Aikuinen tytär soitetaan aina kotiin, kun vanhemmat tarvii lapsenvahtia
Meillä on palkattuna lastenhoitaja ja vähintään kerran kuussa hän ei ole viikonloppuna käytettävissä, koska menee kotipaikkakunnalle hoitamaan pikkusisaruksiaan. Miks tää muuten meneekin nykyään näin, että työntekijä sanelee koska voi tulla töihin, eikä työnantaja??
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 16:45"]
Hyi kamalaa, kehtasi vielä kahden viikon lomankin pitää! Oikeasti ap, ota se pää pois perseestäsi. Kolmena viikonloppuna pääset harrastamaan ja kauppaan. Onko se niin kamalaa, kun yksi viikonloppu jää välistä? Voi kyynel.
[/quote]
Onko sinun työpaikallasi vapaapäivien ja lomien pitäminen ihan työntekijöiden itsensä päätettävissä ja riittää, että ilmoittavat asiasta?
[/quote]
On.
[/quote]
Mikä ala?? minäkin tahdon!!
[/quote]
Freelancer. Mutta eipä ole kiinteää kuukausipalkkaakaan vaan tulot ovat tehtyjen töiden mukaan. Kelle sopii, kelle ei. Itse arvostaisin ehkä enemmän kiinteää kuukausipalkkaa ja rajallisia lomia kuin epäsäännöllisiä tuloja ja vapaasti valittavia loma-ajankohtia, mutta tällä mennään ainakin toistaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:24"]
Vastasitkohan nyt väärään ketjuun? Jos tarkoitus on tehdä työtä 2pv:nä viikossa, joista toinen on arki-iltana 1-2h ja toinen la tai su aamuna 3-4h, niin sitten näistä vähistä tunneista kuuluisi antaa vapaata?
[/quote]
Tämä nyt tuntuu muuttuvan koko ajan. Ensin sain sen käsityksen, että tyttö on teillä joka arki-ilta ja vielä viikonloputkin päälle. Sitten kävi ilmi, että hän onkin yhtenä arki-iltana sekä viikonloppuisin. Nyt sanot, että onkin vain yksi arki-ilta ja lisäksi joko la tai su aamulla.
Jos kyseessä on sunnuntai ja tarkoitus on käydä ostoksilla, tytön koko sunnuntai menee käytännössä teillä, koska kaupat aukeavat vasta klo 12. Vammainen lapsi muuten kulkee kyllä mukana pyörätuolissa, miksette ota häntä mukaan kauppaan? Vai ettekö kehtaa kulkea lapsenne kanssa julkisilla paikoilla?
Jos tyttö on ollut teillä jo vuoden ja siinä ajassa hän on ilmoittanut max 5 kertaa, ettei ole käytettävissä viikonloppuna, aika harvakseltaan hänellä on noita omia menoja.
Kehitysvammaisen lapsen omaishoitajina teillä on mahdollisuus saada laitoshoitopaikka yhdeksi viikonlopuksi joka kuukausi, mikset käytä tätä asiaa hyväksesi?
Ap on katkeroitunut vammaisen äiti. Kurja kohtalo sinulla mutta etenkin lapsellasi.
Etkö voisi keksiä jotain yhteistoiminnallista tohua lapsesi kanssa.
Rakastatko lastasi?
Sinuna hankkisin hoitoringin en vaan yhtä hoitajaa. Uskon että useampi opiskelija voisi olla hoitoringissä.
Käytännössä menisi niin sinun ehdoillasi ettei lapsenvahtisi pääsisi kotonaan käymään koska viikot opiskelee ja viikonloput olisi teillä. Kyseessä henkilö jonka koti toisella paikkakunnalla.
Yksi vaihtoehto on osittainen laitoshoito.
Tulee mieleen tapaus jossa henkilöllä oli koira jota ei pystynyt itse ulkoiluttamaan. Hänellä oli useita lenkkeilyttäjiä koiralleen, juurikin opiskelijoita jotka saivat vähän taskurahaa. Hänellä oli aina joku jolle soittaa, toki sopi hyvissä ajoin etukäteen kuka milloinkin käy lenkittämässä koiran.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:07"]
Voi olla pikkuisen hankalaa löytää työntekijää joka valmis sitoutumaan kaikki viikonloput hoitajaksi. Ne kun ovat väkisinkin hänen ainoat ns. vapaapäivät. Ikävää toki sinulle mutta ymmärrän täysin että hoitajallakin on omaa elämää.
Eikö ole mahdollisuutta etsiä myös toista hoitajaa varalle?
[/quote]
Oletko oikeasti sitä mieltä, että töitä lauantaiaamupäivällä 3h on liikaa vaadittu, että sitten ei voi olla omaa elämää. Hyvin ehtisi vielä junaan ja kotipaikkakunnalle. Mutta se että minä menetän sen ainoan 3h niin se nyt on ihan pikkujuttu, eikä semmoisen perään sovi itkeä. OIettepas te loogisia =)
Mutta tämä tosiaan kuvastaa hyvin nykypäivän työntekijöiden asennetta. Ilmoitetaan vaan, että ei mulle nyt sovi. Ja sit ihmetellään miksi työsopimusta ei jatketa.
ap.
[/quote]
Minkä helvetin ainoan, jos on kolmena viikonloppuna neljästä se niin kamalan tärkeät 3 tuntia myös lauantaisin? Vähän nyt suhteellisuudentajua peliin. Mutta ai niin, voi voi kun on vammainen lapsi ja kaikki on niin kamalaa, vaikka mieskin auttaa. Mitäs teit aloituksen tänne, jos oletit, että kaikki olisivat vain silittäneet päätäsi ja todenneet että "hyi hyi, kun on itsekäs lapsenvahti, kun kehtaa vaatia jotain vapaita viikonloppuja ja tavara perhettään" Ja itsehän jo ratkaisit ongelmasi. Älä jatka tämän hirvittävän huonon ihmisen työsopimusta vaan etsi parempi. Tule sitten kertomaan, miten hyvin se onnistui.
[/quote]
En ymmärrä miten kohtuutonta on hankkia vammaiselle lapselle hoitaja 20h/viikossa. Kukaan joka ei ole itse asunut vammaisen tai vakavasti sairaan kanssa ei voi tietää miten vaativaa se on. Ja jos sitoutuu viikonlopputyöhön niin kyllä se työ sitten viikonloppuisin on. Olen itse ainakin opiskeluaikana (lääketieteellinen) tehnyt töitä joka ikinen viikonloppu koulun ohella. Koska olin VIIKONLOPPUTÖISSÄ.
Vammaiselle lapselle hoitajan vaihtaminen tai toisen hankkiminen ei todellakaan ole helppoa. En usko, että ap tuli tänne kaipaamaan pään silityksiä. Harmi vain, että tällä palstalla kovimpaa huutavat ne joilla elämä on helpointa. En olisi voinut ikinä kuvitella että toiset äidit voivat olla näin ilkeitä vammaisen lapsen äidille, kuin mitä tässä ketjussa on oltu. Voimia vain ap:lle ja ainakin minun mielestäni olette hoitaneet asianne todella hienosti lapsen kanssa. En usko, että monikaan näistä ilkeistä kirjoittajista olisi kyennyt samaan, saatikka parempaan.
Ja vielä siitä hoitajasta, keskustele tytön kanssa ja kerro että toivoisit hänen olevan lauantaiaamuisin töissä. Jos se ei onnistu, niin ala etsimään uutta. Ei noita osa-aikatöitäkään ihan hirveästi ole tarjolla joten varmasti löytyy toinen tekijä joka mielellään on töissä joka ikinen lauantai. Voimia arkeen.
[/quote]
"Vastasitkohan nyt väärään ketjuun? Jos tarkoitus on tehdä työtä 2pv:nä viikossa, joista toinen on arki-iltana 1-2h ja toinen la tai su aamuna 3-4h, niin sitten näistä vähistä tunneista kuuluisi antaa vapaata?"
[/quote]
En tiedä, miten kaukana lapsenvahdin koti sijaitsee. Jos se sijaitsee pitkän matkan päässä, niin kyllä se tuo aika paljon lisäaikaa perheen kanssa, kun pääsee lähtemään sinne viimeist. jo perjantaina ja palaamaan sunnuntaina. Yhden vuorokauden takia on turha lähteä, jos on pitkä matka kotia. Junaliputkaan eivät ole ilmaisia! Joissakin työehtosopimuksissa ei edes hyväksytä alle neljän tunnin vuoroja, itsekin olen ottanut asiasta liittoon yhteyttä. Onko se liikaa vaadittu, että tytöllä olisi edes yksi kokonainen vapaa viikonloppu? Vaikka työtuntimäärä ei olekaan suuri, niin se on silti työtä, mikä estää pidempien viikonloppureissujen tekemisen jne. Itse en menisi työhön sellaiseen paikkaan, missä asioilla ei olisi mitään neuvotteluvaraa! Itsekin olen työskennellyt "perheessä" ja siellä sai toivoa vapaata mikäli oli jotain erityistä jollekin päivälle. Ja jos se 3-4-tuntia on mielestäsi vain lyhyt aika, niin miksi ihmeessä itse nostat siitä metelin? Sullako itselläsi sitten jää jotain hirveän tärkeää sen takia tekemättä, mutta hoitajan omat tekemiset ja reissut ei merkitse mitään?
No todella vähän tuo tyttö on kotona. Kerran kuussa ajatella käy!
Kolmena viikonloppuna kuukaudessa ap käy jossakin.
Ajatella, jotkut vammaisten lasten äidit eivät pääse kuin sen kerran kuukaudessa jos sitäkään.
Vähän saisi ap:kin joustaa.
Vaikka niin, että silloin kerran kuussa kun ei hoitaja ole, kävisi perhe vuorotellen jossakin.
Kukaan ei ottanut kantaa varsinaisen avauksen pointtiin. Oli työpaikka sitten mikä tahansa, niin se ei näytä nykynuorille olevan mikään tärkeä juttu, omat vapaat ja tässä tapauksessa hoitotytön vanhempien menot ajavat yli.
Itse olen ollut tyhmä ja joustanut ja sen seurauksena itse vaan kärsii. Avauksen tarina ei ole muuttunut mihinkään, tyttö on meillä arki-iltaisin, joskin vain 1 iltana ja viikonloppuisin, mutta vain osan päivää. Jos on ollut joku viikonloppu, että ei ole tullut lainkaan, niin sitten on tehnyt niitä tunteja toisena päivänä. Siinä on vaan se, että se varsinainen tarvi la tai sunnuntaiaamuna olisi se tärkeämpi, eikä esim ke ilta. Kun tyttö otti paikan aikoinaan vastaan, sanoi voivansa tulla koska tahansa, koska hänellä ei ole mitään kiinteitä harrastuksia tai menoja ja viikkotunteja on niin vähän, että voi kavereidensa kanssa sopia ihan miten vaan. Mutta nyt tosiaan on alkanut noita reissuja kotipaikkakunnalle alkanut tulla.
ap kiittää ja poistuu
1. Se hoitaja ei ole sulla kokopäivätöissä. Sä et voi vaan määrätä sitä töihin milloin itseäsi huvittaa.
2. Palkkaa joko toinen lisäksi tai kokonaan uusi hoitaja.
1. Se hoitaja ei ole sulla kokopäivätöissä. Sä et voi vaan määrätä sitä töihin milloin itseäsi huvittaa.
2. Palkkaa joko toinen lisäksi tai kokonaan uusi hoitaja.
Puhutaan 20h viikossa, mutta onkin 20h kuukaudessa? Miten se nyt oli? Ja 5 vapaata viikonloppua vuodessa!!! AP olet TODELLA kotuuton!
Olet alunperinkin palkannut täysin vääränlaisen henkilön töihin. Opiskelija joka kotoisin muualta haluaa ymmärrettävästi edes välillä nähdä perhettään kunnolla. Kerran kuukaudessa pari päivää on vähän jos välit perheeseen edes suht normaalit. Hoitorinki tai uusi hoitsu kehiin. Sellainen jolla ei tarvetta eikä mielenkiintoa reissata kotiseudulleen. Etsi kyseisestä kaupungista kotoisin oleva tai sukuaan vihaava.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:47"]
Kukaan ei ottanut kantaa varsinaisen avauksen pointtiin. Oli työpaikka sitten mikä tahansa, niin se ei näytä nykynuorille olevan mikään tärkeä juttu, omat vapaat ja tässä tapauksessa hoitotytön vanhempien menot ajavat yli.
Itse olen ollut tyhmä ja joustanut ja sen seurauksena itse vaan kärsii. Avauksen tarina ei ole muuttunut mihinkään, tyttö on meillä arki-iltaisin, joskin vain 1 iltana ja viikonloppuisin, mutta vain osan päivää. Jos on ollut joku viikonloppu, että ei ole tullut lainkaan, niin sitten on tehnyt niitä tunteja toisena päivänä. Siinä on vaan se, että se varsinainen tarvi la tai sunnuntaiaamuna olisi se tärkeämpi, eikä esim ke ilta. Kun tyttö otti paikan aikoinaan vastaan, sanoi voivansa tulla koska tahansa, koska hänellä ei ole mitään kiinteitä harrastuksia tai menoja ja viikkotunteja on niin vähän, että voi kavereidensa kanssa sopia ihan miten vaan. Mutta nyt tosiaan on alkanut noita reissuja kotipaikkakunnalle alkanut tulla.
ap kiittää ja poistuu
[/quote]
Voi jeesus!!! Montako vuotta pitäisi sitoutua olemaan KAIKKI viikonloput töissä??? Eihän hänellä mitään kiinteitä menoja olekaan, ja yleensä voi tulla koska vaan, mutta ei se tarkoita sitä että ei voisi JOSKUS olla joku meno.
Mene vaan pois AP, olet todella ikävä ihminen.
Esim. ravintola-alalla tehdään paljon viikonloppuja,mutta Tes sanoo,että joka 5. viikonloppu oltava vapaa.Tai joka 7. en nyt ihan varma ole.Pointti kuitenkin se ,että ei JOKA IKINEN vkl tarvitse olla töissä.
No onhan sullekin se oma aika tärkeää ja tuolle tytölle on tärkeää myös oma perhe! Milloin hän sitten pääsee sitä kunnolla tapamaan, tuskin arkisin voi sinne lähteä! Sen kerran kun kerran kuussa matkustaa, niin kyllä sitä haluaa maksimoida sen ajan, mitä itselle tärkeiden ihmisten kanssa on! Kyllä itsellänikin perhe menisi työn edelle, samoin oma hyvinvointi ja terveys. Tyttö ei varmaan ymmärtänyt alussa, mihin on sitoutunut! Noin pienen rahanmenetyksen takia sitä kyllä miettii, mikä on kannattavaa ja mikä ei! Tilanteet voi myös muuttua, se mikä on alussa sopinut niin siihen tuleekin muutos. Molemminpuolinen joustavuus on työsuhteissa tärkeää.
No ap ei varmaan laskisi orjaansa edes vanhempiensa hautajaisiin viikonloppuna. Onhan tällä sentään juhlapyhät vapaata...
Vaihda hoitajaa, eikös olekin yksinkertaista. Tyttö hankkikoon muun työn.
Yhteiskunta on muuttunut ja ei nykynuoret ole enää sellaisia kuin me varttuneemmat jotka tekee kaiken työnantajan ehdoilla. Tämä muutos tulee jatkumaan.
Minulla on kontakteja työelämään jossa on paljon nuoria työntekijöitä. Työnantajat sanovat että nuoret ilmoittaa milloin he ovat käytettävissä.
Aika ja tavat muuttuvat, koetetaan pysyä mukana.
opettaja toiselta asteelta
Mielestäni on aika kovin sanakääntein hyökätty ap:ta vastaan asiassa, josta monikaan hyökkääjä ei varmasti mitään tiedä. Jotkut ilmeisen yh:t kehtasivat jopa olla katkeria siitä, että ap:lla on mies mukana kuvioissa. Ihan kun se antaisi aihetta AP:ta jotenkin rangaista.
Eikä ole syytä epäillä AP:n kertomusta, vaikkakin on totta, että aloituksesta voi saada useamman erilaisen käsityksen tytön työtunneista, mutta ei se siltikään ole ristiriitainen myöhemmin kerrotun kanssa.
AP:lle voimia!
Mitä lukee työsopimuksessa? Onko siinä määritelty työajat ja onko "työvuorolista" työntekijän tiedossa riittävän ajoissa? Jos et ole tehnyt pilkuntarkkaa sopimusta, et voi olettaa työntekijän sitä noudattavankaan. Tämä työntekijä tekee ilmeisesti tavallaan keikkahommaa, ja semmoisesta voi kieltäytyä koska vaan. Sit vaan ei sitä keikkaa enää tule, jos tarpeeksi monta kertaa kieltäytyy.
Kyllä nykyaikana monilla nuorilla on oikeasti varaa kieltäytyä töistä tai määrätä itse, koska on käytettävissä. Eivät ole niin riippuvaisia työnantajistaan, kuin työnantajat kuvittelevat.
Kumpi teistä on tästä työsuhteesta riippuvaisempi, sinä vai työntekijä? Mieti hetki sitä, ja mieti sen jälkeen, kumpi teistä voi ehtoja sanella.
Aina vaan ap inttää, kun ei mene jakeluun. Se tyttö kun pääsisi lähtemään jo perjantaina iltapäivällä, mutta kolmen tunnin vuoksi pitää odottaa yli vuorokausi, että pääsee lähtemään kotipaikkakunnalle. Ei ihme, että tyttöä ei ap:n ehdot miellytä.