Pitkäperjantai kristinuskossa on muistamista, ei vain suklaamunia!
Se on sen muistamista kun Jeesus kuoli ristillä ihmiskunnan syntien vuoksi.
Syljettynä ja ruoskittuna, tuskissaan ja verissään hän antoi henkensä, ettei meidän tarvitsisi kuolla. Avaten iankaikkisen elämän mahdollisuuden jokaiselle joka uskoo.
Kommentit (101)
Kaunista. Mietin juuri passion sanaa. Onko intohimoa vai kärsimystä tarkoittava.
On tietenkin kiva ajatus, että synnit sovitetaan muiden kautta.
Tuota:
Pääsiäismuna kun symboloi uutta elämää ja elämän jatkumoa. Ja pääsiäinenhän on nimenomaan Kristuksen ylösnousemuksen ja uuden elämän juhla. Munankuorta verrataan myös Kristuksen hautaan, josta elämä murtautui ulos, kun Kristus nousi kuolleista.
1.
Ristinpuussa Golgatalla
salamoivan vihan alla
riippuu Poika Jumalan.
Järkkyy maa, on taivas musta,
Isä ei suo vastausta
huutoon Pojan ainoan.
2.
Tuska polttaa katkerasti,
vihan malja pohjaan asti
juotava on Jeesuksen.
Itseään ei paimen säästä,
hukkumaan ei meitä päästä,
kantaa synnit kaikkien.
3.
Puolestamme hyljättynä,
pilkattuna, syljettynä
Herra nääntyy kuolemaan.
Murru, kova sydämeni,
katso, tähden syntieni
Vapahtaja surmataan!
4.
Rakkauden, uhrin vuoksi
puolestamme kuiviin juoksi
lähde kaiken elämän.
Luojan tahdon rikkoneille,
Isän teiltä luopuneille
elämänsä antoi hän.
5.
Kylkeäsi keihäs pisti,
kuolinpuuna raskas risti!
Jeesus Kristus, armahda!
Kivuistasi mieltä uutta,
lempeyttä, hiljaisuutta
elämääni kasvata.
6.
Katso, Herra, kylmyyteeni,
sytytä nyt sydämeeni
oma rakkautesi.
Annoit kaiken, elämäsi,
minuakin Hengelläsi
auta kuuliaiseksi.
7.
Kiitos, Jeesus, uhristasi!
Kiitos, että haavoissasi
joka päivä turvan saan.
Isän käsiin kerran kuolen,
pääsen haudan tuolle puolen
paratiisin kunniaan.
Vierailija kirjoitti:
pääsiäinen on mämmiä ja suklaamunia!
Ja karitsaa, valkosipuliperunoita ja punaviiniä 🙏
Kyllä pääsiäismunat ovat todellisempia kuin sinun jumalasi. Harmittaahan se varmasti.
Kuolema ristillä oli hirvittävin rangaistus mitä roomalaiset olivat keksineet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pääsiäismunat ovat todellisempia kuin sinun jumalasi. Harmittaahan se varmasti.
Minun Jumalani elää!
Jos Jeesus nousi kuolleista, täytyy olla olemassa Jumala, joka herätti hänet kuolleista. Vain Jumala kykenee herättämään kuolleen
KRISTUS NOUSI KUOLLEISTA – TOTISESTI NOUSI (suomi)
Linkissä yli neljälläkymmenellä kielellä sama tervehdys jolla kristityt pääsiäisen jälkeen toisiaan tervehtivat.
https://www.ekumenia.fi/sen_toimii/rukous_ja_jumalanpalvelus/kristus_no…
Kaikki uskonnot ovat kulttuurisidonnaisia, koska uskonnot perustuvat perinnesääntöihin.
Miksi te itse rikotte Jumalan käskyä perinnäissäännöillänne? Matt. 15:3
Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne. Joh. 13:34
Raamattu on tehnyt kristinuskosta perinnesääntöihin nojaavan uskonnon ja näin sen kirjoittaneet ihmiset ovat jo rikkoneet ed. mainittua Jumalan käskyä. Mikäli Raamattuun on uskominen, ei Jumala ole käskenyt kirjoittaa oikeastaan muuta kuin ”kymmenen käskyä” ja ”Johanneksen ilmestyksen”.
Synti on siinä, että ihmiset eivät usko minuun. Joh. 16:9
Perinne asetetaan myös kristinuskossa (uskonnossa) Jumalan tahdon noudattamisen edelle.
Varsinainen usko ei ole kuitenkaan uskonto vaan Jumala, Rakkaus ja Elämä
Kukaan ei voi niitä määritellä ilman, että ne muuttuisivat uskomuksiin perustuviksi perinnesäännöiksi, uskonnoksi, ei edes Tiede tai Jumala itse.
Vierailija kirjoitti:
Kaunista. Mietin juuri passion sanaa. Onko intohimoa vai kärsimystä tarkoittava.
On tietenkin kiva ajatus, että synnit sovitetaan muiden kautta.
Eikö vain olekin! Paitsi ei syntejä soviteta muiden kautta, vain yksin Jeesuksen kautta. Sinunkin syntisi ovat niin raskaat, ettet jaksaisi niitä yksin kantaa.
Minäkin muistelen - edellisten vuosien suklaamunia. Joskus on ollut suklaapupujakin.
Vierailija kirjoitti:
En ole kristitty, anna mun syödä mun suklaamunat rauhassa.
Ei kukaan kiellä sua nauttii´masta suklaamunista:).
Ota silti hetki myös jolloin ajattelet miksi niitä on juuri pääsiäisen aikaan myynnissä.
Ei vain kauppiaan taskun lihottamiseksi. Vaan muistuttamaan makeasta lahjasta jonka Jessus meille lunasti= iankaikkisesta elämästä. Uusi maku suklaamunalle.
Jos tulet tähän ketjuun pilkkaamaan se on oleva sulle synniksi, ja kuka voi sitten sinua auttaa? Hän on ainoa, joka kuoli sinunkin syntiesi edestä: Jeesus.
Ihan kristittynäkään on vaikeaa joskus tajuta, voi vain vastaanottaa kiitoksella, miten kaikki synnit voitiin kantaa yhden ihmisen/Jumalan voimin. Niin kuitenkin on.
Pitkänperjantain sanoma on juurikin tuo. Kaikki meidän syntimme on sovitettu, ja saamma kukin omistaa tuon totuuden uskon kautta jos suostumme.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulet tähän ketjuun pilkkaamaan se on oleva sulle synniksi, ja kuka voi sitten sinua auttaa? Hän on ainoa, joka kuoli sinunkin syntiesi edestä: Jeesus.
Mitä väliä vaikka syntiä tekeekin? Sen kaiken saa aikanaan portilla anteeksi kunhan vain katuu.
En ole kristitty, anna mun syödä mun suklaamunat rauhassa.