Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko kokeilleet nukkumattomuushoitoa masennukseen?

Vierailija
11.03.2019 |

https://nypost.com/2017/09/20/sleep-deprivation-might-be-the-antidote-f…

Kolme valvottua yötä joka toinen viikko. Tällainen resepti tuli jossain aamulla vastaan, en muista enää missä.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toi toimisi masennukseen, niin miksi masennus sitten itse aiheuttaa univaikeuksia?

Luitko linkin artikkelin? Masentuneen ja ahdistuneen

uni ei ole hyvälaatuista, rentouttavaa ja palauttavaa. Rem-jaksoa ei ole tai se on lyhyt, masentunut ei näe unia.

Osaltaan tarkoituksellinen valvominen voi auttaa masentunutta nukkumaan paremmin, syvempää unta, seuraavina öinä. Niinhän yleensä käy, kun joutuu syystä tai toisesta valvomaan: kun vihdoin saat nukkua, nukut oikein makeasti.

Tahallinen valvominen voi myös auttaa saamaan unirytmin kohdalleen. Usein masentuneet nukkuvat -tai eivät nuku!- vuorokauden ajasta riippumatta.

”Masentunut ei näe unia” - kyllä näkee ja paljon näkeekin.

Käytätkö masennuslääkkeitä tai muita kemikaaleja? Niillä saa vinhoja unia. Mutta eivät ole sama kuin normaalit unet.

Vierailija
22/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua masentaa, jos en saa nukuttua kunnolla. En usko, tuollainen väkisin valvominen auttaa asiaa. Muutenkin hyvin säännöllinen elämä, päihteettömyys ja hyvin selkeä arkirutiini on hyväksi. Siis että menee ysiltä nukkumaan ja herää kuudelta. Aamuisin ei ikinä masenna, juon kahvia, luen lehden ja katson auringon nousemista.

Liika ruutuaika rasittaa aivoja. Pitäisi vähentää kännykän käyttöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ajatus. Mulla pahat depikset vie unet niin, ettei ees lääkkeillä nuku. Muutama viikko kun on mennyt max. tunnin unilla per vuorokausi, alkaa taas osasto kutsua. 

Vierailija
24/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toi toimisi masennukseen, niin miksi masennus sitten itse aiheuttaa univaikeuksia?

uni ei ole hyvälaatuista, rentouttavaa ja palauttavaa. Rem-jaksoa ei ole tai se on lyhyt, masentunut ei näe unia.

Osaltaan tarkoituksellinen valvominen voi auttaa masentunutta nukkumaan paremmin, syvempää unta, seuraavina öinä. Niinhän yleensä käy, kun joutuu syystä tai toisesta valvomaan: kun vihdoin saat nukkua, nukut oikein makeasti.

Tahallinen valvominen voi myös auttaa saamaan unirytmin kohdalleen. Usein masentuneet nukkuvat -tai eivät nuku!- vuorokauden ajasta riippumatta.

”Masentunut ei näe unia” - kyllä näkee ja paljon näkeekin.

Olin vuosikausia masentunut, ja silloin en nähnyt unia. En muista unia kyllä nytkään. Joskus saatan muistaa, jos herätetään kesken syvän unen.

Vierailija
25/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tahallinen valvominen voi myös sekoittaa unirytmin pitkäksi aikaa.

Vierailija
26/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua masentaa, jos en saa nukuttua kunnolla. En usko, tuollainen väkisin valvominen auttaa asiaa. Muutenkin hyvin säännöllinen elämä, päihteettömyys ja hyvin selkeä arkirutiini on hyväksi. Siis että menee ysiltä nukkumaan ja herää kuudelta. Aamuisin ei ikinä masenna, juon kahvia, luen lehden ja katson auringon nousemista.

Hei kirkasotsainen untuvikko,

Ketjun aiheena on kliinisesti masentuneiden hoitomenetelmä.

Ps. Ihan hyvä elämäntapa sinulla, nukutkin riittävästi 21-06.

Vierailija
27/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ajatus. Mulla pahat depikset vie unet niin, ettei ees lääkkeillä nuku. Muutama viikko kun on mennyt max. tunnin unilla per vuorokausi, alkaa taas osasto kutsua. 

Käytätkö alkoholia? Minua alkoholi masentaa, yhden saunaoluen voin korkeintaan juoda. Suosittelen täydellistä päihteettömyyttä. Ja tosiaan rutiininomaista elämää. En käy ulkona juhlimassa ja koitan välttää myöhään valvomista.

Vierailija
28/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei kirkasotsainen untuvikko,

Ketjun aiheena on kliinisesti masentuneiden hoitomenetelmä.

Ps. Ihan hyvä elämäntapa sinulla, nukutkin riittävästi 21-06.

Olen ollut pitkään masentunut, joten tiedän mitä masennus on. En nyt aina nuku noin paljon. Ja kyllä välillä valvon yli kahteentoista, jos katon jotain elokuvaa.

Nuorena sitä halusi käydä ulkona kavereiden kanssa ja sitten tuli juotua enemmän. Toi alkoholi oli kyllä yksi syy masennukseen. Seuraava päivä meni aina levätessä.

Olen hyväksynyt sen, että en voi juhlia, aivojen kemiat menee sekaisin helposti. Toisaalta en halua juhlia, ehkä kaksi kertaa vuodessa.