Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laittakaa vinkkejä miten yksin asuva aikuinen voi säästää rahaa arjessa?

Vierailija
12.03.2019 |

Ajattelin että vois viikossa käyttää ruokaan vain 21 euroa eli 3 euroa/päivä. Onnistuuko?

Mistä muuten saisi edullisesti sellaisia lounasboksin kokoisia muovisia ja kannellisia pakastusrasioita? Tarvii ruveta kokkaamaan isoja satseja ja pakastamaan ruokia. Mulla on liian pieniä rasioita, niihin menee vain 5 dl. 6-7 dl ois hyvä koko.

Lidl on halpa, mutta siellä on huono valikoima. Miten onnistuu sellainen että kävis Lidlissä vaikka kerran viikossa ostamassa kaikki rehut ja hedelmät ja muuten tavallisissa ruokamarketeissa? Jaksaako sellaista ramppaamista pidemmän aikaa? Autoa ei ole. Kokemuksia ja muita säästövinkkejä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin Ikeasta itselleni sopivankokoiset rasiat. Teen itse kaiken ruokani, harvoin ostan mitään valmista. Teen ruokaa ison kulhollisen kerralla, syön sitä useamman päivän ajan ja ajoittain teen ruokaa pakastimeen.

Vierailija
2/14 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin pakastuspusseihinkin voi tehdä aterioita. Tämä kyllä sitten edellyttää että toisessa päässä on lautanen jolla ruuan voi lämmittää ja syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokabudjettisi on hyvin pieni, mutta en osaa sanoa onko mahdollista. Itse en ole onnistunut pitkäaikaisesti pärjäämään noin vähällä, vaikka tietysti välillä on yksittäisiä viikkoja, joina menee paljon vähemmän kuin keskimäärin. Mulla menee ruokaan ehkä 30 - 40 e viikossa, ja olen suht säästeliäs ilman pihistelyä. 3 e keskimäärin päivässä olisi tosi haastavaa, ja joutuisin varmaan syömään aika paljon samoja asioita ja kyllästyisin.

Paljonko sulla on tähän mennessä mennyt ruokaan?

Vierailija
4/14 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isojen ruokaerien valmistaminen ja jakaminen useammalle päivälle on neuvo jota näkee usein. Toimii, jos on suunnitelmallinen luonne eikä oo mielitekoja. Oon itse hivenen tuuliviiri luonteeltani. Jos omillani asuisin, hankkisin ennemmin yhdellä kauppareissulla pidempään säilyviä raaka-aineita pieniä eriä, vieläpä sellaisia jotka sopivat useampiin ruokiin käytettäväksi. Kertaostoksina pienemmät erät ovat usein halvempia, ja jos aitoa tarvetta suurtalouskeittiöannoksille ei ole, miksi maksaa kymmenestä perunakilosta jos yhdeksän niistä kiloista menee itäneenä haaskuun?

Vierailija
5/14 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä noin halvalla elää jos tykkää makaronivellistä. Itsellä menee 500g lihaa tai kanaa päivässä koska käyn salilla ja tarvitsen proteiinia. N. kerran viikossa lohta 500g. Päälle monipuolisesti kasviksia ja hedelmiä niin ruokaan menee about 250 euroa kuussa, en ole laskenut.

Vierailija
6/14 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä noin halvalla elää jos tykkää makaronivellistä. Itsellä menee 500g lihaa tai kanaa päivässä koska käyn salilla ja tarvitsen proteiinia. N. kerran viikossa lohta 500g. Päälle monipuolisesti kasviksia ja hedelmiä niin ruokaan menee about 250 euroa kuussa, en ole laskenut.

Proteiinia saa paljon muustakin kuin lihasta ja kalasta, ja paljon edullisemmin.

Vierailija
7/14 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mama riisinuudeli on tosi hyvää ja halpaa. Sellainen ja pari keitettyä kananmunaa menee ateriana, ja makssa n. 1e. Pakastevihanneksia kannattaa myös käyttää. Säilyy pakkasessa ja pussillinen sellaisia vaikka tonnikalan tai pähkinöiden kanssa on edullista. 

Vierailija
8/14 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä, siihen levite, juustoa, lihaleikkele, tomaattia.  Esimerkki kalliista.

Ostan vain silloin tällöin näitä.

Iso kattila, uunivuokia, foliovuokia vähemmän.

Yksi ruoka vaikka keitto, jota löytyy vielä loppukuusta.

Pienet rasiat ovat käteviä.  Kukin tyylillään.

Joka aamu puuroa.

Vierailija
9/14 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnäjauho Prismassa 2kg 0,71€.Siitä saa halvalla leivottua,kaurahiutaleista ravintoarvoa.Rainbow-kermajuusto 1kg 3,75€.

Vierailija
10/14 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksisin ennemmin keinoja tienata enemmän ja/tai keinoja hankkia ruokaa halvalla/ilmaiseksi.

Vierailija
11/14 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaa aina kilohintoja, eikä yksittäisten pakkausten hintoja.

Kaali, on halpaa ja hyvää: voi rouskutella raakana tai hauduttaa/keittää/paistaa.

Kananmunat, halpa ja hyvä proteiinin lähde.

Vierailija
12/14 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tarkoitus laittaa vaan ruokaan liittyviä vinkkejä?

Ruuassa menisin pienillä erillä. Käyttötavaroissa ja paremmin säilyvissä hygieniatuotteissa hankkisin taas tarjouksesta isompia eriä. Myös asumismuoto on yksi arkeen vaikuttava tekijä. Viihtyvyys ja käytännöllisyys toki etusijalla menisin, mutta ellei varsinaista tarvetta suuremmalle huonemäärälle ole, asuisin yksiössä, mieluummin halvemmassa kuin ihan ydinkeskustan alueella. Kesäisin polkupyörä, talvisin joukkoliikenne. Tilattujen lehtien sijaan kirjasto sikäli mikäli sellaiseen on käyttömahdollisuus. Jos harrastuksiin kuuluu kuntosali/uinti, voisin harkita saunatonta asuntoa->vuokra todnäk halvempi. Omistusasujana laittaisin hypoteettisen lainanlyhennyksen verran rahaa sijoitukseen kuukaudessa (sikäli mikäli en jo elä kädestä suuhun -tilanteessa).

Tuossa muutamia pähkäilyjä. Oon perheellinen omakotitaloasukki, hlökohtaista kokemuspohjaa yksin vuokralla asumisesta löytyy muutama vuosi opiskeluajoilta, eli tuo lista on mulla "jos pahin mahdollinen tapahtuu" -lista.

Vierailija
13/14 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan menekin kannalta olisi olennaista tietää, kuinka iso- tai pieniruokainen olet. Laita vaikka jotain listaa normaaleista ruokaostoksistasi ja syömisistäsi, niin sitten on helpompi tietää, mistä voit säästää.

Vierailija
14/14 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisiä halvan syömisen vinkkejä:

EI osteta valmiita leipiä, leikkeleitä eikä annospakattuja välipaloja. Tilalle itseleivottua leipää, puuroa (kuumennettua tai tuorepuuroa) ja sesongin hedelmiä. Mysliäkin voi tehdä itse, jos kiinnostaa.

Vertaile kilohintoja ja osta pääruoka-aineksiksi halvimmat mahdolliset. Huomaa, että osa vihanneksista on halvempia pakasteina kuin tuoreina. Harkitse lihan/kanan jatkamista kuivatuilla pavuilla, linsseillä ja herneillä.

Kauppaan kannattaa mennä viimeisenä tuntina ennen sulkemisaikaa katsomaan, olisiko hyviä alennuksia. Ennen kauppaan lähtöä kannattaa syödä kotona hyvin, jottei nälän takia sorru ostamaan turhia herkkuja.