Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää jaksa asentohuimausta. Apua!!!

Surullinen
09.03.2019 |

Hermot menee ja usko alkaa olla ihan lopussa. Itkenyt koko kaks päivää. Antakaa kun kerron.
Alkoi ti-ke välisenä yönä sängyssä ololla, että nyt pyörii ja pahasti. Heräsin aikaisin aamulla siihen, että huone pyörii.
Paheni päivän mittaan mutta pystyin kuitenkin liikkumaan. Illalla yritin mennä nukkumaan, mutta huone pyöri niin pahasti silmissä, sänky näytti aaltoilevata, verhot lainehtivat sekä kuuli erittäin kiusallisia ja kovia ääniä. Kuulin kun joku olisi tehnyt remonttia pääni sisällä sekä hakannut kattilan kansia vastakkain.
En enää pystynyt olemaan sängyssä joten lähdin päivystykseen taksilla.
Ottivat minut koko yöksi seurantaan, EKG ja veriarvot ok. Pääsin kotiin klo 6 aamulla. Pääsin sänkyyn ja nukahdin heti. Heräsin joskus seuraava iltapäivänä klo 16 aikaan siihen, että päässä soi ihan jäätävä humina ja jyskytys. Kävin keittiössä juomassa ja meinasin pyörtyä, koko ympäristö oli yhtä karuselliä. Takaisin sänkyyn ja nukuin iltaan asti. Illalla olo vähän helpotti.
Seuraavana päivänä sain ajan lähetteen korva-, nenä-, ja kurkkutautien poliklinikalle, jonne olin saanut lähetteen päivystyksestä.
Tehtiin erilaisia testejä ja asentohoitoja ja hetken aikaa tuntui että olo alkaa helpottaa ja ehdin jo toivoa, josko tämä olisi ollut tässä.
Äsken taas heräsin kamalaan rytinään ja jyskeeseen pääni sisällä, ja huone pyörii silmissä. Tein asentohuimauksen hoito-ohjeita joita sain poliklinikalta mutta eivät ne auta.
Näin painajaisia koko yön.

Olen nuori nainen ja maanantaina pitäisi olla työkykyinen, mutta pelkään etten ole. En taaskaan uskalla nousta sängystä kun koko maailma pyörii. Nytkin korvissa kuuluu vaikka minkälaista remontin ryskettä ja junaradan kohinaa. Pitääköhän taas lähteä päivystykseen.

Anteeksi huono teksti, mutta olen vaan niin loppu ja pelkään eikö tämä lopu koskaan. Onko teillä ollut, ja kauanko on kestänyt? Auttaako mikään hoito tai lääke?
Uusiiko tämä iän myötä, vai voiko tästä parantua?

Olen menettänyt uskoni :(

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on silloin tällöin, mutta lievää siinä mielessä että kestää joitain päiviä, ja keinuttaa vain makuuasentoon mennessä, kylkeä kääntäessä/noustessa, mutta kun on ylhäällä niin menee ohi. Eikä kuulu ääniä.

Kestää joitain päiviä yleensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on huimaus kestänyt jo 1,5 viikkoa. Syytä sille ei ole löydetty. Mulla ei maailma pyöri, vaan mulla meinaa huimaus kaataa joko oikealle tai vasemmalle. Pahinta huimaus on seistessä. Makuullaan ei tunnu kuin harvoin, istuessa välillä.

Vierailija
4/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Muita kokemuksia?

Vierailija
5/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nuorempana todella pahana, veti toimintakyvyttömäksi. Pahimmillaan kesti kuukausia. Lääkäreiltä en saanut mitään ohjeita, sanoivat vain että vaivan kanssa on elettävä.

Myöhemmin työelämässä ollessani huimaus iski eräänä viikonloppuna jälleen ja menin aivan paniikkiin, että miten pystyn käymään töissä. Löysin netistä liikesarjoja, joilla oon saanut vaivaa hoidettua jo vuosia. Laita youtube-hakuun 'brandt daroff/epley/semont maneuver for BPPV' niin löydät ohjeet, kuinka noita tehdään. Mua on auttanut erityisesti toi epley, teen sitä, kunnes ei enää huimaa missään asennossa. Varoituksen sana, noiden aikana voi huimata niin paljon, että mun on välillä pitänyt tosissaan pidätellä oksennusta. Jälkeenpäin voi myös olla hutera ja huono olo eikä kannata sinä päivänä päätä kovasti liikutella eikä tehdä mitään raskasta. Tsemppiä!! Noilla oon itse selvinnyt kohtauksista ilman, että on pitänyt kuukausia odotella ihmeparannusta.

