Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi että mä sitten vihaan besserwissereitä!

Vierailija
12.03.2013 |

Niitä, jotka aina tietävät kaiken ja joiden mielestä muiden tiedot ovat aina vääriä ja heidän oikeita. Jopa silloin, kun puhutaan mielipiteistä tai mieltymyksistä niin besserwisser tulee kertomaan miten asia oikeasti on.

Onko se muuten ihan yleisinhimillinen ominaisuus vai av-mammojen erityispiirre, että kuvitellaan aina itsensä tietävämmäksi, viisaammaksi ja paremmaksi kuin vastapuoli?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Besserwisseriksi kutsuminen  ei ole mikään kohteliaisuus:) Näyttää unohtuneen monilta. 

Vierailija
22/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 08:48"]

Ap taisi aloituksessa viitata tähän palstaan. Ilmeisesti on siis todennut, että täällä on paljon besserwisseröitä. Ap kuitenkin vihaa heitä, mutta silti haluaa vapaaehtoisesti hengailla juuri täällä. Jää vain yksi kysymys. Miksi?

[/quote]

Katos vaan, taas oletuksia :D Missä lukee, että mä olen ilmeisesti todennut että täällä on paljon besserwissereitä? Besserwissereitä on kaikkialla, ei vain av:lla. Mutta onneksi ei hirveän paljon kuitenkaan.

Kysymykseesi en näe tarpeelliseksi vastata, koska alkuperäinen oletuksesi oli väärä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITÄ TARKOITTAA BESSERWISSER!?!?

Vierailija
24/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 10:51"]

Mua ärsyttää paljon kaikenlaiset tyypit, mutta en ole koskaan kokenut tällaista besserwisser-ärsytystä. Itse asiassa en ole varma, olenko koskaan kohdannut bw:ä. Ap, kuvaisitko konkreettista tilannetta, jossa tällainen tyyppi on ärsyttänyt sinua?

[/quote]

No mä en tiedä onko besserwisser-käsite lopulta täydellinen kuvaamaan sitä, mitä mä tarkoitan (koska besserwisser voi kai tarkoittaa myös tuollaista vähän turhan innokasta "tiedon jakajaa" jolla kuitenkin oikeasti on tietoa). Tuo toinen käyttämäni sana "jyrä" kuvaa ehkä jopa paremmin, ja se mitä haen on jonkinlainen besserwisserin ja jyrän yhdistelmä.

Keskustelupalstoilta jos vaikka heittäisin kuvitteellisen mutta moniin todellisiin havaintoihin perustuvan esimerkin niin... No, sanotaan vaikka että ihmiset keskustelevat mieltymyksistään. Keskustelijat eivät väittele siitä, kenen mieltymys on paras vaan jakavat ajatuksiaan tyylillä "mun mielestä tämä on kiva", "toi on mulle liian sitä ja tätä, mutta mä tykkään tästä" jne.

Sitten ketjuun tulee besserwisser-jyrä, joka tulee tuttuun järkkymättömän itsevarmaan tyyliinsä pistämään muitta mutkitta lakoon muiden mielipiteet ja kertoo Totuuden siitä, miten asia oikeasti on (besserwisser-jyrälle ei kai mikään ole makuasia tai mielipidekysymys). Hänellä on ilmeisesti vankka uskomus, että hänen mielipiteensä ei ole vain hänen mielipiteensä vaan se on Tieto ja Totuus. Hän ei tietysti itse tajua, että kyseessä on uskomus, koska besserwisser-jyrällä ei ole uskomuksia, hänellähän on vain vankkaa tietoa.

Yleensä besserwisser-jyrä myös suhtautuu kanssakeskustelijoihin kuin ylhäältä käsin ja vähän halveksuvasti, tulee ikään kuin tuhahtaen paikalle kertomaan, että "ettekö te nyt tajua, tuo sun mieltymyksesi on väärä ja sun kanssa, koska asiahan on näin".

