Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskovaisille, olen pohtinut itsekin uskovana..

Vierailija
13.03.2013 |

Mun mielestä meillä uskovilla on paljon vielä opittavaa lähimmäisenrakkaudesta. Kun miettii näitä homo- ym. keskusteluita, niin huomaa, että me kuvittelemme voivamme määritellä syntejä ja laittaa niitä hierarkkiseen järjestykseen ja siltä pohjalta suhtaudumme toisiin ihmisiin. Uskon, että uskovaiset myös provosoituvat liikaa silloin kun tällaiset keskustelut "äärimmäisistä kysymyksistä" eli homoudesta ja abortista ovat pinnalla, mutta niinhän ei Jeesus meitä opettanut tekemään? (Siis että vastataan vihaan vihalla.) Uskon myös että liian moni uskovainen on myötätuntoisempi toista kohtaan, jos tavallaan pystyy samaistumaan toisen ongelmiin (avioero), mutta silloin kun synti pystytään ulkoistamaan itsestä täysin (homoseksuaalisuus), sorrutaan usein sormella syyttelemiseen. Miksi näin?

Eli miksi usein abortin tehneitä ja homoseksuaaleja tuomitaan, kun me muut syntiset pääsemme paljon helpommalla? Avioeroissakin pyritään enemmin tukemaan ja auttamaan, mutta noissa em. asioissa  syyllistetään eikä juurikaan rakkautta osoiteta. Vaikuttaakohan tämä siihen mikä kuva meistä uskovaisista monilla on?

Mitä mieltä olette? (muutkin saa vastata kuin uskovat :D)

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt nuorena abortin, ja kyllä minä ainakin (ev-lut, Kansanlähetys) seurakunnassa sain tukea, kun tunnustin tekoni ja sanoin sitä katuvani - niin kuin olen katunut siitä päivästä asti kun menin vanhempien ja poikaystävän painostamana sen tekemään. Minusta muutenkin kokemus on, että mitään yksittäisiä jo tehtyjä syntejä ei niinkään pelkästään tuomita vaan jos ihminen niitä katuu, antaa seurakuntalaisetkin anteeksi, olipa kyseessä sitten avioero, syrjähyppy tai abortti.

Homoseksuaalisuudessa käsittääkseni juuri kukaan ei ole sitä mieltä, että homoseksuaalisuus taipumuksena olisi synti, mutta homoseksuaalisen seksin harjoittaminen on. Kyllä seurakunnissa tämänkin "synnin" (itse en pidä homoseksiä syntinä) harjoittajia ymmärretään ja armahdetaan, mutta sillä ehdolla ettei hän enää halua jatkaa synnin harjoittamista ja katuu tekoaan. Näinhän se menee muidenkin syntien kohdalla: jos varastanut tulee katuvana tunnustamaan tekonsa, saa ymmärrystä ja rukousta, mutta jos hän tulisi kertomaan että aikoo edelleen jatkaa varastelua ja se on hänestä ihan oikein, niin ei toki saisi ymmärrystä ja anteeksiantoa. Eli niin kauan kuin homoseksi on synti tietyn porukan mielestä, niin on minusta ymmärrettävää, ettei niin valtavasti saa ymmärrystä jos tieten tahtoen elää jatkuvasti katumatta "julkisynnissä". Ja se tulee varmasti aina joillekin ryhmittymille olemaan synti, koska Raamatussa sanotaan ettei Jumalan valtakuntaa peri "miehimykset" eli homoseksuaalit.

Itselläni tuo kysymys ja muutama muu oli syitä miksi lopetin Kansanlähetyksen tilaisuuksissa käymisen ja aloin vain liberaaliksi rivi-kirkkouskovaiseksi. Minä kun en millään saa itseäni pitämään vaikka esiaviollista seksiä, avioeroa tai homoseksuaalisuuden harjoittamista synteinä.

Vierailija
2/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kyllä sitä mieltä että esim. avioero tai avioliiton ulkopuolinen seksi, tai esim. vihassa sanotut sanat ovat synti siinä missä homoseksikin. En osoittele ihmisiä sormella, enkä ole itse synnitön, mutta tämä on se ajatus minkä olen Raamatusta löytänyt ihan itselleni opetukseksi ennen muuta.

