Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ope avautuu

Vierailija
13.03.2013 |

Lukioikäisten aivothan eivät ole nykykäsityksen mukaan "valmiit" ja ihmiset kehittyvät eri tahtiin. Siitä huolimatta on järkyttävää, miten eri tasolla ajattelu on lukioikäisillä. Osa ei ymmärrä ironiaa, lukemisen ymmärtäminen on muutenkin todella heikkoa osalla. Toiset ovat luonnollisesti aivan älykkäimpien aikuisten tasolla.

Nykyisestä elämäntavasta ilmeisesti johtuu, että on joukko lukioikäisiä, jotka eivät pysty tuottamaan kuin muutaman sivun tekstejä eivätkä jaksa lukea kokonaisia kirjoja. Luovuus ja mielikuvitus ovat hyvin kehittymättömiä, joten tällaiset nuoret ovat alttita stereotyyppiseen ajatteluun ja ahdistumiseen. Vanhemmat voisivat vaikuttaa näihin kykyihin jo lasten ollessa pieniä. Lukekaa lapselle kirjoja, käykää hänen kanssaan pitkiä keskusteluja, tehkää hitaita, keskittymistä vaativia  asioita aivan rauhassa - aluksi yhdessä - jne., jos toivotte lapsenne kehittyvän täyteen mittaansa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän palstan kirjoittajillakin joillakin on samoja oireita, kukakohan niille lukisi kirjoja?

Vierailija
2/10 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä se kertoo niin laadukkaasta peruskoulutuksesta joka saa maailman laajuista kehua?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lapsia enää kotona hoideta, heidät on jätetty yhteiskunnanhoitoon. Joten syyttele hyvinvointiyhteiskuntamme lippulaivoja, päivähoitojärjestelmää ja persuskoulutusta. Joten Rouva katsoo peiliin vaan ammattikasvattajat osaavat hoitaa lapset paremmin kun vanhemmat. 

Vierailija
4/10 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alakouluikäiset lapset ja kun juttelen heidän kavereidensa kanssa, olen monesti hämmästynyt siitä miten rajoittunutta näiden lasten tiedot ja ajattelu on. Monet lapset eivät esimerkiksi tiedä missä heidän isovanhempansa asuvat, kuka on heidän tätinsä, missä vanhemmat ovat töissä, mitä ovat opiskelleet, mikä on oman kotikadun nimi tms. Nämä siis nyt vaan esimerkkeinä siitä, että kun juttelee lasten kanssa, niin huomaa että heidän kanssaan ei ole juteltu ihan arkisista asioista. Toinen asia on sitten se, että monet peruskäsitteet ovat ihan outoja eli saattavat kysyä mistä juusto on tehty tai mitä lehmä syö.

Sen lisäksi, että lapsille ei lueta tai he eivät itse lue, vanhemmat eivät ilmeisesti myöskään keskustele lastensa kanssa. Me itse aina joskus kerrotaan omasta lapsuudesta, jutellaan mitä isovanhemmat ovat lapsena tehneet, missä ollaan opiskeltu ja mitä. Lisäksi kun kuljetaan ympäriinsä, jutellaan arkisista jutuista. Joskus kun lapset kysyy jotain, tarkistetaan yhdessä Googlesta. Joskus mietitään, että voisiko vastauksen järkeillä jostain.

Eli saman olen huomannut kun ap. En osaa sanoa onko tämä nykyaikaa vai ei, mutta jotenkin tuntuu, että nykyään perheet enemmän katoavat tietokoneidensa ja harrastustensa taakse ja yhteisiä ruokailuja tai muita luonnollisia hetkiä tällaiselle tiedon vaihtamiselle ei ole...

Vierailija
5/10 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että olette tällaisen nyt huomanneet, sillä väitän, että jo silloin, kun minä olin nuori, samoja eroja löytyi jo silloin, vaikka vähän eri syistä. - ohis

Vierailija
6/10 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi teini-ikäistä lasta ja heidän kaverit viettävät aikaa meillä. Olemme heidän kanssaan saaneet aikaan keskusteluja päivän polttavista aiheista ja he ovat hyvinkin valveutuneita asioista.

