Mikä/mitkä nostavat ruokalaskua?
Nostavatko esim. tuoreet vihannekset paljonkin ruokalaskua? Meillä ei juuri syödä pakastevihanneksia. Entä hedelmät? Voiko niitä karsimalla säästää paljonkin?
Mitkä ovat kalliita tuotteita?
Kommentit (41)
Ns. kunnon liha on kallista ja lohi, monet heviosaston tuotteet (jollain kaalilla ja porkkanalla ei ikinä juuri köyhdy), luomumaito. Yritän hyödyntää viimeinen käyttöpäivä -tarjouksia ja pakastan niitä, ostan heviosastolta sesongin mukaan jne. Toisaalta kun ei ole aivan pakko, en halua ostaa huonoa ruokaa. Ja yritän opetella ruoanlaittoa niin, että kun raaka-aineet ovat kunnollisia, mausteet osuvia jne. ei kaikkien raaka-aineiden tarvi olla niin ihmeellisen eksoottisia ja kalliita (itse pidän esim. punajuuresta ja porkkanasta paljon), enkä oikeastaan tarvitse lihaa kovin paljon.
no mun kokemuksen mukaan ruokalaskua nostavat kala, (koko)liha ja erilaiset valmissörsselit. Kasviksilla saisi syötyä erittäinkin edullisesti ja "tuoreilla" kasviksilla ja pakastekasviksilla ei ole muuta eroa kuin että kevättalvella niissä kellarissa lojuneissa on jäljellä aika paljon vähemmän ravintoaineita kuin tuoreena pakastetuissa - ja kotimaista parsakaalia on tietysti enää tähän aikaa aika turha etsiä muuta kuin pakastekaapista.
MÄ olen kuitenkin itse sitä mieltä, että en mielelläni säästä ruoasta. Ruoan pitää olla hyvää. Säästän sitten vaatteista ja sisustustavarasta ja muusta turhasta.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 10:52"]
Kasviksilla saisi syötyä erittäinkin edullisesti ja "tuoreilla" kasviksilla ja pakastekasviksilla ei ole muuta eroa kuin että kevättalvella niissä kellarissa lojuneissa on jäljellä aika paljon vähemmän ravintoaineita kuin tuoreena pakastetuissa
[/quote]
Tiedän, että pakastevihannekset ovat terveellisiä, mutta kun en saa niihin jotain papuja lukuunottamatta mitään makua :(
Ap
Vihannekset ja juurekset eivät nosta juurikaan kauppalaskua. Itse näin talviaikaan ostan kyllä huoletta ulkomaisia (Hollanti, Espanja) kurkkua ja tomaattia, koska saavat siellä kasvaa luonnonvalossa, eikä kasvihuoneiden keinovalossa, ja ovat myös merkittävästi halvempia. Maussa en huomaa talvella mitään eroa kotimaisen ja ulkomaisen välillä, joten hinta siis ratkaisee. Kesäisin sitten ostan kotimaista kurkkua ja tomaattia.
Juureksillä juurikin säästää jos niitä ostaa ja käyttää paljon ruuanlaitossa. Lisäksi ovat terveellisiä. Porkkanaa, perunaa, lanttua, naurista jne. Niitä käytän paljon keitoissa, ja teen esim. paahdettuja uunijuureksia, jotka maustan tilkalla siirappia ja suolaa ja mausteita.
Ruokalaskua kasvattavat einekset, herkut (sipsit, pullat, karkit, limsat, mehut jne), kalliit jugurtit, murot, erioisruuat-herkut, kallis kahvi, kalliit pesuaineet, palvelutiskin tuotteet, kalliit leikkeleet ja juustot.
Ylipäätään kannattaa jättää kauppaan kaikki ns ei pakollinen. Ostat siis vain lihaa/kalaa, salaattia ja juureksia (sis. perunaa), halpoja juustoja (ks aina kilohintaa), halpoja leikkeleitä, ja halpoja maitotuotteita (halvinta jugurttia, maitoa, piimää, rahkaa), ja vältä pakastintuotteita (ovat kalliita). Osta vain perusruoka-aineita, ei mitään höttöä "välipala" juttua, koska ne herkkivälipalat juuri kasvattavat ruokalaskua.
Ja osta aina vain tarjous lihaa/kalaa/leipää. Koska hintaerot voivat olla suuria!
Useimmat ovat totuttaneet perheensä kaiken maailman erikoisherkkuihin, joista ei haluta luopua, siksi kauppalasku on niin iso. Lisäksi moni ostaa puolivalmisteita, tai palvelutiskin tuotteita, joten ne kasvattavat myös kauppalaskua. Halvinta on itse tehdä raaka-aineista itse halpoja ruokia.
Minusta taas einekset ja kaikki roska on halpaa mutta on kalliimpaa syödä hyvälaatuista ruokaa: sisä/ulkofilettä, kalaa (muutakin kuin silakkaa, joka on halpaa ja hyvää). katkarapuja, rahkaa, joitain kasviksia (en lue kasvikseksi perunaa) jne. Meitä on 5 henkeä, joista 3 aikuista ja 2 lasta ja kauppaan menee kuukaudessa n.1000-1200e. Toki viikonloppuisin ostetaan herkkujakin ym.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 10:52"]
no mun kokemuksen mukaan ruokalaskua nostavat kala, (koko)liha ja erilaiset valmissörsselit. Kasviksilla saisi syötyä erittäinkin edullisesti ja "tuoreilla" kasviksilla ja pakastekasviksilla ei ole muuta eroa kuin että kevättalvella niissä kellarissa lojuneissa on jäljellä aika paljon vähemmän ravintoaineita kuin tuoreena pakastetuissa - ja kotimaista parsakaalia on tietysti enää tähän aikaa aika turha etsiä muuta kuin pakastekaapista.
MÄ olen kuitenkin itse sitä mieltä, että en mielelläni säästä ruoasta. Ruoan pitää olla hyvää. Säästän sitten vaatteista ja sisustustavarasta ja muusta turhasta.
[/quote]
No meillä säästetään juurikin ruuassa, ja syömme todella herkullisesti!
Rakastamme gulassikeittoa, itsetehtyä hernekeittoa ja pannukakkua, lettuja, vohveleita, ja merimiespataa, sipulipihvejä (jauhelihasta), lihapullia ja makaroonia, lihakeittoa, kasvisgratiinia, paahdettuja uunijuureksia ja uunilohta, kanakeittoa, riisipuuroa ja mustikkakiisseliä jne jne Kyllä halvallakin syö hyvin, se on kuule taidoista kiinni! Meillä syödään paljon laatikkoruokia, pataruokia, keittoruokia, kastikeruokia. Ovat hyviä mm. lihapullat "vanhanajan" kermakastikkeessa ja perunamuusia. Ja miehen tekemä gulassikeittoa ei voita mikään ravintolaruoka. Lapset tappelevat siitä kuka saa viimeisen annoksen.
Minä taasen säästän siksi ruuassa, että haluan säästää jäljelle jääneen rahan matkusteluun ja sisustukseen. Esim. juuri nyt säästämme uutta sohvaa ja tv-tasoa varten. Ruokaan meillä menee se 400 e rahaa kuussa nelihenkisellä perheellä (siis pelkkään ruokaan). Ja syödään paljon juureksia, vihanneksia (esim. paljon keitoissa, ja uunissa paahdettuna, ja ruokiin lisättynä). Herkkujakin syödään; itsetehtyä bostonpullaa, korvapuusteja, letttuja, pannukakkua, vohveleita, kahvikakkuja, kääretorttua, kiisseleitä, mehukeittoja, marjapuuroa jne. Syömme paljon marjoja! Esim. aamupalalla marjasmoothieita, marjakiisseleitä jne. Väitän, että syömme tavallista enemmän kasviksia, juureksia ja marjoja ja sieniä. Ja marjat ja sienet eivät ole maksaneet mitään, niitä poimimme aina syksyisin/myöhäis kesällä. On vadelmaa, mustikkaa, puolukkaa, ja itsepoimittua mansikkaa (tulee halvemmaksi kuin ostaa suoraan kaupasta). Sekä metsäsieniä pakkasessa.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 11:44"]
Minusta taas einekset ja kaikki roska on halpaa mutta on kalliimpaa syödä hyvälaatuista ruokaa: sisä/ulkofilettä, kalaa (muutakin kuin silakkaa, joka on halpaa ja hyvää). katkarapuja, rahkaa, joitain kasviksia (en lue kasvikseksi perunaa) jne. Meitä on 5 henkeä, joista 3 aikuista ja 2 lasta ja kauppaan menee kuukaudessa n.1000-1200e. Toki viikonloppuisin ostetaan herkkujakin ym.
[/quote]
Anteeksi, mutta vastauksesi perusteella SINULLA ei ole hajuakaan siitä miten säästää ruuassa. Einekset todellakin tulevat kalliiksi, mutta jos olet tottunut ostamaan sisäfilettä kun mielesi tekee, niin sillä tyylillä ehkä voi tuntua, että einekset tulevat halvaksi.
Halvaksi tulee se, kun ostaa halpaa lihaa: tarjousjauhelihaa, tarjousbroileria, tarjouskirjolohta ja tekee niistä ruokaa.
Ruokalaskua hilaa ylöspäin sama asia kuin ihmisten painoa: kaikki se turha syötävä ja juotava, mitä ei tarvita varsinaisilla aterioilla. Kärryt ja mahat täytetään snackseilla ja mixeillä ja energiajuomilla. Pankkitili laihtuu, kuluttaja ei.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 11:44"]
[/quote]
Anteeksi, mutta vastauksesi perusteella SINULLA ei ole hajuakaan siitä miten säästää ruuassa. Einekset todellakin tulevat kalliiksi, mutta jos olet tottunut ostamaan sisäfilettä kun mielesi tekee, niin sillä tyylillä ehkä voi tuntua, että einekset tulevat halvaksi.
Halvaksi tulee se, kun ostaa halpaa lihaa: tarjousjauhelihaa, tarjousbroileria, tarjouskirjolohta ja tekee niistä ruokaa.
[/quote]
Kuten sanottu, haluamme syödä hyvälaatuista ruokaa, emme halvinta. Esim. naudan sisäfilettä ostan kun se on tarjouksessa, naudan paistijauhelihaa, ei mitään sikanautaa jne. Laputettuja tuotteita ostan kyllä.
Hiilarit ja kevyttuotteet on kalliita. Kun jätät hötöt kaupaan ja ostat tuoretta rehua, hyvää ja halpaa eläinrasvaa sekä laadukasta proteiinia, selviät loppupeleissä paljon halvemmalla. Ruokailukerrat tippuvat kolmeen päivässä, tulet vähemmästä kylläiseksi ja tulevaisuudessa säästät pitkän pennin kun sinun ei tarvitse kiikuttaa kaikkia rahojasi apteekkiin.
Kaupassa kannattaa ensimmäiseksi suunnata tuoreosastolle. Vihreitä salaatteja, tuoreita yrttejä, tomaatteja jne, hedelmiä, vihanneksia. Sitten marinoimatonta lihaa, joka päivä ei kannata lihaa syödä, useampi kokonaan "eläinperätön" päivä on terveellistä. Kalaa niin usein kuin kukkaro kestää, nimenomaan itse laitettua kalaa. Ei kalapuikkoja.
Maitopuolelta maustamaton jugurtti, kevyt tai rasvaton maito, juustot. Pakkaspuolelta vihanneksia ja marjoja, ei muuta.
Kananmunat on superruokaa, valkuaiset erityisesti.
Kuivaosastoa kannattaa tutkia tarkkaan, täysjyvää ja lukemattomia terveellisä juttuja. Unohda valmisruuat. Kaupan leivät on täyttä höttöä, unohda ne ja leivo itse.
Tuoremehut on aivan turhia ja kalliita, hedelmät kannattaa syödä kokonaisina.
Loppupeleissä, jos ruvetaan syömään terveellisesti, kaupassa ei ole paljon mitään ostettavaa. Ja halvaksi tulee. Eikä ostoksien tekoon kulu aikaa.
Herkutella jos haluaa, niin pähkinät, hedelmät ja tumma suklaa on hyviä, ja tavallinen suklaa mieluummin kuin karkki.
Leikkeleet( leipäkin) nostaa ruokalaskua, samoin mehut ja ruokakermat, varsinkin kaikki maustetut kermat ja rahkat yms ja ovat mun mielestä turhakkeita jotka ei kuulu jokapäiväisiin ostoksiin. Ei kenenkään kulu päivittäin syödä kermakastikkeita.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 12:32"]
Leikkeleet( leipäkin) nostaa ruokalaskua, samoin mehut ja ruokakermat, varsinkin kaikki maustetut kermat ja rahkat yms ja ovat mun mielestä turhakkeita jotka ei kuulu jokapäiväisiin ostoksiin. Ei kenenkään kulu päivittäin syödä kermakastikkeita.
[/quote]
MItä huonoa on rahkassa?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 12:34"]
MItä huonoa on rahkassa?
[/quote]
EI mitään, jos se on maustamatonta.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 12:32"]
[/quote]
MItä huonoa on rahkassa?
[/quote]
siis tarkoitin niitä maustettuja rahkoja jotka maksaa hirveästi. Rahkahan on muuten hyvää, täyttävää, proteiinirikasta ja edullista.
Luonnonvalolla Espanjassa kasvaneet tomaatit? Ootko ikinä käyny kattomassa?
Ruokalaskua on todella helppo säädellä, kun ostaa hedelmät ja juurekset sesongin/tarjousten mukaan. Meillä on syöty nyt appelsiineja, kun ne ovat olleet halpoja. Ennen joulua omenat olivat naurettavan halpoja ja joulun jälkeen ananakset jne.
Sama pätee myös lihaan ja moneen muuhun. Pakastin on säästäjän paras kaveri! Sinne minä säilön kaikkea mahdollista, kun tarjouksesta löydän :) Ja pakasteeseen on helppo tehdä valmiita ruoka-annoksia, jotka voi kiireessä lämmittää. Punalappuiset leivätkin nakkaan pakastimeen, sieltä on helppo sulattaa pari siivua kerrallaan.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 11:58"]
Hiilarit ja kevyttuotteet on kalliita. Kun jätät hötöt kaupaan ja ostat tuoretta rehua, hyvää ja halpaa eläinrasvaa sekä laadukasta proteiinia, selviät loppupeleissä paljon halvemmalla. Ruokailukerrat tippuvat kolmeen päivässä, tulet vähemmästä kylläiseksi ja tulevaisuudessa säästät pitkän pennin kun sinun ei tarvitse kiikuttaa kaikkia rahojasi apteekkiin.
[/quote]
Ja höpsis. Liha on kallista, paitsi joku tarjous-sikanauta tai jos jaksaa ostaa sitkeämpiä ruhonosia, joista hauduttaa tuntikausia ruokaa. (Pataruuat ovat kyllä hyviä, ei siinä mitään. Mutta makua niihinkään ei tuo liha yksin vaan enemmän ne juurekset ja kasvikset, joiden kanssa se liha haudutetaan.)
Totuus on, että hiilari on halpaa. En tarkoita kalliita kakkuja ja leivonnaisia tai karkkia, mutta esimerkiksi tummaa makaronia saa Liiteristä 63 senttiä kilon pussi, perunaa alle eurolla kilo myös jne. jne.
Jonkun mielestä ei ole terveellistä täyttää vatsaansa pastalla, toisen mielestä ei ole terveellistä täyttää vatsaansa eläinrasvalla. Itse uskon kohtuus kaikessa & kultainen keskitie -tyyppiseen ajatteluun. Mutta se ei pidä paikkaansa, että mättämällä lihaa kitusiin säästäisi kauppalaskussa. Lisäksi täytyy muistaa lihantuotannon järkyttävät vaikutukset ympäristöön. Proteiinitkin kannattaisi hankkia pääsääntöisesti kasvikunnan tuotteista ja käyttää lihaa säästellen - niin terveyden, ympäristön kuin kukkaronkin kannalta.
Liha.
Syö kasvisruokaa niin pääset halvemmalla, ja tietysti kaikki herkut yms. nostavat ruokalaskua, vaikka ei nyt ehkä ihan kaikkea hyvääkään tarvitse karsia, kunhan ei joka päivä mässyttele.
Meillä syödään joka aterialla salaattia/vihanneksia, sekä päivittäin hedelmiä. Ruokaan menee kuukaudessa n. 400e. Kausivihannekset ovat edullisia.
Säästämme lähinnä lihassa, eli ostamme halvinta jauhelihaa, kanaa ostamme kun on tarjouksessa ja yleensä myös pakkaseen. Kalaa ostetaan myös tarjouksesta, juuri viime viikolla oli lohta 5,99e/kg. Suikaleliha on myös edullista. Kokolihaa ostetaan harvoin.