Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli sinulle luksusta 70-luvulla?

Vierailija
15.03.2013 |

Mikä oli sellaista, mitä et saanut tai sait vain äärimmäisen harvoin, koska sitä pidettiin kalliina luksustuotteena?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantai-iltaisin saatiin siskon kanssa saunan jälkeen 0.33 l jaffapullo puoliksi. Toinen kaatoi millilleen tasan puoliksi samanlaisiin laseihin ja toinen sai sitten valita, tarkan mittailun jälkeen. Se oli luksusta ja spesiaalia!

Vierailija
22/31 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 11:46"]

Todellakin. Olen syntynyt kymmenen vuotta myöhemmin eikä tosiaan ollut juuri mitään noista. Mistä oikein sen köyhyyden kehittelit mielessäsi?

[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 11:38"]

Minä iolen aina luullut eläneeni köyhän lapsuuden mummoni hoivissa mutta olen pikkuhilja tajunnut että asia ei ehkä ollutkaan niin. Olen syntynyt v 1964 ja minulla oli

-nelivuotiaana kaunoluistimet ja polkupyörä

-tv-peli heti kun se ilmestyi

-kylpyamme, vc ja keskuslämmitys

-lomamatkoja

-urheiluharrastuksia ja leirejä, ratsastuleirejä myös

-MM-jääkiekkomatseja, sirkuksia, jääsirkuksia

Hyvää ruokaa, lisäkesalaatteja yms. Ravintolassa kävin ensimmäisen kerran kun oli 10v, lintsille matkustettiin vuonna 1970 300 km.

[/quote]Hm, en tiedä. Mummo oli kuitenkin aika nuuka ja teki esimerkiksi vaatteet itse aika pitkälle ja käytin serkkujen vanhoja vaatteita lapsena. Mutta uusi mekko oli aina juhlissa, mummon ompelema. Ja joka lauantai sain jaffapullon saunan jälkeen.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaanmatkat tulee ensimmäiseksi mieleen. Käytiin mm. Kreikassa, Italiassa ja Espanjassa, Yhdysvalloissa, Thaimaassa (juu, jo silloin), Euroopan eri kaupungeissa jne. Lisäksi laskettelureissuilla yleensä Sveitsissä ja Itävallassa. Ehkä myös tietyt merkkivaatteet ja pelit, joita isä toi ulkomailta, kun työn puolesta matkusteli. En osaa oikein muuta sanoa, nuo edellä mainitut olivat jotenkin jokapäiväisiä. Ja en halua brassailla, se vaan oli meidän "arkea".

Vierailija
24/31 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 1970-luvun alussa melkein kaikki ulkomaantuliaiset oli luksusta. Voi että kun joku sytytti Benson&Hedgesin tai sihautti auki Budweiserin! Vielä varhemmin eli 1960-luvulla jo Marabou ja Löfbergs Lila herättivät suurta kateutta, Kijafasta puhumattakaan.

Vierailija
25/31 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaaja 24 lisää, että syntymävuosi on 1966.

Vierailija
26/31 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Limsakori juhannuksena ja laivamatkat Ruotsiin, kun vanhempia sisaruksia asui siellä.

Koulusta odotti aina vaateavustusrahaa syksyisin (30 - 50 mk) niin sai ostaa uuden paidan tai housut.

Muuten ei niin mitään kaivannutkaan kun aika kului aamusta iltaan kavereiden kanssa ulkona...

Vierailija
27/31 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

VHS-kasetit. Oli muuten hiton kalliita silloin kun olivat ajankohtaisia. Plip-plop-peli 70-luvulla. Me pihan pennut oltiin kai kaikki enemmän tai vähemmän keskiluokkaa, mutta vain yhdellä oli semmoinen telkkariin kytkettävä peli jossa liikuteltiin pystypalkkia ylös tai alas jotain tenniksen tapaista.

Vierailija
28/31 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkit, limut, murot, varsinkin ne ylimakeat hunajamurot, mitä sai varmaan kerran kahteen vuoteen.

Meillä juotiin maitoa, vettä tai äidin keittämää mehua. Kaakaota sai mummulassa. Murojen sijaan aamupalalla oli puuroja ja synttäripäivinä äiti teki popcornia kattilassa, jonka kyljessä oli kirsikoita.

Vierailija
29/31 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain maitoa silloin kun halusin ja puhdas pinnasänky.

Vierailija
30/31 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyttiin, että mitä et saanut.

En saanut koskaan merkkifarkkuja. Minulle ostettiin farkut aina jostain halpahallista tai säästömarketista.

En saanut yleensä juuri mitään mitä olisin halunnut. Olimme kyllä köyhiä, mutta ihan varmasti minulle olisi joskus voitu ostaa jotain kivaakin.

Vierailija
31/31 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Limsakori juhannuksena ja laivamatkat Ruotsiin, kun vanhempia sisaruksia asui siellä.

Koulusta odotti aina vaateavustusrahaa syksyisin (30 - 50 mk) niin sai ostaa uuden paidan tai housut.

Muuten ei niin mitään kaivannutkaan kun aika kului aamusta iltaan kavereiden kanssa ulkona...

Pitikö teidän hakea se vaateavustuslomake luokan edestä opettajalta?

Meidän luokalla piti.

Sitä avustusta myönnettiin vain oikeasti vähävaraisille. Oli varmasti nöyryyttävää käydä se lomake opettajalta luokan edestä.

Minusta se oli typerästi järjestetty, ihan huomaamattomasti senkin asian olisi voinut hoitaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi