Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on teidän perheellenne tärkein valintaperuste asuinpaikassa?

Vierailija
08.03.2013 |

Emme millään pääse selvyyteen miehen kanssa, että pitäisikö tuleva asunto valita lapsiperheessä suuremmasta vai pienemmästä kaupungista? Onko koulut oikeasti todella merkitseviä pidemmän päälle? Kannattaako talous vetää tiukille päästäkseen paremmalle asuinalueelle jne. Vaikeaa!

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeimmät kriteerit: sijainti, sijainti ja sijainti! Pätee täysin pääkaupunkiseudulla.

Sen jälkeen kun sijainti on valittu, aletaan etsimään asuntoa, jossa on perheelle sopiva neliömäärä jaettuna hyvään pohjaan. Tämän jälkeen alkaa hintaneuvottelut asunnonmyyjän ja pankin kanssa, jos ei onnistu niin ei muuta kuin seuraavaa sopivaa asuntoa kohti.

Vierailija
22/37 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kriteeri on se, että on oma rauha, ei naapureita ja silti ei sijaitse korvessa.

Toinen kriteeri on että koko poppoo mahtuu myös hyvin.

Kouluun on matkaa 2,2 km ja lapset tykkää eivätkä halua meidän muuttavan pois, etteivät joudu vaihtamaan koulua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaupungin määrää miehen työpaikka, muuten kaupungin sisällä sijainti oli tällä kertaa aika toissijainen kriteeri, tärkeimmät oli hinta ja asunnon koko ja pohja, eli makuuhuoneita piti olla tarpeeksi, muuten ei olisi kannattanut edes vaihtaa rivitaloasuntoa omakotitaloon.

Löydettiin hyvällä tuurilla sopiva talo, ja paikka on varmasti ihan rauhallinen, vaikka ei ole kaupungin parhaita lähiöitä, omakotitaloalueet varmasti on joka paikassa suht rauhallisia joka tapauksessa. Me ei siinä etsintä vaiheessa paljoakaan mietitty onko muita lapsiperheitä, tai onko palvelut vieressä vai ajomatkan päässä, kun autot on kuitenkin käytössä. Me vietetään kuitenkin niin paljon aikaa kotona, että sen talon mukavuus on tärkeintä, ympäristö tulee vasta sen jälkeen. Ja hinta on tottakai realiteetti, sille ei voi mitään, se ostetaan mihin on varaa.

Vierailija
24/37 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hinta ja sijainti

Vierailija
25/37 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainti. Usein sijainnin ja asunnon koon kanssa joutuu tosin tekemään kompromisseja ainakin asumisuran alussa. Mekään emme muuttaneet unelmiemme asuntoon suoraan miehen poikamiesboksista, vaan vähän pienempään kuin mitä oli pitkäaikaisissa haaveissa. Tämäkin osoittautui riittävän kokoiseksi, kun perhekoko jäi pienemmäksi kuin mitä etukäteen kuvittelimme. Periaatteessa olisimme voineet jäädä tähän eläkepäiviin saakka, mutta miehelle tuli hinku päästä lähemmäs työpaikkaa ja samalla tyttökin pääsee lähemmäs kouluaan. Uudesta asunnosta on molemmilla reilun kilometrin matka kouluun/töihin, kyllä se on Helsingissä ihan luksusta. Itse olen vasta töitä etsimässä, mutta kävelymatkan päässä on paljon potentiaalisia työpaikkoja, joten olen toiveikas.

Mitä kouluihin tulee, niin kyllä ne parhaat koulut ovat Helsingissä, ei siitä mihinkään pääse. On sitten omista valinnoista kiinni, kuinka paljon tälle antaa painoarvoa. Minulle lapsen koulu on tärkeä juttu, koska minulla on ollut onni käydä hyvää koulua ja tiedän miten iso juttu se voi lapsen elämässä olla. Siellä koulussa lusitaan kuitenkin useampi vuosi, ei ole yhdentekevää millaisessa oppimisympäristössä ne vuodet kuluvat. Eivät aikuisetkaan halua olla työpaikalla, missä kaikki on pielessä ja ilmapiiri päin hanuria.

Vierailija
26/37 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki, hyvät palvelut lähellä, hyvät yhteydet, yhteisöllisyys. Asunnossa riittävästi tilaa  viidelle. 

Vierailija
27/37 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Hinta asettaa rajat.

2.Sitten katsotaan sijaintia työ- ja koulumatkojen kannalta.

3. Minä haluan, että luonto on lähellä eikä kukaan näe ikkunoista sisään.

4. Kaikkien pitää mahtua sisään asuntoon.

5. Sitten etsitään asuntoa josta pidetään.

Meillä ei käytännössä ollut muuta vaihtoehtoa kuin pk-seutu, mutta mieluiten asuisin vähän pienemmässä kaupungissa.

Vierailija
28/37 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 14:27"]

Sijainti. Usein sijainnin ja asunnon koon kanssa joutuu tosin tekemään kompromisseja ainakin asumisuran alussa. Mekään emme muuttaneet unelmiemme asuntoon suoraan miehen poikamiesboksista, vaan vähän pienempään kuin mitä oli pitkäaikaisissa haaveissa. Tämäkin osoittautui riittävän kokoiseksi, kun perhekoko jäi pienemmäksi kuin mitä etukäteen kuvittelimme. Periaatteessa olisimme voineet jäädä tähän eläkepäiviin saakka, mutta miehelle tuli hinku päästä lähemmäs työpaikkaa ja samalla tyttökin pääsee lähemmäs kouluaan. Uudesta asunnosta on molemmilla reilun kilometrin matka kouluun/töihin, kyllä se on Helsingissä ihan luksusta. Itse olen vasta töitä etsimässä, mutta kävelymatkan päässä on paljon potentiaalisia työpaikkoja, joten olen toiveikas.

Mitä kouluihin tulee, niin kyllä ne parhaat koulut ovat Helsingissä, ei siitä mihinkään pääse. On sitten omista valinnoista kiinni, kuinka paljon tälle antaa painoarvoa. Minulle lapsen koulu on tärkeä juttu, koska minulla on ollut onni käydä hyvää koulua ja tiedän miten iso juttu se voi lapsen elämässä olla. Siellä koulussa lusitaan kuitenkin useampi vuosi, ei ole yhdentekevää millaisessa oppimisympäristössä ne vuodet kuluvat. Eivät aikuisetkaan halua olla työpaikalla, missä kaikki on pielessä ja ilmapiiri päin hanuria.

[/quote]

Perustele "parhaat koulut on Helsingissä". Kuka sen määrittää? Vastahan saatii lukioista tulos, jonka mukaan parhaat koulut on nimenomaan muualla.

Vierailija
29/37 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa panna näitä tärkeysjärjestykseen, koska ovat molemmat tärkeitä. Mutta:

- työpaikka (ne ovat meillä molemmilla stadissa, muualta Suomesta emme saisi omalta alaltamme yhtä aikaa duunia)

- asunnon hinta-laatu-suhde. Nelihenkiselle perheelle on saatava vähintään neliö, eikä ole mitään järkeä maksaa siitä puolta miljoonaa, koska haluamme elää ilman senttien venytystä.

Vierailija
30/37 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka lähellä palveluja/koulua/päiväkotia/työpaikkoja/julkista liikennettä asunto on (emme omista autoa).

Sitten tietenkin vaikutti meillä paljon asunnon hinta, koko, pohjaratkaisu ja remontin tarve.

Tarkistimme myös, ettei naapurissa ole kaupungin tai VVO:n vuokra-asuntoja. Kyselimme myös naapureista.

Vierailija
31/37 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) isovanhemmat lähellä (lapset näkee usein, saadaan hoitoapua puolin ja toisin, olen lähellä jos sattuu viimeinen hetki koittaan)

2) työmatka lyhyt (alle kilsa)

3) koulu, harrastukset, päiväkoti lähellä (alle kilsa)

Siispä: palasimme kaukaa kaupungista kotipaikkaamme tuhannen asukkaan taajamaan, jossa kaikki nuo toteutuu. EN KADU!!!

Vierailija
32/37 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainti.

