Kertokaa sh:t ja lh:t mikä siinä hoitotyössä niin mättää, kun teidän palkkakin on keskiarvoa parempi???
Aina hoitotyötä tekevät valittavat työstään mutta palkka on kuin keisarilla!!
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonot edut, oikeasti jatkuva kiire, ei juurikaan joustoa työajoissa ja vaikka yrität hoitaa työsi hyvin, kiitosta harvemmin saa mistään, päinvastoin. Työvuorotoiveet eivät välttämättä toteudu ollenkaan, joten et pysty juurikaan suunnittelemaan elämää eteenpäin. Perheellisenä kolmivuorotyö on oikeasti aivan perseestä.
Ja itse työ on stressaavaa monella tapaa, joudut jatkuvasti tekemään vaikeita päätöksiä, etenkin jos työskentelet paikassa jossa ei ole lääkäreitä tai muita sairaanhoitajia. Jo edellisenä iltana saat jännittää joudutko seuraavana päivänä jäämään ylitöihin/ pitkään päivään, ja mitä kaikkea joudut taas miettimään ja pähkäilemään työpäivän aikana, ja ennen kaikkea mitrn ehdit tehdä kaiken! Ja sairaat ihmiset saattavat olla tosi raskaita, heillä ymmärrettävästi paha olla, ja purkavat usein tätä pahaa oloa hoitajaan. Sekin on pidemmän päälle tosi raskasta.
Mieheni tienaa ammattikoulun käyneenä sähkömiehenä jopa 1000e kuussa enemmän kuin minä sairaanhoitajana. Lisäksi hänellä on joustavammat ja järkevämmät työajat, ehtii työpäivän aikana välillä jopa hoidella omia asioita, ruokatunti on 30min palkatonta, mutta käytännössä aina vähintään tunnin. En voisi kuvitellakaan pitäväni tunnin taukoa kesken työpäivän! Usein tauot jäävät pitämättä, koska yritän hoitaa työni hyvin, eikä annettu aika siihen riitä. Lisäksi miehelläni paremmat edut, eikä esimies ole kokoajan napisematta jostain.
Sähköasentajan työ onkin aikas helvetin paljon vaarallisempaa ja jatkuvaa tarkkuutta vaativaa hommaa, kuin kuumetta mittaavien pillerinistien käsien heiluttelu. Sähkäri kun kämmää, niin se on joko henki pois joltain välittömästi tai tulipalo. Mitä tapahtuu kun pillerinisti ottaa sekaisin verenpaineen vaikka säärestä tai reidestä, mittaa kuumeen nenästä tai korvasta, mitä tapahtuu ? Ei yhtään mitään !
Mitä tapahtuu, jos hoitaja antaakin väärät lääkkeet väärällä annostuksella? Tai nostaa vain kädet ilmaan, kun vuodeosastolla potilas menee kammiovärinään?
Tekevät just sitä mitä aina ennenkin ja tähänkin asti, kirkuvat, kiljuvat, panikoivat ja soittavat lääkärin paikalle pelastamaan tilanteen.
Meillä tk-vuodeosastolla ei todellakaan kukaan kilju eikä panikoi. Lääkäriä ei ole mailla halmeilla viikonloppuisin eikä klo 16 jälkeen. Me elvytämme kunnes ambulanssi tulee, mihin voi hyvin mennä 20 min. Kerran oli yksi lääkäri paikalla elvytystilanteessa. Hän ei osannut tehdä yhtään _ mitään.
Ihan vain mielenkiinnosta, kuinka paljon sorkkasi olivat senttimetreinä ilmassa lattiasta tämän leijumisen aikana ? Olet varmaan niinkin tärkeä sh-yksilö, että kun työnnät sormesi vesilasiin ja otat sen pois, niin siihen jää sormen mentävä kolo ?
Prosessiinvaan kirjoitti:
Itse prosessi alalla. Tienaan vuodessa 60-90t€. Työhön nähden ihan naurettava summa.
