Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä 8 hyvä numero

Vierailija
06.03.2013 |

todistuksessa käytöksestä? Lapsella ei jälki-istuntoja koskaan, ei jälkkärivaroituksia. Yksi aineope antoi palautteen, jossa käytöksen puolesta yksi muutamasta luokan parhaimmista. Oma ope ei vastannut kysymykseeni, kun kysyin siitä sähköpostitse.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko täällä on äitejä, jotka jaksavat olla yhteydessä opettajaan siitä, että lapsi saa kasin (=HYVÄ) käytöksestä?

Kyseinen numero ei edes vaikuta keskiarvoon, ja siten vaikka hakemiseen jatko-opintoihin.

Vierailija
2/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 10:46"]

Käyttäytymisen arviointi muuttui radikaalisti silloin kun opetussuunnitelmia viimeksi uudistettiin. Ennen suurin osa sai liukuhihnalta kympin eikä se oikeastaan sitten kerro mitään.

Kahdeksan numerona nimenomaan tarkoittaa hyvää ja se on hyvän käyttäytymisen tavoitetaso. Löydät varmasti kuntasi nettisivuilta perusopetuksen opetussuunnitelmasta myös kriteeristön numeron kahdeksan saamiselle, sellainen on olemassa, mutta yleensä kunnittain tai kouluttain omansa.

Luokanope

[/quote]

Kiitos tästä selvennyksestä, vaikka ihmettelenkin miten 8 voi olla jokin tavoitetaso = hyvä. En ole ap, mutta itse koulusta, jossa käytöksessä tai huolellisuudessa 9 tarkoitti jo häiriöoppilasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 12:04"]

Käyttäytymisen arviointi muuttui radikaalisti silloin kun opetussuunnitelmia viimeksi uudistettiin. Ennen suurin osa sai liukuhihnalta kympin eikä se oikeastaan sitten kerro mitään.

Kahdeksan numerona nimenomaan tarkoittaa hyvää ja se on hyvän käyttäytymisen tavoitetaso. Löydät varmasti kuntasi nettisivuilta perusopetuksen opetussuunnitelmasta myös kriteeristön numeron kahdeksan saamiselle, sellainen on olemassa, mutta yleensä kunnittain tai kouluttain omansa.

Luokanope

[/quote]

Kiitos tästä selvennyksestä, vaikka ihmettelenkin miten 8 voi olla jokin tavoitetaso = hyvä. En ole ap, mutta itse koulusta, jossa käytöksessä tai huolellisuudessa 9 tarkoitti jo häiriöoppilasta. 

[/quote]

Tässä(kin) asiassa arvosteluasteikko ja -perusteet ovat muuttuneet sitten sinun aikasi.

Vierailija
4/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 12:04"]

[/quote]

Tässä(kin) asiassa arvosteluasteikko ja -perusteet ovat muuttuneet sitten sinun aikasi.

[/quote]

En minä muuta väittänytkään, että on muuttunut ja kiitin luokanopettajan selvennyksestä? Mutta perus av-mama siellä taas esittää kaikkivoipaa. Haluaisin tietää, mitä muuta maailmassa mahtaa olla muuttunut sitten minun aikojeni, kun tunnut tietävän kovin hyvin mikä on minun aikaani ja mitä olen tehnyt jne. ;D

Vierailija
5/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 11:34"]

Oikeastiko täällä on äitejä, jotka jaksavat olla yhteydessä opettajaan siitä, että lapsi saa kasin (=HYVÄ) käytöksestä?

Kyseinen numero ei edes vaikuta keskiarvoon, ja siten vaikka hakemiseen jatko-opintoihin.

[/quote]

No kerro sitten minulle, miksi ko. numero sitten ylipäätänsä arvioidaan todistukseen???

-ap

Vierailija
6/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanope

[/quote]

yritin etsiä kuntamme kriteerejä opsista netistä,mutta en niitä löytänyt, tai huomannut, menikö kenties jotenkin ohi.

minun aikanani, kun peruskoulu perustettiin, annettin kyllä reilusti kasiakin käytöksestä, mutta silloin oli jo aika paljon "rötöksiä" tilillä.

-ap

Vierailija
7/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöksen arviointi on yksi keino vaikuttaa käytökseen. Käytösnumero on myös perinne. Jos koulussa noudatetaan todellisia opsin perusteita, kahdeksikko todellakin tarkoittaa ihan hyvää käytöstä. On kuitenkin sanottava, että eri opettajien eri kouluissa antamat arvosanat eivät todellisuudessa ole kovin tarkasti vertailukelpoisia vaan enemmänkin suuntaa antavia.

Vierailija
8/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkulaisen koulun sivulta:

Hyvän käyttäytymisen (arvosana 8) kriteerejä ovat, että oppilas

- käyttäytyy pääsääntöisesti asiallisesti ja vastuuntuntoisesti

- toimii rehellisesti ja luotettavasti

- toimii myönteisesti kouluyhteisössä

- ottaa huomioon muut ihmiset

- ymmärtää sääntöjen ja ohjeiden merkityksen

- käy säännöllisesti koulua

- ymmärtää vastuunsa ympäristöstä.

Vierailija
9/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:01"]

Turkulaisen koulun sivulta:

Hyvän käyttäytymisen (arvosana 8) kriteerejä ovat, että oppilas

- käyttäytyy pääsääntöisesti asiallisesti ja vastuuntuntoisesti

- toimii rehellisesti ja luotettavasti

- toimii myönteisesti kouluyhteisössä

- ottaa huomioon muut ihmiset

- ymmärtää sääntöjen ja ohjeiden merkityksen

- käy säännöllisesti koulua

- ymmärtää vastuunsa ympäristöstä.

[/quote]

näin se suurin piirtein oli sen kunnan sivuillakin, jotka netistä löysin ja joita lainasin s-postiviestiin opelle. Minulle ainakin hypähti silmille tuossa tuo sana _pääsääntöisesti_ Kylläkai sitä voisi ottaa reksiinkin yhteyttä, jos asia minua vaivaa.

-ap

Vierailija
10/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope vastaa: 8 on nykyisen käsityksen mukaan HYVÄ arvosana, jotta saisi sitä paremman arvosanan täytyy tehdä jotain muuta kuin olla kiltti esim. aktiivisesti auttaa muita oppilaita ja/tai opettajaa. 

Vierailija
11/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:30"]

Ope vastaa: 8 on nykyisen käsityksen mukaan HYVÄ arvosana, jotta saisi sitä paremman arvosanan täytyy tehdä jotain muuta kuin olla kiltti esim. aktiivisesti auttaa muita oppilaita ja/tai opettajaa. 

[/quote]

huoh, tätäkin hän on tehnyt.. mm. kantanut reppuselässään eri paikkoihin luokkatoveria, jolla   oli kävelykepit. 

Nyt vaikuttaa pahasti jo siltä, että numero meni metsikköön.

-ap

Vierailija
12/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä vanhempaa kansanluokkaa, jolle 9-10 on arvosanoina kiitettävä ja 7-8 tyydyttävä. Eli 8 ei ole minun skaalassani "hyvä".

Vierailija
13/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up:pista

Vierailija
14/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 8 on nykypäivänä hyvä numero käytöksestä. Minusta on hyvä, että siinä nykyään arvioidaan monia eri puolia. Minun nuoruudessani kaikilla oli se automaattinen 10 jos ei tehnyt mitään todella radikaalisti epäsopivaa.

Vierailija
15/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 16:36"]

Olen sitä vanhempaa kansanluokkaa, jolle 9-10 on arvosanoina kiitettävä ja 7-8 tyydyttävä. Eli 8 ei ole minun skaalassani "hyvä".

[/quote]

Minäkin olen vanhempaa kansanluokkaa, mutta osaan mukauttaa oman käsitykseni nykyisiin arvosteluperusteisiin. Minusta 8 on hyvä.

Vierailija
16/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summa summarum, nykyisilläkin kriteereillä lapseni käytösnumero 8 on väärä, ottaen lisäksi myös huomioon, kuinka hyvin hän käyttäytyy tunneilla ja koulussa.
-ap

Vierailija
17/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 19:19"]Summa summarum, nykyisilläkin kriteereillä lapseni käytösnumero 8 on väärä, ottaen lisäksi myös huomioon, kuinka hyvin hän käyttäytyy tunneilla ja koulussa. -ap[/quote]

Et edelleenkään todellisuudessa tiedä, miten hän tunneilla ja välitunneilla käyttäytyy. Summa summarum, tyydy numeroon.

Vierailija
18/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulut just niihin vanhempiin jotka on todella rasittavia, ei edes tajua että elää lapsensa kautta

heitä helvettiin se todistus, kehu lastasi ja tee sen kanssa jotain yhdessä, ole läsnä

ne on lapsen numeroita ei sun, älä opeta lapselle että tuijottaa niitä liikaa, mitä juuri teet

Vierailija
19/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on.

Vierailija
20/44 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, sillä meidän lapsemme sai kasin ja kaikenmaailman unohduksia ja myöhästymisiä oli puolen vuoden aikana pitkälti toistakymmentä ja muutama negatiivinen (joskin myös positiivinen) palautekin oli kotiin tullut lapsen käytöksen suhteen.

Mutta periaatteessahan  = hyvä. En vaan oman lapseni kohdalla koe sitä hyvänä, kun rahkeet on paljon parempaankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi