Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä SINÄ ajattelisit? (Ystävän käytöksestä)

Vierailija
12.03.2013 |

Minulla oli mielessäni kaksi nimeä, pojan ja tytön nimi, jotka aioin antaa lapsilleni (jos siis minulla niin hyvä tuuri kävisi, että saisin sekä tytön että pojan, mutta se ei liity tähän). Minulla oli ollut ne nimet mielessäni 20 vuotta, keksin ne ala-asteen alkuvaiheilla. Ne eivät ole mitään tyypillisiä nimiä, vaan ikivanhoja suomalaisia ja näin ollen nykyään aika erikoisia nimiä. Molemmat nimet löytyvät suvustani (löysin ne sukupuusta). Olin vaalinut niitä nimiä ja kirjoittanut jo ala-asteella kirjeitäkin näille lapsille heidän nimillään sekä tehnyt kaksi tyynyliinaa, joissa on nämä nimet. Onhan se ehkä hieman omituista, mutta hei, mikä on kenellekin tärkeää :)

Kerran sitten minulla tuli puheeksi ystäväni kanssa lasten nimet. Mietin pitkään, uskallanko paljastaa haaveilemiani nimiä. Kerroin ne tälle ystävälleni. Hänen reaktionsa oli hyvin laimea. Tuntui, ettei hän vain suoraan kehdannut sanoa, että nimet ovat hirveät. Ei se minua haitannut. Hän sanoi, ettei ollut edes tiennyt tuollaisten nimien olemassaolosta.

MUTTA sitten, suunnilleen kuukauden päästä tästä keskustelusta hän hankki kaksi koiraa, ranskanbulldogia, tytön ja pojan. Arvaattekin jo varmaan, että hän antoi niille nämä minun haavenimeni. Menin aivan lukkoon siitä, en voinut edes uskoa, että hän todella antoi ne minun haavenimeni näille KOIRILLEEN! Kun otin asian puheeksi hänen kanssaan, ystäväni vain kohautti olkiaan ja sanoi, ettei muista, että olisi käynyt kanssani keskustelun, jossa nimet tulivat ilmi. Ne olivatkin kuulemma HÄNEN suvustaan ja HÄN oli miettinyt niitä jo kauan. Hän ei suostunut puhumaan asiasta enempää.

Teiltä kysyn: mitä mieltä olisitte minun asemassani? Mitä ajattelisitte ystäväni teosta?

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:13"]

Kuullostaa keksityltä tarinalta ja aika huonolta. Keksi parempi!

[/quote]

Ei ole keksitty. Onko sinulla mielipidettä?

Vierailija
22/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Vanhoja nimiä on usein eri suvuissa, harva nimi on sellainen että sitä olisi vain yhdessä suvussa ollut. Lisäksi ennen nimet kirjoitettiin kirkonkirjoihin "Johan" tm. vaikka Jussi/juhani olisi se oikea nimi ollut.

-Yleensä ihminen äy elämässää satoja kertoja keksustelun mikä nimi on kiva, minkä antaisi lapselleen jne. kukaan ei voi niitä kaikki muistaa =ei muista keksikö nimen itse, vai oliko se Matin vai Maijan lempparinimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo nyt ihan ilmiselvää mistä hän on nimet keksinyt ja jos aikuisista ihmisistä on kyse niin pidän kyllä aika omituisena valintana. Siis että on juuri kuullut että ystävä aikoo antaa kyseiset nimet omille, mahdollisesti tuleville lapsilleen ja sitten antaa ne omille piskeilleen teeskennellen muistamatonta ja väittäen nimien olevan hänen suvustaan. Tokihan nimet voivata suvustaan olla, sitä ei voi tietää, mutta naurettavaahan tuo on.

Onko ystävällä omia lapsia? Kärsiikö lapsettomuudesta ja nyt ajatteli jostain syystä näpäyttää sinua noiden nimien kautta?

Itse olen pitänyt varmimpana olla hiljaa valitsemistani nimistä iahn sen takia ettei kukaan läheinen ainakaan minulta saa ideaa lastensa saati lemmikkiensä nimeksi =D Olen siis lukenut/kuullut näitä juttuja ennenkin joten siitä tuo varovaisuus.

Vierailija
24/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:16"]

-Vanhoja nimiä on usein eri suvuissa, harva nimi on sellainen että sitä olisi vain yhdessä suvussa ollut. Lisäksi ennen nimet kirjoitettiin kirkonkirjoihin "Johan" tm. vaikka Jussi/juhani olisi se oikea nimi ollut.

-Yleensä ihminen äy elämässää satoja kertoja keksustelun mikä nimi on kiva, minkä antaisi lapselleen jne. kukaan ei voi niitä kaikki muistaa =ei muista keksikö nimen itse, vai oliko se Matin vai Maijan lempparinimi.

[/quote]

Vaikka minulle keskustelun aikana sanoi, ettei edes tiennyt kyseisten nimien olemassaolosta?

Vierailija
25/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:17"]

No onhan tuo nyt ihan ilmiselvää mistä hän on nimet keksinyt ja jos aikuisista ihmisistä on kyse niin pidän kyllä aika omituisena valintana. Siis että on juuri kuullut että ystävä aikoo antaa kyseiset nimet omille, mahdollisesti tuleville lapsilleen ja sitten antaa ne omille piskeilleen teeskennellen muistamatonta ja väittäen nimien olevan hänen suvustaan. Tokihan nimet voivata suvustaan olla, sitä ei voi tietää, mutta naurettavaahan tuo on.

Onko ystävällä omia lapsia? Kärsiikö lapsettomuudesta ja nyt ajatteli jostain syystä näpäyttää sinua noiden nimien kautta?

Itse olen pitänyt varmimpana olla hiljaa valitsemistani nimistä iahn sen takia ettei kukaan läheinen ainakaan minulta saa ideaa lastensa saati lemmikkiensä nimeksi =D Olen siis lukenut/kuullut näitä juttuja ennenkin joten siitä tuo varovaisuus.

[/quote]

Itse asiassa tämä ystäväni elää villiä sinkkuelämää vailla aikomustakaan sitoutua. Siitäkin syystä tuo tuntui todella käsittämättömältä, koska minä yritän lasta.

Olen vain ihan hukassa. Hänen kanssaan ei asiasta voi puhua, koska hän väittää kivenkovaan, että keksi itse nimet, ne ovat hänen suvustaan ja minä olen väärässä. Näytin hänelle ne tyynyliinatkin, mutta ei auttanut. Nyt MINÄ olen se, joka valehtelee ja tekee väärin.

Jotenkin sitä vain aina kuvittelee, että kun on aikuisen ihmisen kanssa tekemisissä, tällaisia tilanteita ei joutuisi kohtaamaan. Opin kyllä, etten enää koskaan paljasta tuollaisia asioita kenellekään.

Vierailija
26/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Ei se nimi käytöstä pilalle mene. Voit ihan hyvin edelleen antaa nimet tuleville lapsillesi. Tietenkin jos ystävä teki tuon tarkoituksella, osoittaa mielestäni vähän huonoa makua, mutta eipä tuo nyt mielestäni ole mikään iso juttu.

Vierailija
27/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:21"]

Mitä sitten? Ei se nimi käytöstä pilalle mene. Voit ihan hyvin edelleen antaa nimet tuleville lapsillesi. Tietenkin jos ystävä teki tuon tarkoituksella, osoittaa mielestäni vähän huonoa makua, mutta eipä tuo nyt mielestäni ole mikään iso juttu.

[/quote]

No sehän tässä mättääkin, nimet ovat minun silmissäni pilalla. Olen oppinut jo kutsumaan näitä kaverin koiria niillä nimillä, enkä halua yhdistää omia lapsiani bulldoginnaamaan.

Olen jo miettinyt muita nimiä, mutta yllättäen mikään ei tunnu enää sopivalta. Kiukkuunnun aina, kun ajattelen asiaa.

Vierailija
28/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpas sun elämä hankalaa.

Vierailija
29/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan on kuin Sinkkuelämää-sarjasta toi juonikuvio :D Siinähän Charlotten tulevan lapsen nimi varastettiin :D

Vierailija
30/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:25"]

onpas sun elämä hankalaa.

[/quote]

Ei elämä, mutta ystävyysuhteet. Voiko joku tosissaan väittää, ettei tuo ollut YSTÄVÄLTÄ törkeä temppu?

Onneksi en odottanutkaan, että täällä saisi fiksuja vastauksia :)

Vierailija
31/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi käytös on todella omituista. Tiedätkö mitä "kaasuvalotus" tarkoittaa? Katso wikistä. Sinun kannattaa olla todella tarkkana ystäväsi kanssa koska hän ei taida olla ihan normaali.

Vierailija
32/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:26"]

Toihan on kuin Sinkkuelämää-sarjasta toi juonikuvio :D Siinähän Charlotten tulevan lapsen nimi varastettiin :D

[/quote]

Aijaa, okei. En katso Sinkkuelämää. :) Miten Charlotte toimi?

Mä oon jutellut tästä mun ystävien kanssa, ja kuulemma tätä tapahtuu joskus. Olisinpa tiennyt ENNEN kuin juttelin ystäväni kanssa siitä. En vaan voinut edes kuvitella, että näin tapahtuis.

Vierailija
33/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla, että ystävä tykkäsi nimistä niin paljon, että halusi ne koirilleen, mutta ei kehtaa tunnustaa. Tai sitten ei tosiaan muista, mistä ne kuuli. 

Vierailija
34/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:28"]

Ystäväsi käytös on todella omituista. Tiedätkö mitä "kaasuvalotus" tarkoittaa? Katso wikistä. Sinun kannattaa olla todella tarkkana ystäväsi kanssa koska hän ei taida olla ihan normaali.

[/quote]

Ei ehkä omituista, mutta hyvin itsekästä. Järkyttävän itsekästä, kun otetaan huomioon, että kyse on todella läheisestä ystävästä. Moni täällä tuntuu kuitenkin ajattelevan, että hänen käytöksensä on ihan normaalia ja hyväksyttävää.

"Kaasuvalotus" ei ole tuttua, mutta voit laittaa linkkiä. En usko wikissä olevia artikkeleita.

Vierailija
35/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

otat asian liian vakavasti mun mielestä. Veikkaan kuitenkin vahvasti että kun ne sinun lapsesi sitten vihdoin syntyvät, keksit lapsellesi juuri hänelle sopivan nimen. Meillä oli myöskin valmiiksi mietitty tytön ja pojan nimet ja kun poika vihdoin syntyi, ei nimi ollut "hänen näköisensä".

Joten mietittiin uusi ja se uusi jotenkin oli heti sopivampi kun se mitä alunperin ajateltiin. Eli se sinun vauvasi tulee vahvasti "näyttämään joltain" ja se nimenvalinta tulee mun kokemuksen mukaan aika luonnostaan. Jos ymmärrät mitä yritän tässä sanoa :)

Vierailija
36/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko sinä diktatuurimaisesti päättänyt nimistä, vaikka miehesi olisi vihannut niitä?!  Kun sinä olet lapsesta asti halunnut, nyyh!

Olisiko jo aika aikuistua ja unohtaa lapsuudeen haaveet...

Vierailija
37/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:30"]

Voihan olla, että ystävä tykkäsi nimistä niin paljon, että halusi ne koirilleen, mutta ei kehtaa tunnustaa. Tai sitten ei tosiaan muista, mistä ne kuuli. 

[/quote]

Eikö YSTÄVÄ toimisi niin, että kysyisi minulta luvan käyttää nimiä? Tai siis tosiystävä ei edes kysyisi, vaan kunnioittaisi sitä, että minulla on tosiaan vuosikymmeniä kestänyt haave noista nimistä. Mutta kun ensimmäisen kerran kerroin nimistä, hän tosiaan vaikutti siltä, että ajatteli "onpas aivottomat nimet".

Eniten tässä ärsyttää se, että tämä ystävä on nyt kuin mitään ei olisi tapahtunut. Hän kuittaa koko asian olankohautuksella.

Ehkä hän halusi pilata ne nimet juuri siitä syystä, etteivät tulevat lapseni joutuisi kärsimään typerien nimien takia? Se nyt tästä puuttuisi. Ja nimet eivät ole omituisia, eivät vain siitä yleisimmästä päästä. Kuitenkin niin suomalaisia, että tuskin edes kiinnittäisivät suurimman osan ihmisistä huomion.

Vierailija
38/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin kyllä etäisyyttä ystävään. Onhan tuo kurjaa, koska on sinulle tärkeä asia.

Vierailija
39/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:31"]

otat asian liian vakavasti mun mielestä. Veikkaan kuitenkin vahvasti että kun ne sinun lapsesi sitten vihdoin syntyvät, keksit lapsellesi juuri hänelle sopivan nimen. Meillä oli myöskin valmiiksi mietitty tytön ja pojan nimet ja kun poika vihdoin syntyi, ei nimi ollut "hänen näköisensä".

Joten mietittiin uusi ja se uusi jotenkin oli heti sopivampi kun se mitä alunperin ajateltiin. Eli se sinun vauvasi tulee vahvasti "näyttämään joltain" ja se nimenvalinta tulee mun kokemuksen mukaan aika luonnostaan. Jos ymmärrät mitä yritän tässä sanoa :)

[/quote]

Ymmärrän. Äitini on kertonut tuosta ihan samasta, siis että lapset näyttävät "jonkinnimisiltä".

Ei tämä itse asia tosiaan maailmanloppu olekaan, vaan ystävän käytös.

Vierailija
40/93 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eikö tulevan lapsesi/lastesi isällä ole sananvaltaa nimiin? Eikö nimenanto ole yhteinen päätös? Ehkä isä haluaa jotkin toiset nimet? Ei nimiasiaa voi lyödä lukkoon lapsena, tietämättä edes kuka ja millainen isä on!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme