Onko astmaa sairastavaa paikalla?
Millaisia ovat oireesi ja sairastuitko vasta aikuis-iällä?
Kommentit (8)
Mulla on kuukauden sisällä ollut sellainen yskäkohtaus joka alkaa yhtäkkiä ja hengitys vinkuu ja vaikea hengittää. Kohtaus kestää 1-2 tuntia ja menee ohi. Viime yönä oli viimeks tuommoinen kohtaus. Yskiessä ei tule limaa mutten kuin ihan vähän sellaista vaaleaa eritettä. Olisko alkava astma?
mun astma on ollut nuoresta asti liikunnan yhteydessä, nyt aikuisena se on pahentunut, käytän keuhkokortisonia ympäri vuode aamuin illoin, kun on hyvin kylmää ja lämmitys isolla kuivuu sisäilma ja pienikin pölymäärä aiheuttaa oireita kun se on ilmassa kuvuuden takia, juskus kurkussa alkaa tuntumaan kun siellä olisi pölyä ja älkaa yskittämään ja keuhkoja kutisee, kerran tuli sellainen kuristuskohtaus, en tiedä oliko astmaa vai mitä mutta selvisin siitä yksin, vaimo oli eri kerroksessa eikä kuullut. siitepölykausi ja lemmikkieläimet on hyvin pahoja. lemikkejä ei tietty ole ja mattojakin rajoitetusti. myös pyykinpesuaineet aiheuttavat oireita ja jos hotellissa on kemiallisesti pestyt lakanat ei nukkumisesta tule mitään. uskon että säännöllinen lääkitys on auttanut mua pysymään näinkin hyvässä kunnossa. olen sairastanut astmaa 30 vuotta, alkoi kun muutimme -70 luvulla uuteen lastulevyforma-aldehydikotiin.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 14:23"]
Mulla on kuukauden sisällä ollut sellainen yskäkohtaus joka alkaa yhtäkkiä ja hengitys vinkuu ja vaikea hengittää. Kohtaus kestää 1-2 tuntia ja menee ohi. Viime yönä oli viimeks tuommoinen kohtaus. Yskiessä ei tule limaa mutten kuin ihan vähän sellaista vaaleaa eritettä. Olisko alkava astma?
[/quote]
kulostaa niin astmalta kun vertaa minun oireisiin
Minulla on ollut astma murrosiästä saakka ja pisimmät sairaalajaksot 3 viikkoa.
Astmaatikoille on erittäin tärkeää pitää kunnostaan hyvää huolta; paljon aerobista liikuntaa, jotta keuhkojen tilavuus on hyvä.
Itselleni siitepölyt, pakkane ja eläimet pahimipia mutta silti olen juossut useamman maratoonin sekä useita puolimaratooneja. Treeni tapahtuu vain sisällä juoksumatolla.
PEF-arvoni on liki 700, kiitos aktiivisen liikuntaharrastusten.
Diagnoosin sain vasta aikuisena, mutta oireili jo lapsena, sitä vaan ei tajuttu. Mulla ei ole ilmeisesti allergiaperäinen, käytän lääkitystä enää satunnaisesti, oireita on vähän..
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 15:39"]
mun astma on ollut nuoresta asti liikunnan yhteydessä, nyt aikuisena se on pahentunut, käytän keuhkokortisonia ympäri vuode aamuin illoin, kun on hyvin kylmää ja lämmitys isolla kuivuu sisäilma ja pienikin pölymäärä aiheuttaa oireita kun se on ilmassa kuvuuden takia, juskus kurkussa alkaa tuntumaan kun siellä olisi pölyä ja älkaa yskittämään ja keuhkoja kutisee, kerran tuli sellainen kuristuskohtaus, en tiedä oliko astmaa vai mitä mutta selvisin siitä yksin, vaimo oli eri kerroksessa eikä kuullut. siitepölykausi ja lemmikkieläimet on hyvin pahoja. lemikkejä ei tietty ole ja mattojakin rajoitetusti. myös pyykinpesuaineet aiheuttavat oireita ja jos hotellissa on kemiallisesti pestyt lakanat ei nukkumisesta tule mitään. uskon että säännöllinen lääkitys on auttanut mua pysymään näinkin hyvässä kunnossa. olen sairastanut astmaa 30 vuotta, alkoi kun muutimme -70 luvulla uuteen lastulevyforma-aldehydikotiin.
[/quote]
mun pef arvo oli nuorempana 840 ja nyt 30 vuotta myöhemmin 700, lääkäri sanoi että mulla on suuret keuhkot, en ole harrastanut muuta liikuntaa kun kävelyä muutaman kerran viikossa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 14:23"]
[/quote]
Tuosta jäi pois että kuukauden sisällä ollut kolme tuommoista kohtausta ja viime öisen jälkeen tänään on ollut raskasta hengittää.
Mä oon sairastunut vasta aikuisiällä. Mun astma alkoi keväisin siitepölyaikaan ja sitä pahentaa kosteusvauriohomeet (ei ulkohomeet eli en ole allerginen homeille, ainakaan vielä). Mulla näkyy tosi vaikeana tämä astma varsinkin keväisin. Muuna osana vuotta selviän normaalin astmalääkityksen maksimiannoksella, mutta keväällä mulla onkin käytössä sitten kaikki maailman astmalääkkeet + keuhkoahtaumalääkkeet.
Mulla siis tosi vaikea astma, mutta keskiverrosti astman tunnistaa siitä, että yskii sellaista yskää, joka vähän vinkuu. On joskus ollut töissäkin jännä, kun olen tunnistanut joltain kollegalta astman ennen kuin on itse osannut edes hakeutua lääkäriin. Minusta myös astmaiset välillä alkavat esim. naurun perään yskiä, mitä kai ei normaalit ihmiset tee.