Vierailija
6/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli nuorempana todella pahana, veti toimintakyvyttömäksi. Pahimmillaan kesti kuukausia. Lääkäreiltä en saanut mitään ohjeita, sanoivat vain että vaivan kanssa on elettävä.

Myöhemmin työelämässä ollessani huimaus iski eräänä viikonloppuna jälleen ja menin aivan paniikkiin, että miten pystyn käymään töissä. Löysin netistä liikesarjoja, joilla oon saanut vaivaa hoidettua jo vuosia. Laita youtube-hakuun 'brandt daroff/epley/semont maneuver for BPPV' niin löydät ohjeet, kuinka noita tehdään. Mua on auttanut erityisesti toi epley, teen sitä, kunnes ei enää huimaa missään asennossa. Varoituksen sana, noiden aikana voi huimata niin paljon, että mun on välillä pitänyt tosissaan pidätellä oksennusta. Jälkeenpäin voi myös olla hutera ja huono olo eikä kannata sinä päivänä päätä kovasti liikutella eikä tehdä mitään raskasta. Tsemppiä!! Noilla oon itse selvinnyt kohtauksista ilman, että on pitänyt kuukausia odotella ihmeparannusta.

Äh, miten mä nyt luin näin huolimattomasti, etten rekisteröinyt, että olet tehnyt harjoituksia jo... Oon kuitenkin pistänyt merkille, että tosiaan toi yks harjoitus auttaa paljon tehokkaamin kuin muut, ja sitä pitää tosiaan tehdä niin kauan, ettei huimaa missään asennossa. Mahdollisesti myös useamman kerran päivässä ja muutaman päivän ajan, jos huimaus alkaa uudestaan.

Sitä tosin aloin miettiä, että en oo aiemmin kuullut, että asentohuimaukseen liittyisi noin huomattavia kuulohäiriöitä. Lähde ihmeessä päivystykseen, jos ei olo kohene!

Vierailija
7/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-10 vkoahan tuo usein kestää. Liikesarjaa pitäisi jaksaa tehdä joka päivä. Kyllä se sakka sieltä liikkeelle lähtee.

Jos olet nuori, tuo helpottaa usein nopeammin. Mulla oli jouluna, oon nelikymppinen. Kesti reilun viikon.

Vierailija
8/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait varmaan ohjeet Epleyn manööveriin. Jos se ei tunnu auttavan, googleta Rahkon manööveri ja kokeile sitä. Minulla se on joskus auttanut paremmin kuin Epley. Oikea liikesarja riippuu siitä, mihin kaarikäytävään sakka on jäänyt jumiin.

Lisäksi minua auttaa sen tajuaminen, että huimaus aiheutuu nimenomaan pään asennon vaihtumisesta. Kun kääntää kylkeä tai nousee pystyy, alkaa kamala huimaus. Mutta kunhan jaksaa olla liikkumatta reilun minuutin, huimaus loppuu eikä tule uudelleen ennen kuin taas kääntää päätä jotenkin. Tämän avulla olen pärjännyt suhteellisen hyvin.

Vierailija
9/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Asentohuimaus on siis niin kamalaa. Itselläni ollut kolme kertaa ja maailman pyörimisen lisäksi minulla oireena raju oksentaminen.

En pysty menemään lainkaan makuulle vaan yritin nukkua ouoli-istuvassa asennossa.

Kävin nyt viimeksi lopulta yksityisellä korvalääkärillä ja hän teki tuon asentohoidon(joka oli aivan järkyttävää) muutaman kerran. Välillä kävin oksentamassa.

Oireet helpottivat heti hiukan. Useamman viikon kuitenkin ajoittain maailma pyöri. Tein annettuja liikkeitä ja sitten vähitellen helpotti olo.

Ei kai tuohon auta muu, kuin se asentohoito....

Vierailija
10/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituisia ne äänet. Ettei nyt vain korvissa/tasapainoelimissä olis jotain häikkää! Epleyn manööveri auttaa usein nopeastikin tavalliseen asentohuimaukseen, parissa viikossa. Melkein luulisin, että jos ei auta, on kyse jostain muusta.

Vierailija
11/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asentohoito. Sinun pitää tehdä sitä kotona.