En tiedä kenen uskovaisen olet nähnyt osoittelevan sormella tai syyllistävän ihmisiä heidän teoistaan. Niitäkin ihmisiä varmasti on. Minä näen asian niin että ei ole rakkautta jos vaikenee asiasta minkä uskoo olevan väärin tai syntiä, todellista rakkautta on se että sanoo asiat niin kuin ne Raamatussa ovat. Vaikka se sattuisikin toiseen. On eri asia sanoa toiselle että tekemäsi asia on Jumalan silmissä Raamatun mukaan syntiä, kuin sanoa että oletpa huono ihminen kun näin teet. Se uskooko toinen siihen varoitukseen, onkin sitten toinen asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta puhut. TässäKIN on meillä uskovaisilla parannuksen paikka. Jumala näkee synnin syntinä, eikä laita syntejä järjestykseen, toisin kuin meillä ihmisillä on tapana. Kaikki synti vie eroon Jumalasta. Jumala antaa kaikki synnit anteeksi, kun niitä anteeksi pyydämme ja haluamme tehdä parannuksen.

Vierailija
4/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä satuolentojen nimissä pohditaan ihmeellisiä asioita... minulla ainakin on omatunto jonka mukaan teen asioita ja mahd. rehellisesti. Ei siihen jotain paimentolaissatuja tarvita.

Vierailija
5/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatunto on jumalan asettama, sinullekin :) ja hyvä että sellainen vielä on tallella monissa ihmisissä <3

Vierailija
6/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 09:40"]

Kylläpä satuolentojen nimissä pohditaan ihmeellisiä asioita... minulla ainakin on omatunto jonka mukaan teen asioita ja mahd. rehellisesti. Ei siihen jotain paimentolaissatuja tarvita.

[/quote]

Tämä satuolentojuttu ja joulupukkijutut tai lentävät spagettihirviöt ovat jo NIIN kuluneita juttuja. Keksi jotain tuoreempaa.

Vierailija
7/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 09:48"]

Omatunto on jumalan asettama, sinullekin :) ja hyvä että sellainen vielä on tallella monissa ihmisissä <3

[/quote]

Jaa, en tiedä, mutta monilla uskovilla on erittäin kehno omatunto tai ei ole ollenkaan. Ns. uskottoman kusettaminen ei taida uskovaisille olla edes synti.

Vierailija
8/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jaa, en tiedä, mutta monilla uskovilla on erittäin kehno omatunto tai ei ole ollenkaan. Ns. uskottoman kusettaminen ei taida uskovaisille olla edes synti."

Huomasitko että tuomitsit tuossa lauseessa yhden ihmisryhmän tietynlaiseksi asiaa sen kummemmin pohdiskelematta tai perustelematta. Onko se omantuntosi mukaista toimintaa?

Vierailija
9/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 09:30"]

Itse olen kyllä sitä mieltä että esim. avioero tai avioliiton ulkopuolinen seksi, tai esim. vihassa sanotut sanat ovat synti siinä missä homoseksikin. En osoittele ihmisiä sormella, enkä ole itse synnitön, mutta tämä on se ajatus minkä olen Raamatusta löytänyt ihan itselleni opetukseksi ennen muuta.

En tiedä kenen uskovaisen olet nähnyt osoittelevan sormella tai syyllistävän ihmisiä heidän teoistaan. Niitäkin ihmisiä varmasti on. Minä näen asian niin että ei ole rakkautta jos vaikenee asiasta minkä uskoo olevan väärin tai syntiä, todellista rakkautta on se että sanoo asiat niin kuin ne Raamatussa ovat. Vaikka se sattuisikin toiseen. On eri asia sanoa toiselle että tekemäsi asia on Jumalan silmissä Raamatun mukaan syntiä, kuin sanoa että oletpa huono ihminen kun näin teet. Se uskooko toinen siihen varoitukseen, onkin sitten toinen asia.

