Itsemurhalla uhkailu
Sain taas tänään sukulaiselta puhelun, jossa sanoi tappavansa itsensä. Tätä toistuu muutaman viikon välein ja olen yleensä jaksanut kannustaa ja ymmärtänyt ja ties mitä.
Nyt olen itse sairas ja sanoin, etten pysty nyt kuuntelemaan. Huusi minulle ja heitti hyvästit. Sähköpostissa oli vielä haukkumiset ja uhkailut.
Oikeasti, olen aivan väsynyt. Mikään ei riitä, mikään taho ei ole riittävän hyvä ja minä olen kai ollut se viimeinen kaatopaikka.
Teinkö kamalan väärin, kun en nyt ollut hänen käytettävissään?
Jos hän tappaa itsensä, en voi sitä estää. Ei voi kukaan muukaan.
Kommentit (10)
Mitä mä olen havainnut, niin yleensä nämä, jotka uhkailevat itsemurhalla ihmiset tekemään mitä haluavat, eivät yleensä tee sitä itsemurhaa. He vain saavat jotain sairasta mielihyvää pahoittamalla toisten mielet ja saamalla hyppimään ihmiset heidän tahdon mukaan. Jos hän nyt kuitenkin tappaa itsensä, niin se ei todellakaan ole sun syy.
Eräs Reino uhkaili omaa tyttöystäväänsä ennen naimisiin menoa myös itsemurhalla, että jos se jättää sen eikä mene naimisiin, niin sitte tappaa ittensä.. Ja ovat nyt naimisissa ja Reino on katkassut vaimonsa puolesta välit vaimon sisaruksiin ja sukulaisiin! Sairas ukko..
Kyllä ihmiset voi olla tosi pahasti sisältä kipeitä, eikä sille voi kukaan mitään. Istuu pyörätuolissa nykyään eikä voi kuulemma kävellä, ei ole kahteen ja puoleen vuoteen voinut. Kukaan lääkäri ei oo mitään vikaa jaloissa todennut, mutta hän on itse näin päättänyt!
Et ole vastuussa siitä, että joku muu on sairas. Ammattilaiset on niitä, joitten tehtävä on auttaa eikä läheisten tarvitse kärsiä.
Itsemurhalla uhkailu on hänelle manipulointikeino, ja niin kauan kuin hän saa sen avulla, mitä haluaa, ei hänellä ole mitään syytä lopettaa uhkailua.
Toimit ihan oikein. Ei hänen elämänsä voi olla sinun vastuullasi, korkeintaan voit kertoa hänelle että mistä löytyy terveyskeskuspäivystys josta voi hakea apua - siitä eteenpäin voit vaan sulkea puhelimen.
(Ja kyllä, on olemassa oikeastikin itsetuhoisia ihmisiä, mutta nämä henkilöt harvemmin ovat koko ajan itsetuhoisuudestaan puhumassa. Eivätkä varsinkaan kiristä sillä huomiota koko ajan.)
Kiitos vastauksista. On laittanut välit poikki kaikkiin sukulaisiin, ystäviin ja tuttaviin. Nämä ilmeisesti ovat olleet enemmän hanttiin laittaneita ja ei manipuloitavissa. Välirikot tulleet siitä, kun ihmiset eivät ole toimineet hänen mielensä mukaan. Pienikin särö on riittänyt esim. yksi ihminen ei ehtinyt juhlissa kuunnella hänen puheluaan vastoinkäymisistään.Tästä seurasikin yliannostus lääkkeitä ja viinaa. Eli todellakin tekee näitä vahingoittamisia.
Silti, en voi vahtia häntä.
ap
Jep, anna juosta järveen ihan rauhassa, katsos hullulla on hullun touhut...
Joo ette todellakaan ole syyllisiä Reinojen ja muitten sairaiden ongelmista. Hoitoon voi ohjata, mutta sekin on monesti vaikeaa.
Samaa mieltä kuin muutkin, ei tuollaisista voi kantaa syyllisyyttä. Jos vaikka vahingoittaakin sitten itseään, niin se on hänen oma valintansa. Ei kenenkään muun syytä millään tavalla.
Manipulointikeino, mun mielestäni voisit lopettaa vastaamasta puheluihin. Oletko kuullut energiansyöjä-ihmisestä? Mun appeni on just tuollainen. Mieheni tajusi asian vuosi sitten ja lopetti vastaamasta puheluihin. Hänen oma ahdistuneisuutensa puheluista helpotti.
Minusta sinun olisi syytä ajatella nyt itseäsi ja omaa mielenterveyttäsi ja lopetta. Sitä toista ei kiinnosta pätkääkään sinun asiat.
Syyllistämistä, manipulointia..Mun kohdalla se menee niin. Tää ihminen soittaa ja kertoo tarinaansa ja surkuttelee elämäänsä. Kun sanon, että bussi lähtee kymmenen minuutin kuluttua, muuttuu äänen sävy kimakaksi tyyliin: anteeksi, kun häiritsin. Et siis halua jakaa taakkaani ja haluat minun kuolevan.
Ihminen saa ihan ite päättää tappaako itsensä vai ei, siihen sun lupaa tarvita.