Vierailija
12/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on huimaus kestänyt jo 1,5 viikkoa. Syytä sille ei ole löydetty. Mulla ei maailma pyöri, vaan mulla meinaa huimaus kaataa joko oikealle tai vasemmalle. Pahinta huimaus on seistessä. Makuullaan ei tunnu kuin harvoin, istuessa välillä.

Silloin kun oireille ei löydy syytä kyseessä on asentohuimaus! Sinun pitä tehdä niitä liikesarjoja kotona, jotta tilanne laukeaa.

Vierailija
13/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko varma, että sulla ei ole aivokasvainta.

Vierailija
14/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun pää kuvattu?

Vierailija
15/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaperäinen voi olla. Tasapainoaisti on korvassa. Menieren tauti kehittyy hitaasti, eikä parane.

Tuo voi olla tasapainoelimen tulehdus, joka paranee. Tee asentohoitoja.

Voit printata lääkärikäynnistä kanta.fistä työnantajalle tai jos saat sairaslomaa.

Veikkaan että parin viikon kuluttua olet taas kunnossa. Terveenä ollessakin saa tehdä, kieppua ja tehdä kuperkeikkoja.

Joskus myös korkea verenpaine aiheuttaa huimausta, mutta sehän sulla mitattiin.

Vierailija
16/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta nyt rauhoittua, tuossa tulee jo lisäksi sitten paniikkikohtaus!

Epleyn manööveri auttaa, mutta voi mennä viikkoja, ennen kuin se tehoaa. Tee tätä useita kertoja päivittäin. Koska kyse on sisäkorvan toimintahäiriöstä, se EI ole aivokasvain, eikä joka tapauksessakaan aivokasvaimen oireet ala tuolla lailla yhtäkkiä ja rajuina!

https://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/dlk/dlk00224.pdf

Se on ihan tuurista kiinni, kuinka pian tuo auttaa. Voi auttaa kerrasta, voi viedä viikkoja. Mutta tee silti sitkeästi. Ja kuten ketjussa on jo todettu, hoitoon on muitakin jumppia, jos tuo ei ala tehota.

Vierailija
17/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituisia ne äänet. Ettei nyt vain korvissa/tasapainoelimissä olis jotain häikkää! Epleyn manööveri auttaa usein nopeastikin tavalliseen asentohuimaukseen, parissa viikossa. Melkein luulisin, että jos ei auta, on kyse jostain muusta.

Vaikka olisi tinnitus (äänet voi olla siritystä, suhinaa, mitä vaan) ja kuulonalenema tms. Niiden kanssa voi oppia elämään. Myös voi pitää taukoa kuulokkeista. Ainakaan ei nappikuulokkeita.

Huimaus on vakavampi asia, mutta voi myös olla ohimenevä kuten jotkut flunssaoireet. Pitää ehkä varata vähän enemmän aikaa, jos kävelee hitaammin.

Vierailija
18/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ollut muutaman kerran huimausta pari viikkoa kerrallaan. Ovat selkeästi liittyneet stressiin. Pään liikuttaminen on aiheuttanut pahaa huimasta, seisominen ja kävely ollut hankalaa. Samoin sängyssä kääntyminen ja pystyyn nouseminen olivat melkoisia kokemuksia. Kuulohäiriöitä minulla ei ole kyllä ollut. Kävin kerran lääkärissäkin asian vuoksi, mutta hän vain mittasi verenpaineen ja katseli silmistä jotain. Muuta tutkimusta ei tehty, eikä itselleni ollut tuosta käynnistä kyllä mitään hyötyä.. Onneksi nuo ovat kuitenkin menneet aina ohi n. parissa viikossa. Epäilin sitten itse mahdolliseksi syyksi jotain verenkiertohäiriötä niskassa. Teen toimistotyötä. Aloin nostelemaan puntteja, että veri kiertäisi paremmin. Nyt huimausta ei ole ollut enää vuosiin. En osaa tietenkään sanoa, onko tuo punttien nostelu auttanut, vai onko kyse ollut vain sattumasta.

Vierailija
19/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marzine kyllä auttaa huimauksen pahaan oloon. Itse otan yhden kun alkaa heittää ja pahemmaksi ei muutu, voi olla ettei huimaus jatku. Mm. Nasa on käyttänyt Marzinea, jotain kertoo tehosta.

Vierailija
20/29 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh :( mitään aivokasvainta en uskaltanut edes ajatella, kuten joku tuolla siitäkin mainitsi..

T. Aloittaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä