Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä/mitkä nostavat ruokalaskua?

Vierailija
11.03.2013 |

Nostavatko esim. tuoreet vihannekset paljonkin ruokalaskua? Meillä ei juuri syödä pakastevihanneksia. Entä hedelmät? Voiko niitä karsimalla säästää paljonkin?

Mitkä ovat kalliita tuotteita?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 12:32"]

Leikkeleet( leipäkin) nostaa ruokalaskua, samoin mehut ja ruokakermat, varsinkin kaikki maustetut kermat ja rahkat yms ja ovat mun mielestä turhakkeita jotka ei kuulu jokapäiväisiin ostoksiin. Ei kenenkään kulu päivittäin syödä kermakastikkeita.

[/quote]

Ei mun mielestäni leipä kauppalaskua nosta, kalliit leikkeleet kylläkin. Onneksi löytyy myös huokeampia vaihtoehtoja leivän päälle.

Leipää saa 2,50 - 3,00 euroa kilo, kun vähän viitsii seurata hintoja. Itsekin voi leipoa. Kuitenkin joku leipä rasvasipaisulla ja vaikka juustosiivulla pitää paljon paremmin nälkää kuin puuro. Itse yritin joskus köyhäillä vaihtamalla aamiaisekseni puuron (hiutaleitahan saa tosi edullisesti), mutta se suunnaton :D taloudellinen hyöty kaatui siihen, että lounaaksi oli pakko syödä kahta kauheammin.

Vierailija
22/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:22"]

Leikkeleet( leipäkin) nostaa ruokalaskua, samoin mehut ja ruokakermat, varsinkin kaikki maustetut kermat ja rahkat yms ja ovat mun mielestä turhakkeita jotka ei kuulu jokapäiväisiin ostoksiin. Ei kenenkään kulu päivittäin syödä kermakastikkeita.

[/quote]

Ei mun mielestäni leipä kauppalaskua nosta, kalliit leikkeleet kylläkin. Onneksi löytyy myös huokeampia vaihtoehtoja leivän päälle.

Leipää saa 2,50 - 3,00 euroa kilo, kun vähän viitsii seurata hintoja. Itsekin voi leipoa. Kuitenkin joku leipä rasvasipaisulla ja vaikka juustosiivulla pitää paljon paremmin nälkää kuin puuro. Itse yritin joskus köyhäillä vaihtamalla aamiaisekseni puuron (hiutaleitahan saa tosi edullisesti), mutta se suunnaton :D taloudellinen hyöty kaatui siihen, että lounaaksi oli pakko syödä kahta kauheammin.

[/quote]

Puuroon pitää laittaa raejuustoa, on hyvää eikä tule nälkä. Lisäksi pellavansiemeniä/rouhetta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einekset on kalliita, halvinta ruokaa tehdään ihan perustarpeista ja perussuomalaisesta ruuasta ja pakastin tai kaksi on ihan mahtava juttu tarjousten metsästäjälle ja säilöjälle, kuten minä. Älä heitä jämiä roskiin, vaan pakasta ne.

Kauppaan kannattaa jättää kaikki einekset, ulkomaiset erikoismausteet tyyliin "extraneitsytvirgin olive oil (rypsiöljy on halvempaa) ja worchestershirekastike sekä kaikki sellainen, mikä jää kertakäytön jälkeen kaapin perälle homehtumaan", lisäksi mässyt, limsat, kalja, tupakka, erikois juustot ym. ym. ja ostaa ihan perustavaraa ostoslistan mukaan: meillä oli viikonlopun lista tyyliin rypsiöljyä, paketti herneitä, 2 pkt jauhelihaa, 2 pkt karjalanpaistia, 2 kiloa pottuja, 2 pkt ruisleipää + näkkäriä, margariinia, 6 litraa maitoa, piimää, kurkkua, tomaattia, kinkkua ja omppuja, banaania, kahvia, pesuaineita ja vessapaperia ja maustamatonta jugurttia 2 litraa. Ja aina kyttää kilohintaa!

