Opettajat nousseet omaa ammattiliittoa vastaan!
OAJ ei hoida tehtäväänsä ja pyrkii huonontamaan opettajien työnkuvaa ja palkkaa.
Miksi media ei kirjoita tästä, jäsenet vastaan omaa ammattijärjestöä!!
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Ja ei pitäis provosoitua provosta, mutta alakoulun opethan meidän yhtenäiskoulussa tunnustivat että nykyään ei juuri pidetä kokeita kun on siirrytty projekteihin.
Se kyllä sitten näkyykin seuraavilla asteilla.
Kyllä meidän alakoulussa edelleen pidetään myös kokeita. Niiden projektien suunnittelu ja toteuttaminen on vain tullut lisänä entiseen.
Tuo yleinen kuvitelma siitä että opettajan työaika on vain pidetyt tunnit on kyllä kovin ajattelematon.
Samalla periaatteella voisi ajatella, että kun uutistenlukija on telkkarissa vain 15 minuuttia niin se on hänen työaikansa. Helppo homma ja hyvä palkka.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki opettajat ovat laiskoja ja pyrkivät pääsemään mahdollisimman vähällä. Luulin aiemmin, että kaikilla opettajilla on 24 tuntia viikossa töitä, mutta tuo onkin vain ala-asteen opettajilla. Siis kielten opettajilla on vain 18 tuntia viikossa töitä ja pitäisi vielä vähentääkin. No huh huh. Kohta varmaan vaaditte vielä pekkasiakin, kun niitä on joillain noin 10000 työntekijällä. Mun mielestä kaikki opettajat pitäisi vaatia pitämään kerhoja niin paljon, että heille tulisi sama 40 tuntia työtä viikossa kuin kellekä tahansa muulle, eli ala-asteen opettajille 16 tuntia kerhoja joka viikko ja ylä-asteen opettajille 22 tuntia kerhoja joka viikko. Tietäisivät tämän jälkeen, mitä on tehdä 8 tunnin työpäiviä. On muuten aivan puolikuollut olo työpäivän jälkeen. Mutta eiväthän opettajat oikeista töistä mitään tiedäkkään.
Mitä ilmeisemmin olet joku, joka olisi halunnut opettajaksi, muttei päässyt yliopistoon. Nyt täällä sitten katkeruuttaasi huutelet. Ei muuta kuin paperit uudelleen vetämään, niin pääset ehkä vielä itsekin kokemaan opetustyön, tai siis mukatyön, huumaa. Ps. Tarkistapa vielä tuo kieltenopettajien opetusvelvollisuus. Jos olet saavuttanut sisälukutaidon alkeet, saatat huomata erehtyneesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla opetustunteja 22-28 viikossa, äidinkieltä opetan. Yhden jakson aikana tarkistan noin 250 ainetta ja korjaan noin 120 koetta. Lisäksi lukupäiväkirjat, runot, mediatyöt, puheiden arviointi ja yhteistyö muiden oppiaineiden kanssa sekä yliopiston kanssa. Yhden aineen tarkistus vie noin 15-30 minuuttia. Teen kaikki illat ja viikonloput töitä. Ihan oikeasti. Pakko on vetää isoilla tuntimäärillä, sillä olen tuntiopettaja. Jos en suostu, töitä ei tipu. Tunneillani ei ikinä lueta kirjaa. Opetan kielioppia, mediataitoja (sanomalehdet, sananvapaus, eri mediat ym.), kirjallisuutta, suomen kielen historiaa, suomalais-ugrilaisen kielten historiaa ja nykytilannetta, kirjallisuuden lajeja, tekstilajeja... Kyllä tässä työtä riittää. Oppilaista yhä suuremmalla osalla on isoja vaikeuksia äidinkielen kanssa, minkä lisäksi maa han muutta jatau staisten oppilaiden määrä kasvaa rajusti. Ilman palkkaa teen s2-materiaaleja myös muihin aineisiin.
Joka aamu itken bussissa työmatkalla. Näköjään kuitenkin opettaja on opettajalle susi. Saa tulla kokeilemaan.
Sullahan on hirveästi ylitunteja! Ei ihme, että olet väsynyt. Minä olen sitä mieltä, että nämä opetusvelvollisuusjutut ei ole "kovin reiluja". Mutta se siitä. Minusta kenelläkään opettajalla ei pitäisi olla ylitunteja, koska perustunneille työ on laskennallisesti kokopäivätyö ja silloin opettaja jaksaa hoitaa työnsä hyvin vielä. Palkka pitäisi olla VERTAILUKELPOINEN ihan peruspalkkana. Sen pitäisi olla riittävä ko. työstä. On aika älytöntä, että esim. koulupsykologin peruspalkka on tonnin enemmän kuin opettajan ja opettajat vain hirveällä ylituntimäärällä pääsee vähän lähemmäksi. Eihän koulupsykologin tarvi tehdä ylitöitä saadakseen ko. palkan. En sano, että psykologin työ on jotenkin vähempiarvoista ja ansaitsee varmaan palkkansa, mutta ei se opettaja siinä työyhteisössä helpommalla pääse ja on myös yliopistokoulutettu, joten palkan pitäisi olla about sama.
Eiköhän se opettajan palkka ole ihan vertailukelpoinen kun huomioidaan lomien määrä. Jotenkin kummasti opettajille jää tämä aina huomioimatta palkkakeskustelussa.
Vierailija kirjoitti:
Mä kannatan vuosityöaikaa. Miksi tää nähdään jonain pahana asiana. Tuossahan on luvattu, että vuoden kokonaistyöaika on noin 1500 tuntia, kun tällä hetkellä teen ainakin 1700 tuntia.
Vuosityöajassa työnantaja määrittää tarkasti, miten paljon sinun omaan työhön kuluu aikaa. Onhan se ennenkin määritelty oppituntien suhteen. Mutta nyt määritellään, että sinä käytät kokeiden korjaukseen tai valmisteluun juuri tietyn ajan, jos menee enemmän, se on sinun oma syysi. Eli ei ne työtunnit siitä sinullakaan vähene, jos haluat tehdä työsi hyvin. Vuosityöajassa joka työhön kulutettu minuutti pitää kirjata ylös ja raportoida. Opettajasta tehdään käytännössä kellokorttilainen tällä uudistuksella, vapaus katoaa. Sitten alkaa järjetön vertailu ns, laskennallisesta tehokkuudesta. Opetustyön laatu tulee kärsimään tästä rutkasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla opetustunteja 22-28 viikossa, äidinkieltä opetan. Yhden jakson aikana tarkistan noin 250 ainetta ja korjaan noin 120 koetta. Lisäksi lukupäiväkirjat, runot, mediatyöt, puheiden arviointi ja yhteistyö muiden oppiaineiden kanssa sekä yliopiston kanssa. Yhden aineen tarkistus vie noin 15-30 minuuttia. Teen kaikki illat ja viikonloput töitä. Ihan oikeasti. Pakko on vetää isoilla tuntimäärillä, sillä olen tuntiopettaja. Jos en suostu, töitä ei tipu. Tunneillani ei ikinä lueta kirjaa. Opetan kielioppia, mediataitoja (sanomalehdet, sananvapaus, eri mediat ym.), kirjallisuutta, suomen kielen historiaa, suomalais-ugrilaisen kielten historiaa ja nykytilannetta, kirjallisuuden lajeja, tekstilajeja... Kyllä tässä työtä riittää. Oppilaista yhä suuremmalla osalla on isoja vaikeuksia äidinkielen kanssa, minkä lisäksi maa han muutta jatau staisten oppilaiden määrä kasvaa rajusti. Ilman palkkaa teen s2-materiaaleja myös muihin aineisiin.
Joka aamu itken bussissa työmatkalla. Näköjään kuitenkin opettaja on opettajalle susi. Saa tulla kokeilemaan.
Sullahan on hirveästi ylitunteja! Ei ihme, että olet väsynyt. Minä olen sitä mieltä, että nämä opetusvelvollisuusjutut ei ole "kovin reiluja". Mutta se siitä. Minusta kenelläkään opettajalla ei pitäisi olla ylitunteja, koska perustunneille työ on laskennallisesti kokopäivätyö ja silloin opettaja jaksaa hoitaa työnsä hyvin vielä. Palkka pitäisi olla VERTAILUKELPOINEN ihan peruspalkkana. Sen pitäisi olla riittävä ko. työstä. On aika älytöntä, että esim. koulupsykologin peruspalkka on tonnin enemmän kuin opettajan ja opettajat vain hirveällä ylituntimäärällä pääsee vähän lähemmäksi. Eihän koulupsykologin tarvi tehdä ylitöitä saadakseen ko. palkan. En sano, että psykologin työ on jotenkin vähempiarvoista ja ansaitsee varmaan palkkansa, mutta ei se opettaja siinä työyhteisössä helpommalla pääse ja on myös yliopistokoulutettu, joten palkan pitäisi olla about sama.
Eiköhän se opettajan palkka ole ihan vertailukelpoinen kun huomioidaan lomien määrä. Jotenkin kummasti opettajille jää tämä aina huomioimatta palkkakeskustelussa.
Ei mun mielestä ole, vaikka lomia vähennettäisiin. Työ on erittäin vaativaa ja kuormittavaa. Jos luokanopen peruspalkka jaettaisiin vaikka 11kk:lle, niin palkka olisi edelleen alle 3000....
Vierailija kirjoitti:
Mä kannatan vuosityöaikaa. Miksi tää nähdään jonain pahana asiana. Tuossahan on luvattu, että vuoden kokonaistyöaika on noin 1500 tuntia, kun tällä hetkellä teen ainakin 1700 tuntia.
Jatkossa saat tehdä saman verran työtä peruspalkalla. Nyt kokeilussa oleva vta-sopimus mahdollistaa 30 oppitunnin teettämisen peruspalkalla. Jäähän sitomattomaan se 10, jossa sinun voidaan edellyttää hoitavan kaiken muun. Onko työnantaja muka nyt tunnustanut, kuinka paljon työtä teet oppituntien ulkopuolella?
Ammattikoulun opettajilla vta on johtanut opetustuntien lisääntymiseen ja palkan laskuun jopa tonnilla. Nyt vastavalmistunut metallimies voi päästä opettajan ansioihin heti valmistuttuaan. Kohta ei ole enää päteviä opettajia, kun helpommalla pääsee metallia leikkaamalla, eivätkä työt seuraa kotiin.
Jos ammattiliitto hylkää yhden työntekijäryhmän, miksei se pettäisi myös muita.
Ja itse olen kuulunut myös rakennustyöväen liittoon, joka oikeasti piti työntekijän puolta. Kun työmaalla oli turvallisuusongelma, työsuojeluvaltuutettu sanoi, ettei yksikään perse nouse penkistä ennen kuin homma on hoidettu. Äkkiä hoitui. Opettajista suurin osa tekee töitä sisäilmaongelmaisissa tiloissa. Allergialääkettä ja astmapiippua kun nappaa, niin ääni ehkä kestää päivän.
Pakko kommentoida, kun satuin ketjua lukemaan ja toistaiseksi teen koulupsykologin hommia. Aion kyllä hakea töitä muualta kuin koulumaailmasta, on tullut nähtyä tämä skene jo parissa vuodessa, mutta anyway...
Ensinnäkin, ymmärtääkseni opettajien peruspalkka on verrattain matala, koska heillä on tunnetusti varsin hyvät lomaetuudet. Toisin kuin moni opettaja luulee (jota aina jaksan ihmetellä), psykologi ei kuulu edes koulussa työskennellessään ovtes:in alaisuuteen, eikä hänellä ole esim. samoja lomaetuja. Siksi jo peruspalkka on huomattavasti korkeampi. Lisäksi koulutus on pidempi (330 op) ja ammattinimike on suojattu, joten esim. sijaiseksi ei voi palkata todellakaan ketä tahansa, vaan vain henkilön, jolla omat psykan opinnot ovat loppusuoralla. Väistämättä sen pitää näkyä myös palkassa. Lisäksi väitän että opettajalle ei näyttäydy kuin hyvin pieni osa siitä, mitä psykologi tekee. Psykologi esimerkiksi on hyvin keskeisessä roolissa kaikissa oppilasta koskevissa päätöksissä ja tekee lähetteitä oppilaista eteenpäin esim. erikoissairaanhoitoon (sinne ei pääse, jos esim. psykologi ei ole tehnyt tutkimuksia ja arviointia osaltaan ensin).
Harva psykologi työskentelee vain yhdellä koululla, mikä jälleen lisää työn vaativuutta - samoin se, että psykologi on kouluyhteisössä ainoa asiantuntija alallaan. Myöskin koululääkäri haluaa yleensä kuulla myös psykologin näkemyksen moneen asiaan ja yhdessä nämä pohtivat esim.työryhmissä oppilaiden kuntoutukseen liittyviä asioita. Psykologin työ on aivan eri tavalla moniammatillista kuin monen opettajan.
Tuossa vain äkkiseltään jotain mainitakseni. Joten päinvastoin, 3500 paikkeilla ei todellakaan ole liian paljon aloituspalkaksi. Monessa kunnassa maksetaan jopa enemmän, ja hyvä niin. Psykologeilla ei ole samanlaista listapalkkausta kuin vaikka opettajilla, joten tiedän esim. kollegan eräällä pikkupaikkakunnalla, jossa hänen peruspalkkansa on melkein 4400 e.