Henkilökunta edut on todella hyvät. Treenaus ja kulttuuriseteliä saa vähän väliä. Bonukset on vuositasolla 5000-10000€.Mutta erona sh/lh. Me myymme tuotteita ja teemme niistä rahaa yritykselle ja valtiolle.
Ilman meitä " suuryrityksiä" eläisimme kuin afrikassa.
Palkkoja säätelee markkinatalous. Ei yksinkertaisesti suomella ole varaa maksaa ihmisille jotka eivät tuota. Valtavia palkkoja.
Nimenomaan. Terveydenhuolto ei tuota yhtään mitään. Parempi luopua koko terveydenhuollosta. Katsotaan sitten miten hyvin alkaa koko maalla menemään kun ei tarvitse turhaa käyttää rahaa tuottamattomaan terveydenhuoltoon.
Ihan oikeasti, jaksaa aina hämmentää nämä jotka jauhavat tätä tuottamattomuus-shaibaa. Mietipä uudestaan.
Sh vastaa kommentoijalle 143:
Kysymyksessä oli lääkärin eka elvytys, mihin vetosi kun hänen olisi pitänyt ottaa vetovastuu. Hoitaja ei voi vedota siihen , vaan hänen on pakko osata toimia. En leiju, tämä on fakta. Hoitajilla on aivan valtava vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Kolme ja puoli tonnia on ihan keskipalkka Suomessa.
Kokoomuksen äänestäjä
Pitäisi aina puhua mediaanipalkasta (keskimmäisen palkansaajan palkasta), joka on PALJON alhaisempi kuin kuvaa vääristävä keskiarvopalkka.
Esimerkki: jos on viisi palkansaajaa, jotka tienaavat järjestyksessä 1000e, 1000e,500e, 1500e ja 6.000e, niin on harhaanjohtavaa sanoa, että nämä palkansaajat saavat "keskimäärin" kohtuullista 2000e palkkaa, kun oikeasti vain yksi harvaja valittu tienaa 6000 ja kaikki muut huomattavasti alle keskipalkan.
OIKEAN kuvan "keski"palkoista antaa mediaani eli järjestykessä keskimmäisen saama palkka, vain 1000e, keskimäärin.
Suomessa mediaanipalkka on +2000
(ei keskiarvopalkka +3000, iso ero).
Miksi lähteä opiskelemaan hoitajaksi, kun jokainen nyt tietää, että sillä alalla ei edetä, palkka on huono työn vaativuuteen nähden, ei ole mitään työsuhde-etuja tms.!? Miksei lähtenyt opiskelemaan AMK-vaihtoehdoista vaikka insinööriksi? Tai lähihoitajan sijasta sähköasentajaksi!? Hoitajien palkat eivät todellakaan tule nousemaan, millä rahalla? Onko peruskoulussa vielä sellainen käytäntö, että koska olet tyttö, niin sinusta tulee lähihoitsu tai parturikampaaja ja koska olet poika, niin sinusta tulee sähköasentaja tai putkimies? Ja jälkimmäiset tienaa enemmän kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ymmärtänyt sh:n keskimääräisen palkan oikein? Ennen lisiä mitä tahansa 2000-2500 väliltä, lisien jälkeen 2200-3000 euroa? Työ toki on fyysistä, mutta ihan samalla tavalla fyysisesti kuormittavaa ja kuluttavaa on oma työni rakennusapulaisena. Mun lähtöpalkka peruskoulutuksella on noin 1800, ammattikirjan tehneenä yllän 2100 kuukaudessa rimaa hipoen, ylitöillä voi päästä muutaman satasen korkeammalle.
Mikä siis tekee sairaanhoitajan työstä niin paljon raskaampaa/parempaa, että hän ansaitsee saada huomattavasti parempaa palkkaa kuin muut raskaissa ja fyysisissä+myös vastuullisissa töissä ahertavat duunarit?
No ensinnäkin hoitotyössä on kyse ihmisten hengestä ja terveydestä. Hoitotyö vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja ja alan asiantuntijuutta, joka ei voi saada ilman koulutusta. Niin lähi- kuin sairaanhoitajat joutuvat tekemään opintojen aikana paljon palkattomia työharjoitteluja. (vrt. Raksa-apulaiseksi pääsee palkkatyöhön 16v teinipojatkin vailla mitään osaamista tai motivaatiota). Lähi- tai sairaanhoitaja on täysin yksin vastuussa omasta työstään ja joutuu siitä henkilökohtaisesti seurauksiin, jos tekee hoitovirheen tai saa valituksen. Työnantaja ei tue oikeudellisissa kuluissa. Sen sijaan raksalla taas työukot voivat tehdä työnsä surkeasti ilman, että joutuvat siitä itse vastaamaan tai edes jäävät välttämättä kiinni; jos joku rakennus pahimmassa tapauksessa vaikka sortuu tai muulla tavalla tulee henkilövahinkoja asiakkaille huonon rakentamisen vuoksi, raksaukko ei joudu siitä vastuuseen, vaan työnantajataho hoitaa homman (jos hoitaa, sekin on nähty tässä maassa, että veronmaksajien kustannuksella korjaillaan uusiakin rakennuksia). Lisäksi lähi- ja sairaanhoitajakoulutuksiin on liian helppo päästä, sillä ammatti on niin aliarvostettua ja palkka surkea, vaihtuvuus on kovaa, päteviä työntekijöitä kuitenkin tarvitaan ja niitä vaikea saada. Sen seurauksena hoitotyöhön päätyy myös sellaisia yksilöitä, joille hoitotyö ei sovi, pahimmillaan vaarantavat potilasturvallisuuden tai muuten vaan pilaavat hyvien hoitajien ja koko ammattialan maineen.
En ole itse hoitaja eikä kys.ammatti todellakaan ole koskaan houkutellut, olen mukavassa toimistotyössä ja olen perusterve ihminen. Jopa minä kuitenkin ymmärrän, että hoitotyö vaatisi paljon suurempaa arvostusta kuin nykyisellään. Työn arvostustahan mitataan ensisijaisesti palkassa ja palkka on se syy, miksi ihmiset ylipäätään tekevät työtä. Jos työstä ei saa kumpaakaan, niin miksi tehdä sitä työtä ollenkaan? Kyllä minä ainakin haluaisin, että meidän maassa riittäisi tarpeeksi hyviä hoitajia, ei sitä koskaan tiedä vaikka itsekin joutuisi pitkäaikaiseksi terveydenhuollon asiakkaaksi ja olisi riippuvainen hoitotyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Itse prosessi alalla. Tienaan vuodessa 60-90t€. Työhön nähden ihan naurettava summa.
Henkilökunta edut on todella hyvät. Treenaus ja kulttuuriseteliä saa vähän väliä. Bonukset on vuositasolla 5000-10000€.Mutta erona sh/lh. Me myymme tuotteita ja teemme niistä rahaa yritykselle ja valtiolle.
Palkkoja säätelee markkinatalous. Ei yksinkertaisesti suomella ole varaa maksaa ihmisille jotka eivät tuota. Valtavia palkkoja.Nimenomaan. Terveydenhuolto ei tuota yhtään mitään. Parempi luopua koko terveydenhuollosta. Katsotaan sitten miten hyvin alkaa koko maalla menemään kun ei tarvitse turhaa käyttää rahaa tuottamattomaan terveydenhuoltoon.
Ihan oikeasti, jaksaa aina hämmentää nämä jotka jauhavat tätä tuottamattomuus-shaibaa. Mietipä uudestaan.
Tiedätkö se varmaan olisi parempi..
Yritykset järjestäisivät itse hoidot kuten monissa paikoissa tähänki asti.
Esim mulla on mehiläinen omana hoitopaikkana. Jos mulla nyt vaikka tänään hajoaa polven ristisiteet. Olen ylihuomenna heräämössä. Työkykyinen muutamassa viikossa. Vs julkinen puoli jossa olen hoitojonossa 6kk ja sen jälkeen joku harjoitteilija pilaa polveni 30% todennäköisyydellä.
Yksityiset firmat keskittyvät tehokkuuteen vs julkinen puoli joss pääsääntöisesti ketään ei kiinnosta kun rahaa saa taikaseinästä.
Joo nostetaan hoitsujen palkkoja 500€/kk ei se ole äkkiseltään kuin 600 miljoonaa vuodessa. Tuottavuus ja hoidonlaatu ei kyllä nouse.. Mutta aivan mahtava idea. Ainiin ei taida olla valtion taikaseinässä katetta.
Tuohon jatkuvaan valittamiseen lääke olisi palkata lisää hoitajia.. Ei missään nimessä palkalla kilpailu. Lisää hoitajia, yksittäisen hoitajan työpanos vähenee. Ja hoidonlaatu/ määrä voi jopa parantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkoja säätelee markkinatalous. Ei yksinkertaisesti suomella ole varaa maksaa ihmisille jotka eivät tuota. Valtavia palkkoja.Nimenomaan. Terveydenhuolto ei tuota yhtään mitään. Parempi luopua koko terveydenhuollosta. Katsotaan sitten miten hyvin alkaa koko maalla menemään kun ei tarvitse turhaa käyttää rahaa tuottamattomaan terveydenhuoltoon.
Esim mulla on mehiläinen omana hoitopaikkana. Jos mulla nyt vaikka tänään hajoaa polven ristisiteet. Olen ylihuomenna heräämössä. Työkykyinen muutamassa viikossa. Vs julkinen puoli jossa olen hoitojonossa 6kk ja sen jälkeen joku harjoitteilija pilaa polveni 30% todennäköisyydellä.Yksityiset firmat keskittyvät tehokkuuteen vs julkinen puoli joss pääsääntöisesti ketään ei kiinnosta kun rahaa saa taikaseinästä.
Entä kun lapsesi sairastuu syöpään? Eläkkeellä oleva äitisi kaatuu ja murtaa lonkkansa? Työtön siskosi joutuu auto-onnettomuuteen? Sinäkö maksat hoidot vai maksaako työnantajasi tosiaan nekin? Vai jätetäänkö hoitamatta koska eivät kuitenkaan tuota mitään? Kuinka kauan oma mielenterveytesi pysyy kunnossa ja sinä pysyt tuottavana kun katselet tuottamattomien läheistesi kärsimistä ja kuolemaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim mulla on mehiläinen omana hoitopaikkana. Jos mulla nyt vaikka tänään hajoaa polven ristisiteet. Olen ylihuomenna heräämössä. Työkykyinen muutamassa viikossa. Vs julkinen puoli jossa olen hoitojonossa 6kk ja sen jälkeen joku harjoitteilija pilaa polveni 30% todennäköisyydellä.Yksityiset firmat keskittyvät tehokkuuteen vs julkinen puoli joss pääsääntöisesti ketään ei kiinnosta kun rahaa saa taikaseinästä.
Entä kun lapsesi sairastuu syöpään? Eläkkeellä oleva äitisi kaatuu ja murtaa lonkkansa? Työtön siskosi joutuu auto-onnettomuuteen? Sinäkö maksat hoidot vai maksaako työnantajasi tosiaan nekin? Vai jätetäänkö hoitamatta koska eivät kuitenkaan tuota mitään? Kuinka kauan oma mielenterveytesi pysyy kunnossa ja sinä pysyt tuottavana kun katselet tuottamattomien läheistesi kärsimistä ja kuolemaa?
Jenkkien tyyliin vakuutukset. Ja niille kellä ei näitä ole joku b luokan sairaala tai omakustanne.
Tuolle alalle pitäisi oikeasti saada hitokseen tulospalkkaus meininkiä.. Josko nuo leikkaus ym jonot alkaisivat helpottaa.
Tässä koko keskutelussa on mielenkiintoinen ilmiö havaittavissa.
Hoitajat valittavat.
-kiirettä.
-hankalia asiakkaita.
-pitkää koulutusta.
Hoitsuje korjausehdotus palkkaa lisää.
Mitkä ongelmat tämä ratkaisisi?
- Ei ainuttakaan.
Minun ehdotus.
- lisää hoitajia.
-Lisää tulospalkkaus järjestelyä.
-Amk ja Lh koulutuksen väliin joku ns vanhempi lh koulutus.
-Koulutuksen järkevöitys. Kohtuullisen turhaa käydä amk koulutus läpi jos aikoo tehdä ns lähäri hommia. Mm röntgenhoitaja / näytteenottaja onko ihan oikeasti tarve käydä amk.
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei ole kyllä kuin keisarilla.. ilman ikälisiä saa keski-suomessa epäsäännöllistä vuorotyötä tekevänä lähärinä käteen 1600-1900 €/kk, summa sisältää ilta-, lauantai- ja pyhälisät. 2/3 viikonlopuista ollaan töissä.
Mikä sitten mättää?
Noh. Ainainen kiire, kotihoidossa ainakin. Työpuhelimen ohjelma tikittää ja mittaa koko ajan aikaa, kauanko olet kelläkin asiakkaalla. Usein pääset aamuisin lähtemään kentälle raporttien ja välineiden kasaamisen jälkeen niin, että olet kentälle päästessäsi jo kaksi käyntiä myöhässä aikataulusta. Yritä siinä sitten kuroa umpeen.. asiakkaat ovat kipeitä, yksinäisiä, purkavat sen sinuun.
Tänäänkin olen parhaani tehnyt, yrittänyt olla avulias, tsempata, kuunnella, hoitaa, ja mitä sain palkaksi.. yksi mummeli huusi täyttä kurkkua kun olin myöhässä, haukkui pataluhaksi ja kaikki mitä tein, oli väärin. Otin kaapista väärän kahvikupin. Keittämäni kahvi oli laihaa. Puolitin leivän väärästä kohtaa. Pistin tukisidokset liian tiukalle. Ja kun tein lähtöä, syyllistävään sävyyn huusi vielä perään että kuinka ei vanhuksille ole aikaa.
Seuraavassa paikassa vastassa itkeskelevä yksinäinen papparainen, jonka yrität saada 10 min käynnillä piristymään, samalla kun mittaat verensokerit ja annat lääkkeet.
Seuraavassa yskäinen mummeli, joka haluaa minun lähtevän ostamaan hänelle apteekista yskänlääkettä. Ei ymmärrä yhtään, kun yritän selittää että en voi niin vain ottaa häneltä rahaa vastaan, enkä millään ehdi lähteä apteekkiin kesken reitin, olen jo nyt myöhässä. Mummeli loukkaantuu ja haukkuu minut ja koko kotihoidon sekä uhkaa tekevänsä valituksen lehteen vanhusten huonosta hoidosta.
Jne jne.
On toki ihaniakin hoidokkeja, yhdessä paikassa sain kiitokset, halauksen ja suklaata. Mutta kyllä nää jatkuvat haukut jää väkisinkin mieleen ja syö motivaatiota ja työhyvinvointia rotan lailla.
Tuli mieleen että kun mummut ja papatkin muuttunee vuosien kuluessa aina vaan kärttyisämmiksi, ne mukavat vähään tyytyvät jää pieneksi vähemmistöksi, niin kuka heitä enää viitsii ja uskaltaa hoitaa? Ollaan suunnilleen kirveen tai kainalosauvan kanssa ovella vastassa kun hoitaja menee käymään...
Paradoksi kirjoitti:
Hoitajat valittavat.
-kiirettä.
-hankalia asiakkaita.
-pitkää koulutusta.Hoitsuje korjausehdotus palkkaa lisää.
- Ei ainuttakaan.Minun ehdotus.
- lisää hoitajia.
-Koulutuksen järkevöitys. Kohtuullisen turhaa käydä amk koulutus läpi jos aikoo tehdä ns lähäri hommia. Mm röntgenhoitaja / näytteenottaja onko ihan oikeasti tarve käydä amk.
Lähihoitajat voivat työskennellä juuri siellä näytteenotossa, hammashoitajina, terveydenhuollon sihteereinä tai jalkojenhoitajana. Ei kaikki lähihoitajat työskentele vanhustyössä tai päiväkodissa.
Esimerkiksi lehdenjakajat ja kioskityöläiset tekevät yövuoroa muutaman kymmenen sentin lisällä. Siihen nähden hoitajat varmasti saavat ihan hyvän korvauksen yötyöstä. Kuka opiskelisi amista pidemmälle, jos pelkkää vuorotyötä tekemällä saisi 4000 euron palkan? Ennemmin ainakin itse tekisin puolta työaikaa, jos vapaa-aikaa olisin vailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen röntgenhoitaja. Sairaanhoitajaksi mua ei olis saanut hakemaan eikä saa, ja samaa on sanonut moni opiskelukaveri ja työkaverikin. Nähkääs kun koulutuksen ja palkan taso sama (joskin meidän sairaalassa röntgenissä ei ole yövuoroa, eli lisät pienemmät), mutta vaikeita potilaita ei tarvitse kestää kuin murto-osa siitä ajasta minkä sairaanhoitaja joutuu niitä katselemaan. Myös todennäköisyys elvytystilanteisiin paljon pienempi kun potilaat ovat vain käymässä, ja esim. Teho-osaston potilailla on hoitajat matkassa. Eli vastuu ihmishengistä ei ole yhtä konkreettinen koko ajan.
On jokunen dementiapotilas minuakin yrittänyt lyödä tai potkia, ja haukkuja on saanut kuunnella, sekä huutoa siitä miten kehdataan vanhaa ihmistä niin kiusata kun yritetään saada kuvaa kipeästä kädestä tms. Mutta ne samat potilaat lähtevät sitten sairaanhoitajien hoitoon lyömään ja huutamaan loppupäiväksi, eli vähemmällä pääsen henkisesti.
Tietty meillä on vastapainoksi sitten vastuuta säteilyn käytöstä, mutta säteily ei lyö eikä huo rittele.
Ei ole ihme ettei ole rahaa, kun julkinen sektori on näin pöhöttynyt. Joka hommaan pitää olla oma hoitaja. Tässä olisikin karsinnan paikka. Erikoislääkärit pitkine koulutuksineen ja väitöskirjoineen ymmärrän ja heille palkkansa suotakoon, kun on muutenkin lääkäreistä pulaa.
Juu tottakai lääkäreitä ymmärrät, hohhoh... Sinulla ei ole MITÄÄN käsitystä asioista. Tosi on, että parantamisen varaa tuolla sairaalamaailmassa olisi siinä mielessä, että siellä on johtoportaassa paljon turhia välikäsiä ja kaiken maailman projekti sitä ja projekti tätä ja heillä on kyllä palkat kohdillaan.
Miten voi olla puolusteltavissa, että on erikseen isopalkkainen hoitaja, joka painaa nappia?
Soita säteilyturvakeskukseen ja kysy. Luulet varmaan myös että labranhoitajakin vain ottaa verta putkiloon.
Vierailija kirjoitti:
Paradoksi kirjoitti:
Hoitajat valittavat.
-kiirettä.
-hankalia asiakkaita.
-pitkää koulutusta.Hoitsuje korjausehdotus palkkaa lisää.
- Ei ainuttakaan.Minun ehdotus.
- lisää hoitajia.
-Koulutuksen järkevöitys. Kohtuullisen turhaa käydä amk koulutus läpi jos aikoo tehdä ns lähäri hommia. Mm röntgenhoitaja / näytteenottaja onko ihan oikeasti tarve käydä amk.Lähihoitajat voivat työskennellä juuri siellä näytteenotossa, hammashoitajina, terveydenhuollon sihteereinä tai jalkojenhoitajana. Ei kaikki lähihoitajat työskentele vanhustyössä tai päiväkodissa.
