Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jumissa moniongelmaisen ystävän kanssa

Vierailija
12.03.2013 |

Minulla on moniongelmainen ystävä, josta en pääse eroon. Oikeastaan emme ole edes ystäviä: tapasimme 3 vuotta sitten opiskelun merkeissä, jolloin en osannut aavistaa mitä oli tulossa. Tiesin alusta saakka, että tämä ihminen on masentunut, neuroottinen ja pakkomielteinen, mutta tapanani ei ole ollut hylätä ihmisiä tuollaisen takia. Pikemminkin haluan aina kuunnella, auttaa ja tukea jos vain pystyn.

Nyt pari vuotta myöhemmin mittani on aivan täynnä. Tuo ystäväni on aivan mahdoton ja käyttäytyy välillä ihan törkeästi minua kohtaan. Muita ystäviä hänellä ei olekaan, minä olen ainut joka jaksaa edelleen häntä kuunnella.

Masennus ja muut mielenterveysongelmat eivät ole tuomittavia asioita, mutta se on, että kaiken mahdollisen k*sipäisyyden perustele sillä että "no kun mä olen niin masentunut". Näiden vuosien aikana tuota ihmistä ei ole kertaakaan kiinnostanut kysyä mitään minun elämästäni tai kuulumisistani. Jos hän on joskus kysynyt miten minulla menee, saa minkä tahansa puheenaiheen käännettyä välittömästi häneen. Jos minä kerron kuinka kiire on koulun ja töiden kanssa, saan vastaukseksi vain "Jaa sinullako muka on vaikeaa, MINÄHÄN tässä olen se masentunut joka silti jaksaa käydä koulussa ja jolta juuri kuoli hamsterikin, eli älä sinä viitsi valittaa". Äänensävy tuollaisissa tilanteissa on hänellä joskus jopa hyökkäävä.

Minä olen ainut joka tästä ihmisestä huolehtii. Olen ainut, joka on hänen itsemurhayrityksiensä jälkeen käynyt sairaalassa häntä katsomassa. Edes hänen oma perheensä ei enää jaksa. Ja mitä siitä sitten seurasi? Moitteet siitä, etten käynyt tarpeeksi usein.

Olen viime aikoina yrittänyt ottaa etäisyyttä koko ihmiseen, mutta hän ei päästä irti. Minulla on omakin elämäni, enkä ehdi joka päivä hänen ainaisia itsesäälivalituksiaan kuuntelemaan, mutta sitähän hän ei ymmärrä. Minun pitäisi omistautua kokonaan hänen paapomiselleen, koska hän on masentunut ja hänellä on vaikeaa. Jos emme näe esim. viikkoon ja törmäämme yliopistolla sattumalta, nälväisee hän "Jaahas, olet sinäkin elossa vielä, aloin jo epäillä kun ei ole mitään kuulunut!"

Olen niin väsynyt tuohon ylinegatiiviseen, laiskaan ja hemmoteltuun ihmiseen. Hän on 27-vuotias eikä ole koskaan ollut edes töissä, koska "oman alan töitä ei saa eikä masentunut pysty mitään tylsää työtä tekemään". Olisin mielelläni tukena ihmiselle jolla on rankkaa, mutta jos vastapuoli ei koe minkäänlaista kiitollisuutta eikä halua olla vastavuoroisesti ystävä minulle, niin en enää jaksa yrittää. Tarjouduin kerran jopa suosittelemaan tätä ihmistä pomolleni, jotta hän saisi kesätöitä, mutta tämäkään ei kelvannut. Toisaalta hyvä niin, sillä en usko hänen pärjäävän missään töissä, missä häneltäkin odotetaan vastuunkantamista.

En vain pääse tästä ihmisestä eroon, sillä hän on itsetuhoinen. Minä olen hänen ainut sosiaalinen kontaktinsa, enkä halua ottaa vastuuta seurauksista, jos minäkin hylkään hänet.

Tämä ihminen imee minusta kaiken energian ja tekee minut hermostuneeksi ja alemmuudentuntoiseksi. En oikeasti tiedä mitä tehdä. Emme ole koskaan oikeasti edes olleet oikeita ystäviä, ja silti olen antanut hänelle enemmän aikaani ja energiaani kuin monille oikeasti läheisille ihmisille.

Mitä ihmettä voin tehdä??

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan

Vierailija
22/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "ystäväsi" on kyllä pohjimmiltaan jotain ihan muuta kuin masentunut. Kyllä esimerkiksi narsistitkin ja jopa psykopaatit "masentuvat" ja uhkailevat itsemurhalla, jos kaikki eivät muuten tanssi heidän pillinsä mukaan. Tosin heidän "masennuksensa" johtuu yleensä siitä, - samoin kuin tämä feikkisuisidaalisuus - että olosuhteet eivät ole heidän mieleensä eivätkä he voi juuri sillä hetkellä manipuloida niitä toisenlaisiksi (kuten yleensä).

Sama pätee moneen muuhunkin persoonallisuushäiriöön.

"Oikeasti masentunut" ihminen on yleensä voimaton, alakuloinen, haluton, surullinen, väsynyt; joskus toki ärtyisä. MUTTA EI tuollainen itsekeskeinen kiristäjä, nälvijä ja veetuilija.

Neuvo: ANNA OLLA. vaihda puhelinnumerosi ja välttele koko tyyppiä. Jos hän todella surmaa itsensä, vastuu ja ratkaisu on hänen ja yksin hänen. Kun sinä luovutat, hän etsii mentaaliloisimiselleen uuden isäntäyksilön, valitettavasti.

Suzi Hunt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako kertaa hän on yrittänyt itsemurhaa? Tapana on, että yrittäjä kyllä halutessaan onnistuu. Paitsi, jos on kyse huomionhausta...

Ota huomioon, että kontaktit tuohon tuttavaan vaikuttavat sinuun negatiivisesti. Voitko tehdä sen läheisillesi? Muuttua ikävämmäksi tyypiksi masennusta harrastavan tuttavan takia?

Vierailija
24/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinä voit sanoa hänelle ihan suoraan sen minkä kirjoitit tänne. 

Ja ainankin sun TÄYTYY alkaa pitää omat rajasi, älä vastaa puhelimeen kun hän soittaa jos sinua ei huvita puhua, älä tapaa muuta kuin jos oikeasti huvittaa. Sinä et ole vastuussa ystäväsi masennuksen hoidosta etkä hänestä muutenkaan. Saat olla ystävä vain siinä määrin kuin sinua itseäsi huvittaa. 

Vierailija
25/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:06"]

No sinä voit sanoa hänelle ihan suoraan sen minkä kirjoitit tänne. 

Ja ainankin sun TÄYTYY alkaa pitää omat rajasi, älä vastaa puhelimeen kun hän soittaa jos sinua ei huvita puhua, älä tapaa muuta kuin jos oikeasti huvittaa. Sinä et ole vastuussa ystäväsi masennuksen hoidosta etkä hänestä muutenkaan. Saat olla ystävä vain siinä määrin kuin sinua itseäsi huvittaa. 

[/quote]

Olet oikeassa, aikuisen ihmisen pitäisi pystyä asettamaan rajansa, mutta olen siihen kai liian kiltti ja mukautuvainen. Tästä kierteestä on siksikin vaikea pyristellä eroon, että jos vaikka jättäisin vastaamasta hänen puheluihinsa, alkaisi viestien pommitus joka ei lopu ennen kuin soitan takaisin. Eikä tarvita kovin paljon siihen että hän alkaa uhkailla itsensä satuttamisella. Tiedän kyllä että ystävälläni on ihan oikeita, psykologin toteamia ongelmia, mutta ei ole oikein minua kohtaan, että hän kiristää minua niiden varjolla pysymään tukenaan.

ap

Vierailija
26/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaako kyseisen ihmisen nimi M:llä?

Vierailija
27/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kirjoittaisit hänelle? Vähän samoin kuin viestissäsi, mutta lisäät jotenkin että olisi kiva olla hänen ystävänsä, jos hän antaisi sinullekin tilaa. Jos sitten loukkaantuu, niin ei voi mitään.

Mutta oikeasti, nyt asetat rajat itsellesi. Et ole vastuussa aikuisesta ihmisestä. Älä anna kiristää itseäsi.

Vierailija
28/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit voinut puhua eräästä tutusta muutama vuosi sitten. Tilanne oli hankala, kun jouduimme olemaan läheisiä erään jutun takia, mitä en tässä viitsi kertoa. 

Mutta samanlainen tapaus. Ei ole ikinä tehnyt töitä, kun ne on niin paskaduunia ja hän ei oikein tiedä, mitä haluaisi tehdä. Jatkuvaa valitusta ja masennusta ja syyllistämistä.

Minä kuitenkin kuuntelin jatkuvasti, vaikka hän aina haukkui minut lopuksi. Kuuntelin ja tuin ja yritin ymmärtää ja kutsuin meille ja istuin yökaudet kuuntelemassa, vaikka meillä oli lapset pieniä silloin.

kerran pyysin häntä katsomaan lapsia pari tuntia. Maksoin neidille siitä 50 euroa, eli 25 euroa tunti. Kuulin hänen jälkeen päin haukkuneen minut, kun AINA käytämme häntä hyväksi ja hän JOUTUU AINA olemaan lapsenvahtina ja hän kyllä OPETTELEE SANOMAAN EI, ETTEI HÄNTÄ KÄYTETÄ HYVÄKSI.

Siihen loppui minun yhteydenpito.

Nykyään en enää tiedä, onko kyseinen ihminen edes hengissä, enkä edes välitä. Mitta vain täyttyi siihen navan ympärillä pyörimiseen ja siihen masennukseen (energiaa riitti kyllä bailata yms) ja syyllistämiseen, ettei kukaan hänestä välitä.

Lopulta olin niin kypsä niihin itsariuhkailuihin, että meinasin tarjota köyden, että tässä on ja voin vaikka auttaa, jos et itse saa itseäsi kiikkuun.

Vierailija
29/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:26"]

Olisit voinut puhua eräästä tutusta muutama vuosi sitten. Tilanne oli hankala, kun jouduimme olemaan läheisiä erään jutun takia, mitä en tässä viitsi kertoa. 

Mutta samanlainen tapaus. Ei ole ikinä tehnyt töitä, kun ne on niin paskaduunia ja hän ei oikein tiedä, mitä haluaisi tehdä. Jatkuvaa valitusta ja masennusta ja syyllistämistä.

Minä kuitenkin kuuntelin jatkuvasti, vaikka hän aina haukkui minut lopuksi. Kuuntelin ja tuin ja yritin ymmärtää ja kutsuin meille ja istuin yökaudet kuuntelemassa, vaikka meillä oli lapset pieniä silloin.

kerran pyysin häntä katsomaan lapsia pari tuntia. Maksoin neidille siitä 50 euroa, eli 25 euroa tunti. Kuulin hänen jälkeen päin haukkuneen minut, kun AINA käytämme häntä hyväksi ja hän JOUTUU AINA olemaan lapsenvahtina ja hän kyllä OPETTELEE SANOMAAN EI, ETTEI HÄNTÄ KÄYTETÄ HYVÄKSI.

Siihen loppui minun yhteydenpito.

Nykyään en enää tiedä, onko kyseinen ihminen edes hengissä, enkä edes välitä. Mitta vain täyttyi siihen navan ympärillä pyörimiseen ja siihen masennukseen (energiaa riitti kyllä bailata yms) ja syyllistämiseen, ettei kukaan hänestä välitä.

Lopulta olin niin kypsä niihin itsariuhkailuihin, että meinasin tarjota köyden, että tässä on ja voin vaikka auttaa, jos et itse saa itseäsi kiikkuun.

[/quote]

Kuulostaa aivan samalta kuin tämä minun tapaus! Kamalaa tässä on se, että alan tuntea itseni huonoksi ihmiseksi, välinpitämättömäksi, tyhmäksi ja riittämättömäksi. Olen itse nuorempi kuin tämä ystäväni, enkä ole koskaan oppinut kunnolla puolustamaan itseäni. Ja tässä tapauksessa se on tosi vaikeaa, kun tämä "ystävä" kaataa minun harteilleni vastuun omasta hyvinvoinnistaan.

Aiemmalle kysyjälle, hänen nimensä ei ala M:llä.

ap

Vierailija
30/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et ole vastuussa aikuisesta ihmisestä, etkä hänen päätöksistään, et itsemurhapäätöksistä varsinkaan. Jos hän itsetuhoisuudella kiristää sinut ystäväksi ja huolehtijaksi on suhteenne vääristynyt. 

Vierailija
31/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama tilanne täällä, tosin olen rajannut vastaamisiani puhelimeen ja samoin tapaamisia. Saan kyllä ryöppyjä päälleni noista, mutta en enää välitä. Omaa kurjuuttaan purkaa minuun.

Viimeksi katkaisi välit, kun olin tilanteessa, että jouduin lopettamaan puhelun. Taas syyllisti ja heitti hyvästit. Nyt on soitellut ja laittanut viestejä, mutta en ole vastannut. Miksi enää antaisin kohdella itseäni huonosti?

Voisin olla hänelle ystävä, mutta kaikki menee hänen ehdoillaan ja ei halua mitään muuttaa elämässään. Kaikki pitäisi tapahtua itsestään ilman ponnisteluja. Lisäksi jatkuvat uhkailut tappaa itsensä tekevät sen, että miksi olla edes tekemisissä, jos toveruus ei ole hengissä pysymisen arvoista.

Vierailija
32/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritä vain ap olla kovana. Minulla oli helpompaa,koska olin vanhempi kuin tämä "masentunut". Mutta olin liian kiltti oman lapsuuteni takia. Narsisti-isä ja läheisriippuva äiti olivat tehneet minusta auttajan ja koin, että minun on vain kuunneltava ja tuettava ja autettava, vaikka olin jo itse ihan puhki ja ahdistunut.

mutta onneksi sain suuttuttua siitä lapsenvahtihommasta niin paljon, että todella ajattelin, että ensi kerralla tarjoan sen köyden tai kysyn, että voinko tukea sinut tuonne katolle ja vähän tönäistä,. ettei asia ole ainaista uhkailua. Silmäni vain aukesivat, että tärkeintä minulle on lapset, minä ja mieheni. Ei joku elämäntapamasentuja käki, joka tunkee toisten parisuhteisiin ja vonkuu ja volisee masennusta. Kyseinen nainen oli kateellinen perheestäni ja miehestäni. Valitti sitä, että minä muka olen saanut perheenkin liian helpolla ja kuinka hän ei saa edes perhettä ja miestä. Jotenkin se syyllistäminen vain upposi alussa minuun ja yritin tukea. Ajattelin, että olen selvinnyt omasta lapsuudenhelvetistä, minun pitää auttaa muita selviämään.

Ei tarvitse. Sinun ei tarvitse. Panet välit kokonaan poikki. Sinun tehtäväsi on päästä erilleen tuollaisesta tyypistä, joka imee sinut tyhjiin ja sen jälkeen heittää sinut pois. 

Voimia sinulle ap. Minä kierrän masentuneet nykyään todella kaukaa. Yhtään ei enää tule minun elämääni valittamaan pahaa oloaan ja syyllistämään. Hakekoot maksullista hoitoa. Minä en ole enää ilmaisena psykologina.

t. 6

Vierailija
33/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, hyvä tietää, ettei ala M:llä. Minulla nimittäin oli "ystävä", jonka nimi alkoi M:llä, ja hän oli samanlainen. Jouduin muuttamaan 300 kilometrin päähän päästäkseni eroon hänestä.

Vierailija
34/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on pahin mitä voisi tapahtua jos ilmoittaisit hänelle että et voi pitää enää yhtäpaljon yhteyttä?

Suuttuisiko hän? Jos suuttuu, niin olisiko se loppujen lopuksi niin paha? Ihmissuhteet päättyy toisinaan riitojen seurauksena, onko tämä nimenomainen ihmissuhteesi niin tärkeä ettet halua erota riidoissa?

Uhkaisi itsemurhalla? Toteuttaisiko sitä kunnolla? Jos uhkaa itsemurhalla soita 112 ja sano ystävällesi että on sinun viimeinen soittosi siihen numeroon hänen takiaan.

Tulet ennenpitkää katumaan sitä ettet lopettanut tätä ihmissuhdetta aikaisemmin ellet tee sitä nyt. Tiedän sen itse, sillä olin todella hankalan ihmisen kanssa töissä. Hän käytti minua henkisenä oksennussankkonaan koko kahdeksan tunnin työpäivän (onneksi ei sentään vapaa-ajalla). Ei siis tietääkseni haukkunut minua, kunhan valitti, juorusi ja kylvämällä kylvi negatiivista asennettaan kaikesta niin että aloin jo vapaa-ajallanikin stressaamaan. Vaihdoin työpaikaa enkä ollut missään yhteydessä tähän henkilöön ja elämänlaatuni parani välittömästi.

Työpaikanvaihdos oli kuitenkin minun ITSENI tekemä päätös. Myös sinä joudut tekemään jotain sen eteen ettei sinun tarvitse huolehtia siitä pysyykö joku hengissä vai ei. Se on mielestäni liian iso taakkaa kannettavaksesi. Mutta painotan sitä että joudut aktiivisesti tekemään jotain asian eteen.

Vierailija
35/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:42"]

yritä vain ap olla kovana. Minulla oli helpompaa,koska olin vanhempi kuin tämä "masentunut". Mutta olin liian kiltti oman lapsuuteni takia. Narsisti-isä ja läheisriippuva äiti olivat tehneet minusta auttajan ja koin, että minun on vain kuunneltava ja tuettava ja autettava, vaikka olin jo itse ihan puhki ja ahdistunut.

mutta onneksi sain suuttuttua siitä lapsenvahtihommasta niin paljon, että todella ajattelin, että ensi kerralla tarjoan sen köyden tai kysyn, että voinko tukea sinut tuonne katolle ja vähän tönäistä,. ettei asia ole ainaista uhkailua. Silmäni vain aukesivat, että tärkeintä minulle on lapset, minä ja mieheni. Ei joku elämäntapamasentuja käki, joka tunkee toisten parisuhteisiin ja vonkuu ja volisee masennusta. Kyseinen nainen oli kateellinen perheestäni ja miehestäni. Valitti sitä, että minä muka olen saanut perheenkin liian helpolla ja kuinka hän ei saa edes perhettä ja miestä. Jotenkin se syyllistäminen vain upposi alussa minuun ja yritin tukea. Ajattelin, että olen selvinnyt omasta lapsuudenhelvetistä, minun pitää auttaa muita selviämään.

Ei tarvitse. Sinun ei tarvitse. Panet välit kokonaan poikki. Sinun tehtäväsi on päästä erilleen tuollaisesta tyypistä, joka imee sinut tyhjiin ja sen jälkeen heittää sinut pois. 

Voimia sinulle ap. Minä kierrän masentuneet nykyään todella kaukaa. Yhtään ei enää tule minun elämääni valittamaan pahaa oloaan ja syyllistämään. Hakekoot maksullista hoitoa. Minä en ole enää ilmaisena psykologina.

t. 6

[/quote]

Kunpa pystyisin pyristelemään eroon koko tyypistä, niin kuin sinä teit... Tiedän että hän on kateellinen siitä että minulla on ihana mies, on jopa sanonutkin (muka vitsinä) ettei ole reilua että minunlaisellani hissukalla on niin hyvä mies, kun taas hänestä ei ole kukaan kiinnostunut. Tiedän siis varsin hyvin kuinka paljon hän minua väheksyy ja pitää itseään huonompana.

Oloni on tosi kurja tämän kaiken takia, sillä ihan oikeasti haluaisin auttaa ihmisiä joilla on vaikeaa. Itse kärsin teini-ikäisenä pahasta sosiaalisten tilanteiden pelosta sekä syömishäiriöstä, joten tiedän liiankin hyvin miten vaikeaa elämä voi tällaisten ongelmien kanssa olla. Mutta se, että kaikki on muka joko yhteiskunnan tai huonojen ystävien syytä, eikä koskaan omasta asenteesta johtuvaa, sitä näkökulmaa en hyväksy.

ap

Vierailija
36/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:47"]

Mikä on pahin mitä voisi tapahtua jos ilmoittaisit hänelle että et voi pitää enää yhtäpaljon yhteyttä?

Suuttuisiko hän? Jos suuttuu, niin olisiko se loppujen lopuksi niin paha? Ihmissuhteet päättyy toisinaan riitojen seurauksena, onko tämä nimenomainen ihmissuhteesi niin tärkeä ettet halua erota riidoissa?

Uhkaisi itsemurhalla? Toteuttaisiko sitä kunnolla? Jos uhkaa itsemurhalla soita 112 ja sano ystävällesi että on sinun viimeinen soittosi siihen numeroon hänen takiaan.

Tulet ennenpitkää katumaan sitä ettet lopettanut tätä ihmissuhdetta aikaisemmin ellet tee sitä nyt. Tiedän sen itse, sillä olin todella hankalan ihmisen kanssa töissä. Hän käytti minua henkisenä oksennussankkonaan koko kahdeksan tunnin työpäivän (onneksi ei sentään vapaa-ajalla). Ei siis tietääkseni haukkunut minua, kunhan valitti, juorusi ja kylvämällä kylvi negatiivista asennettaan kaikesta niin että aloin jo vapaa-ajallanikin stressaamaan. Vaihdoin työpaikaa enkä ollut missään yhteydessä tähän henkilöön ja elämänlaatuni parani välittömästi.

Työpaikanvaihdos oli kuitenkin minun ITSENI tekemä päätös. Myös sinä joudut tekemään jotain sen eteen ettei sinun tarvitse huolehtia siitä pysyykö joku hengissä vai ei. Se on mielestäni liian iso taakkaa kannettavaksesi. Mutta painotan sitä että joudut aktiivisesti tekemään jotain asian eteen.

[/quote]

Kirjoitat fiksusti, mutta en vain uskaltaisi suoraan sanoa että tämä oli tässä. Olen pelästynyt pahasti tämän tyypin aiemmista itsemurhayrityksistä, ja mieluummin kärsin itse kuin otan vastuun hänen kuolemastaan. Hän uhkailee asialla usein, mutta sitten kun hän on oikeasti yrittänyt, ei ole uhkauksia kuulunut enkä näin ollen ole voinut soittaa hätänumeroonkaan. En ottaisi varmaan näin tosissani hänen uhkailujaan, jollei hän olisi oikeasti joutunut sairaalaan vahingoitettuaan itseään.

ap

Vierailija
37/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota...silloin kun itselläni oli pahin masis, niin en todellakaan heittäytynyt marttyyriksi ja vedonnut aina masennukseeni. Päinvastoin. Kuuntelin muiden ongelmia enkä kertonut omistani mitään. Lähdin muiden tueksi joihinkin paikkoihin vaikka energiaa oli tosi minimimäärä. Yritin suorittaa ihmisuhteita ja olla hyvä ystävä kaikille, jopa niille jotka eivät olisi sitä ansainneet. Tyypillistä minulle oli, että en uskonut kuinka huonossa kunnossa olin.

Kaverillasi taitaa olla muitakin ongelmia kuin masennus, esim. persoonallisuushäiriö.

Vierailija
38/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:57"]

No tuota...silloin kun itselläni oli pahin masis, niin en todellakaan heittäytynyt marttyyriksi ja vedonnut aina masennukseeni. Päinvastoin. Kuuntelin muiden ongelmia enkä kertonut omistani mitään. Lähdin muiden tueksi joihinkin paikkoihin vaikka energiaa oli tosi minimimäärä. Yritin suorittaa ihmisuhteita ja olla hyvä ystävä kaikille, jopa niille jotka eivät olisi sitä ansainneet. Tyypillistä minulle oli, että en uskonut kuinka huonossa kunnossa olin.

Kaverillasi taitaa olla muitakin ongelmia kuin masennus, esim. persoonallisuushäiriö.

[/quote]

Kyllä hänellä on muitakin diagnooseja. Minä en tosin ole kaikista niistä edes selvillä, enkä muutenkaan halua liian tarkasti kuvailla asiaa täällä. Mutta silkkaa itsekkyyttä ja ilkeyttä ei voi perustella millään diagnooseilla. Paitsi ehkä narsismilla, mutta sitä hänellä tuskin on.

ap

Vierailija
39/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä olisi vastuussa hänen kuolemastaan. Jos hän tappaa itsensä, hän on itse vastuussa siitä.

Ja ei tommoset tyypit tapa itseään, vaan kiristävät vain toisia niillä uhkauksilla. Siksi kyllästyin niihin ja mietin, että kohta tarjoan köyttä, että etkö jo saa aikaiseksi jotain.

t6

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:55"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:47"]

[/quote]

Kirjoitat fiksusti, mutta en vain uskaltaisi suoraan sanoa että tämä oli tässä. Olen pelästynyt pahasti tämän tyypin aiemmista itsemurhayrityksistä, ja mieluummin kärsin itse kuin otan vastuun hänen kuolemastaan. Hän uhkailee asialla usein, mutta sitten kun hän on oikeasti yrittänyt, ei ole uhkauksia kuulunut enkä näin ollen ole voinut soittaa hätänumeroonkaan. En ottaisi varmaan näin tosissani hänen uhkailujaan, jollei hän olisi oikeasti joutunut sairaalaan vahingoitettuaan itseään.

ap

[/quote]

Vierailija
40/45 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:48"]

Kunpa pystyisin pyristelemään eroon koko tyypistä, niin kuin sinä teit... Tiedän että hän on kateellinen siitä että minulla on ihana mies, on jopa sanonutkin (muka vitsinä) ettei ole reilua että minunlaisellani hissukalla on niin hyvä mies, kun taas hänestä ei ole kukaan kiinnostunut. Tiedän siis varsin hyvin kuinka paljon hän minua väheksyy ja pitää itseään huonompana.

Oloni on tosi kurja tämän kaiken takia, sillä ihan oikeasti haluaisin auttaa ihmisiä joilla on vaikeaa. Itse kärsin teini-ikäisenä pahasta sosiaalisten tilanteiden pelosta sekä syömishäiriöstä, joten tiedän liiankin hyvin miten vaikeaa elämä voi tällaisten ongelmien kanssa olla. Mutta se, että kaikki on muka joko yhteiskunnan tai huonojen ystävien syytä, eikä koskaan omasta asenteesta johtuvaa, sitä näkökulmaa en hyväksy.

ap

[/quote]

12 jatkaa...

Nuorempana olisin kuunnellut ja murehtinut tilannetta, mutta nyt kun ikää on yli 30 niin ei ollut edes vaikea päätös lähteä (mitenköhän rautainen usko itseensä sitä onkaan kun vielä vanhemmksi tulee :D ). Voi olla että et vain ole vielä valmis, mutta usko kyllä että sekin päivä tulee. Painotan vaan sitä että toisen hengissä pysyminen ei ole sinun käsissäsi ja itsemurhalla uhkaaminen on... no, raukkamaista ainakin.

Tsemppiä toivotan, ja yritän valaa toivoa siihen että et antaisi tämän henkilön tuhota vielä montaa vuotta elämästäsi. Toivottavasti et vielä rajoita omaa elämääsi tämän henkilön takia? Ajatusleikkinä: mitä tapahtuisi jos ilmoittaisit olevasi raskaana

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi