Kertokaa sh:t ja lh:t mikä siinä hoitotyössä niin mättää, kun teidän palkkakin on keskiarvoa parempi???
Aina hoitotyötä tekevät valittavat työstään mutta palkka on kuin keisarilla!!
Kommentit (271)
Työn määrään auhteutettuna tienaan siivoamalla reippaasti enemmän kuin hoitotyöstä... Mutta eipä palkan suuruus näy asiakkaiden kohtaamisissa. Harmi, jos joillain näin on.
Yleensä ne hoitajat jotka ovat tehneet työnsä vasemmalla kädellä ovat olleet mt-potilaita. Ja jääneet myöhemmin töistä pois. Yksi ei vuoronsa aikana mm. vaihtanut yöasuja vanhuksilta pois eikä vaihtanut yöksi puhtaita vaippoja.
Oli sekaisin läheisensä kuolemasta.
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei ole kyllä kuin keisarilla.. ilman ikälisiä saa keski-suomessa epäsäännöllistä vuorotyötä tekevänä lähärinä käteen 1600-1900 €/kk, summa sisältää ilta-, lauantai- ja pyhälisät. 2/3 viikonlopuista ollaan töissä.
Mikä sitten mättää?
Noh. Ainainen kiire, kotihoidossa ainakin. Työpuhelimen ohjelma tikittää ja mittaa koko ajan aikaa, kauanko olet kelläkin asiakkaalla. Usein pääset aamuisin lähtemään kentälle raporttien ja välineiden kasaamisen jälkeen niin, että olet kentälle päästessäsi jo kaksi käyntiä myöhässä aikataulusta. Yritä siinä sitten kuroa umpeen.. asiakkaat ovat kipeitä, yksinäisiä, purkavat sen sinuun.
Tänäänkin olen parhaani tehnyt, yrittänyt olla avulias, tsempata, kuunnella, hoitaa, ja mitä sain palkaksi.. yksi mummeli huusi täyttä kurkkua kun olin myöhässä, haukkui pataluhaksi ja kaikki mitä tein, oli väärin. Otin kaapista väärän kahvikupin. Keittämäni kahvi oli laihaa. Puolitin leivän väärästä kohtaa. Pistin tukisidokset liian tiukalle. Ja kun tein lähtöä, syyllistävään sävyyn huusi vielä perään että kuinka ei vanhuksille ole aikaa.
Seuraavassa paikassa vastassa itkeskelevä yksinäinen papparainen, jonka yrität saada 10 min käynnillä piristymään, samalla kun mittaat verensokerit ja annat lääkkeet.
Seuraavassa yskäinen mummeli, joka haluaa minun lähtevän ostamaan hänelle apteekista yskänlääkettä. Ei ymmärrä yhtään, kun yritän selittää että en voi niin vain ottaa häneltä rahaa vastaan, enkä millään ehdi lähteä apteekkiin kesken reitin, olen jo nyt myöhässä. Mummeli loukkaantuu ja haukkuu minut ja koko kotihoidon sekä uhkaa tekevänsä valituksen lehteen vanhusten huonosta hoidosta.
Jne jne.
On toki ihaniakin hoidokkeja, yhdessä paikassa sain kiitokset, halauksen ja suklaata. Mutta kyllä nää jatkuvat haukut jää väkisinkin mieleen ja syö motivaatiota ja työhyvinvointia rotan lailla.
Hei esim. Tampereella Mummon kammarin kautta yksinäisille vanhuksille löytyy seuraa. Itse käyn välillä yhdelle mummolle kaupassa, asioilla, joskus ulkoillaan yhdessä kun hänen vointi sen sallii.
Voisitko mainita tälle yksinäiselle papalle tälläisestä vaihtoehdosta jos vaan siellä paikkakunnalla tälläinen palvelu löytyy. Tuli paha mieli sen papparaisen puolesta.
Teet hienoa työtä, jaksamista sinulle!
Naisvaltainen ala, jossa työntekijät kiltisti joustaa ja suostuu mihin vaan... Liitotkin ovat vain kovia puheissaan, mutta eivät saa mitään aikaiseksi. Ihan oikeasti sen joustamisen ja marttyyrinä olemisen pitää loppua, jotta saataisiin jotain aikaiseksi! Toki siinähän sitten vaarantuu ihmishenki, mutta eihän hoitajat ole mitenkään tärkeitä ja heidän työ on helppoa, kuin heinänteko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ toki on fyysistä, mutta ihan samalla tavalla fyysisesti kuormittavaa ja kuluttavaa on oma työni rakennusapulaisena.
Yritetäänkö sinua käpälöidä työpaikalla, tai lyödä ja purra? Tervetuloa dementiakotiin töihin! Ja joo, haku on päällä ihan toisen alan koulutukseen täälläkin.
Meillä on muut riskit työmaalla. Kemikaali-, pöly-, asbesti- ja homealtistus, putoamisvaara, nivelkulumat+muut ammattitaudit. Meiltä ei usein lähdetä eläkkeelle. Yleisempi on sairaseläke.
Tämä on ihan totta. Silti sairaanhoitaja on käynyt enemmän kouluja, ja sen pitäisi näkyä palkassa. Mutta naisvaltaiset alat..
Ja kun olisit lukenut tarkemmin mun viestit, huomaisit, että olen samaa mieltä. SH nauttikoon korkeampaa palkkaa kuin minä. En vain ymmärrä mikä hätä tässä on, kun SH:n palkka yleensä on jo valmiiksi korkeampi kuin muilla duunareilla.
Millä tavoin korkeampi? Ilman vuorolisiä sh:n peruspalkka on joku noin 2400€. Tiedän paljon ammattikoulun käyneitä miesvaltaisen alan duunareita, jotka saavat saman ja jopa parempaa. Lähihoitaja sitten taas on ammattikoulun käynyt ja hänen peruspalkkansa ilman lisiä on nippanappa päälle 2000€. Kyllä hoitajat on juu nämä HUIKEAN SUURET palkat ansainneet...
Kyllä taas näkee, että ihmiset kuvittelevat, että se hoitajien kolmosella alkava palkka on se peruspalkka ja sen saa puhtaana käteen :D se hoitajan kolmosella alkava BRUTTOpalkka koostuu 3-vuorotyön vuorolisistä.
2000 euroa on todella hyvä palkka..
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin ottaisin lisää käsipareja kuin palkkaa, mutta onhan se toki vähän erikoista, että tuttuni saa varastohommissa saman peruspalkan kuin minä hoitajana. Ongelma on vaatimusten määrä suhteutettuna omiin resursseihin. Mikään ei riitä. Ihminen kyynistyy, kun joutuu päivittäin miettimään, tarkkaileeko vaikka hengittämisvaikeuksista kärsivää potilasta, siivoaako toiselta ulosteet vai lääkitseekö kolmannen kipua samalla kun pitäisi valmistaa ja viedä suonensisäiset antibiootit, ottaa vastaan uusi potilas ja keskustella kuolevan potilaan omaisen kanssa. Ja kun yhden asian näistä hoidat, onkin ilmestynyt jo uusi asia: kello soi, kollega tarvitsee apua tai lääkäri haluaakin juuri nyt tehdä toimenpiteen, jossa tarvitaan steriili pöytä (ja hoitaja avustamaan toimenpiteessä). Et ole syönyt koko päivänä, vessassa olet käynyt viimeksi kotona ja tiedät, että kaksi potilasta odottaa kotiutusta ohjauksineen. Yrität selvittää asian kerrallaan ja lopulta otat vastaan odottavien potilaiden ymmärrettävät närkästykset, kun potilas on joutunut odottamaan kuka mitäkin ja samalla mietit, vieläkö se hengitysvaikeuksista kärsivä potilas toisessa huoneessa ylipäänsä hengittää. Ja tunnet syyllisyyttä kun ulosteensiivous on viivästynyt ja potilaan iho kärsinyt. Apua ei saa, koska kaikki kollegasi ovat yhtälailla kiinni omissa töissään.
Ja kyllä, alaa olen vaihtamassa.
Kiitos realistisesta kuvauksesta kollega, tätä juuri on todellisuus kentällä, ja tuota päivästä toiseen, todella kuormittavia monella tapaa.
T. Alaa vaihtanut kollega
Vierailija kirjoitti:
2000 euroa on todella hyvä palkka..
Riippuu vähän miltä kantilta sitä katsoo ja mikä on koulutus ja mitä työtä tekee. Se, että saat käteen sen 2000€ vai bruttoansiona, joilloin käteen saat noin 1600€?
Miksi hoitajia ei palkata niin että erikseen palkataan ne ketkä tekee viikonloppua ja öitä ja sitten ne ketkä ei tee kun kaikki tuntuu valittavan että joutuu tekemään viikonloppua ja öitä ja ei ole aikaa perheelle. Varmasti löytyy niitä ketkä nimenomaan haluaa tehdä viikonloppua ja öitä, itsekin tekisin niitä mielummin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajia ei palkata niin että erikseen palkataan ne ketkä tekee viikonloppua ja öitä ja sitten ne ketkä ei tee kun kaikki tuntuu valittavan että joutuu tekemään viikonloppua ja öitä ja ei ole aikaa perheelle. Varmasti löytyy niitä ketkä nimenomaan haluaa tehdä viikonloppua ja öitä, itsekin tekisin niitä mielummin.
Hoitaja voi tehdä esimerkiksi poliklinikalla päivävuoroa, mutta vuodeosastolla työ on vuorotyötä. Kyllä tiedän monia hoitajia, jotka ovat siirtyneet vuorotyöstä päiväpuolelle. Joissain paikoissa on ilmeisesti vieläkin mahdollista tehdä esimerkiksi pelkän yökön duunia.
Näistä on turha vääntää, kun mikään ei tule muuttumaan - ainakaan parempaan suuntaan. Ihmettelen kyllä suuresti miten joku voi olla kateellinen sairaanhoitajan tai lähihoitajan palkasta? Sellainen ihminen ei tiedä kyllä hoitotyöstä sitten mitään. Joku raksa-apulainenkin tuolla ihmetteli hoitajien suuren suuria palkkoja, vaikka hänen oma palkkansa on samaa tasoa lähihoitajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä on jonkin verran, toisaalta se palkka ei ole niin iso että kaikista viikonlopuista haluaidi luopua.
Pelkän yön tai yleensä yön tekeminen vaikuttaa kyllä ihmisen elämään kauheasti, sinänsä hassua miten vähän siitä puhutaan, tunnin kellon siirto tai yksi mannerten välinen lento sekoittaa, lehtitietojen mukaan, ihmisten elämän kuukausiksi, yötyöläiset tekee sitä joka viikko, itse olin 5v jälkeen tilanteessa, että epäilin mielenterveyteni puolesta.
On se vaan jännä. Nykyään ihmiset ei osaa elää säästeliäästi. Kaverin pappa teki elämäntyönsä vahtimestarina päivävuoroa.
Kuolleessaan 80v oli omakotitalot maksettu ja 800 000€ edestä säästöjä.
Hän oli kirjaimellisesti miljonääri. Ja ansiot on olleet luokkaa 2000-2500bruttona.
Nyt jos se sh tienaa sen 2700€/kk niin kyllä sillä pitäisi pärjätä todella hyvin..
Just kuuntelin viikonloppuna, kun noin vuosi sitten eräässä firmassa aloittanut amiksen käynyt putkiasentaja märisi, kun saa vain 2300€/kk käteen. Ja hän tekee pääosin päivätyötä. Että kyllä muuallakin märistään, kuin vain hoitoalalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä on jonkin verran, toisaalta se palkka ei ole niin iso että kaikista viikonlopuista haluaidi luopua.
Pelkän yön tai yleensä yön tekeminen vaikuttaa kyllä ihmisen elämään kauheasti, sinänsä hassua miten vähän siitä puhutaan, tunnin kellon siirto tai yksi mannerten välinen lento sekoittaa, lehtitietojen mukaan, ihmisten elämän kuukausiksi, yötyöläiset tekee sitä joka viikko, itse olin 5v jälkeen tilanteessa, että epäilin mielenterveyteni puolesta.
Eli raha on sitten kuitenkin tärkeämpää kuin se aika perheen kanssa. Ja onko nuo yötyön vaikutukset samt jos tekee koko ajan vaan yötä eikä vaan tyyliin kerran viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Huonot edut, oikeasti jatkuva kiire, ei juurikaan joustoa työajoissa ja vaikka yrität hoitaa työsi hyvin, kiitosta harvemmin saa mistään, päinvastoin. Työvuorotoiveet eivät välttämättä toteudu ollenkaan, joten et pysty juurikaan suunnittelemaan elämää eteenpäin. Perheellisenä kolmivuorotyö on oikeasti aivan perseestä.
Ja itse työ on stressaavaa monella tapaa, joudut jatkuvasti tekemään vaikeita päätöksiä, etenkin jos työskentelet paikassa jossa ei ole lääkäreitä tai muita sairaanhoitajia. Jo edellisenä iltana saat jännittää joudutko seuraavana päivänä jäämään ylitöihin/ pitkään päivään, ja mitä kaikkea joudut taas miettimään ja pähkäilemään työpäivän aikana, ja ennen kaikkea mitrn ehdit tehdä kaiken! Ja sairaat ihmiset saattavat olla tosi raskaita, heillä ymmärrettävästi paha olla, ja purkavat usein tätä pahaa oloa hoitajaan. Sekin on pidemmän päälle tosi raskasta.
Mieheni tienaa ammattikoulun käyneenä sähkömiehenä jopa 1000e kuussa enemmän kuin minä sairaanhoitajana. Lisäksi hänellä on joustavammat ja järkevämmät työajat, ehtii työpäivän aikana välillä jopa hoidella omia asioita, ruokatunti on 30min palkatonta, mutta käytännössä aina vähintään tunnin. En voisi kuvitellakaan pitäväni tunnin taukoa kesken työpäivän! Usein tauot jäävät pitämättä, koska yritän hoitaa työni hyvin, eikä annettu aika siihen riitä. Lisäksi miehelläni paremmat edut, eikä esimies ole kokoajan napisematta jostain.
Sähköasentajan työ onkin aikas helvetin paljon vaarallisempaa ja jatkuvaa tarkkuutta vaativaa hommaa, kuin kuumetta mittaavien pillerinistien käsien heiluttelu. Sähkäri kun kämmää, niin se on joko henki pois joltain välittömästi tai tulipalo. Mitä tapahtuu kun pillerinisti ottaa sekaisin verenpaineen vaikka säärestä tai reidestä, mittaa kuumeen nenästä tai korvasta, mitä tapahtuu ? Ei yhtään mitään !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonot edut, oikeasti jatkuva kiire, ei juurikaan joustoa työajoissa ja vaikka yrität hoitaa työsi hyvin, kiitosta harvemmin saa mistään, päinvastoin. Työvuorotoiveet eivät välttämättä toteudu ollenkaan, joten et pysty juurikaan suunnittelemaan elämää eteenpäin. Perheellisenä kolmivuorotyö on oikeasti aivan perseestä.
Ja itse työ on stressaavaa monella tapaa, joudut jatkuvasti tekemään vaikeita päätöksiä, etenkin jos työskentelet paikassa jossa ei ole lääkäreitä tai muita sairaanhoitajia. Jo edellisenä iltana saat jännittää joudutko seuraavana päivänä jäämään ylitöihin/ pitkään päivään, ja mitä kaikkea joudut taas miettimään ja pähkäilemään työpäivän aikana, ja ennen kaikkea mitrn ehdit tehdä kaiken! Ja sairaat ihmiset saattavat olla tosi raskaita, heillä ymmärrettävästi paha olla, ja purkavat usein tätä pahaa oloa hoitajaan. Sekin on pidemmän päälle tosi raskasta.
Mieheni tienaa ammattikoulun käyneenä sähkömiehenä jopa 1000e kuussa enemmän kuin minä sairaanhoitajana. Lisäksi hänellä on joustavammat ja järkevämmät työajat, ehtii työpäivän aikana välillä jopa hoidella omia asioita, ruokatunti on 30min palkatonta, mutta käytännössä aina vähintään tunnin. En voisi kuvitellakaan pitäväni tunnin taukoa kesken työpäivän! Usein tauot jäävät pitämättä, koska yritän hoitaa työni hyvin, eikä annettu aika siihen riitä. Lisäksi miehelläni paremmat edut, eikä esimies ole kokoajan napisematta jostain.
Sähköasentajan työ onkin aikas helvetin paljon vaarallisempaa ja jatkuvaa tarkkuutta vaativaa hommaa, kuin kuumetta mittaavien pillerinistien käsien heiluttelu. Sähkäri kun kämmää, niin se on joko henki pois joltain välittömästi tai tulipalo. Mitä tapahtuu kun pillerinisti ottaa sekaisin verenpaineen vaikka säärestä tai reidestä, mittaa kuumeen nenästä tai korvasta, mitä tapahtuu ? Ei yhtään mitään !
Mitä tapahtuu, jos hoitaja antaakin väärät lääkkeet väärällä annostuksella? Tai nostaa vain kädet ilmaan, kun vuodeosastolla potilas menee kammiovärinään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkän yön tai yleensä yön tekeminen vaikuttaa kyllä ihmisen elämään kauheasti, sinänsä hassua miten vähän siitä puhutaan, tunnin kellon siirto tai yksi mannerten välinen lento sekoittaa, lehtitietojen mukaan, ihmisten elämän kuukausiksi, yötyöläiset tekee sitä joka viikko, itse olin 5v jälkeen tilanteessa, että epäilin mielenterveyteni puolesta.Eli raha on sitten kuitenkin tärkeämpää kuin se aika perheen kanssa. Ja onko nuo yötyön vaikutukset samt jos tekee koko ajan vaan yötä eikä vaan tyyliin kerran viikossa?
Peruspalkka on sen verran pieni, että kyllä siihen ruokarahat mielellään viikonlopuista ottaa päälle.
Ja kyllä yö on yö teet sitä yhden tai viikon, joka tapauksessa joudut kääntämään elimistön toiseen aikaan. Toisille sopii paremmin, joillekin ei ollenkaan.
En ymmärrä miksi täällä jatkuvasti verrataan ammattikoulun käyneen palkkaa ammattikorkeakoulutuksen käyneen palkkaan.Kai ymmärrätte,että koulutusaste on eri? Itsekkin juuri valmistumassa ensihoidon koulutusohjelmasta,jonka kesto on 4-vuotta ja työaikani tulee olemaan 48h tuntia viikossa. Palkkani lisineen alle 3-tonnia.
Sama, olen alaa vaihtanut sh. Nyt on firman edut, etätyö ja joustava työnantaja, tienaan 50000 e/v enkä kaipaa pätkääkään takaisin sairaalaan jossa työolot on ajoittain epäinhimilliset ja kuormittuminen sellaista että vaikutti kaikkeen elämässä.