Kertokaa, kiltit, mikä auttaa kurkkukipuun! En pysty kunnolla nielemään
kuin haaleaa vettä. Tänään en ole voinut syödä mitään enkä puhua. Mulla on kuumetta, mutta angiinan merkkejä ei ainakaan vielä kurkussa näy. Kotikonsteja kaipaisin, koska olen yksin enkä jaksaisi lähteä apteekkiin ainakaan vielä. Voin kyllä pyytää jonkun tuomaan jotakin.
Kommentit (52)
Kiitos! Olette ihan superihania :) Mulla on jäitä ja sitruunaa. Jäätelöä voisi toimituttaa kaupasta illemmalla.
ap
Angiinan kurkkukivun ja tavalisen virustulehduksen kurkkukivun erottaa kyllä toistaan. Minulla ei ole angiinaa onneksi ollut vuosikausiin, mutta muistlen,e ttä se oli nimenomaan sellainen kurkkukipu, johon ei mikään noista aiemmin mainituist akonsteista auttanut. Ei auttanut kurkkupasitllit, bafucinit, hunajat, kuumat vedet yms, vaan kipu pysyi. Virustulehdukseen toisaan tepsii joku mainituista. Minula on aina alkavassa kurkkukivuissa auttanut kaulalle sivellyt carmolis-tipat ja villahuivi kaulan ympärille.
Mistä tauti tarttui? Onko muilla ollut sama tautia? Kysy heiltä vinkkejä.
Mulla kävi ystävä tuomassa jotain rohtoja apteekista. Ei kyllä auta sanottavasti. Oli kylläkin kiva, että hän keitteli teetä ja piti hetken seuraa. Miten mä saan nukuttua, kun hengitysilmakin tuntuu liian kylmältä?
ap
"Tänään en ole voinut syödä mitään enkä puhua."
No nykyäänhän sanotaan että kaikkea pitäisi potea kotona vaikka kuinka pitkään, mutta eikös tuota nyt voisi ihan lääkärillekin käydä näyttämässä?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 23:50"]
"Tänään en ole voinut syödä mitään enkä puhua."
No nykyäänhän sanotaan että kaikkea pitäisi potea kotona vaikka kuinka pitkään, mutta eikös tuota nyt voisi ihan lääkärillekin käydä näyttämässä?
[/quote]
Tämä alkoi vasta eilen, mutta taidan mennä huomenna lääkäriin.
ap
Voi olla ihan normi influenssa tai sitten sikainfluenssa. Molempia liikkeellä. Itsellä epäilen että oli tuo sikainfluenssa. Kurkku oli monta päivää kipeä, mutta nenä ei pahemmin vuotanut ja kuume meni ylös alas monta päivää. Särkylääkkeet, pastillit ja strepsilsit vähän helpotti.
Finrexiä tai panadol zap:ia (vai mikä nimi onkaan?). Kuitenkin noita veteen liotettavia jauheita. Hyvän makusia ja mulla ainakin toimii vähän liiankin hyvin. Kärsin tässä vähän aika sitten melkein viikon kurkkukivusta ja ääni oli aivan mennyt. Päätin sitten lopulta mennä apteekkiin ostamaan tota panadol versiota ja yhden pussillisen juotuani kaikki kipu lähti eikä enää tullut takaisin. :D Saattoi olla myös vaan hyvää tuuria, mut oli kyllä loistava fiilis kun noin helposti lähti. :)
Vanha venäläinen keino. Noin telusikallinen ruokasoodaa haleaan veteen n pari desiä. Kurlaa kunnolla, älä niele. Toimii
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 17:44"]
Mistä tauti tarttui? Onko muilla ollut sama tautia? Kysy heiltä vinkkejä.
[/quote]
En tiedä, keneltä tarttui. Mä tapaan vain työkavereita ja tietysti kaupoissa ym. ihmisiä. Ihan flunssaa taitaa olla, mutta tavallista ärhäkämpi kurkkukipu on. Yksin sairastaminen on raskasta :( En voi edes puhua puhelimessa.
ap
Tässä muutamia
1.tee
2. Vaahtokarkit
3.lepo.
4.kanakeitto
5.särkylääke
6.hunaja
Vierailija kirjoitti:
Kävin lääkärissä ja sain antibioottikuurin. Toivotaan, että alkaa hellittää. Kiitos kaikille ihanille neuvojille :) Toivottavasti joku muukin sai vinkkejä ketjusta, niin mun kurkkukipuni ei ollut turha.
ap
Itse sain tästä ketjusta hyviä vinkkejä, kiitos! Harmittaa kun en voi nielaista kun sattuu ihan hirveesti joten päädyin tänne katselemaan vinkkejä. Ja muuten hyvää aprillipäivää ap:ille ja kaikille muille!
Mulla ei auttanut burana eikä panadol yhdessäkään eikä mikään muukaan konsti, angiinahan sieltä löytyi vaikka kurkku näyttikin ihan normaalilta.
Suolavedellä kurlaaminen ja jäävesi.
Jos sinulla sattuu olemaan vanhaa kunnon Asperiinia ota sellainen, auttaa kerralla. Eikä se nyt joskus otettuna niin vaarallista ole.
Tulehduskipulääke + Bafucin + Strepsils toimii mulla. Bafucin puuduttaa kurkkua ja Strepsils saa äänen takasin hetkeksi aikaa (mulla yleensä liittyy kurkkukipuun aina äänenlähtö) Joka flunssassa ensimmäinen sijoitus on tuo Bafucin, aivan loistava keksintö!
Vierailija kirjoitti:
Jäätelö on meillä paras kurkkukipulääke. Kylmää, kylmää...
Sipulia voi käyttää myös ihan niin että leikkaa sipulinpaloja lautaselle ja hengittelee niistä lähteviä aromeja. Voi laittaa ihan vaikka yöksi yöpöydälle sipulin palaset haisemaan.
Mulla taaas jäätelö (ja muutkin maitotuotteet vaikka kylmiä ovatkin) vain pahentavat kurkkukipua, tuntuu, että nieluun kerääntyy niiden takia limaa.
Imeskeltävää sinkkiä ainakin, löytyy apteekeista useampaa merkkiä.
Pakastetut vadelmat, kylmä turruttaa kivasti kurkun. Ja vadelmista ei tule äklö olo niinkuin kurkkukarkeista tms. Ja vadelmat ei jää semmoiseksi jäiseksi möykyksi suuhun kun esim mansikat.