Yksi besserwisser-jyrä mulla on ollut myös työkaverina. Ei siinä mitään, jos tietää työpaikan asioista ja toimintatavoista ja kertoo siitä muillekin (tosin siinäkin voisi miettiä jotakin muuta lähestymistapaa kuin tiuskiminen, huutaminen tai alentava suhtautuminen), mutta kun pitäisi olla sitä itsekritiikkiäkin ja ymmärtää että ei tiedä kaikkea, toinen saattaa joskus osata ja tietää sen oman työnkuvansa asiat paremmin kuin besserwisser-jyrä. Työasioissa tiedon jakamisesta voi kuitenkin olla hyötyäkin, joten en soisi besserwisserin täysin vaikenevankaan. Mutta sitten, kun mennään sille alueelle että kommentoidaan ja puututaan toisen henkilökohtaisiinkin tekemisiin kuten meikkaamiseen tai hiusten laittoon ("no pitääkö sitä nyt joka kerta töiden jälkeen niitä hiuksia harjata"), hartioiden pyörittelyyn ("no ei tuo nyt mitään auta! näin se pitää tehdä!"), asuinpaikkaan (muuta nyt siitä sun asunnosta tähän kaupunginosaan kun se on lähempänä ja halvempi!") jne, niin toivoisin besserwisser-jyrän pohtivan mieluummin vaikka omia asioitaan välillä jatkuvaan muiden asioihin tunkeutumisen ja besserwisseröinnin sijaan.

Tällekin besserwisser-jyrälle on tyypillistä se, että ei ilmeisesti ymmärretä että toisilla ihmisillä on ihan oma mieli, oma elämä ja omat mieltymykset, jotka saattavat olla besserwisser-jyrän mieltymyksistä (anteeksi Totuudesta) poikkeavat. Besserwisseristä tuntuu varmaankin järjettömältä miten kukaan voi tehdä eri tavalla kuin hän, koska tottakai hän on oikeassa ja tietää sen Oikean Tavan Elää. Tästä johtuen eri tavalla tekevät ovat tietenkin automaattisesti häntä tietämättömämpiä ja tyhmempiä ja heille täytyy kertoa pomottavaan ja alentavaan sävyyn ne Oikeat Tavat Toimia.

Toivottavasti tämä avasi vähän mitä tarkoitan.

ap

Vierailija
25/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa elämässä besserwisseröinti kielii lähinnä huonosta käytöksestä tai puutteellisista sosiaalisista taidoista. Niille perustelluille mielipiteille ja faktoille on omat aikansa ja paikkansa, kuten esimerkiksi työpaikan palaverit. Toisinaan taas sulavaan yhteiseloon kuuluu tietämyksensä pitäminen piilossa. En näe kovin hienostuneena esimerkiksi sitä toisinaan esiintyvää ilmiötä, että toisten kahvipöydässä kertomien tarinoiden todenperäisyyttä aletaan kiistää ja analysoida (vaikka tarina olisikin selvästi urbaanilegenda tai liioiteltu).

Etenkin nämä rekisteröitymistä vaatimattomat nettikeskustelut taas ovat pääasiassa pelkkää päätöntä trollailua, joten niitä en sen kummemmin viitsi analysoida.

Vierailija
26/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen fiksu ihminen joka tietää paljon kaikenlaista hyödyllistä. Pitäisikö minun nyt pitää suuni kiinni ja antaa ihmisten tehdä tyhmyyksiä puutteellisten tietojen pohjalta? Varmaan pitäisi koska yleensä (wt:t) loukkaantuvat syvästi jos heille kertoo heidän olevan väärässä.

Vierailija
27/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 15:12"]

Olen fiksu ihminen joka tietää paljon kaikenlaista hyödyllistä. Pitäisikö minun nyt pitää suuni kiinni ja antaa ihmisten tehdä tyhmyyksiä puutteellisten tietojen pohjalta? Varmaan pitäisi koska yleensä (wt:t) loukkaantuvat syvästi jos heille kertoo heidän olevan väärässä.

[/quote]

Mikäli osoitit tuon minulle niin kannattaa lukea tuo tarkempi selostukseni siitä, mitä tässä tarkoitin besserwisserillä. Besserwisser ei ehkä ollut paras käsite kuvaamaan sitä, mitä tarkoitan.

ap

Vierailija
28/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 15:14"]

[/quote]

Mikäli osoitit tuon minulle niin kannattaa lukea tuo tarkempi selostukseni siitä, mitä tässä tarkoitin besserwisserillä. Besserwisser ei ehkä ollut paras käsite kuvaamaan sitä, mitä tarkoitan.

ap

[/quote]

Kyllä se besserwisser on täsmälleen oikea sana kuvaamaan sitä, mitä tarkoitit.

Luultavasti myös nämä, jotka nyt loukkaantuneena kysyvät, pitäisikö heidän nyt jättää omat tietonsa kertomatta eteenpäin, ovat besserwissereitä. Normaali ihminen, jolla on vaikkapa asiantuntemusta jostakin asiasta, osaa tuoda sen esille muutenkin, kuin ylhäältä päin ilmoittamalla, että "olette väärässä." Ero on siinä, että besserwisser jakaa tuota asiantuntemustaan ylhäältä päin eikä pysty edes kuuntelemaan, jos niillä vähemmän tietävillä olisi kuitenkin joku ihan varteenotettava pointti sen hänen "totuutensa" lisäksi.

Vierailija
29/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 15:43"]

Luultavasti myös nämä, jotka nyt loukkaantuneena kysyvät, pitäisikö heidän nyt jättää omat tietonsa kertomatta eteenpäin, ovat besserwissereitä. Normaali ihminen, jolla on vaikkapa asiantuntemusta jostakin asiasta, osaa tuoda sen esille muutenkin, kuin ylhäältä päin ilmoittamalla, että "olette väärässä." Ero on siinä, että besserwisser jakaa tuota asiantuntemustaan ylhäältä päin eikä pysty edes kuuntelemaan, jos niillä vähemmän tietävillä olisi kuitenkin joku ihan varteenotettava pointti sen hänen "totuutensa" lisäksi.

[/quote]

Hmm no joo, voi olla. Mä vaan mietin ehkä enemmän sellaisia tyyppejä, jotka puuttuvat toisten mieltymyksiin ja mielipiteisiin (siis sellaisiin jotka monen muun mielestä ovat makuasioita). Sitten taas oma joukkonsa on ne, joilla oikeastikin on tietoa ja jotka vaikuttavat muiden silmiin helposti paskantärkeiltä ladellessaan tietojaan joka tilanteessa. Senkin tietysti voi tehdä niin monella eri tavalla. On eri asia mainita ystävällisesti jostakin asiasta (ja tosiaan sillä tavalla avoimesti että ottaa huomioon muidenkin näkökulmat) kuin latoa tiedot pöytään ikään kuin viimeisenä sanana johon kenelläkään ei ole nokan koputtamista.

Niin kuin joku kirjoitti, niin silloinkin vaikka oikeasti tietää jonkin asian niin sen asian voi sanoa niin monella eri tavalla. Ehkä besserwisser tosiaan on juuri se, joka sanoo asiat ylhäältä käsin eikä pidä missään nimessä mahdollisena, että hän voisikin olla väärässä. Mun mielestä aika harva asia tai tieto kuitenkaan on aivan aukottoman varma, joten tietty avoimuus muiden ajatuksille (ja itsekriittisyys!) olisi hyvä aina olla mukana, ja tätähän ei besserwisserillä ole. Jos on itsekriittisyyttä ja avoimuutta muiden ajatuksille niin sitten ei mun mielestä ole besserwisser eikä varsinkaan "jyrä".

ap

Vierailija
30/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 15:14"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

Ai että pitäisi oikein sokerilla kuorruttaa, että kelpaisi? Jotkut helppoheikki huijarit imartelullaan saavat ihmiset laittamaan nimiään kaikenmaailmaan sopimuksiin ja sitten kun kerron totuuden, niin en saa kiitosta vaan hirveän paskamyrskyn niskaani kun jonkun  hauras ego ei kestä sitä että huomaa olleensa tyhmä ja sinisilmäinen, ihailulle altis. Pitäkää tunkkinne.

Vierailija
31/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 15:59"]

Ai että pitäisi oikein sokerilla kuorruttaa, että kelpaisi? Jotkut helppoheikki huijarit imartelullaan saavat ihmiset laittamaan nimiään kaikenmaailmaan sopimuksiin ja sitten kun kerron totuuden, niin en saa kiitosta vaan hirveän paskamyrskyn niskaani kun jonkun  hauras ego ei kestä sitä että huomaa olleensa tyhmä ja sinisilmäinen, ihailulle altis. Pitäkää tunkkinne.

[/quote]

Onkohan sulla nyt jokin oma kokemus tässä johon peilaat aika vahvasti? Niin kuin sulla olisi mielessäsi joku tyyppi ja kuvittelet nyt meidänkin olevan sellaisia. Nimittäin jos vaikka joku mulle kertoisi jotakin tuollaista, niin olisin varmasti kiitollinen tiedosta. Sosiaalista taitoa on kuitenkin osata sanoa asiat fiksusti ja ei hyökkäävästi. Se ei tarkoita "sokerikuorrutusta" vaan normaalia, asiallista käytöstä. Jos normaalilla ja asiallisella käytöksellä saa toisen suivaantumaan ja paskamyrskyn niskaansa, niin sitten ongelma on kyllä siellä suivaantujan päässä. Jos taas tuntuu, että useinkin saat paskamyrskyn niskaan vaikka "puhut vaan suoraan" niin sitten on ehkä syytä katsoa peiliinkin. Kannattaa ehkä kuitenkin miettiä sitäkin, että jos tuntuu ettei ihmiset "kestä suoruutta" niin niissä omissa sosiaalisissa taidoissakin saattaa sitten kuitenkin olla parantamisen varaa.

Jotkut omasta mielestään "ihailtavan suorat" ihmiset vaikuttavat muiden silmissä vaan töykeiltä, huonokäytöksisiltä, joustamattomilta, itsekeskeisiltä ja töksähtäviltä. Besserwisser-jyrän yleinen piirrehän kuitenkin vaikuttaa olevan se, että itsessä ei ole vikaa, ei vaikka ympäristö selkeästi ilmaisisi tyytymättömyyttään besserwisserin toimintaan. Ei, besserwisser-jyrän mielestä ne muut eivät vaan tajua. En siis väitä, että sinä olisit sellainen koska en sinua tunne ollenkaan, mutta tällainen ajatus heräsi kun puhuit tuosta "sokerikuorruttamisesta" ja suoruudesta.

ap

Vierailija
32/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät käytöstavat eivät ole sokerikuorrutusta ja kritiikin voi ilmaista myös asiallisesti ja rakentavasti.

Vierailija
33/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka eivät lainkaan tunnista keskustelupalstoilta tai omasta elämästään näitä besserwisser-jyriä saattavat hyvinkin olla itse niitä :D Tai sitten eivät muuten vaan ole kovin tarkkaavaisia sosiaalisten ilmiöiden suhteen. Toki on myös mahdollista, että on ollut vaan niin hyvä tuuri ettei ole koskaan besserwisser-jyrään törmännyt missään, mutta se kuulostaa kyllä melko epätodennäköiseltä...

ap

Vierailija
34/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, -TANAN jyrät, luuletteko olevanne jotenkin erinomaisia?

Vierailija
35/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ap on vain kateellinen, kun on niin harvoin itse oikeassa. Se helpottaa elää, kun tietää olevansa parempi kuin muut ja aina oikeassa.

Vierailija
36/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 00:31"]

Ilmeisesti ap on vain kateellinen, kun on niin harvoin itse oikeassa. Se helpottaa elämää, kun tietää olevansa parempi kuin muut ja aina oikeassa.

[/quote]

Vierailija
37/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät monesti vihaa fiksumpiaan.

Vierailija
38/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ap on vain kateellinen, kun on niin harvoin itse oikeassa. Se helpottaa elää, kun tietää olevansa parempi kuin muut ja aina oikeassa.

[/quote]

No ainakin osaan kirjoittaa.

ap

Vierailija
39/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 00:32"]

Tyhmät monesti vihaa fiksumpiaan.

[/quote]

Eikös sitä ole ihan tutkittukin, että tyhmemmät ihmiset kuvittelevat tietävänsä ja fiksummat tietävät ettei heidän kuvitelmansa ole tietoa. Jyrääjät ovat harvemmin niitä, jotka oikeasti tietävät. Heillä vaan on niin kohtuuttoman suuri itseluottamus, että he luulevat kaiken mitä oma mieli suoltaa olevan totta.

ap

Vierailija
40/56 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 00:33"]

[/quote]

No ainakin osaan kirjoittaa.

ap

[/quote]

Ei se paljon auta, jos ei ole mitään järkevää sanottavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme