Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tiedä mitä tarkoittaa jesuiitta

Vierailija
15.03.2013 |

On tullut muitakin tilanteita eteen, että minulla on aukkoja yleissivistyksessä juurikin uskontoon liittyvissä asioissa. Koska en kuulu kirkkoon, en käynyt lukiossa uskontotunneilla. Olisi kyllä pitänyt, näin jälkikäteen ajatellen. SIlloin sitä vaan oli iloinen hyppytunniesta, jolloin ehti tehdä läksyt.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo nyt pitäisi tietää jos historian tunneilla olet käynyt.

Vierailija
2/5 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, älä välitä, en minäkään tiedä ja tarvitseeko sitä kaikkea tietääkään. Riittää kun joku toinen tietää ja voi kysyä. Ei ole tyhmää kysymystä, on vain tyhmiä vastauksia, kuten tuo 2.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 09:01"]

Kyllä tuo nyt pitäisi tietää jos historian tunneilla olet käynyt.

[/quote]

ok, no ei ainakaan sit ole jäänyt mieleen =) Mun kiinnostuksen kohteita oli enemmän matematiikaa, fysiikka, kemia ja kielet

Vierailija
4/5 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo,

Euroopan historiassahan Jesuiitoista puhutaan lähinnä ajalla ennen ranskan vallankumousta, joten eipä siitä koulussa paljon varmaan mieleen jää. Tuota aikaa kosketaan historian kursseilla nykyään luvattoman vähän, vaikka se on eurooppalaisen kulttuurin kannalta se tärkein historian vaihe.

Sen sijaan esimerkiksi Etelä-Amerikan kulttuurin, politiikan ja identiteetin ja sosiaalisen kehityksen suhteen jesuiitoilla on edelleen hyvin tärkeä osa (sellainen, jota ei protestanttisesta ja maallistuneesta yhteiskunnasta käsin osaa edes kuvitella, ja jossa meikäläiset ruokakupongeja ja puuroaineskasseja jakelevat seurakuntadiakonissat näyttävät lähinnä nukkekotipuuhastelijoilta) , ja niipä asiasta ehkä voisikin lukea mieluummin maantiedon tunneilla - tai opeteteaanko missään aineessa peruskoulu-tai lukiotasolla esimerkiksi maailmanpolitiikkaa tai sosiaalista tasa-arvopolitiikkaa tai vastaavia un- tai unesco-tyyppisiä asioita? Sieltä jesuiitat varmaan olisivat voineet tarttua mieleen.

Vierailija
5/5 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sananahan tuo on varmasti kaikille tuttu ainakin jossain määrin, mutta enpä minäkään osaisi kovin tyhjentävästi sanan merkitystä selittää, ja olen sentään lukenut uskontotieteen perusopinnot (ja muutaman kurssin siitä eteenpäinkin) yliopistossa! Lukiossakin minulla oli kaikki mahdolliset valinnaiset uskonnon kurssit, mutta noissakin se riippuu melko pitkälti proffan/opettajan henk. koht. intresseistä, mitä aiheita painotetaan, ja mitkä sivutaan mahdollisimman vähäisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme