Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaisitko lypsää käsin lehmän?

Vierailija
09.03.2013 |

Ja paljonko saisit hinkkiin maitoa tulemaan arviosi mukaan?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nisä on ehkä jollain hiirellä tai kanilla, lehmällä utare tai tissit, niissä vetimet tai nännit. Sana vedin- ei minusta mitenkään kuvaa tehotuotantoa. Mutta jos väkisin haluat, niin voinhan mä sanoa että pyyhkäsinpä tossa parit nännit ja puristelinkin niistä, maitoa oikein. Nisä on jotenkin maataloudesta kaukainen nimitys.

Vierailija
42/62 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nisä on ehkä jollain hiirellä tai kanilla, lehmällä utare tai tissit, niissä vetimet tai nännit. Sana vedin- ei minusta mitenkään kuvaa tehotuotantoa. Mutta jos väkisin haluat, niin voinhan mä sanoa että pyyhkäsinpä tossa parit nännit ja puristelinkin niistä, maitoa oikein. Nisä on jotenkin maataloudesta kaukainen nimitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:16"]

No ei se vaikeaa voisi olla.

Ja maitoa ottaisin juuri sen verran kun tarvisin sillä hetkellä.

[/quote]

Ja meinasitko sitten jättää ne muut maidot mitä et tarvitse, niin sinne utareeseen? =) Ei kannata sillä silloin lehmän tuotos heikkenee ja utareeseen voi mitä todennäköisimmin tulla utaretulehdus. Jos lehmän lypsää, niin se täytyy lypsää ihan viimeistä tippaa myöten kunnolla. Utaretulehdus voidaan hoitaa antibioottihoidoilla, jolloin maitoa ei saa pitkiin aikoihin käyttää. Eräs utaretulehdustyyppi aiheuttaa lehmässä myrkytystilan, sanomattakin selvää voiko sille sitten tehdä mitään. Utareessa aina lojuva maito sitäpaitsi kuormittaa vetimen sulkijarengasta jolloin vetimistä tippuu aina maitoa ja samaa avonaista reittiä pitkin pääsee utareeseen erinäisiä bakteereja, myös utaretulehduksen aiheuttajia.

Vierailija
44/62 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
45/62 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä osaa lypsää. Lapsena yritin mutten saanut maitoa tulemaan , joten en sen jälkeen ole yrittänyt. Mistähän saisi sellaiset harjoitusutareet vuokrattua eräisiin juhliin. Olisi ylläri päivänsankarille.

Vierailija
46/62 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti osaisin. Lampaita olen lypsänyt, varmaan lehmä olisi helpompi lypsää.

Vierailija
47/62 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuohia joskus lypsäneenä luulen että osaisin. Määrä riippuu tietysti lehmästä ja siitä väsyisikö kädet kesken kaiken. Vuohi kevyempi lypsää kuin lehmä kuulemma. Vuohesta olen lypsänyt parhaimmillaan ehkä pari litraa.

Vierailija
48/62 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 13:59"]

Kaikki täällä ketjussa osaisivat muka lypsää. :D Uskoisko tuota?

[/quote]

Jostakin syystä tähän ketjuun eivät välitä vastata ne, jotka eivät osaisi lypsää. Aika moni maalla elänyt on kuitenkin jossakin elämänvaiheessa käynyt kiskomassa lehmäntissiä, eikä se lypsäminen mitään rakettitiedettä ole.

Oppiihan tuon, meistäkin kaikki lypsäneet ovat joskus tehneet sen ihan ensimmäisen kerran. Lehmästä se riippuisi, paljonko saisin maitoa. Hyvätuottoisen käsilypsyyn tottuneen lehmän maitoa pari-kolme ämpärillistä, hyvin tiukan robottilypsyyn tottuneen maitoa ehkä muutaman litran.

Vierailija
49/62 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokeillut, mutta lapseni on kokeillut ;). Kyllä hän vähän maitoa sai tulemaan.

Vierailija
50/62 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija

25.05.2014 klo 13:59

Kaikki täällä ketjussa osaisivat muka lypsää. :D Uskoisko tuota?

Jostakin syystä tähän ketjuun eivät välitä vastata ne, jotka eivät osaisi lypsää. Aika moni maalla elänyt on kuitenkin jossakin elämänvaiheessa käynyt kiskomassa lehmäntissiä, eikä se lypsäminen mitään rakettitiedettä ole.

Oppiihan tuon, meistäkin kaikki lypsäneet ovat joskus tehneet sen ihan ensimmäisen kerran. Lehmästä se riippuisi, paljonko saisin maitoa. Hyvätuottoisen käsilypsyyn tottuneen lehmän maitoa pari-kolme ämpärillistä, hyvin tiukan robottilypsyyn tottuneen maitoa ehkä muutaman litran.

Mä olen muun työn ohessa opettanut myös paljon, etupäässä ihan pitkälle aikuisikään ehtineitä ihmisiä karjahommiin ja myös lypsämään, tietysti koneella taiteen viimeisimpien sääntöjen mukaan mutta myös käsin. Ensin siellä lehmän alla tuskaillaan että miten se oikein sieltä tulee mutta kun tarpeeksi siinä yhdessä koitellaan ja ihmetellään niin aina on oppilas jotain saanut tulemaan ja siitä se sitten harjaantuu. Ja puhutaan monista kymmenistä ihmisistä.

Käsinlypsy on yhä tarpeen osata että pystyy lypsämään ainakin ne 3-5 suihketta tarkastusastiaan ennen koneen kiinnitystä laadun varmistamiseksi. Mutta kyllä minä ihan tässä konelypsyn aikakaudella enimmältään 20 l kerralla lehmästä lypsänyt, onneksi yleensä on korkeintaan jotain kymmenen litraa lypsäviä jos niihin puuhiin joutuu. Vuohia olen myös lypsänyt, muutaman takia ei koneita hankita.

Ja konelypsy on yhtä vaikeaa aloittelijalle, hyvin harva ne lypsimet osaa lehmän utariin sovitella oikein tosta vaan. Ja itse muistaa poikasena kun ihan samat virheet ja edesottamukset tuli tehtyä utareen vieressä eikä ollut edes kunnollista opettajaa, kantapään kautta ja itse tietonsa hakemalla on homma opittu.

Niin ja sekin oli eräälle toimistotyöntekijälle hämmästys miten paljon navetassa täytyy tietää ja osata että homma toimii. Hienoa havaita että tässä tehdään niin "ihmeellistä" työtä =)

Vierailija
51/62 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos maatalousloinenkin siihen pystyy, niin siihen pystyy kuka tahansa yli kaksinumeroisella älykkyysosamäärällä varustettu. Eli osaisin.

Vierailija
52/62 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja paljonko saisit hinkkiin maitoa tulemaan arviosi mukaan?

Luulisin, sain kesälomilla kakarana isotädin luona jonkun kerran lypsää. Tädillä oli 6 lehmää ja kaikki käsinlypsyssä. Siitä on 30 vuotta, mutta eiköhän se sujuisi. Muistan lypsylämmintä maitoakin juoneeni.

Nykyään tuollainen pientila ei kannattaisi...

Vierailija
53/62 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaan , olen ollut lypsykilpailussa 80 luvulla toinen koulussa.

mieheltäkin olen lypsänyt useamman kerran

Vierailija
54/62 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sen vielä osaisin. Toki joitain lehmiä on hankalampi lypsää, joistan taas maito irtoaa helposti. Määrää on vaikea arvata, sehän riippuu niin paljon lehmästä.  Ei kaikista saa samaa määrää maitoa.

Vierailija
55/62 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisin ja osaankin. Määrä riippuu ihan lehmästä, minkälaisessa maidossa on ja tuleeko maito hyvin jne. Parhaimmillaan olen lypsänyt 10 litraa yhdeltä istumalta käsin, voin kertoa että olipa kädet aika hellänä. :D

Vierailija
56/62 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kokeillut, mutta toisaalta osaan lypsätä koirankin niin ei kai lehmä sen vaikeampi ole.

Vierailija
57/62 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus tulee hieman myöhään, mutta täältä löytyy vuokralle harjoitusutareet:

www.intercom.fi

Vierailija
58/62 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisin. Jos hyvässä maidossa olis, niin muutaman litran saisin tulemaan. Käsi kyllä väsyisi.

Mulla väsyisi molemmat kädet, mutta ehkä ämpärillisen saisin lypsetyksi. Riippuisi tietenkin lehmästä, olisiko se tottunut käsilypsyyn ja minkä verran tuottaisi maitoa.

Vierailija
59/62 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa. Lapsena sukulaisissa olisin saanut opetella, mutta pelkäsin lehmiä siinä määrin, että katselin niitä kunnioittavan välimatkan päästä aidan takaa.

Vierailija
60/62 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa ja oon maa talossa syntynyt ja kasvanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi