitä alkaa käyttää enemmistö suomalaisista, monet jo ennen 18 ikävuotta, so. alkavat juoda alkoholijuomia. Se on meidän kulttuurissa hyväksyttyä. Riippuvaiseksi tulee vain osa. Etukäteen ei tiedä, ketkä, joskin jotain vihjettä saa vanhemmista sukulaisista. Myös perinnöllisyys on mukana, ei siihen aina "vaikeaa lapsuutta" tarvita.
Mikä sana tuohon tilalle, kun ymmärtäminen on suppeasanavarastoisille= hyväksyn ja ihailen?
Ymmärtäjä kirjoitti:
Samasta syytä kuin tupakoitsijoita, narkkareita, lihavia, masentuneita, mielisairaita, erityisherkkiä ja työttömiäkin säälitään ja ymmärretään.
Eli?
Näin naisena on tullut mietittyä, että mikä siinä on, kun päihderiippuvainen mies on monelle naiselle todella kuumottava vaihtoehto. Nainen voi antaa ihan järkyttävän paljon anteeksi jopa huumeiden käyttämistä. "Selvänä se on niin ihana ja ollaan sovittu, ettei se vedä mun aikana". En tiedä, vaikuttaako asiaan naisille tyypillisempi hoivavietti. Päihteisiin taitaa liittyä myös niin kovin jännittävä paha poika -efekti. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen mieleen mahtuu kerrallaan vain rajallinen määrä asioita. Jos ihminen ei älyä tai välitä jostain mikä on sulle itsestäänselvää, niin sen mieli on varattu silloin muille asioille.
Pää voi täyttyä vaikkapa stressistä, huolesta, surusta, nälästä, janosta, mistä tahansa voimakkaasta tunnetilasta, väsymyksestä tai tiiviistä keskittymisestä. Nämä asiat vievät aivokapasiteettia pois muista asioista.
Oletko joskus tehnyt jotain minkä olet tiennyt vääräksi tai tyhmäksi, etkä pystynyt jälkikäteen keksimään sille järkevää selitystä?
Olen, mutta aika harvoin. Ja selitys väärin tekemiselle on aina ollut pelkkä itsekontrollin loppuminen. Olen tiedostanut,että olen tienhaarassa ja olen itse valinnut väärän vaihtoehdon. Ja seuraukset väärin tekemisestä ovat olleet tuhoisia. Mutta en mä silti ole sanomassa, että mua pitäisi auttaa mokieni takia ja että teen yhä näitä vääriä asioita, kun toiset sitä ja tätä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti moni juopon ja narkin omainen sairastaa jotain läheisriippuvuutta. Kuvittelee voivansa muuttaa tai pelastaa toisen ja jää siten mahdollistamaan ryypiskelyn ja pössyttelyn jatkumista.
Anoreksia on ihan toisenlainen vaiva; sehän on yhtä kaukana narsismista kuin yö päivästä. Anorektikko on oikeasti kaiken avun tarpeessa, hän kuvittelee voivansa hallita kaaosta hallitsemalla syömistään. Sen taustalla on ahdistus ja masennus, kelpaamattomuuden ja riittämättömyyden tunne, liian kiltiksi kasvattaminen.
Minusta on typerää tuollainen whataboutismi, kun asiat eivät todellakaan ole rinnasteisia tai vertailukelpoisia.
Mitä tulee ymmärtämiseen; asioiden ja ilmiöiden ymmärtäminen on hyvä (joskin mahdoton) asia. Ymmärtäminen lisää tietoa, eikä tarkoita jotain "sallimista" tai "hyväksymistä" vaan taustojen tuntemista, jotta asiat voitaisiin jatkossa tehdä paremmin ja virheistä oppia. Suppealla sanavarastolla tietysti "ymmärtää" tämänkin väärin. Tieto on aina rajallinen, vajaa ja muuttuva, mutta tietämättömyys ääretöntä ja pysyvää.
Ei pössyttelijät ole narkomaaneja.
Vierailija kirjoitti:
Niin miksi mitään pitää ymmärtää, kun voi vain hyökkiä ja sättiä vihaisena?
No mutta, ajatellaan jos 16-vuotias vaikka varastaa meikkejä, niin kai sen ymmärtää,koska hänen varmasti teki kovasti mieli, koska perhe on köyhä ja kesätöitä ei saanut vaikka haki, ja sosiaalinen paine näyttää tietynlaiselta? Kyllä moni (ja laki) ihan tuomitsee,että varastaman ei pidä ja siitä on seuraukset. Miksi huumeet on ainoa asia,missä ihmiset ymmärtävät, mutta muita rikkeitä katsotaan pahalla ja yksilön valintana? Ap
Päihderiippuvaiset ovat myös taitavia manipuloimaan ja valehtelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtämisessä ei ole mitään väärää, tyhmää tai pahaa.
Mielelläni haluaisin ymmärtää niitäkin ihmisiä joiden mielestä ymmärtäminen on sama asia, kuin asian fanittaminen ja ihannointi.
Luuletteko oikeasti ymmärtämisen vastustajat, että vihaamalla ja halveksimalla pystyy mitään saavuttamaan?
En ole mielestäni vihannut ja halveksinut? Mun mielestä ymmärtäminen on todella huono tapa AUTTAA huumeisiin sortunutta, koska se vaan edesauttaa sitä, että käyttö jatkuu vapaasti. Ap
Miksi anorektikkoja hehkutetaan? Täyttävät laitokset ja vaativat etuja ja palveluita.