Opettajat nousseet omaa ammattiliittoa vastaan!
OAJ ei hoida tehtäväänsä ja pyrkii huonontamaan opettajien työnkuvaa ja palkkaa.
Miksi media ei kirjoita tästä, jäsenet vastaan omaa ammattijärjestöä!!
Kommentit (89)
Mielestäni ei ole kateudesta kyse, jos kokee muinoin muotoutuneet opetusvelvollisuudet epäoikeudenmukaiseksi!
Vierailija kirjoitti:
Täällähän se myös jatkuu, sama opv-vouhkaus. Tehkää siitä omat ryhmänne ja ketjunne. Ei auta tässä taistelussa vta:ta vastaan opettajien marttyyrius ja kateellisuus.
Minusta aineessa kuin aineessa joku tekee kauheasti hommia ja joku pääsee vähemmällä. Tapoja tehdä töitä on niin monia.
24 opv:n soisin laskevan mieluusti.
Mutta nyt huoli on, että kaikille on tulossa 30+ opv, eli vähän kannattaa ajatella omaa napaa pidemmälle.
Helppoahan se on jos itsellä sattuu olemaan se pieni opetusvelvollisuus. Ei se katkeruus tyhjästä ole tullut.
Onlo facebookissa siis tällä hetkellä jokin toimiva vuosityöaika-ryhmä? Se yksihän suljettiin.
Olen opettanut niin äikkää kun biologiaakin, olihan se opetusvelvollisuuden ero iso ja epäreilu. Toki tuossa vaikuttaa se opetussisällön muuttuminen, ehkä se tuntimääräero oli oikeampi joskus ammoisina aikoina.
Jos kerran nykyiset opetusvelvollisuudet ovat epäoikeudenmukaisia, mutta työtuntien kirjaaminen ylös ja asiasta neuvottelu työnantajan kanssa ovat aivan saatanasta, niin mikä olisi ratkaisu?
Ihan muun alan ihmisenä voin kertoa, että työnantajalla yleensä on oikeus tietää ja päättää aika tarkastikin, miten työaika käytetään.
Yläkoulussa esim kuvataide ja musiikki opv on 21, biologia/maantieto 23. Hmm...
Bigessä on yksi demo kymmentä tuntia kohti. Käytännössä siis yksi per ope. Fykellä yksi demo viidestä tunnistä ja kaksi yhdeksästä tunnista.
Opetin yläkoulussa biologiaa ja maantietoa. Olihan se ihan syvältä kun kasviot, laboroinnit, esseet, tutkielmat ym. teetätti valtavasti oppituntien ulkopuolista työtä mutta sitä ei huomioitu. Vaihdoin muualle, pois koulumaailmasta.
Facessa on joo 8000 ihmisen vuosityöaikaketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmästä Facessa ovat kaikki varmaan tietoisia. Olen lukenut ja kirjoittanut sielläkin (olen tuo nro 4). Mulla vaan raivostuttaa siellä etenkin se, että jotkut opettajat alkavat joka välissä vänkäämään siitä, kuinka juuri heillä on raskainta ja kuinka heidän opetusvelvollisuutensa on epäreilu ja vähättelevät matalamman opv:n opettajien työtä (todella kypsää ja fiksua), kun itse yritän keskustella vuosityöajan vaaroista tai OAJ:n ylimielisestä suhtautumisesta edustettaviinsa.
Tämän lisäksi ankea on lukea joidenkin edustojen edustajien hyökkäyksiä muita opeja tai meitä puolustavia luottamusmiehiä vastaan. Liikaa siis ikävää kuormitusta siinä ryhmässä.
Tuo kumpuaa vuosien epäreilusta kohtelusta, kun esim. äidinkielen opettajat ovat saaneet nauttia pienestä opetusvelvollisuudesta samalla kun esim. reaaliaineiden opettajien työmäärät ovat jatkuvasti kasvaneet. Esim. luonnontietiessä menee nykyään valtavasti aikaa tuntien valmisteluun ja jälkien siivoiluun kun ops edellyttää kokeellisuutta ja "labratöitä".
Olen yksi näistä "onnellisista", joilla on pieni opetusvelvollisuus. Asiasta puhuminen tyylillä, jossa annetaan ymmärtää meidän jotenkin "nauttivan" opetusvelvollisuudestamme, ei edistä muiden aineiden opettajien asiaa mitenkään. Teemme opetusvelvollisuudellamme kyllä täysiä työpäiviä. Lisäksi myös meidän työmäärämme on kasvanut muun muassa ylioppilaskoeuudistusten myötä. Kieliaineissa kokeiden laatiminen ja tarkastaminen sähköisesti on hitaampaa, ja esimerkiksi äidinkielen ylioppilaskoe on huomattavasti aiempaa vaativampi.
Vuosityöaikaa ajavat lietsovat kateutta eri opettajaryhmien välillä. Puhutaan kieliaineiden opettajien pienistä opetusvelvollisuuksista, kun pitäisi puhua reaaliaineiden suurista. Pahimmillaan voi käydä niin, että reaaliaineiden opettajien tilannetta ei paranneta mutta kieliaineiden opettajien huononnetaan. Tästä ei ole mitään hyötyä kenellekään. Työaika on kuitenkin mitattavissa, joten pelkkiin mielikuviin perustuvasta mutuilusta tulisi luopua.
Jos päädytään siihen, että opetusvelvollisuuksia yhdenmukaistetaan, tulisi myös osoittaa, mistä työn osa-alueesta voivat luopua ne, jotka tässä häviävät. Jätetäänkö vaikka kielen tarkastus pois ja keskitytään pelkän sisällön arviointiin niin kuin reaaliaineissa tehdään? Omien laskelmieni mukaan tämä säästäisi noin puolet arviointityöhön kuluvasta ajasta.
Hei sinä ”ihan muun alan ihminen”, joka tiedät paljon.
Työnantajalle me teemmekin tarkasti minuutilleen määriteltynä tuntipohjaisesti työtä luokkahuoneissa kukin minkäkin määrän. Loput työt me teemme osa kotona, osa työpaikalla. Se työ ei kuitenkaan voi olla vain työpaikalle määrättyä, niin kauan kuin meidän 80 opettajalla ei ole rauhallisia työtiloja, esimerkiksi työhuoneita, joissa sitä tehdä. Luokat kun ovat muiden oppiaineiden tuntien käytössä, kun en itse siellä ole. Kokeilepa itse sisäilmaongelmaisen ahtaan koulun opehuoneessa korjata kokeet oikein. En tiedä mitkä sissit työnsä siellä hoitavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmästä Facessa ovat kaikki varmaan tietoisia. Olen lukenut ja kirjoittanut sielläkin (olen tuo nro 4). Mulla vaan raivostuttaa siellä etenkin se, että jotkut opettajat alkavat joka välissä vänkäämään siitä, kuinka juuri heillä on raskainta ja kuinka heidän opetusvelvollisuutensa on epäreilu ja vähättelevät matalamman opv:n opettajien työtä (todella kypsää ja fiksua), kun itse yritän keskustella vuosityöajan vaaroista tai OAJ:n ylimielisestä suhtautumisesta edustettaviinsa.
Tämän lisäksi ankea on lukea joidenkin edustojen edustajien hyökkäyksiä muita opeja tai meitä puolustavia luottamusmiehiä vastaan. Liikaa siis ikävää kuormitusta siinä ryhmässä.
Tuo kumpuaa vuosien epäreilusta kohtelusta, kun esim. äidinkielen opettajat ovat saaneet nauttia pienestä opetusvelvollisuudesta samalla kun esim. reaaliaineiden opettajien työmäärät ovat jatkuvasti kasvaneet. Esim. luonnontietiessä menee nykyään valtavasti aikaa tuntien valmisteluun ja jälkien siivoiluun kun ops edellyttää kokeellisuutta ja "labratöitä".
Olen yksi näistä "onnellisista", joilla on pieni opetusvelvollisuus. Asiasta puhuminen tyylillä, jossa annetaan ymmärtää meidän jotenkin "nauttivan" opetusvelvollisuudestamme, ei edistä muiden aineiden opettajien asiaa mitenkään. Teemme opetusvelvollisuudellamme kyllä täysiä työpäiviä. Lisäksi myös meidän työmäärämme on kasvanut muun muassa ylioppilaskoeuudistusten myötä. Kieliaineissa kokeiden laatiminen ja tarkastaminen sähköisesti on hitaampaa, ja esimerkiksi äidinkielen ylioppilaskoe on huomattavasti aiempaa vaativampi.
Vuosityöaikaa ajavat lietsovat kateutta eri opettajaryhmien välillä. Puhutaan kieliaineiden opettajien pienistä opetusvelvollisuuksista, kun pitäisi puhua reaaliaineiden suurista. Pahimmillaan voi käydä niin, että reaaliaineiden opettajien tilannetta ei paranneta mutta kieliaineiden opettajien huononnetaan. Tästä ei ole mitään hyötyä kenellekään. Työaika on kuitenkin mitattavissa, joten pelkkiin mielikuviin perustuvasta mutuilusta tulisi luopua.
Jos päädytään siihen, että opetusvelvollisuuksia yhdenmukaistetaan, tulisi myös osoittaa, mistä työn osa-alueesta voivat luopua ne, jotka tässä häviävät. Jätetäänkö vaikka kielen tarkastus pois ja keskitytään pelkän sisällön arviointiin niin kuin reaaliaineissa tehdään? Omien laskelmieni mukaan tämä säästäisi noin puolet arviointityöhön kuluvasta ajasta.
Jos edes myöntäisitte että kohtelu on todella epäreilu tällä hetkellä. Ei kukaan halua teidän tilannettanne huonontaa mutta jonkinlainen tasa-arvoisempi ratkaisu olisi saatava eikä vaan yrittää säilyttää nykytilannetta, joka olisi niin kovin mieluinen teille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama huomattu! Olen erityisopettaja, joten ei ole omaa lehmää mitenkään ojassa. Äidinkielessä usein yksi tunti kolmesta tai neljästä luetaan pelkästään hiljaa. Kirjoitelmia eivät teetä sen enempää kuin vaikka historian opettajat. Ja jos sen vielä "kestäisi", että opetusvelvollisuus on pienempi, niin miksi se leviää luokanvalvojan tehtäviinkin...? Miksi äidinkielen opettajan luokanvalvojuus on niin paljon arvokkaampaa kuin vaikka kässäopen?
Anteeksi mitä; itse kyllä harvennan joka päivä kirjoitelmapinoani, ja teetän kirjallisia korjattavia töitä jatkuvasti (ilman tätä ei kyllä äikkää voi tuloksellisesti opettaa). Todella ikävää kuulla, että arvostat kollegoitasi noin paljon.
Tää on siitä hassua, että joku neropatti on saanut päähänsä, että työaikaa pitäisi valvoa tarkemmin. Sehän on ihan järjetön ajatus nykyisen "aivotyöelämän" kannalta. Opettajan työ on myös ns. aivotyötä. Kyseinen ajattelu on kaiken työelämätutkimuksen vastaista ja latistaa työntekijöitä "tehdastyöläisiksi". Pikemminkin ihmisten tuottavuuden on havaittu nousevan, kun heillä on vapautta työnsä järjestelyiden suhteen. Etätyö on nouseva trendi ja yhä useampi tekee etätöitä. Sitten joku neropatti on keksinyt, että opettajien pitäisi istua työpaikalla juomassa kahvia neljään asti, jotta heistä tulisi parempia ja tehokkaampia työntekijöitä. Työthän on yhä enemmän useilla aloilla urakkaa. Työntekijä itse päättää, suunnittelee ja KANTAA VASTUUNSA, että annetut tehtävät tulee tehdyksi.
Enkä nyt tarkoita pelkästään opettajia vaan trendihän on työelämässä se, että pitäisi kannustaa monimuotoisiin työskentelymuotoihin ihmisen omien taipumusten mukaan ja keskittyä siihen, että työt tulee hyvin tehtyä. Paikka ja aika ei ole oleellista. Opettajan työ on siitä sidottua, että opetustunnit täytyy tehdä toisen antaman aikataulun mukaan ja sovitussa paikassa. En itse ymmärrä, miksi tätä hyvinkin sidottua työtä pitäisi orjuuttaa enemmän paikka- ja aikakeskeiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran nykyiset opetusvelvollisuudet ovat epäoikeudenmukaisia, mutta työtuntien kirjaaminen ylös ja asiasta neuvottelu työnantajan kanssa ovat aivan saatanasta, niin mikä olisi ratkaisu?
Ihan muun alan ihmisenä voin kertoa, että työnantajalla yleensä on oikeus tietää ja päättää aika tarkastikin, miten työaika käytetään.
Olisikin kyse mahdollisuudesta seurata työtunteja ja käyttää niitä työtehtävien ja palkanmaksun perustana. Työnantaja ja OAJ ovat etukäteen päättäneet, paljonko mihinkin tehtävään työaikaa annetaan, eikä se ole mitenkään realistinen laskelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikin kyse mahdollisuudesta seurata työtunteja ja käyttää niitä työtehtävien ja palkanmaksun perustana. Työnantaja ja OAJ ovat etukäteen päättäneet, paljonko mihinkin tehtävään työaikaa annetaan, eikä se ole mitenkään realistinen laskelma.
Siis uudessa vta-systeemissä
Just näin, hyvät kommentit nro 37-38.
Varokaa, ketä äänestätte vaaleissa, sillä kaksi puoluetta ajaa kokonaiskoulupäivää eli olisi kyllä lahja oaj:lta tämä meidät vuosityöaikaan huijaaminen.
Hyvä? Ei vastaa alkuunkaan työmäärää. Ja onko bige:ssä ollenkaan?