Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaisitko lypsää käsin lehmän?

Vierailija
09.03.2013 |

Ja paljonko saisit hinkkiin maitoa tulemaan arviosi mukaan?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 22:21"]

Ja paljonko saisit hinkkiin maitoa tulemaan arviosi mukaan?

[/quote]

varmasti osaisin, olenhan lypsänyt itseltänikin litra tolkulla maitoa 

olne ktäilö, joten toisiakin olen opettanut ja lypsänytkin :)

ei kai se lehmä paljoa eroa...

Vierailija
2/62 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisin. Jos hyvässä maidossa olis, niin muutaman litran saisin tulemaan. Käsi kyllä väsyisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisin! Ehkä yhden lehmän jaksaisin käsin lypsää.

Vierailija
4/62 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Vierestä olen lapsen katsellut un mummot lypsivät.

Tosin nykypäivän lehmät ovat tottuneet lypsykoneisiin että voisivat potkaista jos menee käsin utareita vetelemään.

Vierailija
5/62 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi varmaan lehmälle eksoottisempi kokemus kuin minulle. Nykyisiä lehmiä ei kai kukaan ole koskaan ees yrittänyt lypsää käsin eikä ne ole semmoiseen tottuneet

Kai sitä hyvälypsyiseltä ämpärillisen saisi. Se tietenkin vaikuttaisi, että olisiko se lehmä "tiukka", olisiko vetimet tarpeeksi isot ja käteensopivat kuinka se olisi tottunut käsinlypsämiseen. Ja kyllä, olen kiskonut suunnilleen hampaat irvessä maitoa semmoiselta lehmältä, joka jostakin mystillisestä syytä piti käsin lypsää, ja toisen lehmän kanssa tuntui riittävän, kunhan ehti laittaa ämpärin alle. Siltä ei ollut konsti eikä mikään tempaista 10 litraa.

Vierailija
6/62 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsinlypsyyn tottuneen, hyvä vetimisen saisin lypsettyä kokonaan. Nykymalliin jalostetulta (eli pienet vetimet) saisin jotain tulemaan, ehkä muutaman litran.

Vierailija
7/62 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 22:29"]

Vaikea sanoa. Vierestä olen lapsen katsellut un mummot lypsivät.

Tosin nykypäivän lehmät ovat tottuneet lypsykoneisiin että voisivat potkaista jos menee käsin utareita vetelemään.

[/quote]

Sama. Lapsena olen jopa lypsämistä kokeillut mutta se ammu oli tottunut ja pitkäpinnainen. Nykylehmä voisi potkaista hyvinkin kerkeästi jos joutuisi käsin lypsettäväksi. Saisin kuitenkin ainakin vähän maitoa.

Vierailija
8/62 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

äijää oon joutunu lypsäämään

Vierailija
9/62 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, en ole koskaan lypsänyt. Lehmä tuskin tykkäisi.:)

Vierailija
10/62 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Viimeksi lypsin lehmää toissakesänä. Ko. lehmä oli tottunut käsin lypsämiseen. Maitoa tuli helposti, mutta vajaan sangollisen lypsettyäni oli pakko lopettaa kun kädet väsyi.

Vierailija
11/62 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisin ja meillä kyllä se maito lypsettiin ennen sankkoon(ämpäri) :)

Vierailija
12/62 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lapsena lypsänyt. Opin lypsämään 5-vuotiaana. Ja ekaluokalla jo lypsin iltaisin koleme lehmää, äiti loput. Se on rannetyöskentelystä kiinni, ei käsi väsy jos pitää käden rentona.

Vierailija
13/62 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut, aika heikosti onnistui.

Vierailija
14/62 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain saisin irti, mutta en tiedä, että osaisinko arvioida että milloin lehmä on "lypsetty" kokonaan. Ja tuskin käsivoimia riittäisi kuten ennen vanhaan.

Vierailija
15/62 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisin. Olen kokeillut muutaman kerran lehmän lypsämistä. Hevosen lypsäminen on kuitenkin tutumpaa, kuin lehmän, mutta eiköhän periaate ole sama. Ainakin olen samalla konstilla saanut molemmista tulemaan maitoa.

Jos joku ihmettelee miksi olen hevosta joutunut lypsämään, niin syystä että varsa vieroitettiin kerralla, joten tamman painetta piti vähän helpata, sekä tsekata ettei tule mitään tulehduksia, kokkareista maitoa tms. 

Vierailija
16/62 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kävin naapurin "lehmää" lypsämässä. Ei niistä hinkeistä mitään tullu.

Vierailija
17/62 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan lypsää ja varmasti ehkä noin 10 litraa ainakin saisin sankoon. Ja tietysti jonkun toopen piti tulla kommentoimaan muka hauskasti. Hoh-hoijaa...

Vierailija
18/62 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen ihan tässä nykyäänkin joutunut lypsämään montaakin lehmää käsin. Muutamia olen lypsänyt ihan melkein kokonaan, esim. lypsykoneen rikkimenemisen johdosta. Hiljakkoin oli yksi lehmä jolta tuli "verimaitoa", eli on loukannut utaretta esim. joku puskenut tai tallannut (ei tekemistä minkään tehotuotannon kanssa) ja maito värjäytynyt punertavaksi. Se yksi utareneljännes piti lypsää käsin sankoon ja taisikohan tulla peräti kaheksan-yheksän litraa joten periaatteessa melkein kun jostain huonommasta lehmästä yhteensä... Pitää kyynärpäät polvien päällä ja ei jännitä käsivarsia vaan keskittää työn sormiin joilla maitoa puristetaan vetimistä niin kevyemmin se käy kun niillä jotka lypsää vetäen ja ottavat voiman hartioista saakka... Lypsytyyliä kannattaa tosin vaihdella lypsyn kuluessa veto- ja puristuslypsyn välillä jolloin tottumatonkin saa lehmän lypsettyä kohtullisen hyvällä menestyksellä. Ja konelypsyssä on otettava aina alkutipat tarkastusmukiin jotta tiedetään maidon laatu, eli vaikka utaretulehdus voidaan ajoissa todeta mukissa havaittavista kokkareista.

Vierailija
19/62 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siinä

Kuulitte- aina otetaan ensin käsinlypsynä vähän maitoa ja näin maito saadaan

Myös herumaan

Vierailija
20/62 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Olen lypsännytkin