Kertokaa sh:t ja lh:t mikä siinä hoitotyössä niin mättää, kun teidän palkkakin on keskiarvoa parempi???
Aina hoitotyötä tekevät valittavat työstään mutta palkka on kuin keisarilla!!
Kommentit (271)
Onhan se työ todella raskasta. Hoitajilla ei tunnu olevan ns. omaa aikaa, jolloin voisi oikeasti tehdä jotain mukavaa. Kaikki aika menee töissä, töihin valmistautuessa tai puolikuolleena kotona maatessa niiden vuorojen jälkeen. Sellaista ihmistä on kovin vaikea nähdä ja pahoittelee itsekin, ettei pysty hoitamaan ihmissuhteitaan. Olen nähnyt hoitotyötä vanhainkodissa ja kyllä siellä hoitajat juoksee tuli perseen alla paikasta toiseen. Lähihoitajan palkan voi saada vähemmälläkin kuormituksella. Eipä ihme, kun ajan myötä monesta hoitajasta tulee kyyninen. Huolehtivaa ja ihmisläheistä välittämistä näkyy opiskelijoilla, joita ei ole vielä pilattu hoitotyön raadollisella maailmalla. Moni tuttu hoitaja on vaihtanut alaa.
Määäääääön. kirjoitti:
1. Äärimmäisen harvalla sh/lh on katkeamaton vuorotyö sanan varsinaisessa merkityksessä. Todella usein yövuorojen määrä on murto-osa aamujen/iltojen määrästä. Vaikuttaa suoraan palkkaan isosti.
Samalla myös vuorotyön ongelmat eivät ole niin isot.2. Oletteko kuulleet työttömästä hoitajasta?
Kuinka paljon tälle voi antaa rahassa mitattavaa arvoa?
Mun mielestä hoitsun ammatin paras puoli on varmuus.. Töitä löytyy vartissa lähes mistäpäin suomea vaan. Hyvin harvinaista.3. Kutsumus. Antaisin tällekkin jtn arvoa.
Hoitotyö on suurelta osin kutsumustyötä ja moni hoitaja onkin sanonut kutsumuksen olevan hänelle palkkaa tärkeämpi. Ehkä nämä palkastaan kitisijät ovat hoitajissa pieni vähemmistö. Kutsumustyössä kutsumuksen täyttymisen voi katsoa olevan osa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se työ todella raskasta. Hoitajilla ei tunnu olevan ns. omaa aikaa, jolloin voisi oikeasti tehdä jotain mukavaa. Kaikki aika menee töissä, töihin valmistautuessa tai puolikuolleena kotona maatessa niiden vuorojen jälkeen. Sellaista ihmistä on kovin vaikea nähdä ja pahoittelee itsekin, ettei pysty hoitamaan ihmissuhteitaan. Olen nähnyt hoitotyötä vanhainkodissa ja kyllä siellä hoitajat juoksee tuli perseen alla paikasta toiseen. Lähihoitajan palkan voi saada vähemmälläkin kuormituksella. Eipä ihme, kun ajan myötä monesta hoitajasta tulee kyyninen. Huolehtivaa ja ihmisläheistä välittämistä näkyy opiskelijoilla, joita ei ole vielä pilattu hoitotyön raadollisella maailmalla. Moni tuttu hoitaja on vaihtanut alaa.
Mille aloille hoitajat vaihtavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi täällä jatkuvasti verrataan ammattikoulun käyneen palkkaa ammattikorkeakoulutuksen käyneen palkkaan.Kai ymmärrätte,että koulutusaste on eri? Itsekkin juuri valmistumassa ensihoidon koulutusohjelmasta,jonka kesto on 4-vuotta ja työaikani tulee olemaan 48h tuntia viikossa. Palkkani lisineen alle 3-tonnia.
Anteeksi, mutta missä vaiheessa ammattikoulusta tuli "korkea"? Sinunkin tuleva työsi on autolla ajamista, sen osaa kuka tahansa ammattikuski. Lisäksi teet sen mitä lääkäri puhelimessa määrää. Ei ole kovin vaikeaa. Oletko kenties pitänyt välivuoden tai ollut vaihdossa kun opinnot venyvät? Ei se ole meidän veronmaksajien vika.
Provohan tämä kommentti on mutta vastaan nyt kuitenkin jos joku olisi niin hölmö ettei olisi huomannut eroa ammattikoulun ja ammattikorkeakoulun välillä... Ammattikoulu on toisen asteen koulutus, ammattikorkea kolmannen asteen, eli sinne tulee olla pohjalla joko ammattikoulu tai lukio. Ammattikorkeakoulutus kestää 3,5-4,5 vuotta, koulutuslinjasta riippuen. Sairaanhoitajan koulutus on esim tuon 3,5 vuotta, ensihoitajan juurikin 4 vuotta ja vaikkapa kätilön 4,5 vuotta.
Mulla on teollisuudessa insinöörinä kuukausipalkka 3200€ verojen jälkeen jää sellainen 2200€. Tuossa on aivan kaikki. Teen vuorotyötä, aamua ja yötä ja viikonloppuja menee kolme neljästä töissä. Pyhät ja muut lisäksi.
Mulla on kuitenkin tunne, että teen yhtä vastuullista työtä kuin sairaanhoitaja. Olen opiskellut puoli vuotta kauemmin kuin sairaanhoitaja. Mulla on jatkuvasti vastuulla 32+15 ihmisen henki kun työskennellään koneiden kanssa. Lisäksi koska tehdään tuottavaa työtä on vastuulla tilausten eteneminen, laadun varmistus sekä työturvallisuuden ylläpitäminen tai kehittäminen.
Mutta en mä tätä rahan takia tee tai vapaa-ajan. Olisin valinnut toisen ammatin, jos rahasta tai vapaasta olisi kiinni. Vaikka alaiset ovat sangen äkkipikaisia ja suurimman osan ajasta hyvin raskaita niin silti tykkään työstäni ja on hirveän mielenkiintoista nähdä ja kokea se paine ihmisten puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Silti tälläkin hetkellä koulunpenkillä opiskelee uusia tulevia hoitajia, jotka varmasti tietävät tulevan palkkansa ja silti iloitsivat opiskelupaikastaan. Missä vaiheessa tulee se muutos asenteeseen? Työelämässä? Kun halutaan isompi asunto? Uudempi auto? Riittäisikö mikään?
Mä olen miettinyt ihan samaa..
-kutsumus ammatti.
-palkka jolla tulee suomessa hyvin toimeen.
-takuu varma työpaikka eläkkeelle asti. Vaikka olisit epäpätevä, laiska tai ihna mitä vaan. Aina löytyy duunia.
Näillä ei ole mitään merkitystä.. Mä tiputtaisin 1000€/kk heti palkkaani jos saisin lupauksen että saan tehdä työtäni eläkkeeseen asti.
Kunpa hoitoalan palkkoja nostettaisiin
Määäääääön. kirjoitti:
1. Äärimmäisen harvalla sh/lh on katkeamaton vuorotyö sanan varsinaisessa merkityksessä. Todella usein yövuorojen määrä on murto-osa aamujen/iltojen määrästä. Vaikuttaa suoraan palkkaan isosti.
Samalla myös vuorotyön ongelmat eivät ole niin isot.2. Oletteko kuulleet työttömästä hoitajasta?
Mun mielestä hoitsun ammatin paras puoli on varmuus.. Töitä löytyy vartissa lähes mistäpäin suomea vaan. Hyvin harvinaista.3. Kutsumus. Antaisin tällekkin jtn arvoa.
1. Me teemme jaksotyötä, jossa työnantajat voivat kikkailla, jolloin jäämme ilman ylityökorvauksia. Jaksotyössä voi teettää pitkiä työvuoroja, ilman ylityökorvauksia. Jaksotyössä vuorojen väliin jäävä aika voi olla vain 9h, eli pääset illalla klo 22 töistä ja aamulla takaisin klo 7. Jaksotyöajassa työaikaergonomia ei aina toteudu, koska työvoimantarve vaihtelee vuoroittain sekä erilaisten tilanteiden mukaan.
Jaksotyössä ylityö muodostuu eri tavalla kuin muissa työaikamuodoissa, ja on täysin mahdollista tehdä esim. tuplavuoroja ilman ylityökorvausta.
2. Töitä on aina, mutta nollatuntisopimukset lisääntyy vauhdilla. On myös arpapeliä, löydätkö paikan, jossa sijaisuuksia saat ilman katkoja jne.
3. Kutsumus se on varmaan juristillakin
Vierailija kirjoitti:
Mulla on teollisuudessa insinöörinä kuukausipalkka 3200€ verojen jälkeen jää sellainen 2200€. Tuossa on aivan kaikki. Teen vuorotyötä, aamua ja yötä ja viikonloppuja menee kolme neljästä töissä. Pyhät ja muut lisäksi.
Mulla on kuitenkin tunne, että teen yhtä vastuullista työtä kuin sairaanhoitaja. Olen opiskellut puoli vuotta kauemmin kuin sairaanhoitaja. Mulla on jatkuvasti vastuulla 32+15 ihmisen henki kun työskennellään koneiden kanssa. Lisäksi koska tehdään tuottavaa työtä on vastuulla tilausten eteneminen, laadun varmistus sekä työturvallisuuden ylläpitäminen tai kehittäminen.
Mutta en mä tätä rahan takia tee tai vapaa-ajan. Olisin valinnut toisen ammatin, jos rahasta tai vapaasta olisi kiinni. Vaikka alaiset ovat sangen äkkipikaisia ja suurimman osan ajasta hyvin raskaita niin silti tykkään työstäni ja on hirveän mielenkiintoista nähdä ja kokea se paine ihmisten puolelta.
Minä myöskin teollisuusalan insinööri ja pelkästä päivätyöstä bruttopalkkani on noin 3800€/kk. Jos joutuu joskus tekemään ylitöitä esimerkiksi viikonloppuisin, niin siitä saa ihan tuntuvat korvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa hoitoalan palkkoja nostettaisiin
Julkinen talous muutenkin JO nyt romuttaa suomen valtiontalouden ja kilpailukyvyn, sekä verotuksen vuoksi tappaa kaiken oikeasti tuottavan ja kannattavan työn. Niin ei TODELLAKAAN saa nostaa julkean röyhkeän puolen kuppauspalkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Määäääääön. kirjoitti:
1. Me teemme jaksotyötä, jossa työnantajat voivat kikkailla, jolloin jäämme ilman ylityökorvauksia. Jaksotyössä voi teettää pitkiä työvuoroja, ilman ylityökorvauksia. Jaksotyössä vuorojen väliin jäävä aika voi olla vain 9h, eli pääset illalla klo 22 töistä ja aamulla takaisin klo 7. Jaksotyöajassa työaikaergonomia ei aina toteudu, koska työvoimantarve vaihtelee vuoroittain sekä erilaisten tilanteiden mukaan.
Jaksotyössä ylityö muodostuu eri tavalla kuin muissa työaikamuodoissa, ja on täysin mahdollista tehdä esim. tuplavuoroja ilman ylityökorvausta.
2. Töitä on aina, mutta nollatuntisopimukset lisääntyy vauhdilla. On myös arpapeliä, löydätkö paikan, jossa sijaisuuksia saat ilman katkoja jne.
1 teette jaksotyötä missä on silti vuostyöaika!
Eli suomeksi ette tee tuntiakaan ylimääräistä työtä ilman asiaankuuluvaa korvausta.
Sama kun esim ölhäjynporauslautalla kk töitä kk vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti tälläkin hetkellä koulunpenkillä opiskelee uusia tulevia hoitajia, jotka varmasti tietävät tulevan palkkansa ja silti iloitsivat opiskelupaikastaan. Missä vaiheessa tulee se muutos asenteeseen? Työelämässä? Kun halutaan isompi asunto? Uudempi auto? Riittäisikö mikään?
.
Näillä ei ole mitään merkitystä.. Mä tiputtaisin 1000€/kk heti palkkaani jos saisin lupauksen että saan tehdä työtäni eläkkeeseen asti.
Sama juttu. Elämä ilman jokavuotista stressiä yt neuvotteluista ja perheen pärjäämisestä olisi aika mukavaa.
Hoitajat mukaan säästötalkoisiin ja nurinat pois. Lomarahat mielellään kokonaan pois ja Tehyltä turpa kiinni.
Jos tehdään tuottamatonta operatiivista työtä niin pitää ymmärtää ettei siihen lisää budjettia saa muualta kuin asiakkailta. On uskomatonta että samaan aikaan valitetaan korkeista hoitomaksuista, hoitajien palkoista ja hoitajien määrästä, mistä taikaseinästä näihin pitäisi saada varat?
Itse teen työtä tunteja silloin tällöin ja treidaan suurta valuuttaa, jonka johdosta kuukausinettoni on hieman kympin pintaan, mutta samalla tuotan satakertaisesti oman arvoni voittona yritykselle, joten koen palkkani olevan täysin oikeutettu vaikka homma onkin melko helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tehdään tuottamatonta operatiivista työtä niin pitää ymmärtää ettei siihen lisää budjettia saa muualta kuin asiakkailta. On uskomatonta että samaan aikaan valitetaan korkeista hoitomaksuista, hoitajien palkoista ja hoitajien määrästä, mistä taikaseinästä näihin pitäisi saada varat?
Itse teen työtä tunteja silloin tällöin ja treidaan suurta valuuttaa, jonka johdosta kuukausinettoni on hieman kympin pintaan, mutta samalla tuotan satakertaisesti oman arvoni voittona yritykselle, joten koen palkkani olevan täysin oikeutettu vaikka homma onkin melko helppoa.
Pitää muistaa sekin tosiasia, että sairaanhoitopiireissä hoitohenkilökunnan palkkamenot kahmaisevat leijonasosan menoista. Enemmän kuin lääkäreiden. Tässäkin on kuntapäättäjille miettimisen paikka, mistä säästää.
Itse prosessi alalla. Tienaan vuodessa 60-90t€. Työhön nähden ihan naurettava summa.
Henkilökunta edut on todella hyvät. Treenaus ja kulttuuriseteliä saa vähän väliä. Bonukset on vuositasolla 5000-10000€.
Mutta erona sh/lh. Me myymme tuotteita ja teemme niistä rahaa yritykselle ja valtiolle.
Ilman meitä " suuryrityksiä" eläisimme kuin afrikassa.
Palkkoja säätelee markkinatalous. Ei yksinkertaisesti suomella ole varaa maksaa ihmisille jotka eivät tuota. Valtavia palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi käteen 1950,-
T. Keisari LH 3-vuorotyö
Minulle jäi viimeksi käteen 1734 e. T. Kahden lapsen totaali-yh, insinööri.
Vierailija kirjoitti:
No, me hoito- ja hoivatyössä olevat tuotetaan sillä tavalla välillisesti, että sinä pysyt työkykyisenä ja sinun mahdolliset lapset tai vanhemmat saavat hoivaa sinunkin ollessa tuottavassa työssä.
Sinun ei tarvitse jäädä työstä hoivataksesi dementoitunutta äitiäsi tai vammaista lastasi.
Sairauslomasi lyhenevät, kun hoidamme sinutkin kuntoon ja saat kohtuuhintaista hoitoa vakuutuksista riippumatta.
Öljymies. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määäääääön. kirjoitti:
1 teette jaksotyötä missä on silti vuostyöaika!
Eli suomeksi ette tee tuntiakaan ylimääräistä työtä ilman asiaankuuluvaa korvausta.Sama kun esim ölhäjynporauslautalla kk töitä kk vapaata.
Ei ole vuosityöaikaa, vaan jaksokohtainen työaika. Siinä vain usein käy niin, että teen tuplavuoron, jatkan illasta yövuoroon, seuraava aamuvuoro peruuntuu ja kaksi "ylityötuntia" vähennetään kahdesta tulevasta aamuvuorosta, jolloin "saan" lähteä kotiin jo klo 14.
Kannattaa huomioida se että suomessa on menossa sukupolven vaihdos.. Monissa ukko ammateissa on pulaa tekijöistä. Pätevä putkimies, sähkömies, rekkamies pystyy saamaan aika kohtuullista palkkaa.
Varsinkin jos on valmis joustamaan mm työajoissa.