Haluamme asua Helsingissä kantakaupungissa hyvin julkisten liikenneyhteyksien lähellä. Eli sen takia ei emme esim. Katajanokalla. Asumme tyytyväisinä Etu-Töölössä. Mies asuisi mielellään omakotitalossa, mutta olen saanut hänetkin tänne juurrutettua. varsinkin nyt kun lapset ovat aloittaneet kouluteinsä, niin ei onneksi tule mitään muuttopaineita... Itse olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni rivitalossa/omakotitalossa Espoossa, sellaiseen asumismuotoon en halua. Puolisoni on asunut omakotitaloalueella pikkukaupungin kupeessa.

Kaikki palvelut, kaupat, kulttuuritarjonta, koulut, harrastuspaikat jne lähellä, jalkaisin tai julkisilla tavoitettavissa. Työpaikkatarjontaa lyhyen työmatkan (siis max 5km) päässä jne. Kaikki mitä me tarvitsemme. Kun puolisolla mahdollisuus lisäksi tehdä omakotitalopuuhia ihan tarpeekseen vanhempieni pihamaalla vähän yli 10 km:n päässä.  

Vierailija
33/37 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainti. Olemme pk-seudulta kotoisin ja halusimme asua Helsingin keskustan liepeillä. Löysimme vuosi sitten unelmiemme kämpän: uusi kerrostaloasunto sijainnilla 15 min keskustaan, 15 min töihin, runsaasti julkisia liikenneyhteyksiä joka suuntaan, 100m kauppaan, mutta hiihtolatu/ulkoilureitti alkaa kotiovelta. Lisäksi ympärillä paljon leikkipuistoja ja lapsiperheitä (+kavereille ja sukulaisille lyhyt matka).

Mun mielestä koulut on Suomessa kaikki hyviä, joten koulun kannalta emme sijaintia ajatelleet.

Vierailija
34/37 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pienempi paikkakunta, sen huonommat koulut. Me asutaan ehdottomasti kaupungissa. Asunnossa on tärkeää koko ja kunto (sis. sen että naapurista ei kuulu jokainen risahdus). Asutaan kerrostalossa ja viihdytään erinomaisesti. Suht kallista, mutta säästäähän tässä kun ei tarvi olla autoa, ei tarvi hankkia pihaan mitään kalusteita tai välineitä, eikä kulu aika puskia kuoputellessa. Jää aikaa harrastaa jotain mitä huvittaa tehdä just nyt, välimatkat on lyhyet ja julkiset kulkee. :)

Vierailija
35/37 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainti on kyllä ihan ehdoton. 

Mulle on tärkeää, että kävelymatkan päässä on koulut, päiväkodit, kirjasto, terveyskeskus, neuvola ja ruokakauppa. Mulle olisi kauhistus jos näihin pitää mennä autolla.

Sitten seuraavaksi julkisen liikenneyhteyksien pitää olla niin hyvät, että pysäkille voi mennä vaan seisomaan eikä tarvitse kytätä aikatauluja.

Kodin pitää sijaita sellaisella paikalla, että potentiaalisiin työpaikkoihin on kohtuulliset etäisyydet, jotta niihin pääsee julkisilla ja/tai pyörällä.

Alueella pitää olla lapsiperheitä sen verran paljon, että naapureista löytyy kavereita.

Sen lisäksi asunnon pitää olla sellainen, että siitä löytyy eri tiloja perheen jäsenille. Kaikista huonoin pohjaratkaisu olisi meille paljon avaraa tilaa. Kodin pitää olla helppohoitoinen. Kauhistus olisi vanha omakotitalo isolla tontilla, siinä ei kotityöt loppuisi helpolla.

.Kyllähän hinta vaikuttaa tietenkin niin, että joku ylämäärä asunnon hinnalle toki on.

Vierailija
36/37 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainti. Sijainnin pitää olla sellainen, että arjessa pärjätään ilman autoa eli kaupat, muut palvelut, päiväkodit, koulut ja harrastukset ovat kävelymatkan päässä tai hyvien julkisten kulkuyhteyksien päässä. Sijainti myös siksi, että asuinalueen tulee olla riittävän rauhallinen ja "hyvä".

Olisin valmis tinkimään jopa asunnon koosta jonkin verran kunhan sijainti on hyvä. Jos ei siis ole varaa muuten asua hyvällä alueella.

Vierailija
37/37 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itä-helsinkiin emme muuttaisi. keskusta - pakila akselilta etsimme aikoinaan. Sen kauemmaksi emme halunneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi