Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajat nousseet omaa ammattiliittoa vastaan!

Vierailija
08.03.2019 |

OAJ ei hoida tehtäväänsä ja pyrkii huonontamaan opettajien työnkuvaa ja palkkaa.
Miksi media ei kirjoita tästä, jäsenet vastaan omaa ammattijärjestöä!!

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluin OAJ:öön vain pari vuotta, jo kolkyt vuotta sitten erosin. Huomasin, että turha järjestö. Olin oikeassa. Palutin kynttilän, jonka sain liittyessäni.

Vierailija
62/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä Keski-Suomesta! Opetan itse reaaliaineita, eikä käy kateeksi äikän opeja. Meidän koulussa on heitä kolme. Jokaisella on JOKA PÄIVÄ koulua kello 8-15. Opetusta viikossa noin 21-23 tuntia (kaikki tuntiopeja), loppu aika siis hyppytunteja. Meillä ei ole omia luokkia tai omia työpisteitä, joten hyppytunnit ovat oikeasti hankalia, kun ei voi töitä tehdä missään. Noista äikän opeista kaksi asuu yli 60 kilometrin päässä joten kotiinkaan ei voi mennä. Ei käy todellakaan kateeksi. Äikkää on vain kaikissa kouluissa tosi hankala sijoitella lukkareihin, kun siellä on kaksoistunteja ja ysillä ja seiskalla äikkää on 3 tuntia viikossa eli hankala määrä. Kasilla neljä. Olen itse ollut avustamassa lukkareiden teossa viidessä eri koulussa ja kyllä äikän opeilla on aina ollut hankalin lukkari. Varmaan osittain myös siksi, että ainakin kaikki tuntemani ovat enemmän "hiljaisia runotyttöjä", eli eivät valita samalla tavalla kun vaikka me hissan opet tehdään :) Tämä siis kevennyksenä, ei kaikki hissan opet ole kamalia vaikka mä olen :) Mutta ollaan me minun mielestäni kärkkäämpiä kuin nuo äikän opet.

Matikan, fysiikan, kemia ja biologian opettajien tunnit on meidän koulussa jaoteltu niin, että jokaisella on yksi vapaapäivä viikossa ja perjantai loppuu aina kello 13 viimeistään. Tällä systeemillä on menty aina. Meillä muilla loppuu perjantaisin viimeistään kello 14, mutta äikän ja ruotsin opeilla kello 15.00.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä opetan lukiossa äidinkieltä. Korjaan yhdessä jaksossa noin 400 ainetta ja 90 koetta. Oppilaiden taso laskee koko ajan, joten aineiden korjaaminen vie nykyään kaksi kertaa kauemmin kuin 1990-luvulla, sillä oppilaat tekevät paljon enemmän virheitä. Ymmärrän täysin, mistä aikaisemmin kirjoittanut äidinkielen opettaja puhuu. Saa ehdottomasti tulla myös minun työtäni kokeilemaan, jännä, jos parin tunnin aikana ehditte nuo aineet tarkistaa, sen verran vähemmän minulla opetusta on. Aineiden korjaus vie paljon enemmän aikaa viikossa kuin kaksi tuntia.

Luokanopettajat pitävät 24 tuntia viikossa ja korjaavat vähintäänkin saman määrän sekä äidinkielen, että muiden oppiaineiden tehtäviä, kirjoitelmia, kokeita jne. Virheitä on taatusti enemmän vuosiluokilla 1-6 kuin yläluokilla saati lukiossa, jossa äidinkielen opettaja opettaa vain 16 tuntia viikossa, eli 8 tuntia enemmän korjauksiin joka viikko, 32 tuntia kuukaudessa, eli yksi työviikko vähemmän kuin luokanopettajalla! Että näin. Kyllä äidinkielen opettajien opetusvelvollisuutta pitääkin nostaa ja näin syntyvä säästö ohjata luokanopettajien opetusvelvollisuuden kohtuullistamiseen. Samoin jossain määrin muiden kielten opettajien kohdalla. Ihan kaikille sama 22 viikkotuntia lienee melko hyvä opv-määrä.

Vierailija
64/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei opettajat ja OAJ ole ainoa laatuaan, myös muiden naisvaltaisten alojen ammattiliitot ovat ihan saamattomia, esim. sosiaalialan Talentia ja kyllähän hoitajienkin tilanteesta on vouhkattu pitkään. Mikään ei muutu niin kauan kun lakkoilu on tehty mahdottomaksi näillä aloilla. Mielestäni olisi kierolla tavalla tervehdyttävää, jos kertakaikkiaan jokainen hoito- ja työvuoro olisi edes vuorokauden täydessä lakossa valtakunnallisesti - siis ihan ilman mitään sijaisia ja päivystyspaikkauksia. Kyllä siinä varmasti kuolonuhreja tulisi, kun yhdessäkään sairaalassa tai laitoksessa ei olisi yhtäkään hoitajaa, sossua tai ohjaajaa pitämässä pakkaa kasassa. Siis ajatelkaa nyt tilannetta, jossa kokonaisen vuorokauden aikana yksikään sosiaalityöntekijä ei olisi tekemässä turvaavaa päätöstä akuuttia väkivaltaa tai laiminlyöntiä kohtaaville lapsille. Eikä missään olisi laitospaikkaa lapsille, vanhuksille, kehitysvammaisille, liikuntarajoitteisille, päihdeongelmaisille, asunnottomille jne, jossa olisi paikalla ammattilainen ohjaamassa ja hoitamassa. Lääkärit ja sairaalat olisi "pikkaisen" pulassa, kun yhtäkään lähi- tai sairaanhoitajaa ei olisi saatavilla. Kyllä meidän yhteiskunta lamaantuisi sen vuorokauden aikana, puhumattakaan jos lakko kestäisi useamman päivän. Ihmisiä kuolisi ja vahingoittuisi, mutta kyllä luulisi sen lakkoilun herättävän myös ajattelemaan, miten näinkin yhteiskunnallisesti tärkeitä ammatteja aliarvioidaan ja vähätellään.

Jep, jätetään siis vammaiset hoitamatta ja keskoset kuolemaan, siinähän se hoiturien arvostus vasta kasvaakin!

Vierailija
65/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä opetan lukiossa äidinkieltä. Korjaan yhdessä jaksossa noin 400 ainetta ja 90 koetta. Oppilaiden taso laskee koko ajan, joten aineiden korjaaminen vie nykyään kaksi kertaa kauemmin kuin 1990-luvulla, sillä oppilaat tekevät paljon enemmän virheitä. Ymmärrän täysin, mistä aikaisemmin kirjoittanut äidinkielen opettaja puhuu. Saa ehdottomasti tulla myös minun työtäni kokeilemaan, jännä, jos parin tunnin aikana ehditte nuo aineet tarkistaa, sen verran vähemmän minulla opetusta on. Aineiden korjaus vie paljon enemmän aikaa viikossa kuin kaksi tuntia.

Luokanopettajat pitävät 24 tuntia viikossa ja korjaavat vähintäänkin saman määrän sekä äidinkielen, että muiden oppiaineiden tehtäviä, kirjoitelmia, kokeita jne. Virheitä on taatusti enemmän vuosiluokilla 1-6 kuin yläluokilla saati lukiossa, jossa äidinkielen opettaja opettaa vain 16 tuntia viikossa, eli 8 tuntia enemmän korjauksiin joka viikko, 32 tuntia kuukaudessa, eli yksi työviikko vähemmän kuin luokanopettajalla! Että näin. Kyllä äidinkielen opettajien opetusvelvollisuutta pitääkin nostaa ja näin syntyvä säästö ohjata luokanopettajien opetusvelvollisuuden kohtuullistamiseen. Samoin jossain määrin muiden kielten opettajien kohdalla. Ihan kaikille sama 22 viikkotuntia lienee melko hyvä opv-määrä.

Mahtaa olla yhtä pitkät aineet alakoulun tokaluokalla kuin lukiossa 😂😂😂

Vierailija
66/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa. Olenkin aina kummastellut OAJ:n ja Luukkasen lausuntoja, eikä ne kyllä millään lailla ole opettajien etujen asialla.

Vierailija
67/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja varmasti sisältöön pitää kommentoida yhtä älyllisesti kuin lukiossa :) Varmasti kirjoitat sille kolmosluokkalaiselle kommentteja hänen ajattelustaan ilmastonmuutoksen hidastamisen ongelmista puoli sivua? Varmasti kerrot, miten siitä saisi vielä paremman ylioppilaskirjoituksia varten? Varmasti virheet ovat lauserakenteiden sujuvuudessa, turhassa toistossa, ylevien ilmausten käytössä ja kuluneisuuksien viljelyssä? Näiden avaaminen vie aikaa lukion aineiden tarkistuksessa. Yhden aineen keskipituus tietokoneella kirjoitettaessa 4-5 sivua. Varmasti alakoululainen kirjoittaa 1000 sanan aineita.

Olen itse opettanut alakoulussa viisi vuotta. Siellä oppitunnin alusta menee 10 minuuttia kaikkeen sähläykseen ja lopussa on 5 minuutin loppulauluja tms. juttuja. Itse opetusta on 30 minuuttia. Perjantaisin katsotaan elokuva ainakin kaksi kertaa viikossa. On liikunnan tunteja, musiikkia, kuvaamataitoa, koulun juhlia... Vaihtaisin milloin tahansa takaisin alakouluun.

Vierailija
68/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulun opettajien pitäisi oikeasti kokeilla kuukausi opetusta yläkoulussa. On nimittäin se 190 cm Jonne joka vetää röökiä, uhkailee opettajaa r*ai*skaamisella, tappelee joka päivä muiden ysiluokkalaisten kanssa kesken tunnin ja vielä saa koko A*h*m*e*d*in perheen tulemaan koululle tappelemaan, vähän eri juttu kun alakoulun 110 cm Jonne. Alakoulussa on meidän paikkakunnalla joka luokassa koulunavustaja. Ryhmäkoko max. 20. Yläkoulussa ei ole yhtään koulunavustajaa, erityisopettajia kaksi. Oppilaita yli 400. Ryhmäkoko 23-27.

Vierailija
69/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulussa esim kuvataide ja musiikki opv on 21, biologia/maantieto 23. Hmm...

Ihan pelkästään jos katsotaan koulun joka ainoan juhlan organisointia, sanoisin musiikinopeilla olevan hippusen enemmän duunia kuin biologianopeilla.

Vierailija
70/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei pitäis provosoitua provosta, mutta alakoulun opethan meidän yhtenäiskoulussa tunnustivat että nykyään ei juuri pidetä kokeita kun on siirrytty projekteihin.

Se kyllä sitten näkyykin seuraavilla asteilla.

Vierailija
71/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja varmasti sisältöön pitää kommentoida yhtä älyllisesti kuin lukiossa :) Varmasti kirjoitat sille kolmosluokkalaiselle kommentteja hänen ajattelustaan ilmastonmuutoksen hidastamisen ongelmista puoli sivua? Varmasti kerrot, miten siitä saisi vielä paremman ylioppilaskirjoituksia varten? Varmasti virheet ovat lauserakenteiden sujuvuudessa, turhassa toistossa, ylevien ilmausten käytössä ja kuluneisuuksien viljelyssä? Näiden avaaminen vie aikaa lukion aineiden tarkistuksessa. Yhden aineen keskipituus tietokoneella kirjoitettaessa 4-5 sivua. Varmasti alakoululainen kirjoittaa 1000 sanan aineita.

Olen itse opettanut alakoulussa viisi vuotta. Siellä oppitunnin alusta menee 10 minuuttia kaikkeen sähläykseen ja lopussa on 5 minuutin loppulauluja tms. juttuja. Itse opetusta on 30 minuuttia. Perjantaisin katsotaan elokuva ainakin kaksi kertaa viikossa. On liikunnan tunteja, musiikkia, kuvaamataitoa, koulun juhlia... Vaihtaisin milloin tahansa takaisin alakouluun.

No kyllä minäkin, jos viikossa on kaksi perjantaitakin!

Vierailija
72/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä ammatillisella puolella yksityisessä oppilaitoksessa enkun ja ruotsin opena. Mulla skitsoimpina jaksoina on ollut opetusta 36h. Siinä ei paljon tunteja suunniteltu. Peruspalkka minulla on 2520e bruttona ilman ylitunteja (ja huolimatta esim tuosta 36h jaksosta, niitä ei minulla laskennallisesti tule kuin 3h koko vuodelle, joten todellinen bruttopalkka pääsääntöisesti jää n. 2800e).

Vuosityöaika on mielestäni epäreilu ja epämotivoiva systeemi, joka toivottavasti saadaan estettyä peruskoulun ja lukion puolella. Teoriassa homma voisi toimia, mutta näillä nykyisillä amiskan ehdoilla, no way.

Vierailija
73/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alakoulun opettajien pitäisi oikeasti kokeilla kuukausi opetusta yläkoulussa. On nimittäin se 190 cm Jonne joka vetää röökiä, uhkailee opettajaa r*ai*skaamisella, tappelee joka päivä muiden ysiluokkalaisten kanssa kesken tunnin ja vielä saa koko A*h*m*e*d*in perheen tulemaan koululle tappelemaan, vähän eri juttu kun alakoulun 110 cm Jonne. Alakoulussa on meidän paikkakunnalla joka luokassa koulunavustaja. Ryhmäkoko max. 20. Yläkoulussa ei ole yhtään koulunavustajaa, erityisopettajia kaksi. Oppilaita yli 400. Ryhmäkoko 23-27.

Meidän alakoulussa ei ole koulunkäyntiavustajia ja ryhmäkoot isommat kuin 20. Erityisopettajan tunteja on yksi viikossa, vaikka tehostetun tuen oppilaita on useita.

Yläkoulun opettajien olisi myös hyvä käydä alakoulun puolella opettamassa. Tunneilla jää hyvin vähän opetusaikaa ja opetukseen sisältyy paljon perusasioita, joita tulee harjoitella. En aliarvioin yläkoulun opettajien työtä, mutta älä sinäkään aliarvioi alakoululaisten opettajien työtehtäviä.

Vierailija
74/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kunnassa on näin hyvin resurssia, Kauniaisissako? Todellisuus suurimmasta osasta Suomen kuntia on kuitenkin se, että erityiskoulujen lakkauttamisen jälkeen lähes jokaisessa "isossa" luokassa on oma pienluokkansa sisällä. Avustajaresurssia on korkeintaan 1 avustaja 3 luokkaa kohti, eli avustaja on käytössä joka kolmannella tunnilla. Omassa koulussani on 232 oppilasta ja 9 luokkaa (1. 2. ja 4. luokkia on 1, muita 2), joten keskimääräinen luokkakoko on noin 26. Ja koska ekaluokkalaisia on 28, niin heillä on avustaja koko ajan käytettävissä. Muille luokille jääkin sitten tuo 2 avustajaa jaettavaksi ja heitä on käytössä lähinnä liikunta- ja käsityötunneille. Ja muutamat jonnet on jo alakoulussa 190 cm pitkiä, eikä sen 110 cm pitkän jonnen hampaat käsivarressa ole myöskään mikään ruusuinen kokemus. Olen saanut myös jo tokaluokkalaiselta tappouhkauksia, eikä hengenlähtö ole ollut edes kaukana, kun sakset lensivät pääni ohi.

Vierailija
75/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki opettajat ovat laiskoja ja pyrkivät pääsemään mahdollisimman vähällä. Luulin aiemmin, että kaikilla opettajilla on 24 tuntia viikossa töitä, mutta tuo onkin vain ala-asteen opettajilla. Siis kielten opettajilla on vain 18 tuntia viikossa töitä ja pitäisi vielä vähentääkin. No huh huh. Kohta varmaan vaaditte vielä pekkasiakin, kun niitä on joillain noin 10000 työntekijällä. Mun mielestä kaikki opettajat pitäisi vaatia pitämään kerhoja niin paljon, että heille tulisi sama 40 tuntia työtä viikossa kuin kellekä tahansa muulle, eli ala-asteen opettajille 16 tuntia kerhoja joka viikko ja ylä-asteen opettajille 22 tuntia kerhoja joka viikko. Tietäisivät tämän jälkeen, mitä on tehdä 8 tunnin työpäiviä. On muuten aivan puolikuollut olo työpäivän jälkeen. Mutta eiväthän opettajat oikeista töistä mitään tiedäkkään.

Vierailija
76/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki opettajat ovat laiskoja ja pyrkivät pääsemään mahdollisimman vähällä. Luulin aiemmin, että kaikilla opettajilla on 24 tuntia viikossa töitä, mutta tuo onkin vain ala-asteen opettajilla. Siis kielten opettajilla on vain 18 tuntia viikossa töitä ja pitäisi vielä vähentääkin. No huh huh. Kohta varmaan vaaditte vielä pekkasiakin, kun niitä on joillain noin 10000 työntekijällä. Mun mielestä kaikki opettajat pitäisi vaatia pitämään kerhoja niin paljon, että heille tulisi sama 40 tuntia työtä viikossa kuin kellekä tahansa muulle, eli ala-asteen opettajille 16 tuntia kerhoja joka viikko ja ylä-asteen opettajille 22 tuntia kerhoja joka viikko. Tietäisivät tämän jälkeen, mitä on tehdä 8 tunnin työpäiviä. On muuten aivan puolikuollut olo työpäivän jälkeen. Mutta eiväthän opettajat oikeista töistä mitään tiedäkkään.

Niin ja ylipitkiä lomia tietenkin pitäisi vähentää yli kolmella kuukaudella, vai miten? Siis laitetaan opettajat loma-aikoina 14 viikoksi leiriohjaajiksi...

Vierailija
77/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puolestani tiedän monia (sosionomitaustaisia) lastentarhanopettajia, jotka erosivat OAJ:sta, sillä kokivat tulleensa hylätyiksi/ettei liitto aja enää heidän etuaan vaan päinvastoin.

Vierailija
78/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kannatan vuosityöaikaa. Miksi tää nähdään jonain pahana asiana. Tuossahan on luvattu, että vuoden kokonaistyöaika on noin 1500 tuntia, kun tällä hetkellä teen ainakin 1700 tuntia.

Vierailija
79/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kannatan vuosityöaikaa. Miksi tää nähdään jonain pahana asiana. Tuossahan on luvattu, että vuoden kokonaistyöaika on noin 1500 tuntia, kun tällä hetkellä teen ainakin 1700 tuntia.

Aijaa, onko noin. No täällä on sitten toinen kannattaja.

Vierailija
80/89 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla opetustunteja 22-28 viikossa, äidinkieltä opetan. Yhden jakson aikana tarkistan noin 250 ainetta ja korjaan noin 120 koetta. Lisäksi lukupäiväkirjat, runot, mediatyöt, puheiden arviointi ja yhteistyö muiden oppiaineiden kanssa sekä yliopiston kanssa. Yhden aineen tarkistus vie noin 15-30 minuuttia. Teen kaikki illat ja viikonloput töitä. Ihan oikeasti. Pakko on vetää isoilla tuntimäärillä, sillä olen tuntiopettaja. Jos en suostu, töitä ei tipu. Tunneillani ei ikinä lueta kirjaa. Opetan kielioppia, mediataitoja (sanomalehdet, sananvapaus, eri mediat ym.), kirjallisuutta, suomen kielen historiaa, suomalais-ugrilaisen kielten historiaa ja nykytilannetta, kirjallisuuden lajeja, tekstilajeja... Kyllä tässä työtä riittää. Oppilaista yhä suuremmalla osalla on isoja vaikeuksia äidinkielen kanssa, minkä lisäksi maa han muutta jatau staisten oppilaiden määrä kasvaa rajusti. Ilman palkkaa teen s2-materiaaleja myös muihin aineisiin.

Joka aamu itken bussissa työmatkalla. Näköjään kuitenkin opettaja on opettajalle susi. Saa tulla kokeilemaan.

Voisin kirjoittaa lähes samoin. Teen oppitunneillani kaikkea kirjoittamaasi. Ero ainoastaan siinä, että teen sen vieraalla kielellä. En voi ottaa ylitunteja, eikä onneksi tarvikaan, koska en ehtisi kaikkea tehdä. Kaikilla meillä on paljon töitä. Toisilla vaan enemmän opetusvelvollisuutta kuin toisilla. Tämä ei ole tämän avauksen aihe, mutta on varmaan ihan hyvä huomata kuinka muutkin kuin äikänopet tekee ihan yhtälailla hommia.

T. Kieltenopettaja paljon suuremmalla opetusvelvollisuudella.