Mutta mielenkiintoisemmat keskustelut olemme saaneet aikaan tämän ajan mediakeskusteluista. Miten aikuisten arvomaailma nousee yhä voimakkaammin nuoruuden ihannoimisesta ja nuoruuden arvoista, kuinka kulttuuri on tätä nykyä kehitykseltään vahvasti kiinni nuoruusiälle ominaisessa arvomaailmassa, missä narsistiset päämäärät, ja itsekeskeisyys sanelevat ehdot.

Seitsemänvuotiaskin jo on hyvin tietoinen nuorisomusiikista, nuorten muotisuuntauksista ja merkkitavaroistaj a aikuinenkin haluaa pysyä mahdollisimman kauan nuorena, ainakin nuorekkaana, ainakin ikäistään nuorempana ja nyt kun miettitään nuorisomusiikin tasoa, jota aikuisetkin kuuntelee...

Joten aikuiset olisiko aika aikuistua ja tuntea vastuunsa sen sijaan, että halutaan olla vapaista nuoria.

Kulttuuri ei enää ole Väino Linnaa...

Vierailija
7/10 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan sama kokemus useista koulutetuista ihmisistä, joista useat toimii opettajina. No, on ne varmaan kokonaisia kirjoja joskus lukenut, mutta ne eivät tiedä, että niitä saa lainata/ ostaa vaikka ne eivät olisi tenttivaatimuksina. Hassua, että opettajat lulee biologiksi heti, jos erottaa harakan naakasta. 

Vierailija
8/10 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 10:39"]

Minulla on kaksi teini-ikäistä lasta ja heidän kaverit viettävät aikaa meillä. Olemme heidän kanssaan saaneet aikaan keskusteluja päivän polttavista aiheista ja he ovat hyvinkin valveutuneita asioista.

Mutta mielenkiintoisemmat keskustelut olemme saaneet aikaan tämän ajan mediakeskusteluista. Miten aikuisten arvomaailma nousee yhä voimakkaammin nuoruuden ihannoimisesta ja nuoruuden arvoista, kuinka kulttuuri on tätä nykyä kehitykseltään vahvasti kiinni nuoruusiälle ominaisessa arvomaailmassa, missä narsistiset päämäärät, ja itsekeskeisyys sanelevat ehdot.

Seitsemänvuotiaskin jo on hyvin tietoinen nuorisomusiikista, nuorten muotisuuntauksista ja merkkitavaroistaj a aikuinenkin haluaa pysyä mahdollisimman kauan nuorena, ainakin nuorekkaana, ainakin ikäistään nuorempana ja nyt kun miettitään nuorisomusiikin tasoa, jota aikuisetkin kuuntelee...

Joten aikuiset olisiko aika aikuistua ja tuntea vastuunsa sen sijaan, että halutaan olla vapaista nuoria.

[/quote]

Hyvää diipadaapaa, mutta en silti aio alkaa kuuntelemaan iskelmää vastuullisen aikuisuuden merkiksi.

Vierailija
9/10 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinä opettajana olet tietoinen, että suomailaiset ovat tyhmentyneet viimeisen 20 vuoden aikana. Aikana jona sinäkin olet saanut koulutuksesi. Kai sinä opetuksessasi muistat sen, että nykyajan 16-vuotias on sinun nuoruusiässä 12-14 vuotiaan tasolla?!

Vierailija
10/10 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 10:51"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 10:39"]

[/quote]

Hyvää diipadaapaa, mutta en silti aio alkaa kuuntelemaan iskelmää vastuullisen aikuisuuden merkiksi.

[/quote]

Noh, mitä mieltä olet...Onko mediakeskustelut sinusta sillä tasolla, että lapset ja nuoret saavat tukea itsenäisyyteen ja aikuisuuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän