uraäidit/perheet ja lasten tavoitteelliset harrastukset, onnistuuko?
Epätoivoinen olo, kun tuntuu, että ruuhkavuosien hutera korttitalo kaatuu lasten harrastuksiin. Onko mahdollista kolme lapsisessa perheessä harrastaa lasten tavoittellisesti (urheilua/musiikkia tms.) jos vanhemmilla vaativa työ? Meillä siis toinen vuorotyössä ja toinen vaativassa asiantuntijatyössä, jossa reissuja ja tunnit paukkuu. Isovanhemmista ei kuskaajaa. Ajanko koko perheen tuhoon kun yritän väkisin ehtiä kuskailla lapsia ja sumplia kimppakyytejä? Olisiko onnistuneita esimerkkejä? Meillä lapset alakouluiässä ja sekä urheilua että musiikkia (sis. kotiharjoittelun) harrastetaan vanhempien jaksamisen äärirajoilla. Vaikuttaa, että lähinnä opettajien ja osa-aikaista päivää tekevien lapset ramppaa harrastuksissa...
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei lapset mene yksin harrastuksiinsa?
Meidän kaupungissa julkinen liikenne on lähes olematon. Meiltä kotoa ei pääse julkisilla mihinkään.
Esikoinen liikkuu osan harrastusmatkoistaan pyörällä: Mutta kyllähän se 8km/suunta + 2 tunnin harkat aika ison loven lukiolaisen illasta vie (kun läksytkin pitäisi ehtiä tehdä). Siksi kuskataan, jos ehditään. Ja talvella kuskataan aina.
Kuopus taas kuskataan urheiluharrastukseen, koska 8km matka polkupyörällä ei ole turvallinen hänen ikäiselleen. Ja muskariin siksi, että hänen soitin on niin iso, että sen kanssa ei voi pyöräillä
Missä kaupungissa julkinen liikenne on noin retuperällä? Minä asuin lapsena aivan umpikorvessa, täysin metsän keskellä ja matka harrastukseen oli 20km+, mutta bussit kulki edes sen verran että pääsi harrastukseen, vaikka muutama vuoro meni suuntaansa.
Monessakin. Ja tiekkö että sen sun lapsuutesi jälkeen monin paikoin liikenneyhteydet ovat huonontuneet. Eikä edes taksilla pääse Bernerin jälkeen.
En ihan ymmärrä tuota aloittajaa.. Toivottavasti noilla tavoitteellisesti harrastelevilla lapsilla on sentään paremmat käytöstavat. Ja muuttakaa sinne harrastuspaikan viereen, niin ei tarvii tänne tulla toisia haukkumaan,
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä tuota aloittajaa.. Toivottavasti noilla tavoitteellisesti harrastelevilla lapsilla on sentään paremmat käytöstavat. Ja muuttakaa sinne harrastuspaikan viereen, niin ei tarvii tänne tulla toisia haukkumaan,
Ja piti palata mussuttamaan.
Minkä harrastuspaikan viereen ajattelit, että kolmilapsinen perhe muuttaa?
Muita älykkäitä puheenvuoroja?
ei-ap
Niitä bussilinjoja on karsittu aika tavalla viime vuosina. Kun muutettiin tähän taloon reilu 10v sitten, meni edestä bussi kerran tunnissa. Sitten loppui vuorot viikonloppuisin ja päivisin ja vain aamuisin ja iltaisin meni busseja. Nyt reilu vuosi sitten loppui koko linja eikä mene enää yhtään bussia.
Emme asu edes missään korvessa vaan Etelä-Suomessa suuren kaupungin naapurissa. Kaupat ja palvelut ovat 5 km päässä, mutta kovat nopeudet eikä jalkakäytävää tai pyörätietä. Käytännössä lapsi on kuskattava harrastuksiin paitsi teini voi mennä kesäisin pyörällä.
Lasteni siskopuoli asuu Espoossa, on jo 17-vuotias ja edelleen aika usein kuskataan harrastukseen, jonne siis julkisella on 1,5 tunnin matka ja sisältää kävelyä, bussin, junan, bussin ja kävelyä. Kuka tahansa voi harrastaa sitä lähikoulun jumppaa, mutta osalla lapsista on oikeasti lahjoja parempaankin, ja he ovat innokkaita niitä lahjoja käyttämään. Ei siis kyse ole vain pikkupaikkakuntien lapsista, joita kuskataan vaan niistä lapsista, jotka harrastavat tavoitteellisesti eivätkä siis osallistu vain sen lähikentän pallotteluun.
Tässä siis syitä, miksi lapsia kuskataan.
Meillä kolme lasta, olemme eronneet, kummallakin vaativa työ. Yhteensä lapsilla on treenejä 10-12 kertaa viikossa. Kaiken avain on kimppakyydit. Isompien lasten osalta on neljän perheen kimpat, joilloin heidän 8-10 treenikertaa viikossa tarkoittaakin ihan vain muutamaa suuntaa/viikko. Kuopus on vasta eskarissa, häntä kuskataan aina itse. Mitenkään ei repeä tuohon rumbaan muuten. Ja siis nämä kimpat on ihan aina saatu toimimaan, kokemusta on viidestä joukkuelajista ja monista perheistä. Aina löytynyt halukkaita samalta suunnalta jakamaan vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei-ap
En nyt usko, että viestin kirjoittaja varsinaisesti neuvoi, vaan kritisoi epäkohteliaisuutta... voi tosin olla, että olen väärässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asiantuntijatyössä oleva yksinhuoltaja, jonka toinen lapsi kilpailee SM-tasolla. Nyt tyttö on jo kohta 13v ja menee itse harrastukseen kahdella bussilla, mutta haen autolla. Meillä on harrastettu paljon ja välillä olen väsynyt kuskauksesta. Nyt on helpompaa kun menee itse bussilla. Välillä on ollut kimppakyytejä mikä helpottaa paljon. Minusta pitää saada tehdä asiaa mihin on paloa, joten olen venynyt. Jos olisi toinen vanhempi olisi jo tosi kevyttä, tuntuu luksukselta pelķkä ajatus.
Saat rispektiä täältä ja tyttösi myös! Oon itse yhden tytön äiti, vuoroviikkoasumisen pystyimme järjestämään ja onneksi yhteistyö eksän kanssa toimii. Myös koskien yhtä rakasta harrastusta.
Ihanasti ajateltu toi, että lapsi saa tehdä sitä, mihin on paloa. Se kantaa.
Kiitos, mukava vastauksesi lämmitti mieltäni tosi paljon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei-ap
En nyt usko, että viestin kirjoittaja varsinaisesti neuvoi, vaan kritisoi epäkohteliaisuutta... voi tosin olla, että olen väärässä
Hän tuli ketjuun pätemällä että miksi te kuskaatte, minä en kuskaa koska minä olen superäiti ja minulla on ylivertolapset. Ja jankkaa ja jankkaa. ja sitten kitisee käytöstavoista.
Meillä kaksi uravanhempaa, toinen usein pitkillä ulkomaan työmatkoilla, mutta molemmilla toisaalta joustavat työajat ja etätyömahdollisuus. Meillä on kolme lasta, joista yksi treenaa 6xvko, toinen 5xvko ja kolmas 4xvko, iät 12-16 v. Homma toimii hyvin, mutta vaatii että:
- asumme hyvien julkisten yhteyksien äärellä
- lapset ovat omatoimisia ja motivoituneita ja jaksavat kulkea treeneihin julkisilla
- koulu joustaa, jotta kulkeminen iltapäivätreeneihin julkisilla onnistuu
Meillä siis lapset lähes aina menevät itse julkisilla, mutta haemme heidät illalla ihan jo turvallisuussyistä. Joka päivä vähintään yhdellä lapsella on treenit. Minulle tämä sopii enkä koe sitä hankalana tai stressaavana. Niin kauan jatketaan kun lapsilla riittää innostusta. Pakko meillä ei ole treenata ja osa lajeista ja harrastuksista onkin ajan myötä karsiutunut pois.
Saat rispektiä täältä ja tyttösi myös! Oon itse yhden tytön äiti, vuoroviikkoasumisen pystyimme järjestämään ja onneksi yhteistyö eksän kanssa toimii. Myös koskien yhtä rakasta harrastusta.
Ihanasti ajateltu toi, että lapsi saa tehdä sitä, mihin on paloa. Se kantaa.