Kyllä. Siksi ihmettelenkin miksi niin monessa paikassa SH.t tekevät näitä työtehtäviä?
Olisikonäin kirjoitti:
Joo nostetaan hoitsujen palkkoja 500€/kk ei se ole äkkiseltään kuin 600 miljoonaa vuodessa. Tuottavuus ja hoidonlaatu ei kyllä nouse.. Mutta aivan mahtava idea. Ainiin ei taida olla valtion taikaseinässä katetta.
Tuohon jatkuvaan valittamiseen lääke olisi palkata lisää hoitajia.. Ei missään nimessä palkalla kilpailu. Lisää hoitajia, yksittäisen hoitajan työpanos vähenee. Ja hoidonlaatu/ määrä voi jopa parantua.
Juu ei, ei ole taikaseinässä sen enempää kuin KELAGold :illakaan katetta tuollaiseen vammaiseen ehdotukseen. Sen takanahan ei ole muuta kuin noiden joutavien käsiään heiluttelevien naisten turha ulvonta että pitää saada palkkaa lisää. Mitä ne eivät todellakaan tarvitse, sen enempää kuin ansaitsekaan.
Saman palkan saa helpommallakin työllä. Voisi tienata vähemmänkin jos vaan voisi istua puolet päivästä kun suurin murhe on se, että missä tänään voisi käydä lounastauolla tai mitä tekee liikuntaseteleillä. Olisi kiva, että vapaa-ajalla jaksaisi tehdä muutakin kun nukkua.
Tuottavuus näkökulma on ihan peetä. Jos kaikki mietittäisiin tuottavuuden näkökulmasta niin esim. maanviljely ei olisi kannattavaa, koska ilman tukia suurin osa viljelijöistä lopettaisi ja tukienkin kanssa se on vähän kiikun kaakun. Ilman ruokaa tosin on aika huono olla, samoin ilman terveydenhuoltoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ toki on fyysistä, mutta ihan samalla tavalla fyysisesti kuormittavaa ja kuluttavaa on oma työni rakennusapulaisena.
Yritetäänkö sinua käpälöidä työpaikalla, tai lyödä ja purra? Tervetuloa dementiakotiin töihin! Ja joo, haku on päällä ihan toisen alan koulutukseen täälläkin.
Meillä on muut riskit työmaalla. Kemikaali-, pöly-, asbesti- ja homealtistus, putoamisvaara, nivelkulumat+muut ammattitaudit. Meiltä ei usein lähdetä eläkkeelle. Yleisempi on sairaseläke.
Tämä on ihan totta. Silti sairaanhoitaja on käynyt enemmän kouluja, ja sen pitäisi näkyä palkassa. Mutta naisvaltaiset alat..
Ja kun olisit lukenut tarkemmin mun viestit, huomaisit, että olen samaa mieltä. SH nauttikoon korkeampaa palkkaa kuin minä. En vain ymmärrä mikä hätä tässä on, kun SH:n palkka yleensä on jo valmiiksi korkeampi kuin muilla duunareilla.
Pohdintasi lähtee väärille raiteille kohdassa ”muilla duunareilla”, sillä sh on amk-tutkinto. Eli sitä voi rak.alalta verrata rakekennusinssiin.
Jos hoitoalalta haet vertailukohtaa, se on laikkari.
Mitä niissä hommissa tienaa?
Meillä tk-vuodeosastolla ei todellakaan kukaan kilju eikä panikoi. Lääkäriä ei ole mailla halmeilla viikonloppuisin eikä klo 16 jälkeen. Me elvytämme kunnes ambulanssi tulee, mihin voi hyvin mennä 20 min. Kerran oli yksi lääkäri paikalla elvytystilanteessa. Hän ei osannut tehdä yhtään _ mitään.