Pääruokasuunnitelma voi myös muuttua, jos jotain on tarjouksessa, esim. lenkkimakkara, niin siitä tekee halvalla pariksi päiväksi makkarasopan. Kun keittelee hernesopan lauantaina, ja hauduttaa uunissa karjalanpaistin sunnuntaina, sitä syö tiistaihin saakka ja pääsee ruuanlaitossa helpolla ja halvalla. Jogurtin sekaan heitellään aamulla kaurahiutaleita ja syksyllä keiteltyä omenahilloa.

t kolmen yh

Vierailija
24/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:22"]

[/quote]

[/quote]

siksi leipä olikin sulkeissa että jos kattoo mitä ostaa tai tekee itse niin ei ole kallista, mutta jos ostat vaan mitä mieli tekee ja kaikenmaailman leipiä niin kallista se on. Joskus treellä asuessani käytiin aina leipomosta hakemassa kiloleipää ja muutenkin halvalla leipää. Kun se sama leipä matkasi puoli kilsaa ruokakauppaan niin hinta kolminkertaistui.

Vierailija
25/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:29"]

Einekset on kalliita, halvinta ruokaa tehdään ihan perustarpeista ja perussuomalaisesta ruuasta ja pakastin tai kaksi on ihan mahtava juttu tarjousten metsästäjälle ja säilöjälle, kuten minä. Älä heitä jämiä roskiin, vaan pakasta ne.

Kauppaan kannattaa jättää kaikki einekset, ulkomaiset erikoismausteet tyyliin "extraneitsytvirgin olive oil (rypsiöljy on halvempaa) ja worchestershirekastike sekä kaikki sellainen, mikä jää kertakäytön jälkeen kaapin perälle homehtumaan", lisäksi mässyt, limsat, kalja, tupakka, erikois juustot ym. ym. ja ostaa ihan perustavaraa ostoslistan mukaan: meillä oli viikonlopun lista tyyliin rypsiöljyä, paketti herneitä, 2 pkt jauhelihaa, 2 pkt karjalanpaistia, 2 kiloa pottuja, 2 pkt ruisleipää + näkkäriä, margariinia, 6 litraa maitoa, piimää, kurkkua, tomaattia, kinkkua ja omppuja, banaania, kahvia, pesuaineita ja vessapaperia ja maustamatonta jugurttia 2 litraa. Ja aina kyttää kilohintaa!

Pääruokasuunnitelma voi myös muuttua, jos jotain on tarjouksessa, esim. lenkkimakkara, niin siitä tekee halvalla pariksi päiväksi makkarasopan. Kun keittelee hernesopan lauantaina, ja hauduttaa uunissa karjalanpaistin sunnuntaina, sitä syö tiistaihin saakka ja pääsee ruuanlaitossa helpolla ja halvalla. Jogurtin sekaan heitellään aamulla kaurahiutaleita ja syksyllä keiteltyä omenahilloa.

t kolmen yh

[/quote]

Siis apua. että makkarakeittoa ja vielä kaksi päivää.. Missä siinä on ne terveelliset aineet? Ja ei meillä oliiviöljyt kaapissa homehdu, leivät ennemminkin, kun ei sitä syödä niin paljon kun ei ole järkeä puputtaa leipää pussitolkulla.

Vierailija
26/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi niin moni haukkuu sikanauta jauhelihaa. Siitä tulee monesti parempaa ruokaa kun on hiukan rasvaa kun pelkästä naudasta.

Vierailija
27/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 11:58"]

Hiilarit ja kevyttuotteet on kalliita. Kun jätät hötöt kaupaan ja ostat tuoretta rehua, hyvää ja halpaa eläinrasvaa sekä laadukasta proteiinia, selviät loppupeleissä paljon halvemmalla. Ruokailukerrat tippuvat kolmeen päivässä, tulet vähemmästä kylläiseksi ja tulevaisuudessa säästät pitkän pennin kun sinun ei tarvitse kiikuttaa kaikkia rahojasi apteekkiin.

[/quote]

Ja höpsis. Liha on kallista, paitsi joku tarjous-sikanauta tai jos jaksaa ostaa sitkeämpiä ruhonosia, joista hauduttaa tuntikausia ruokaa. (Pataruuat ovat kyllä hyviä, ei siinä mitään. Mutta makua niihinkään ei tuo liha yksin vaan enemmän ne juurekset ja kasvikset, joiden kanssa se liha haudutetaan.)

Totuus on, että hiilari on halpaa. En tarkoita kalliita kakkuja ja leivonnaisia tai karkkia, mutta esimerkiksi tummaa makaronia saa Liiteristä 63 senttiä kilon pussi, perunaa alle eurolla kilo myös jne. jne.

Jonkun mielestä ei ole terveellistä täyttää vatsaansa pastalla, toisen mielestä ei ole terveellistä täyttää vatsaansa eläinrasvalla. Itse uskon kohtuus kaikessa & kultainen keskitie -tyyppiseen ajatteluun. Mutta se ei pidä paikkaansa, että mättämällä lihaa kitusiin säästäisi kauppalaskussa. Lisäksi täytyy muistaa lihantuotannon järkyttävät vaikutukset ympäristöön. Proteiinitkin kannattaisi hankkia pääsääntöisesti kasvikunnan tuotteista ja käyttää lihaa säästellen - niin terveyden, ympäristön kuin kukkaronkin kannalta.

[/quote]

Luepas uudestaan, missä kohtaa puhuin mitään lihasta? Puhuin hyvästä ja halvasta eläinrasvasta ja laadukkaasta proteiinista. Missä kohtaa mainitsin mitään lihan mättämisestä kitusiin?

Sitä paitsi (kun nyt otit tuon lihansyönnin puheeksi), eikö ole ekologisempaa, että joku syö ne rasvaisetkin lihat sisäelimiä ja rasvaa unohtamatta, eikä eläintä silloin tarvitse teurastaa vain paistin ja fileiden takia?

Meillä syödään punaista lihaa kerran tai kaksi viikossa, muuten syömme sisäelimiä, itse pyydettyä kalaa ja naapurin tytöltä ostettuja munia. Kaupasta ostan sian silavaa ja jos tuuri käy niin ankanrasvaa. Tehobroileria ei meidän pöydässä ole tarjolla. Riistaa syödään usein. Luista ja lihanrääppeistä ja vihannesten naateista saa muuten todella hyvin täyttävää lihalientä. Kupillinen lientä ja keitetty muna pitää nälkää todella pitkään, on edullista, ja ennen kaikkea terveellistä.

Vihanneksia käytämme todella monipuolisesti; lämpimänä lisukkeena, salaattina ja ihan pääruokana.

Ihan vaan tiedoksi, että viime viikolla kauppaan meni viiden ihmisen ruokiin 20 euroa, menisi varmasti todella paljon enemmän, jos pitäisi hiilarilla elää.

Vierailija
28/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:48"]

Mä en ymmärrä miksi niin moni haukkuu sikanauta jauhelihaa. Siitä tulee monesti parempaa ruokaa kun on hiukan rasvaa kun pelkästä naudasta.

[/quote]

Ei maistu meille, naudan paistijauheliha tai kalkkunan tai poron/hirvenjauheliha, ne uppoaa.

Vierailija
29/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:55"]

[/quote]

Ei maistu meille, naudan paistijauheliha tai kalkkunan tai poron/hirvenjauheliha, ne uppoaa.

[/quote]

mutta jos syy on se ettei tykkää niin miksi siitä pitää puhua niin alentavasti, tyyliin " meillä ei todellakaan osteta mitään sikanautaa"? Mäkään en tykkää monesta jutusta mutten silti lähde tohon...  Sikanauta ei sit ilmeisesti ole trendikästä

Vierailija
30/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:07"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:55"]

[/quote]

[/quote]

mutta jos syy on se ettei tykkää niin miksi siitä pitää puhua niin alentavasti, tyyliin " meillä ei todellakaan osteta mitään sikanautaa"? Mäkään en tykkää monesta jutusta mutten silti lähde tohon...  Sikanauta ei sit ilmeisesti ole trendikästä

[/quote]

Meillä ei todellakaan osteta sikanautaa, kun se jäisi syömättä. Alentava tyyli on sun pääkopassasi, jos tuosta sellaisen johtopäätöksen vedit :D

Vierailija
31/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvikset on halpoja, liha ja kala tuoreena ja jalosteina on ne mitkä nostavat ruokalaskua. Ostan silti mieluummin oikeaa lihaa kuin epämääräistä eineshöttöä, onneksi on mahdollisuus ostaa lihat ja kalat muualta kuin marketeista, saan ne tuoreempina.

Vierailija
32/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ruokakeskustelut ovat aina hauskoja. On ok kysyä, millä voi säästää ja sitten siihen vastataan, mutta usein se alkuperäinen ajatus tuntuu katoavan ja aletaan moralisoida. Tulee vaikutelma, että säästäjät kyttäävät kaupassa toisten ostoskärryjä ja heittävät täällä kommentteja, että "ruokalaskusta tulee iso, jos ostaa erikoisjuustoja", mikä on aika itsestäänselvää. Jos ostat herkutteluun juuston, jolla on kallis kilohinta, niin tottakai se kasvattaa ruokalaskua, mutta ei kai kukaan säästöhenkinen niitä sitten ostakaan? Valtaosa heistä, jotka ostavat näitä paheksuttuja juustoja ja kalliimpia leikkeleitä ostavat ne ihan tietoisina hinnasta. Eivät he ole niitä, jotka av:lla kysyvät säästövinkkejä, kun kaikki keinot on käytetty. Ehkä luen jotenkin kummasti rivien välistä, mutta näissä keskusteluissa tuntuu aina olevan se linja, että jöötä pitävät justiinat patistavat kanssasisariaan opettelemaan Oikeaa Ruoanlaittoa, jossa puoli pitäjää ruokitaan puolella kilolla sikanautaa (jos se on tarjouksessa). Toki niitä asiallisiakin vastauksia tulee, mutta joskus sitä omaa hehkutusta voisi vähentää... Muuten aihe on kiintoisa, esim. liha- ja kasvisruoan vertailu hinnassa.

Vierailija
33/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 12:52"]Luonnonvalolla Espanjassa kasvaneet tomaatit? Ootko ikinä käyny kattomassa?[/quote]

Samaa olin tulossa kommentoimaan, mutta Hollannista. Olen nähnyt siellä aika helvetin monta maatilaa, mutta en vielä sellaista, jossa kasvatetaan luonnonvalossa tomaatteja maaliskuussa. :D

Vierailija
34/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä keino säästää: lapset kavereillaan ruoka-aikana. Harva jättää heillekin tarjoamatta. Koulussa syövät päivän toisen aterian joten ei tarvitse arkisin kuin aamiainen ja iltapala.

Mitä huonompaa (ja yleensä rasvaisempaa) lihaa ostaa niin sitä halvempaa. Samoin lenkkimakkara lähes ilmaista. "norjalainen" lohi suoraan Chilen rannikolta on myös usein tarjouksessa. Hiilarit ovat ihanan edullisia joten niitä vain runsaasti lautaselle.

Vierailija
35/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjalaiset tomaatit.                                                                                                           Matkaoppaan mukaan niiden kasvupaikka on muutaman vuoden jälkeen ongelmajätettä. Kai niissä tomaateissakin on jotain.

Vierailija
36/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjalaiset tomaatit.                                                                                                           Matkaoppaan mukaan niiden kasvupaikka on muutaman vuoden jälkeen ongelmajätettä. Kai niissä tomaateissakin on jotain.

Vierailija
37/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ruokalaskua nostavat marjat, joita syödään reilusti ja joista en tingi. Muuten sitten käytetään paljon tarjouksia, -30% lihatuotteita, kausivihanneksia, soijarouhetta.

Vierailija
38/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaipat ja oluet, nehän ovat lähes aina mukana, kun ruuan kalleudesta valitetaan!

Vierailija
39/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ostanut marjoja ja ikää on kohta 40, ne on meillä aina ilmaisia ja saa arkiliikuntaa kaupan päälle kun kerää itse. Jos marjat ostaa kaupasta, niin ne tulevat todella kalliiksi, edullisempia ulkomaalaisia ei kannattane ostaa, jos niissä saa kaikenlaista tautia mukana.

Soijan syöminen tulisi edullisemmaksi kuin lihan, mutta soija ruoan raaka-aineena ei oikein vakuuta minua terveellisyyden ja turvallisuuden kannalta.

Vierailija
40/41 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 19:21"]

En ole koskaan ostanut marjoja ja ikää on kohta 40, ne on meillä aina ilmaisia ja saa arkiliikuntaa kaupan päälle kun kerää itse. Jos marjat ostaa kaupasta, niin ne tulevat todella kalliiksi, edullisempia ulkomaalaisia ei kannattane ostaa, jos niissä saa kaikenlaista tautia mukana.

Soijan syöminen tulisi edullisemmaksi kuin lihan, mutta soija ruoan raaka-aineena ei oikein vakuuta minua terveellisyyden ja turvallisuuden kannalta.

[/quote]

Oi, ihanko erikseen minulle (38) vastasit. Av ei kyllä koskaan petä, aina löytyy joku, joka tarttuu sinun valintoihisi ja kertoo itse toimivansa paljon täydellisemmin! Suloista, että olet huolissasi arkiliikunnastanikin.

Kuule, minä myös poimin marjoja, mutta meillä marjoja syödään 150-200 kg vuodessa. Niin paljoa en poimi eikä minulla olisi niille paikkaakaan. Onneksi olkoon, jos sinulla on aikaa ja jaksamista kerätä 300 ämpärillistä marjoja ja riittävästi pakastustilaa niille, minulla ei ole. Siispä hyödynnän kaupan pakasteallasta, kun itsepoimitut marjat on syöty. Hyötyliikuntaakin saan, kuljen aina portaita, käyn pienemmillä ruokaostoksilla kävellen tai pyörällä parin kilometrin päässä lähikaupassa, ja koirankin kanssa tulee lenkkeiltyä tunnin verran päivässä.

Kalliiksi tulevat marjat, mutta sen verran olen valmis satsaamaan ravinnon terveellisyyteen. Kotimaisen paremmuuteen en ole enää uskonut pitkään aikaan, ei siellä virolaisessa metsässä sen enempää tauteja tai epäpuhtauksia ole kuin suomalaisessakaan.

Millä perustelet sen, ettei soija olisi terveellistä? Ja jos se ei ole terveellistä ja turvallista, miten voit syödä soijarehulla ruokittujen eläinten lihaa. Suomeen tuotavasta soijasta 98% kun menee eläinten rehuksi. Meillä syödään välillä soijaa lihan vaihtoehtona, syödään tästä eteenpäinkin, vaikka se eu sinua vakuutakaan.

Jokainenhan saa syödä, mitä haluaa, vähän nyt vain kuohahti, kun ihan asiallisesti vastasin otsikon kysymykseen, niin johan on joku selittämässä, kuinka teen vääriä valintoja. Olen kuitenkin tehnyt kaikki nämä valinnat ihan tietoisesti, ja aion jatkossakin ostaa marjoja ja syödä soijarouhetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme