Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys Heidi Hautalasta; onko mielestäsi tämä ongelma?

Vierailija
15.03.2013 |

Kysymys tästä aiheesta ilman trollausta, sarvia ja hampaita. Eikö tässä näiden tietojen perusteella ole kyse siitä, että Hautala on jäänyt kiinni ns. housut kintuissa ja uskottavuus on mennyt?

Hautala jätti kolme vuotta sitten maksamatta kotiremonttinsa ja -siivouksen yhteydessä eläkemaksut. Hautala maksoi töistä pimeästi.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/03/1722320/hautalasta-kanneltu-oikeuskanslerinvirastoon

Hautalan aiempia kommentteja muun muassa:

Puhe hyvistä palveluista on turhaa, ellei huolehdita, että niihin riittää rahaa. Mikäli kunta hankkii palveluja yritykseltä, joka laiminlyö työehtosopimuksia tai kiertää veroja, se varastaa itseltään. Kunnan kannattaa suosia yritysmaailman iloisia veronmaksajia.

Jos välittää hyvinvointivaltiosta, välittää myös sen rahoituksesta. Haastankin kaikki kansalaiset ja yhteisöt tutkimaan sitä, mihin hankittujen tavaroiden ja palvelujen tuottamisesta syntyneet voitot menevät ja kuinka niitä verotetaan. Lakeja pitää tiukentaa niin nopeasti kuin mahdollista, mutta muutoksen pitää alkaa heti. Mitä kansalaiset ja kuluttajat edellä, sitä julkinen sektori perässä.

Erityisen tärkeää harmaaseen talouteen puuttuminen on vaikeassa taloustilanteessa, jossa pelkkä säästäminen ei riitä, vaan tarvitaan myös lisää tuloja. -- Laskelmien mukaan valtio menettää 4-6 miljardin euron tulot harmaan talouden ja talousrikollisuuden takia. On siis kyse todella merkittävistä summista.

... sekä Hautalan kommentti Leena Luhtasesta:

Jos on ajateltu, että siirretään rahaa yksityiselle henkilölle, niin silloin nimenomaan työn teettäjä on vastuussa veroista ja eläkkeistä. Luhtanen reagoi asiaan niin kuin hän ei lainkaan tietäisi näistä lakipykälistä.

Eli kyllähän Hautala on ollut todella tietoinen siitä, että rikkoo lakia. Hän tuntee lain paremmin kuin tavalliset ihmiset, joten tietämättömyyteen ei voi vedota. En suoraan sanottuna ymmärrä, miten jopa Katainen puolustelee Hautalaa. 

Yhtä hyvin me tavikset voisimme jättää verot maksamatta kampaajalla käynnistä tai siivouspalveluista ihan vain sillä perusteella että kyse on niin pienistä summista, vai kuinka?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minkäs teet; hyväveli/siskokerho saa päättää kuka kärsii. Itse olen jo vähän turtunutkin tähän poliitikkojen epärehellisyyteen ja vastuun pakoiluun.

Vierailija
2/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/uutiset/henriksson_hautalan_ei_ole_sopivaa_jatkaa_harmaan_talouden_ministeriryhmassa/6540209

Hautalan tulevaisuus harmaan talouden ministeriryhmässä kyseenalainen. 

Pahin juttu tuossa on minun mielestäni se, että ministeri Hautala itse tietää 100% miten nuo verot kuuluu maksaa, joten kyse ei mitenkään voi olla huolimattomuudesta. Mikään "halusin auttaa maahanmuuttajaa" ei myöskään kelpaa, koska on hyvin paljon työttömiä maahanmuuttajia, joita voisi palkata ihan laillisesti töihin.

Oikeasti kyse on siis siitä, ettei ole haluttu maksaa veroja ja muita kuluja, koska ne jopa kaksinkertaistaa hinnan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oviremontista saa kotitalousvähennystä. Miksi Hautala ei hakenut sitä? Eikö kotitalousvähennys ole juuri tehty harmaantalouden kitkemiseksi? Lisäksi sillä yritetään työllistää juuri siivojia ja muita matalapalkkaista hommaa tekeviä.

Vierailija
4/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Harmaan talouden vastustaminen on nimenomaan ollut ministeri Hautalan (vihr.) profiilikysymyksiä, joten tämä asettaa vähän hankalaan valoon hallituksen uskottavuuden, Haavisto sanoo.

http://yle.fi/uutiset/haavisto_lahipaivat_ratkaisevat_hautalan_kohtalon/6540071

Pekka puhuu asiaa.

Vierailija
5/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mikään ongelma, leikitkö sä jotain journalitia sillä, senkin pölkky

Vierailija
6/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Hautala ei eroa, tarkoittaa se mielestäni lain tulkinnan muutosta, joka koskee kaikkia Suomen kansalaisia.

Vierailija
7/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautalan maksamista palkkioista ei ole tarvinnut toimittaa ennakonpidätystä tai maksaa sosiaaliturvamaksua.
Verohallinto ei kommentoi, seuraako kehitysministeri Heidi Hautalan (vihr) tapauksesta jatkotoimenpiteitä.

Hautala maksoi pimeitä palkkioita remonttimiehelle ja siivoojalle. Remonttimies kertoi IS:lle saaneensa Hautalalta noin 650 euroa. Siivoojalle maksettiin 250 euroa.

Verohallinnon ylitarkastaja Janne Myllymäki kertoo IS:lle verotusperiaatteista yleisellä tasolla.

- Kotitalouden teettämästä työstä pitää toimittaa ennakonpidätys, antaa vuosi-ilmoitus, ja mahdollisesti maksaa sivukuluja. Verohallinnolle näistä maksetaan työnantajan sosiaaliturvamaksu. Eläke- ja työttömyysvakuutusmaksu menevät vakuutusyhtiöille.

Palkkion maksajalla on ennakonpidätyksessä ja sosiaaliturvamaksussa 1500 euron vuosiraja.

Jos palkka on tämän verran tai vähemmän, siitä ei tarvitse toimittaa ennakonpidätystä eikä maksaa sosiaaliturvamaksua.

Lisäksi palkkion maksajan täytyy tehdä Verohallinnolle vuosi-ilmoitus palkan maksusta. Raja on 200 euroa, jota pienemmistä summista ilmoitusta ei tarvitse tehdä.

Hautalan maksamat palkkiot ovat alle 1500 euroa, mutta yli 200 euroa, joten vuosi-ilmoitus on ainoa kaavake, joka niistä pitäisi täyttää.

Palkkion saajan tulee ilmoittaa palkkiosta veroilmoituksessaan. Jos hän ei tee niin, hänen verotustaan voidaan jälkikäteen oikaista vahingoksi.

- Jos ilmoittamatta jätetty tulo on kovin suuri, kyseeseen voi tulla rikossyyte, mutta se riippuu myös tilanteesta: kuinka paljon tuloa, kuinka törkeä tilanne, onko se tahallista ja niin edelleen, Myllymäki kuvailee.

Vierailija
8/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo remonttimies on hänen veljensä ja siivooja siskonsa, niin tuskin tässä mistään rikoksesta on kysymys, mutta jos kysymyksessä on alan yritykset, niin silloin asia on aivan toinen. Ministeristason luottamustehtävässä ollessa ei tällaiset uutiset luottamusta rakenna, eikä monikaan tavallinen kansalainen tiedä voimassaolevia lakipykäliä ja siksi tästä on nyt noussut niin iso haloo. Kieltämättä kiusallista.

Vierailija
9/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 18:08"]

Jos tuo remonttimies on hänen veljensä ja siivooja siskonsa, niin tuskin tässä mistään rikoksesta on kysymys, mutta jos kysymyksessä on alan yritykset, niin silloin asia on aivan toinen. Ministeristason luottamustehtävässä ollessa ei tällaiset uutiset luottamusta rakenna, eikä monikaan tavallinen kansalainen tiedä voimassaolevia lakipykäliä ja siksi tästä on nyt noussut niin iso haloo. Kieltämättä kiusallista.

[/quote]

Eihän Hautala ollut ministeri, kun ko palveluja käytti.

Vierailija
10/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisinpa koko hallituksen kaatuvan, jos Hautala pyytäisi eroa.

Vierailija
11/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 Mutta ministereiden oletetaan tietävän ja ymmärtävän lainsäädännön, myös kotona ja vapaa-ajalla, jos sellaista sitten on.

Vierailija
12/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 18:21"]

9 Mutta ministereiden oletetaan tietävän ja ymmärtävän lainsäädännön, myös kotona ja vapaa-ajalla, jos sellaista sitten on.

[/quote]

Miten se nyt Hautalaan ja tähän tapaukseen liittyy?

Vierailija
13/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka meistä ei olisi joskus maksanut jollekulle rahat suoraan käteen? Mä oon rempannu taloo ja mökkii, pyytänyt lastenhoitajia ym. Olen maksanut laskulla, mutta joskus käteen. Myönnän, ettei se oo oikein, mutta joskus nyt vaan oon tehnyt niin. Kuka voi heittää ensimmäisen kiven, häh??? Tämä skandaali on hyvä, sillä se varmasti herättää poliitikot helpottamaan tätä systeemiä. Ei voi mielestäni olettaa että tavalliset kansalaiset osaa/jaksaa maksaa eläkemaksuja tai veroja saamastaan työpalvelusta. Kyllä se pitää jotenkin muuten toimia ton systeemin.

Vierailija
14/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 Me ei taideta nyt puhua samaa kieltä? 11

Vierailija
15/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa jeesusteluahan tämä koko kohu on, kun pimeenä teettäminen on yhtä yleistä kuin maidon juominen.

Vierailija
16/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 18:25"]

12 Me ei taideta nyt puhua samaa kieltä? 11

[/quote]

Ilmeisesti ei. Hautala ei ollut ministeri kolme vuotta sitten, kun remonttia tehtiin.

Vierailija
17/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 Ministeritason luottamustehtävässä edellytetään lainsäädännön mukaan tietynlaista tyyppiä. En jaksa nyt pykäliä tähän etsiä. Mitä nyt päivälehtien galluppeja on tänään seurannut, niin kansa vaatii eroa ja voihan sellaisen kyselyn vaikka tälläkin saitilla laittaa pystyyn halutessaan.

Vierailija
18/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 18:24"]

Kuka meistä ei olisi joskus maksanut jollekulle rahat suoraan käteen? Mä oon rempannu taloo ja mökkii, pyytänyt lastenhoitajia ym. Olen maksanut laskulla, mutta joskus käteen. Myönnän, ettei se oo oikein, mutta joskus nyt vaan oon tehnyt niin. Kuka voi heittää ensimmäisen kiven, häh??? Tämä skandaali on hyvä, sillä se varmasti herättää poliitikot helpottamaan tätä systeemiä. Ei voi mielestäni olettaa että tavalliset kansalaiset osaa/jaksaa maksaa eläkemaksuja tai veroja saamastaan työpalvelusta. Kyllä se pitää jotenkin muuten toimia ton systeemin.

[/quote]

Haastankin kaikki kansalaiset ja yhteisöt tutkimaan sitä, mihin hankittujen tavaroiden ja palvelujen tuottamisesta syntyneet voitot menevät ja kuinka niitä verotetaan. Lakeja pitää tiukentaa niin nopeasti kuin mahdollista, mutta muutoksen pitää alkaa heti. --

Erityisen tärkeää harmaaseen talouteen puuttuminen on vaikeassa taloustilanteessa, jossa pelkkä säästäminen ei riitä, vaan tarvitaan myös lisää tuloja. -- Laskelmien mukaan valtio menettää 4-6 miljardin euron tulot harmaan talouden ja talousrikollisuuden takia. --

Näin sanoo Heidi Hautala. 

Ei ole siis pelkästään kyse siitä, onko pimeenä maksaminen oikein vai ei. Vaan siitä, voiko joku ajaa tällaista asiaa ns. kaksilla raiteilla.

Esim. itse en pidä musiikin lataamista vertaisverkosta isona asiana. Mutta jos joku ministeri esiintyisi jatkusvasti piratismin ja vertaisverkkojen vastustajana ja ajaisi lakia jolla TEOSTO saa satojen tuhansien korvauksia jostain piraattilevystä ja samalla jäisi itse kiinni laittomasta latailusta, niin kyllähän siinä uskottavuus menisi.

Vierailija
19/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 Aivan, kyse on luottamustehtävästä, josta on olemassa oma säännöstönsä.

Vierailija
20/37 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidi teki sutkimaisen tempun ja vielä esittää tyhmää ja ettei tiennyt, kenelle maksoi. Haloo. Muikku istuu vielä harmaata taloutta käsittelevässä valiokunnassa. Mitä kaksinaamaisuutta ja sallikaa mun nauraa.

Millaista väkeä te oikein äänestittekään eduskuntaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi