Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiroiletteko? (Mua on alkanut ärsyttää kiroilu)

Vierailija
11.03.2019 |

Luen sukuni sota-aikaisia kirjeitä. 3 poikaa (18 - 24-v) sodassa ja heidän vanhempansa ja poikien pari kaveria kirjoittelee.

Kirjeiden sävy on mukava. Leppoisa. Tosin traagisia tapahtumia kerrotaan silti. Ei kirosanoja eikä mitään muutakaan epämiellyttävää.

Tuntematromassa sotilaassakin oltiin rahvaanomaisia ja kiroiltiin. Miksi.

Miksi ihmiset eivät voi kommunikoida kiroilematta. Koen kiroilun kauhean rahvaanomaiseksi ja epämiellyttäväksi.

Omat teinini kiroilevat joskus harvoin kiukkuisina ja mieheni suuttuessaan.

Kiroiletteko? (Mua on alkanut ärsyttää kiroilu)

Vaihtoehdot

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa niin ja itse en kiroile voimakkailla sanoilla. Korkeintaan sanon joskus harvoin, että voi paska. Siitäkin pitää päästä eroon.

Vierailija
2/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomen kielessä edes on tuollaisia voimasanoja. Saksan kielessä esim on vaan jotain hassuja donnerwetter tai scheisse. (ukkosenilma tai paska)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiroilen, vain omien vanhempieni läsnäollessa yritän vähän siivota suutani

Vierailija
4/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätään pitää puhua rumia sanoja käyttäen. Siis vaikka perse, paska, v-ttu, kusi.

Noille oliis kauniimmatkin sanat.

Vierailija
5/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomen kielessä edes on tuollaisia voimasanoja. Saksan kielessä esim on vaan jotain hassuja donnerwetter tai scheisse. (ukkosenilma tai paska)

Koska Suomenmaassa on ollut karut olosuhteet ja kova elämä. Lisäksi Suomi pysyi suht pitkään erossa Kristinuskosta, joten moraalikäsitykset ovat erilaisia. Voimasanat tai muut alatyyliset sanat eivät alunperin olleet loukkavia vaan ihan arkipäiväisiä sanoja, jotka helpottivat pahaa oloa kovan työnteon keskellä. E ollut varaa makoilla toogat päällä ja filosofoida.  

Vierailija
6/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kiroilen. En tietenkään jatkuvasti, mutta sopivissa yhteyksissä. Käytän värikästä ja monipuolista kieltä, sinne ne sopivat toisten joukkoon. Vieraiden lasten seurassa en tietenkään kiroile.

Vierailija
7/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahvaanomaisia sanoja käyttäen tulee luokitelluksi helposti sivistymättömäksi.

Vierailija
8/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää varsinkin nuorten ns. tehostettu ja kova ääninen keskustelu, jossa joka toinen sana on v***u. Ilmeisesti sanavaraston puutteessa ja heikon itsensä ilmaisun ansiosta, tätä tyyliä viljellään jatkuvasti. Nuoret voivat vielä oppia kommunikoimaan fiksusti, aikuisilta tuollainen käytös on jo toivotonta ja kovin rahvaanomaista.

Parantakaa tapanne!

Vierailija
9/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En helvetissä kiroile, kun se on niin perkeleen rumaa.

Vierailija
10/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kiroilin ennen mutta nyt olen muutaman kuukauden aikana saanut vähennettyä sitä. Välillä kiroan ja oikein säpsähdän, tavoitteena olisi lopettaa kiroilu kokonaan. En tiedä miksi sitä tulee kiroiltua, jotenkin kai se on opittu tapa (kun kaverit kiroilee niin tulee itsekin kiroiltua) ja kuvittelee olevansa jotenkin kovis.

Vierailija
11/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti Näpsä kirjoitti:

Minua ärsyttää varsinkin nuorten ns. tehostettu ja kova ääninen keskustelu, jossa joka toinen sana on v***u. Ilmeisesti sanavaraston puutteessa ja heikon itsensä ilmaisun ansiosta, tätä tyyliä viljellään jatkuvasti. Nuoret voivat vielä oppia kommunikoimaan fiksusti, aikuisilta tuollainen käytös on jo toivotonta ja kovin rahvaanomaista.

Parantakaa tapanne!

Totta, jotkut nuoret kiroilevat joka lauseessaan. Eivätkö ommärrä vaikuttavansa erittäin noloilta ei-kiroilevien mielestä.

Eivät varmaankaan osaa pidätellä edes työnhakutilanteessa.

Vierailija
12/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kiroile julkisesti mutta kotioloissa kyllä, tarvittaessa. Se vaan tekee hyvää kun saa pamauttaa pahan mielen ulos. Lempi-ilmaisuja ovat v ttujen kevät ja h l vetin kuustoista. En tykkää kun kuuntelee joidenkin puhetta joka on pelkkää v ttua. Se on niin mielikuvitusköyhääkin. Sanois välillä vaikka että s tanan sarvipää p rkele.

Vierailija
13/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En helvetissä kiroile, kun se on niin perkeleen rumaa.

Sa*tana jos et ala olemaan, niin on se yks p*rkele! Ettäs j*malauta tiiät, niin!

Vierailija
14/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neiti Näpsä kirjoitti:

Parantakaa tapanne!

Totta, jotkut nuoret kiroilevat joka lauseessaan. Eivätkö ommärrä vaikuttavansa erittäin noloilta ei-kiroilevien mielestä.

Eivät varmaankaan osaa pidätellä edes työnhakutilanteessa.

Pitää nyt kuitenkin muistaa, että teini-ikä on osa ihmisen kehitystä. Vaikka teini-ikäiset näyttävät lähes täyskasvuisilta ihmisiltä, he ovat kuitenkin vielä kasvavassa ja kehittyvässä iässä. Sen takia on vähän outoa, jos aikuinen pitää teinien tekemisiä hirveän noloina.

Vierailija
15/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhu kiroilemalla. Mutta kiroilen kyllä jos ärsyttää ihan tosissaan. Esim. jotain arvokasta menee rikki, auto ei käynnisty, nukun pommiin (tuota harvemmin tapahtuu)... Ja ihan kunnolla kiroilen silloin enkä pyydä anteeksi.

Vierailija
16/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiroilen ihan v*tusti. Osaan kuitenkin olla myös kiroilematta, monissa tilanteissa (esim. asiakaspalvelu tai joku juhlallinen tilaisuus) ei vain voi.

Vierailija
17/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiroilu on minustakin ärsyttävää. Mutta teen sitä usein. Peruskoulussa kirosanat eivät kuuluneet sanavarastooni, mutta jossain vaiheessa pahojen sanojen hana vain aukesi. Kirosana tulee suusta ulos äkillisissä tilanteissa, joissa en ehdi edes miettiä sanoja. Samaan ilmiöön liittynee sekin, että käytän paljon vääriä sanoja, koska en etenkään hermostuneena tai kiivastuneena aina kerkeä käymään jotain suodatus- ja sanojen hyväksymisprosessia ennen kuin puhe tulee ulos. Vähentääkseni kiroilua (ja muutenkin puhuakseni sopivammilla sanoilla) minun pitäisi opetella tyyneyttä sekä jännittää ja hermoilla vähemmän.

Autolla ajaessa kiroilua on vaikein estää. Varsinkin kaupungin hälinässä, jossa kaikki huomio menee ajamiseen. Ajaisin varmaan kolarin, jos varaisin aivokapasiteettiä yhtään pois liikenteeseen keskittymisestä ja siirtäisin sitä kiroilun estelyyn. Ehkä voisin ajamisen ajaksi teipata suuni.

Kiroilua on vaikea lopettaa, kun se tulee selkärangasta. Se on vähän kuin pakollinen au!-huuto, kun lyö varpaansa kovaa johonkin. Paitsi että minulle se huuto on "ai s**tana!".

Joskus kun kuulen muiden kiroilua, se kuulostaa niin typerältä, että alan hävetä omaakin tapaani kiroilla.

Vierailija
18/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiroilen kyllä, etenkin vihaisena/närkästyneenä/tietyssä seurassa. (En juuri käytä kirosanoja välimerkkeinä tai positiivisina tehosteina tyyliin v itun hyvä leipä.) Kirjoittaessa kirosanoja ei tarvita, koska on olemassa muitakin tehokeinoja ja aikaa punnita sanojaan tarkemmin. Olen siis itsekin kirjoitellut kirjeitä kirosanoitta, vaikka muuten kiroan paljon.

Vierailija
19/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En fyysisesti kykene kiroilemaan. Kiroilu ei vaan sovi suuhuni.

17v nuori

Vierailija
20/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiroilen kyllä, etenkin vihaisena/närkästyneenä/tietyssä seurassa. (En juuri käytä kirosanoja välimerkkeinä tai positiivisina tehosteina tyyliin v itun hyvä leipä.) Kirjoittaessa kirosanoja ei tarvita, koska on olemassa muitakin tehokeinoja ja aikaa punnita sanojaan tarkemmin. Olen siis itsekin kirjoitellut kirjeitä kirosanoitta, vaikka muuten kiroan paljon.

Minäkin kirjoitettuna kiroilen todella vähän, juuri siksi että ehtii päättää mitä sanoo, ennen kuin sanoo. Saatan ehtiä päässäni jo kiroilemaan ja ehkä kirjoittamaan kirosanan pari ekaa kirjaintakin, mutta kirosana on äärimmäisen harvoin mukana enää lähetetyssä versiossa. Aika usein muutenkin vaihdan kirjoittaessa eri muotoon sen mitä ihan ensimmäisenä tuli mieleen. Ja hyvä niin, koska muuten katumus ja häpeä jälkikäteen olisi varmaan sietämätöntä.

nro 18

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi