Ystävä tyrkyttää firmansa palveluita, miten kieltäytyä nätisti?
Ystäväni perusti vuosi sitten pienen yhden naisen ompelimon. Ensin hänellä lähti ilmeisesti mukavasti käyntiin, monet tuttavat tilasivat häneltä vaatteita ja vaatteiden korjauksia. Ja kun sana kiiri, tuttavan tuttavat tilasivat myös. Minäkin olen tilannut häneltä joitakin vaatteita.
Nyt alkuvuodesta tarvitsin yhden asun ja kaupassa ei ollut sopivaa, tilasin häneltä. Työ onnistuikin hyvin. Mutta nyt ystävä on alkanut pommittaa, että enkö tarvitsisi sitä ja sitä. Aina, jos totean, että ei nyt taida olla tarvetta, niin juttu jää sillä kertaa siihen - mutta sitten taas seuraavalla viikolla tulee tekstiviesti, että nyt olisi hyvä aika tilata. Tai jos tavataan, ehdottelee koko ajan uusia asuvaihtoehtoja tms.
Ilmeisesti hänellä on nyt hiljaisempaa. Ainakin tuo tilauskehoitusten lähettäminen on ihan joka viikkoista. Mutta en nyt oikeasti haluaisi tilata mitään. Korkeintaan ensi syksynä seuraavaksi. Miten sanoisin nätisti, ettei ystävyys mene?
Kommentit (11)
Sanot suoraan että nyt ei ole tarvetta mutta palataan asiaan syksyllä.
Sano, että taloudellinen tilanteesi ei nyt kestä tai että sinulla on vaatteita liikaakin, mutta olet ollut tyytyväinen palveluun ja tilaat taas myöhemmin ja suosittelet palvelua tutuillesikin.
Mä sanosin vaan että en nyt vähään aikaan aio hankkia mitään vaatteita.
Kannattaiskohan sen ystävän markkinoida sitä firmaansa vähän muuallekin kuin ystäville ja sukulaisille? Eihän kaupastakaan jatkuvalla syötöllä vaatteita ostella, vaan tarpeeseen, saatikka sitten mittatilaustyönä. Se ei oikein taida osata olla yrittäjä.
"Kiitos tarjouksesta, nyt ei ole tarvetta. Tehdäänkö niin, että minä ilmoittelen sitten kun tarvitsen ompelupalvelua."
sanot, että tekee sen verran hyvää jälkeä, ettei usein tarvii teettää uutta. mielelläs palaat hänen luokseen,kun tarve on..
Onhan se hyvä, että tarjoaa palveluksiaan eli markkinoi. mutta onhan tuommoinen, joka viikkoinen tyrkytys jo kelle vaan liikaa. ehkä kerran kuussa muistutus, että on olemassa, riittää.
Ei firmaa voi pyörittää niin että vain ystävät on asiakkaina.
Pitää löytää muualta asiakkaita, joilla elää. Pakkohan se on ymmärtää jos aikoo pärjätä yrittäjänä.
Itsellä kävi niin että kun perustin firmaan ystävät ja kaverit ei tilanneet yhtään mitään. Katselivat vain miten kärvistelin kun töitä ei tahtonut olla tarpeeksi.
Kun sain firman jaloilleen niin johan alkoivat kysellä kaikenlaista, ja aina olis pitänyt saada halvalla tai ilmaiseksi.
Siinä sitten tasapainoilin niitten kanssa, mutta yhdellekään en tehnyt halvalla tai ilmaiseksi. Ystävät ja bisnekset erillään, niin menee hyvin.
Mä kans pyrin siihen että tutut ei käyttäisi mun yritystä. Menee paljon paremmin niin kaikin puolin.
Toimiiko tuo firma pk-seudulla? Tekeekö ystäväsi oikeasti hyvää jälkeä, siis sellaista että laatua ei erota kaupan tuotteista vaikka katsoisi suurennuslasilla? Minulla olisi silloin tällöin käyttöä hyvän ja edullisen ompelijan palveluille.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 13:15"]
Ystävät ja bisnekset erillään, niin menee hyvin.[/quote]
Tuo pitäisi jokaisen yrittäjän ja yrittäjäksi aikovan takoa kalloonsa. Vaikka teet kaverille niin se vie sulta tasan yhtä paljon aikaa ja materiaaleja kuin vieraalle tehdessä. Kustannukset ovat siis samat - miksi pitäisi tehdä hyväntekeväisyyttä vain siksi että kyseessä on kaveri.
Eri asia on tietty se, että jos tekee vaikka jotain tärkeäksi referenssiksi tulevaa juttua tms. mutta noin yleisesti, kavereihin pitää suhtautua kylmästi.
Eihän kaveritkaan kanniskele toiselle kaverilleen ruokakasseja tai tarjoile ravintolaillallisia - vain siksi että sattuu olemaan kaveri.
No sano vaikka, että sinulla on nyt taloudellisesti sellainen tilanne, että et tule tilaamaan mitään. Ja että tiedät, että näin tulee olemaan jonkin aikaa kunnes toisin ilmoitat.