Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensimmäisen sairaspäivän palkattomuus lisää eriarvoisuutta

Vierailija
05.03.2024 |

Vaikka koronakriisi toi tervetulleita tuulahduksia nykytyöstä, eli etätöiden laajamittaisen käytön, niin se sai myös ihmiset työskentelemään sairaana. Toimin asiantuntijatehtävässä ja firmasta riippumatta yleinen käytäntö on se, että sairaana jäädään etätöihin. Pitää olla melkein kuoleman kielissä, että toimistotyöntekijä sanoo olevansa niin sairas, että ei ns. edes etätöitä pysty tekemään. Tämähän ei tietenkään ole tarkoituksenmukaista, eikä yhdessäkään yrityksessä ole vielä kertaakaan vaadittu sairaana etätöiden tekemistä. Tämä trendi on oman näkemykseni ja kokemukseni mukaan ihan puhtaasti työntekijäkentältä tullut.

Nyt kun hallitus vahvasti kaavailee ensimmäisen sairaspäivän palkattomuutta, se tarkoittaa tämän mainitsemani trendin kiihtymistä. Toimistotyöntekijä tuskin haluaa menettää palkkaansa, jos vain suinkin pystyy jotenkuten kotona tietokoneella notkumaan. Toimistotyöntekijöiden sairaspäivät siis tippuvat entisestäänkin ja vaikkei toimistotyöläinen todellakaan ole työkuntoinen, niin kannattaa nyt ainakin sen verran tietokoneelle raahautua, että käy nappaisemassa itsensä Teamsissa vihreälle. Onhan se aika iso rahallinen kannustin ainakin siihen.

Tällaista mahdollisuutta ei luonnollisestikaan ole ammateissa, missä etätöitä ei ole mahdollista tehdä. Työntekijän on ns. aikuisten oikeasti pohtia, että kykeneekö hän töiden tekemiseen ja työpaikalle menemiseen. Ja on aivan varmaa, että moni töihin kipeänä myös menee. Mutta se mitä haluan sanoa on, että toimistotyöntekijä pystyy työnkuvansa puitteissa huomattavasti helpommin esittämään jollain tavalla työkuntoista.

Monessa yrityksessä on myös käytäntö, että toimistotyöntekijän ollessa vaikkapa flunssassa, sanoo esimies "otahan nyt kevyesti ja älä tee sairaana töitä". Se tarkoittaa käytännössä sitä, että sairaaksi ei tarvitse ilmoittautua ja ei edes sinne Teamsiin raahautua. Jos siis jatkossa ensimmäinen sairaspäivä on palkaton, niin tällaisen käytännön ollessa, loppuu monen asiantuntija-ammatin sairaspäivät miltei nollaan. Sairastaa kun voi esihenkilön siunauksella palkallisesti, ollen "etätöissä" tai kuten usein kuulee sanottavan: "tavoitettavissa".

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöiden tultua meillä ei varmaan kukaan ollut enää sairaslomalla. Sanotaan tiimille että nyt on flunssa ja olen etänä. Kukaan ei soittele perään tai kysele miksei joku asia tule tehdyksi. Se on siis todellisuudessa saikku, mutta ei virallisesti kuitenkaan.

Vierailija
2/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on meitä, jotka ovat työssä joita ei voi tehdä etänä ja joissa on epäeettistä olla räkäisenä tai väsyneenä paikalla. Olen itse terveydenhuoltoalalla. Sairastan kroonista kipua aiheuttavaa sairautta. Kipu läsnä valtaosan päivistä mutta pari kertaa vuodessa olen niin väsynyt ja huonovointinen etten kertakaikkiaan pysty tekemään töitä. Tuntuu hieman epäreilulta että tästä rangaistaisiin käytännössä palkanalennuksella. Kukaan muu ei muuten niitä töitä tee poissaollessani vaan minä itse hoidan palattuani, eli työnantaja ei käytännössä menetä mitään sillä että joskus lepäilen pahimman kivun ja pahoinvoinnin yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen valitsee ammattinsa ja työpaikkansa itse. Maailmassa ei ikinä tule olemaan sataprosenttista oikeudenmukaisuutta ja tasavertaisuutta. Lopeta märinä, ja auta itseäsi jos koet että asiat eivät ole kohdallasi hyvin.

Vierailija
4/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on meitä, jotka ovat työssä joita ei voi tehdä etänä ja joissa on epäeettistä olla räkäisenä tai väsyneenä paikalla. Olen itse terveydenhuoltoalalla. Sairastan kroonista kipua aiheuttavaa sairautta. Kipu läsnä valtaosan päivistä mutta pari kertaa vuodessa olen niin väsynyt ja huonovointinen etten kertakaikkiaan pysty tekemään töitä. Tuntuu hieman epäreilulta että tästä rangaistaisiin käytännössä palkanalennuksella. Kukaan muu ei muuten niitä töitä tee poissaollessani vaan minä itse hoidan palattuani, eli työnantaja ei käytännössä menetä mitään sillä että joskus lepäilen pahimman kivun ja pahoinvoinnin yli.

Sitten on meitä jotka tekevät työtään 100-prosenttisesti etänä, ja työnantaja odottaa että aina hommat hoituvat. Aina voi venyä varsinaisen työajan jälkeen. Työt eivät koskaan jää työpaikalle. Flunssa ei ole syy olla tekemättä mitään töitä.

Vierailija
5/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Flunssa ei ole syy olla tekemättä mitään töitä."

Kakanmarjat 

Vierailija
6/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko esimerkiksi teollisuusliiton suostuvan seuraavissa työehtosopimusneuvotteluissa ensimmäisen sairaslomapäivän palkattomuuteen? Aikamoisen palkankorotusprosentin vaatisivat hyvitykseksi.

Vierailija
7/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on meitä jotka itse täyttävät nettiin työtuntinsa. Kukaan ei seuraa onko ollut töissä vai ei. Saikut voi hyvin merkitä työpäiviksi kun sairalomatodistusta ei vaadita. Viikon voi olla hyvin poissa ja merkitä silti olleensa töissä. 

Vierailija
8/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on meitä jotka tekevät työtään 100-prosenttisesti etänä, ja työnantaja odottaa että aina hommat hoituvat. Aina voi venyä varsinaisen työajan jälkeen. Työt eivät koskaan jää työpaikalle. Flunssa ei ole syy olla tekemättä mitään

Sarjassamme tyhmät kiltit. 

No tyhmiä kilttejä löytyy meiltäkin, ja siksi naisvaltainen hoitoala onkin niin huonosti palkattua. Jatkossa se tietää myös lisää tautien leviämistä, kun jo ennestään huonosti palkatut hoitajat tulevat kipeinä hoitamaan lapsia. 

Ja huonosti palkatut keittiötyöntekijät valmistavat kipeinä ruokaa lapsille, vanhuksille ja sairaille.

Vierailija
9/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin tämän 1. saikkupäivä palkaton. Olen koko työikäni yli 25v ollut palvelualalla esihenkilönä ja/tai päällikkönä (minipalvelua) ja kyllähän se vaan niin on että matalapalkkatyössä työntekijät saikuttavat ihan älyttömästi noin keskiverrosti. On näitä jotka "ottaa lakisääteiset" saikut normaali flunssa tai vatsatautisaikkujen päälle vähintään pari kertaa vuodessa. Eli niitä ma tai pe yhden tai kahden päivän "päähän koskee tai selkään koskee" saikkuja. Jotkut on ihan jatkuvalla syötöllä poissa millon milläkin eri verukkeella. Osaavat hyödyntää joitakin työterveyslääkäreitä jotka kirjoittaa heti 3 päivän saikun ja sitten mennään uudelleen  viikonpäästä jonkun muun vaivan takia.

Nämä tulee taatusti vähenemään kun se 1. päivä on palkaton.

Ja mitä siitä, niinhän sitä on maailman sivu tehty, kipulääkettä naamaan ja töihin. Siellä se paranee kun ei muista kokoaikaa miettiä mihin nyt koskee tai koskisiko johonkin tai onko nenä tukossa ja tukkonen olo.

Vierailija
10/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöissä ihmistä mitataan useimmiten suoritteiden pohjalta eikä niinkään siitä montako tuntia hän on päivittäin "töissä". Mun työssä luovuttiin etätyöläisten työajanseurannasta kokonaan ja siirryttiin seuraamaan pelkästään tavoitteita. Tämä on toisaalta johtanut siihen, että jos olen vaikka flunssassa otan vähän kevyemmän sen päivän. Ei siitä tarvitse erikseen edes ilmoitella.

Vierailija
11/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikassa on kaksi hlöä usein yhden päivän "saikulla".  Joko maanantaisin vapaan vkln jälkeen tai perjantaisin ennen vapaita tai arkivapiden yhteydessä.

Vierailija
12/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin tämän 1. saikkupäivä palkaton. Olen koko työikäni yli 25v ollut palvelualalla esihenkilönä ja/tai päällikkönä (minipalvelua) ja kyllähän se vaan niin on että matalapalkkatyössä työntekijät saikuttavat ihan älyttömästi noin keskiverrosti. On näitä jotka "ottaa lakisääteiset" saikut normaali flunssa tai vatsatautisaikkujen päälle vähintään pari kertaa vuodessa. Eli niitä ma tai pe yhden tai kahden päivän "päähän koskee tai selkään koskee" saikkuja. Jotkut on ihan jatkuvalla syötöllä poissa millon milläkin eri verukkeella. Osaavat hyödyntää joitakin työterveyslääkäreitä jotka kirjoittaa heti 3 päivän saikun ja sitten mennään uudelleen  viikonpäästä jonkun muun vaivan takia.

Ja mitä siitä, niinhän sitä on maailman sivu tehty, kipulääkettä naamaan ja töihin. Siellä se paranee kun ei muista kokoaikaa miettiä mihi

Palvelualoilla MIKÄÄN ei tuo ihan samanlaista kiukkua allekirjoittaneelle, kuin se selkeästi flunssainen vuotavanokkainen kassa lääppimässä mun ostoksia tai ajon aikana hihaansa aivasteleva taksikuski. Pitääkö mun nyt maksaa siitä, että joku tartuttaa muhun tautinsa koska valtavat marginaalit pitää saada vieläkin valtavammiksi?

Vierailija
13/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en näe tuossa väläyksessä mitään järkeä. No - etätöissä ollessa töitä tulee tehtyä siinäkin tilanteessa, kun konttorihommissa jäisi jo saikulle. JA jos saikkua täytyy ottaa, sitä ottaa lyhimmän mahdollisen ajan, eli hyvinkin usein (tai harvoin, koska ainakin minä saikutan harvoin) sen yhden päivän - päivänkin lepo voi kummasti auttaa taas jaksamaan, vaikka ei aivan teräkunnossa olisikaan. 

Meillä on nykyään oikeus olla viisi päivää omalla ilmoituksella sairauslomalla. Jos tämä mahtava käytäntö toteutuu, otan aivan varmasti - samoin kaikki ne kollegani, keiden kanssa tästä on ollut puhetta - sen viisi päivää joka kerta. Jos kerran siitä "lomasta" täytyy "maksaa", niin "lomaillaan" sitten koko rahan edestä. 

Minä en alkuunkaan usko näitä puheita, että ihmiset saikuttavat ihan älyttömästi - "varsinkin nuoret, matalapalkkaiset, vanhat, naiset, miehet..." - kuka nyt kenenkin hampaissa sattuvat olemaan. Joo - TOKI kaikkialla on muutamia systeemin hyödyntäjiä, mutta ei siitä kaikkia pidä rangaista. Mun tuntemani ihmiset menevät järkiään töihin (jos ei voi tehdä etätöitä) melkein vaikka pää kainalossa, ja pois jäädään pakon edessä. Etäilijät ovat sitten vielä oma lukunsa. 

Vierailija
14/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä siitä, niinhän sitä on maailman sivu tehty, kipulääkettä naamaan ja töihin. Siellä se paranee kun ei muista kokoaikaa miettiä mihi

Just. Pikkupomon juttua. Pikkupomot pois kokonaan ja niiden palkka duunareille. Kaikkien elämä muuttuis mukavammaksi. 

Eli meneekö se sitten niin että kun työntekijä jää pois palkattomalle sairaspäivälle, niin muut raataa sitten hänenkin osuutensa. Työnantaja säästää ja se on muiden selkänahasta pois. Sen sairaan palkka pitäis sit jakaa töissäolijoiden kesken tai työnantaja velvollinen palkkaamaan sijaisen. 

Vierailija
15/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en näe tuossa väläyksessä mitään järkeä. No - etätöissä ollessa töitä tulee tehtyä siinäkin tilanteessa, kun konttorihommissa jäisi jo saikulle. JA jos saikkua täytyy ottaa, sitä ottaa lyhimmän mahdollisen ajan, eli hyvinkin usein (tai harvoin, koska ainakin minä saikutan harvoin) sen yhden päivän - päivänkin lepo voi kummasti auttaa taas jaksamaan, vaikka ei aivan teräkunnossa olisikaan. 

Meillä on nykyään oikeus olla viisi päivää omalla ilmoituksella sairauslomalla. Jos tämä mahtava käytäntö toteutuu, otan aivan varmasti - samoin kaikki ne kollegani, keiden kanssa tästä on ollut puhetta - sen viisi päivää joka kerta. Jos kerran siitä "lomasta" täytyy "maksaa", niin "lomaillaan" sitten koko rahan edestä. 

Minä en alkuunkaan usko näitä puheita, että ihmiset saikuttavat ihan älyttömästi - "varsinkin nuoret, matalapalkkaiset, vanhat, naiset, miehet..." - kuka nyt kenenkin hampaissa sattuvat olemaan.

Jos firma jo nyt sallii 5 päivän saikun omalla ilmoituksella, niin miksi ihmeessä muuttaisi eka päivän palkattomaksi?

Teillä on selvästi ymmärretty että henkilöstön hyvinvointi on kaiken a ja o. 

Vierailija
16/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo ajatus että vänkäisin töihin sairaana vaikka päivän palkan menettäisin.

Vierailija
17/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko esimerkiksi teollisuusliiton suostuvan seuraavissa työehtosopimusneuvotteluissa ensimmäisen sairaslomapäivän palkattomuuteen? Aikamoisen palkankorotusprosentin vaatisivat hyvitykseksi.

En usko. Mutta sopimusneuvottelu on aina sopimusneuvottelu. Jossain työntekijät tulevat vastaan ja jossain työnantajat tulevat vastaan. Eli jonain päivänä neuvottelupöydällä voi olla joku ns. vieläkin tärkeämpi asia työntekijöille. Sitten siinä pohditaan, että missä tullaan vastaan ja mistä luopumalla saadaan jotain oleellisempaa. Se kai tässä on jutun pihvi. En siis luottaisi siihen, että nyt kun lakimuutos tulee, niin että minään päivänä tulevaisuudessa ei voisi olla yhtään tärkeämpääkin siinä sopparipöydällä ja sitten se onkin niin, että eka saikkupäivä on palkaton.

Vierailija
18/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini toimi pitkään läheisen palvelukodin sairauslomatuuraajana eläkkeelle jäätyään. Tyypillinen kutsu tuli yhdeksi päiväksi. Valtaosa vuoroista, joihin tarvittiin sairaslomasijaista, olivat maanantain aamuvuoroja. Myös viikonlopun iltavuoroihin häntä kysyttiin usein, tyypillisesti hyvin lyhyellä varotusajalla. Hän sijaisti yleensä jompaa kumpaa yksikön kahdesta nuoresta, n. 25 -vuotiaasta hoitajasta (pieni yksikkö). Toinen heistä oli usein poissa yhden päivän migreenin vuoksi, Se iski aina maanantai-aamuisin.

Tilastojenkin mukaan yhden päivän sairauspoissaolot tapahtuvat pääosin joko maanataisin tai perjantaisin. Jokainen ymmärtää, mistä esim. mainitsemani hoitolaitoksen poissaoloissa todellisuudessa oli kyse. On aivan oikein, ettei työnantajan jatkossa tarvitse maksaa palkkaa tällaisesta perseilystä.

Vierailija
19/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se ottaa päähän, kun esimerkiksi noro tarttuu ikäihmisestä hoitajaan (noroa on paljon liikkeellä), töihin ei voi mennä oksentamaan ja ripuloimaan sekä tartuttamaan muita. Lisärangaistus on, että menettää tulevaisuudessa palkan tältä päivältä. Uskon, että monet menevät puolikuntoisena töihin tartuttamaan muita.

Vierailija
20/26 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa olla 5 päivää pois omalla ilmoituksella ei sitä ekaa päivää kuulemma jatkossakaan vähennetä. Olen viimeksi ollut saikulla vuonna 2021.