[/quote]

Kun luet näitä keskusteluja netissä, niin olet varmaan itsekin huomannut, että syyllistämistä on. Se, että sanoo jostakin asista ei ollutkaan tässä se pointti, vaan juuri se, että millä tavalla sanoo. -ap

Vierailija
10/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 10:00"]

"Jaa, en tiedä, mutta monilla uskovilla on erittäin kehno omatunto tai ei ole ollenkaan. Ns. uskottoman kusettaminen ei taida uskovaisille olla edes synti."

Huomasitko että tuomitsit tuossa lauseessa yhden ihmisryhmän tietynlaiseksi asiaa sen kummemmin pohdiskelematta tai perustelematta. Onko se omantuntosi mukaista toimintaa?

[/quote]

Sanoin: Monilla uskovilla. Tunnen toki uskovia, jotka ovat hyvinkin reiluja ja omatunto on.

Vierailija
11/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kristitty , edustan yhtä toista maailmanuskontoa. Mutta mitä tulee avioeroon, se ei ole synti, meidän uskonnossa se on Jumalan silmissä vihatuin SALLITUISTA asioista. Kun taas homoseksuaalisuus on suuri synti. Joten tottakai niihin suhtaudutaan eri tavalla. 

Joku tuossa sanoi, ettei yksi synti ole pahempi kuin toinen, ei se ole totta, on olemassa syntejä jotka ovat anteeksiantamattomia, esimerkiksi se, että liittää Jumalaan toisia, eli palvoo muita kuin Jumalaa, ja uskoo, että Jumalalla on kumppani tai vertainen. Jos tietoisesti tämän tekee, on se anteeksiantamatonta.

Ja miten te kristityt voitte tietää että Jumala antaa synnit anteeksi jos vain pyydätte sitä, tämän me tiedämme vasta Viimei´senä päivänä. 

Vierailija
12/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäys ap:lta vielä; siis ei homoseksuaalisuus sinällään ole sitä syntiä (?) vaan juuri se seksin harjoittaminen.

Vierailija
13/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 10:03"]

[/quote]

Kun luet näitä keskusteluja netissä, niin olet varmaan itsekin huomannut, että syyllistämistä on. Se, että sanoo jostakin asista ei ollutkaan tässä se pointti, vaan juuri se, että millä tavalla sanoo. -ap

[/quote]

Ai, tunnustan sitten tietämättömyyteni, kun en ole pahemmin netissä käytyjä keskusteluja lukenut enkä analysoinut. Puhuin lähinnä kokemuksistani ihan todellisessa elämässä.

Vierailija
14/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on luvannut antaa synnit anteeksi, siitä me sen tiedämme. Ja ei se ole pelkkää pyytämistä, kyllä niitä tekosiaan tulee miettä ja katua ja hylätä entiset väärät toimintatavat, niin pitkälti kun omin voimin se on mahdollista. Kaikki muu on armoa.

Vierailija
15/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 09:38"]

Totta puhut. TässäKIN on meillä uskovaisilla parannuksen paikka. Jumala näkee synnin syntinä, eikä laita syntejä järjestykseen, toisin kuin meillä ihmisillä on tapana. Kaikki synti vie eroon Jumalasta. Jumala antaa kaikki synnit anteeksi, kun niitä anteeksi pyydämme ja haluamme tehdä parannuksen.

[/quote]

Niin, mutta kyllä Raamattu varoittaa "synnissä elämisestä". Vai meinaatko, että voi vaan jatkuvasti toistaa tekojaan edes ilman oikeaa aietta parannuksesta, ja vaan iltarukouksessa sitten pyydellä taas anteeksi. Jeesuskin sanoi aviorikoksen tekijälle, että mene äläkä enää syntiä tee. Eikä että mene, ja muistakin sitten pyytää anteeksi Jumalalta joka kerta kun teet aviorikoksen?

Tämä käsittääkseni on ongelma juuri homoseksuaalisuuden kanssa, että sen kohdalla ihmiset eivät yleensä halua "tehdä parannusta", koska he eivät itse koe sen olevan synti, vaan Jumalan heihin luoma ominaisuus. Uskovien mielestä he siis elävät paatumattomuudessa ja katumattomuudessa ja tekevät jatkuvasti lisää syntiä tieten tahtoen, ja siksi heidän suhtautumisensa on ihan eri kuin ihmiseen joka on taistellut kyllä syntiä vastaan mutta langennut heikkouttaan ja nyt katuu.

Vierailija
16/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 10:10"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 10:03"]

[/quote]

[/quote]

Ai, tunnustan sitten tietämättömyyteni, kun en ole pahemmin netissä käytyjä keskusteluja lukenut enkä analysoinut. Puhuin lähinnä kokemuksistani ihan todellisessa elämässä.

[/quote]

Nyt sulta on mennyt jotain ohi, kun tää nettihän nykyään on sitä todellista elämää !  ;-)

Mutta joo, tapahtuu sitä toki muuallakin kuin netissä. Täällä se on ehkä helpoimmin havaittavissa, kun ihmiset ei samalla tavalla sensuroi itseään kuin "todellisessa elämässä"

Ja ei mun mielestä ihmisten omia kokemuksia voi vähätellä tän asian suhteen. Kyllä se jostain kertoo, että kristittyjä moititaan tuomitseviksi ym..  -ap

Vierailija
17/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 10:13"]

[/quote]

Niin, mutta kyllä Raamattu varoittaa "synnissä elämisestä". Vai meinaatko, että voi vaan jatkuvasti toistaa tekojaan edes ilman oikeaa aietta parannuksesta, ja vaan iltarukouksessa sitten pyydellä taas anteeksi. Jeesuskin sanoi aviorikoksen tekijälle, että mene äläkä enää syntiä tee. Eikä että mene, ja muistakin sitten pyytää anteeksi Jumalalta joka kerta kun teet aviorikoksen?

Tämä käsittääkseni on ongelma juuri homoseksuaalisuuden kanssa, että sen kohdalla ihmiset eivät yleensä halua "tehdä parannusta", koska he eivät itse koe sen olevan synti, vaan Jumalan heihin luoma ominaisuus. Uskovien mielestä he siis elävät paatumattomuudessa ja katumattomuudessa ja tekevät jatkuvasti lisää syntiä tieten tahtoen, ja siksi heidän suhtautumisensa on ihan eri kuin ihmiseen joka on taistellut kyllä syntiä vastaan mutta langennut heikkouttaan ja nyt katuu.

[/quote]

Näin varmasti myös. Mutta tarkoitin itse ainakin ihan objektiivisesti samankaltaisia tilanteita, joissa suhtautuminen näihin kahteen eri tapaukseen on kuitenkin erilaista.

Esim, että kumpikaan ei ole uskossa, eikä "hairahtele" yhtään enempää heikkouksissaan kuin toinenkaan..

Vierailija
18/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 10:13"]

[/quote]

[/quote]

EIhän toi sun lainaama teksti yhtään sulkenut pois mitään mitä itse kirjoitit! :O Eihän siinä lukenut ettei pidä katua tms? ja että voi jatkaa samalla tavalla.. ei mitään sellaista siinä ollut.

Vierailija
19/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristityt on homojen kimpussa että huomio kiinnittyisi pois siitä tosiasiasta että kristityt eroaa siinä missä muutkin ja seuraava suhde odottaa jo nurkan takana jos ei ole jo. Homoihin kohdistettu dissausenergian määrä on hurja, mutta ketään ei kiinnosta puhua esim. avioerokysymyksestä kun se koskee omaa pesää myös. Siksi arvostukseni tätä toimintaa ja tekopyhyyttä kohtaan on nolla.

Vierailija
20/65 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hei, aika siistiä! Olen nainen ja rakastan tyttöystävääni. Nyt voinkin ilolla rakastella hänen kanssaan vaikka joka päivä, katua vasta kuolinvuoteella ja niin se sielu sinne taivaaseen vilahtaa. Eikös se näin toimi?

Tosin, en tule ikinä aidosti katumaan minulle annettua mahdollisuutta rakastaa, tätä rakkauttani ja sen toteuttamista. Eli eipä taida meikänaista taivaassa näkyä.

Meille annetaan vapaus valita ja sitten kaikkivaltias Jumala tuomitsee meidät ikuiseen kadotukseen siksi, että käytämme sitä... vitun kiva jeejee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä