Kertokaa sh:t ja lh:t mikä siinä hoitotyössä niin mättää, kun teidän palkkakin on keskiarvoa parempi???
Aina hoitotyötä tekevät valittavat työstään mutta palkka on kuin keisarilla!!
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi käteen 1950,-
T. Keisari LH 3-vuorotyö
Puhtaana käteen aika hyvä palkka.
Verrattuna mihin? Tuon saa päivätyössä lähes kuka vaan miesvaltaisella duunarialalla työskentelevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen röntgenhoitaja. Sairaanhoitajaksi mua ei olis saanut hakemaan eikä saa, ja samaa on sanonut moni opiskelukaveri ja työkaverikin. Nähkääs kun koulutuksen ja palkan taso sama (joskin meidän sairaalassa röntgenissä ei ole yövuoroa, eli lisät pienemmät), mutta vaikeita potilaita ei tarvitse kestää kuin murto-osa siitä ajasta minkä sairaanhoitaja joutuu niitä katselemaan. Myös todennäköisyys elvytystilanteisiin paljon pienempi kun potilaat ovat vain käymässä, ja esim. Teho-osaston potilailla on hoitajat matkassa. Eli vastuu ihmishengistä ei ole yhtä konkreettinen koko ajan.
On jokunen dementiapotilas minuakin yrittänyt lyödä tai potkia, ja haukkuja on saanut kuunnella, sekä huutoa siitä miten kehdataan vanhaa ihmistä niin kiusata kun yritetään saada kuvaa kipeästä kädestä tms. Mutta ne samat potilaat lähtevät sitten sairaanhoitajien hoitoon lyömään ja huutamaan loppupäiväksi, eli vähemmällä pääsen henkisesti.
Tietty meillä on vastapainoksi sitten vastuuta säteilyn käytöstä, mutta säteily ei lyö eikä huo rittele.
Ei ole ihme ettei ole rahaa, kun julkinen sektori on näin pöhöttynyt. Joka hommaan pitää olla oma hoitaja. Tässä olisikin karsinnan paikka. Erikoislääkärit pitkine koulutuksineen ja väitöskirjoineen ymmärrän ja heille palkkansa suotakoon, kun on muutenkin lääkäreistä pulaa.
Juu tottakai lääkäreitä ymmärrät, hohhoh... Sinulla ei ole MITÄÄN käsitystä asioista. Tosi on, että parantamisen varaa tuolla sairaalamaailmassa olisi siinä mielessä, että siellä on johtoportaassa paljon turhia välikäsiä ja kaiken maailman projekti sitä ja projekti tätä ja heillä on kyllä palkat kohdillaan.
Miten voi olla puolusteltavissa, että on erikseen isopalkkainen hoitaja, joka painaa nappia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi käteen 1950,-
T. Keisari LH 3-vuorotyö
On!
Nimim. koulunkäyntiavustaja, käteen jää 1200 euroa..
Työläiset tuohtuneita, jospa ensi hallitus korjaisi ongelmat.
Monesti vedotaan vuorotyöhön negatiivisessa merkityksessä. Olen itse ollut 11 eri työpaikassa ja näistä 10 oli vuorotyötä. Kertaakaan en ole hoitoalalla työskennellyt ja palkkanikin on pienempi. Eli Suomessa myös hyvin hyvin monet muut ihmiset joutuvat olemaan ne perjantai-illat töissä eikä lasten kanssa kotona. Silti ei yleisesti vaadita lisää liksaa. Ja otin nyt vain kantaa tästä vuorotyöstä valittamiseen, en muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Monesti vedotaan vuorotyöhön negatiivisessa merkityksessä. Olen itse ollut 11 eri työpaikassa ja näistä 10 oli vuorotyötä. Kertaakaan en ole hoitoalalla työskennellyt ja palkkanikin on pienempi. Eli Suomessa myös hyvin hyvin monet muut ihmiset joutuvat olemaan ne perjantai-illat töissä eikä lasten kanssa kotona. Silti ei yleisesti vaadita lisää liksaa. Ja otin nyt vain kantaa tästä vuorotyöstä valittamiseen, en muuhun.
Hoitaja vetoaisi tekevänsä vastuullisempaa ja tärkeämpää työtä ja siksi olisi oikeutettu suurempaan palkkaan.
Pahinta varmaan on ristiriitaiset odotukset. Siis asiakkaan pitäisi olla keskiössä, mutta etenkin sitten vanhuspuolella omaiset vaatii jotakin, mitä asukas ei itse halua. Esimies vaatii jotakin, mikä ei taas sovi omaisten vaatimuksiin ja edelleen on ristiriidassa myös asukkaan toiveisiin.
Esimerkiksi esimies vaatii, että tietyt paperityöt on tehtävä perjantaihin mennessä. Kun sitten istut toimistoon niitä tekemään, tekee omainen valituksen, kun hoitajat vain istuvat ovien takana eivätkä tee mitään. Pitäisi mieluummin kuntouttaa heidän isää. Isä ei kuitenkaan jaksa eikä halua enää kuntoutua, vaan kävelyharjoitusten aikana valuttaa itsensä tahallisesti lattialle.
Seuraavaksi paikalle pelmahtaa omainen, jonka äiti on jo toisessa maailmassa, jolloin seurustelusta ei tulekaan mitään. Nyt onkin omaisella aikaa seurata päiväsalissa hoitajien tekemisiä ja tekemättä jättämisiä. Niistä voi sitten antaa palautetta vaikkapa esimiehelle. Esimerkiksi, kuinka Ritva pyytelee vessaan, eikä häntä sinne viedä, ja varmasti hoitajat kuiskasivat korvaan että "tee vaippaan". Oikeasti korvaan kuiskattiin, että muistatko, olet halvaantunut, etkä pysy pöntöllä pystyssä ja haluaisitko sänkyyn, jossa tarpeen voi tehdä alusastiaan. No ei halunnut.
Tämä hoivakotikohu on ajanut osan omaisista hulluuden partaalle. Siinä ei yksittäisen hoitajan syyttely auta, tai vikojen ja puutteiden jatkuva etsiminen. Meillä on vaitiolovelvollisuus, joten emme voi puolustautua syyttelyltä, kun se kohdistuu toisen asukkaan hoivaan tai sairaudentilaan.
Jollekin ei anneta juotavaa, koska on nesterajoitus, toista ei viedä vessaan, koska ei sinne pysty menemään, kolmannelle ei anneta lisää ruokaa, koska ahmii itsensä kipeäksi. Yksi ei saa pyynnöstä huolimatta leipää, koska on gluteeniton, eikä suostu syömään gluteenitonta leipää. Sille puoliltapäivin yöpaidassaan kulkevallekin on aamulla päivävaatteet puettu, mutta hän on itse vaihtanut takaisin yöpaitaan.
Jotenkin tuntuu, että kaikesta syytetään meitä hoitajia. Ei nähdä, että potilasturvallisuudesta vastaa AINA työnantaja, siellä hoitajan takana on johtoportaat päättämässä kaikesta.
Istuvaa hoitajaa pahempaa ei tässä maailmassa olekaan.
Itse en kaipaisin lisää hoitajia jakamaan työtaakkaa. Niitä hoitajia vain ei tule, ennenkuin palkka ja työolot saadaan kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi käteen 1950,-
T. Keisari LH 3-vuorotyö
On!
Nimim. koulunkäyntiavustaja, käteen jää 1200 euroa..
Sama kuin maatalouslomittajalla ja hänelläkin tärkeä sekä vastuullinen työ.
Silti tälläkin hetkellä koulunpenkillä opiskelee uusia tulevia hoitajia, jotka varmasti tietävät tulevan palkkansa ja silti iloitsivat opiskelupaikastaan. Missä vaiheessa tulee se muutos asenteeseen? Työelämässä? Kun halutaan isompi asunto? Uudempi auto? Riittäisikö mikään?
Vierailija kirjoitti:
Siitähän nämä Sh ammattinimikkeellä liikkuvat käsienheiluttelijat ulizevat, kun ei vuorotyön vuoksi ole mahdollisuutta joka pe-la lojua juottoloissa ja olla saalistamassa uutta freesiä qyrpää. Eikä se palkka = diskoilurahakaan ole tarpeeksi riittävä, että sillä voisi kunnon sessioita ottaa ja juosta ristiin rastiin vokkien välillä.
Vierailija kirjoitti:
Silti tälläkin hetkellä koulunpenkillä opiskelee uusia tulevia hoitajia, jotka varmasti tietävät tulevan palkkansa ja silti iloitsivat opiskelupaikastaan. Missä vaiheessa tulee se muutos asenteeseen? Työelämässä? Kun halutaan isompi asunto? Uudempi auto? Riittäisikö mikään?
Olisiko myrkylliset ilmapiirit joissa joutuu työskentelemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja vetoaisi tekevänsä vastuullisempaa ja tärkeämpää työtä ja siksi olisi oikeutettu suurempaan palkkaan.
Jos luit viimeisen lauseeni, huomaisit etten ottanut kantaa vastuullisuuteen ym. Ja monesti hoitajillahan on parempi palkka kuin esim varastotyöntekijöillä tai nuorilla tehdastyöläisillä. Siinähän se vastuullisuus näkyy, palkassa.
Katselin viime vuonna verokalenterista kun minut leikannut ortopedi sai ansiotuloja 220000. Polveni toimii hyvin, ei valittamista. Jonot ovat pitkät, lisää ortopedeja tarvittaisiin. Ei hoitajat polvia ja silmiä leikkaa, eivätkä diagnooseista ja kuvista mitään ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä voi ihmetellä ihmiset, joilla ei ole mitään käsitystä hoitajan työstä. Se, että nämä "huikeat" palkat tulee siitä, kun tehdään 3-vuorotyötä, niin voin kertoa, että paremmat lisät saat jossain tehtaan liukuhihnalla. Viikonlopusta tyyliin viikon palkka, mitä ei hoitoalalla todellakaan ole.
Liukuhihnatyö on mielelle haastavampaa kuin virikkeitä aivoille tarjoava akuutti hoitotyö-
Tätä tokaisua olin alapeukuttaa minäkin mutta enpä olekaan niin varma, koska paljon riippuu sananvalinnoista: haastava? kuormittava? Mikä sopii kenellekin? On ihmisiä joiden polla pettää hektisessä menossa ja niitä joiden polla pettää yksitoikkoisessa ja joka päivä täysin samanlaisena toistuvissa toissä. En usko että oma pääni kestäisi liukuhihnahommia tai myöskään hoitajan töitä.
Olen siirtynyt kiireisestä myymälätyöstä "siistiin sisätyöhön" jossa pitäisi jotenkin pystyä keskittymään 7,5h päivässä lukemattomiin muuttujiin, johtaa omaa tekemistään, seurata kymmeniä tietolähteitä/kanavia, pitää selkä kunnossa ja olla sekoamatta vaikka työn tulokset tuntuvat häviävän bittiavaruuteen jälkeä jättämättä. Olin aivan loppu myymäläpäivien jälkeen (asiakaspalveluroolin ylläpitäminen, loputon asiakasvirta, kielto istahtaa edes hetkeksi), ja olen aivan loppu nykyisten työpäivieni jälkeen. Työhöni ei sisälly vastuuta muiden hyvinvoinnista tai kolmivuororytmiä mutta tämä on minulle aivan tarpeeksi kuluttavaa: lyhytaikainen muisti on pirstaleina ja viikonloput ja lomat kuluvat aikaansaamattomassa horroksessa.
Eri ihmiset kuormittuvat eri tavalla eri asioista. Arvostan hoitajien työpanosta erittäin paljon ja mielestäni yhteiskunnan pitäisi panostaa työssäjaksamiseen ko. alalla. Alanvaihtajien määrä on oire.
Saan lähihoitajana 2248€ brutto, 1782€ netto. Ei mitään vuoro tai ikälisiä.
Kannattaa myös huomioida sellainen tosiasia, että miehillä on tapana liioitella palkkansa yläkanttiin, joten kaikki sähkömiehet, putkimiehet, rekkakuskit ym. tienaavat heidän puheidensa mukaan ainakin sen 3000€/kk. Onko tosiasia näin? Saako kaikki amiksen käyneet miesvaltaisella alalla työskentelevät sen 3000€/kk päivätyöstä?
1. Äärimmäisen harvalla sh/lh on katkeamaton vuorotyö sanan varsinaisessa merkityksessä. Todella usein yövuorojen määrä on murto-osa aamujen/iltojen määrästä. Vaikuttaa suoraan palkkaan isosti.
Samalla myös vuorotyön ongelmat eivät ole niin isot.
2. Oletteko kuulleet työttömästä hoitajasta?
Kuinka paljon tälle voi antaa rahassa mitattavaa arvoa?
Mun mielestä hoitsun ammatin paras puoli on varmuus.. Töitä löytyy vartissa lähes mistäpäin suomea vaan. Hyvin harvinaista.
3. Kutsumus. Antaisin tällekkin jtn arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Saan lähihoitajana 2248€ brutto, 1782€ netto. Ei mitään vuoro tai ikälisiä.
Hyvä palkka.
Vierailija kirjoitti:
Oletko huomannut, että jokaisen hoitajien palkkaa koskevan ketjun on aloittanut joku muu kuin hoitaja.
Minä hoitajana en kaipaa muuta kuin ne pois viedyt lomalisät ja joko palkan niistä 15min viikossa tai ne pois, jotka kiky, nykyinen toimitusministeristö, kepu-kok-persut kiristi.
Ymmärrys tuntuu näillä olevan sen verran vajaavaista, että ilmeisesti näiden alojen pääsykokeessa pitäisi olla ensimmäisellä sivulla isolla painettuna tulevat palkat.