Lapsen atooppinen iho
Lapsella 3v. on siis pahasti atooppinen iho. On kuiva ja ihottumainen ja raapii itseään paljon. Olen juoksuttanut lasta neuvolassa, neuvolalääkärillä, terveyskeskuslääkäreillä ja lasten poliklinikalla, mutta tulos on aina sama; 10 eri reseptiä perusvoiteisiin ja neuvo rasvata kolmesti päivässä. Ongelma on se, että lapsi tuntuu kutiavan ja saavan enemmän ihottumia juuri noista perusvoiteista avun sijaan! Ainut rasva, joka auttaa, on kortisoni, mutta sitäkään ei voi kokoajan lotrata. Onko tuohon atopiaan mitään muuta keinoa kuin perusvoiteet, koska ihan selkeästi ne aiheuttavat iho-ongelmia vain lisää?
Kommentit (117)
Minua kiinnostaa tietää saiko lapsi jonkin rokotteen joitakin aikoja ennenkuin ihottuma ilmeni?
Kortisonille on korvaava rasva, jolla ei ole samoja haittavaikutuksia. Ryokavaliokin vaikuttaa. Meillä ruokavalio on se, mikä parhaiten auttaa. Allergiaa aiheuttavat heuttavat pois ja ihoa vahvistavia öljyjä sisäisesti. Me saatiin allergiasairaalan pienet tuubit kaikkia rasvoja. Sillä oli helppo huomata mikä käy ja mikä ei. Meillä ei sopinut toisten hehkuttama rasva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopivan perusvoiteen löytäminen voi olla hankalaa ja saa kokeilla monia. Lapsellani paheni atopia eräällä lomamatkalla, kun erehtyi aluksi uimaan uima-altaassa. Kävimme sikäläisessä apteekissa (espanjalaisesta) ja meille myytiin vauvan peppurasvaa. Siinä oli combo sinkkiä ja turskanmaksaöljyä. Mahtava voide, iho ehti parantua viikon sisällä. Mukaan kotiin lähti monta putkilo voidetta. Suomesta sellaista ei tietenkään saanut, kyselin apteekistakin, voisiko sitä apteekki valmistaa, mutta raaka-aineiden saatavuus oli ongelma.
Se on todennäköisesti se sinkki, joka auttoi. Sitähän laitetaan vauvan pyllyn ihollekin, jos on ärsyyntynyt ja auttaa heti. Oma äitini tilasi meille Idomin nimistä voidetta Ruotsista (ilmeisesti ei myydä Suomessa?) Anyways, tämä helpotti ihon punoitukseen ja ihottumiin, mutta edelleen kutiaa. Eli aika monet keinot on käyty läpi... :/
Ei ollut pelkkä sinkki vaan sinkin ja turskanmaksaöljyn sekoitus. Suomessakin oli voiteita, joissa sinkkiä, saatavilla, mutta eivät auttaneet. Myöhemminkin löysin Etelä-Euroopasta vastaavia voiteita, jotka auttoivat. Tuohon aikaan ei verkkokauppaostaminen vielä ollut mahdollista.
Meidän atoopikkovauva pysyy ok kunnossa näillä:
*kylpy 15min 2-3krt/vko, joka ilta huuhtelu
*ceralan perusvoide päivittäin
*jojobaöljy ärtyneisiin kohtiin
*vaatteet luomupuuvillaa, silkkiä, silkkivillaa, ei voimakkaita värejä
*äiti ja lapsi sisäisesti Iho Omega öljyä
*ilmakylvyt
*myöskin itse atoopikkona en käytä hajusteita/hyvin vähän kosmetiikkaa jne
*koko perheen vaatteet pestään erisanilla
*suurin virhe oli vauvaöljy, koko iho muistutti palovammaa sen kojeilyn jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
42 jatkaa
Meillä atopiaan on auttanut
- sopiva ruokavalio (allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet pois)
- iholle vastaavat vaatteet puuvillaa ja pahimpina aikoina alusvaatteet puettiin nurinpäin jolloin saumat ja niissä olevat tekokuituiset langat eivät vastanneet ihoon
- pesuaineet hajuttomiksi ja kaikki ylimääräiset kemikaalit pois kotoa
- bodyn neppareiden taustoihin ommeltiin 5 kertaiset kankaat metallin päälle- ihotautiosastilta opittiin suolavesikääreiden teko. Eli puhtaalle iholle perusrasvaa tai kortisonia ja suolaveteen (saa ostaa apteekista tai voi keittää itse vedestä ja lisäaineettomasta suolasta) kastellut puuvillaiset lakananpalat päälle. Kiinnitetään lakanasta revityillä suikaleilla. Annetaan olla paikallaan reilu 2 tuntia. Pahoina aikoina tehdään 3 kertaa päivässä joista 1 kerta kortisonilla ja 2 kertaa perusrasvalla. Auttaa todella paljon kutinaan ja parantaa ihoa. Meillä pelastava asia!
- suolakylvyt, eli meidän taaperot/leikki-ikäiset ottivat mielellään punkkaleikkeihin puolidesiä merisuolaa rakeina. Kiva leikkiä niillä ja auttoivat ihoa paremmaksi.
- iho pestään vähintään kerran päivässä (ei liian kuumalla) vedellä ettei vanhat härskiintyneet rasvat jää iholle.Kutinaan parasta oli tosiaan suolavesikääreet. Pahimmillaan lapsi "muumioitiin" niin kääreen että näkyviin jäi vain silmät, nenä ja suu. Päässä ohut puuvillainen kypärälakki ja sen päällä sideharsolla sidottu kasvoille ja päähän suolavesikääreet. Lapsi ei vastustelun yhtään näiden käyttöä koska helpotti niin paljon kutinaa ja paransi ihoa. Joskus lapsi kävi itse pyytämänsä kääreitä.
Niin ja koska lapset reagoivat meillä atooppisesti niin kivusta esim hampaan lähtö/uuden hampaan tulo/korvatulehdus aiheutti ihottumaa mutta jos annettiin kipulääkettä ihottuma helpotti.
Ja yksi lapsista sai myös omasta hiestä ihottumaa. Eli oli tärkeää pestä hiki pian pois iholta.
Varmaankin ihan hyvä keino tuollainen suolavesikääre, mutta koitapa kääriä 3-vuotias maailman pahimmassa uhmiksessa oleva tenava johonki kääreisiin, kun vihaa jo sitä itse rasvaamista ja rasvantuntua siten, että huutaa kuin teurastettava rasvausoperaatiota suoritettaessa :'D Hyvä siis, että saa edes tuon tehtyä.
Lahjonta, huijaus (kokeillaan hienoa naamiaisasua), asia tieto "tämä auttaa monille kutinaan ja parantaa ihoa". Mies oli lapsen kanssa ihotautiosastolla missä laittoivat näitä suolavesikääreitä meidän 3vlle. Kotona suostui hyvin jatkossa kääreisiin kun tiesi kuinka paljon auttavat. Meillä lapset on uhmanneet mutta ei lääkkeiden ja hoitojen kanssa. Niiden suhteen on pidetty aina kiinni "lääkärin auktoriteetista". Koska lääkäri määräsi suolavesikääreet niin ne laitetaan, piste.
ja noista kääreistä voi olla tosi iso apu. Alkuun voi kokeilla vaikka laittaa kääreet toiseen käteen. Eli ei ekalla kerralla ole pakko kokeilla kaikkiin ihottumapaikkoihin vaan lapselle voi olla helpompaa jos alkuun kokeillaan pienelle alueelle ja jos se helpottaa voi jatkossa laittaa kaikkiin tarvittaviin paikkoihin helpommin.
Ihan oikeasti noiden käärienna kanssa, vedäpä itsesi kääreisiiin. Äärimmäisen sairasta!
Lopeta lapsellinen negailu aloituksessani tai poistu, ole hyvä.
Aihe on käsittääkseni lapsen atooppinen iho-ongelma. Jos pidät itse ainoana hyvänä ratkaisuna lapsen pään käärimistä siteisiin ja puhut siitä tyyliin, ettet ymmärrä siteisiin käärimistä, niin sulla peiliin katsomisen paikka vanhempana.
Lapsen pään kieriminen siteisiin = mattohoito=vanhukset lääkitään vihanneksiksi= henkisen perheväkivallan lapsi ei ymmärrä ihmisarvoaan.
Pyydä lähete ihotauti-lääkärille.
Jos iho on pahassa kunnossa ( kuulostaa kertomasi perusteella, että on), hoida kortisonovoiteella ihottuma pois.
Ihmiset pelkää tosi paljon kortisoneja, vältetään niitä mahdolliismman pitkään ja seuraus on se, että ihottuma pahenee.
Kun iho on huonossa kunnossa, perusvoide ei auta siihen, ei ole riittävä.
Käytä kortisonia 2kertaa päivässä aamuin illoin viikon ajan.
Toinen viikko menee sitten niin että kerran päivässä, vaikka iltaisin.
Aamulla sittennpelkkä perusvoide.
Kolmas viikko niin että muutaman kerran viikossa, vaikka ma , ke, pe
Kortisoni- voiteen ja perusvoiteen voitelun välissä oltava väh 2h eli kun rasvaat kortisonilla, vasta 2h päästä saat rasvata perusvoiteella ettei kortisonin vaikutus ” laimene”.
Perusvoiteena hyvä paksumpi , hoitava Minicare. Suunniteltu atooppiselle iholle.
Myös xyliderm perustasva kutinaan hyvä,aluksi saattoi kirvellä muistaakseni
Hyvä on myös ceralan plus tai varbalan plus, joskus sekoitin ceridal ihoöljä tai äljupohjaista veridal- rasvaa sekaan ( Aqualan oil öljyä saa nykyään ainakin mutt ceridal tainnut loppua kokonaan tuotannosta?)
Kortisonia laitat sitä mitä lääköri määrää, meillä ollut duocort jos iho rikki, mieto kortisooni on tämä.
Kun iho pahenee, haen apteekista duocort tai hydrocortisonia, en ole kertaakaan reseptiä hakenut.
Kun huomaan että alkaapa lapsella pehentua iho, aloitan kortisoni rasva kuurin
Hc 1 kirjoitti:
Pyydä lähete ihotauti-lääkärille.
Jos iho on pahassa kunnossa ( kuulostaa kertomasi perusteella, että on), hoida kortisonovoiteella ihottuma pois.
Ihmiset pelkää tosi paljon kortisoneja, vältetään niitä mahdolliismman pitkään ja seuraus on se, että ihottuma pahenee.
Kun iho on huonossa kunnossa, perusvoide ei auta siihen, ei ole riittävä.
Käytä kortisonia 2kertaa päivässä aamuin illoin viikon ajan.
Toinen viikko menee sitten niin että kerran päivässä, vaikka iltaisin.
Aamulla sittennpelkkä perusvoide.
Kolmas viikko niin että muutaman kerran viikossa, vaikka ma , ke, pe
Kortisoni- voiteen ja perusvoiteen voitelun välissä oltava väh 2h eli kun rasvaat kortisonilla, vasta 2h päästä saat rasvata perusvoiteella ettei kortisonin vaikutus ” laimene”.Perusvoiteena hyvä paksumpi , hoitava Minicare. Suunniteltu atooppiselle iholle.
Myös xyliderm perustasva kutinaan hyvä,aluksi saattoi kirvellä muistaakseni
Hyvä on myös ceralan plus tai varbalan plus, joskus sekoitin ceridal ihoöljä tai äljupohjaista veridal- rasvaa sekaan ( Aqualan oil öljyä saa nykyään ainakin mutt ceridal tainnut loppua kokonaan tuotannosta?)Kortisonia laitat sitä mitä lääköri määrää, meillä ollut duocort jos iho rikki, mieto kortisooni on tämä.
Kun iho pahenee, haen apteekista duocort tai hydrocortisonia, en ole kertaakaan reseptiä hakenut.
Kun huomaan että alkaapa lapsella pehentua iho, aloitan kortisoni rasva kuurin
Missä välissä iho on ollut kunnossa? Ja kuinka kauan?
Opetelkaa olemaan vanhempia, se on kaiken ydin. Siihen kuuluu turvallisuus, lapsestä välittäminen, rakkaus, niin tunteissa kuin kehityksessä. Kaikessa. Se on teidän vanhempien elämäntehtävä ja seuraukset näkyvät aina! Lapsenne kuvastavat teitä. Aina.
Atopia on tosi ikävä vaiva, etenkin lapsella. Itse olen atoopikko ja 70-80-lukujen lapsi. Hoitosuositukset olivat tuolloin 70-80-luvuilla aikalailla samanlaiset kuin tässä keskustelussa esiin tulleet pesu, kortisoni, perusvoide ja kesällä aurinko. Lisäksi muistan lääkärin tai toisenkin sanoneen, että vaiva helpottuu iän myötä, jä niin myös kävi loppupuolella murrosikää. Se on toki laiha lohtu silloin, kun vaiva on akuutti ja murrosikään on vuosia aikaa.
Näin 40+-aikuisena lääkityksenäni on Bemetson ja Apolar, jotka on molemmat mainittu tässä keskustelussa. Näistä etenkin Apolar toimii oikein hyvin. En tiedä sopiiko lapsille.
Perus- tai kosteuttavista voiteista on tässä keskustelussa sanottu, että oikean löytää kokeilemalla. Se on varmasti juuri näin; joku kommentoi, että hänelle rasvaisempi on parempi, mutta oma kokemukseni on päinvastainen.
Tsemppiä atoopikolle!
Ei tuohon välttämättä auta muu kuin aika.
Itsekin olen atoopikko, ja etenkin lapsena iho oli välillä todella kamalassa kunnossa.
Pesuja voi tehdä Ceridal-öljyn kanssa (jos on amme, voi öljyä laittaa kylpyveden joukkoon). Ihon voi pestä myös kevyellä perusvoiteella (esim Aqualan L), eli levittää ja huuhtoo sitten pois. Yleisesti ottaen teidän tulee vain kokeilla kaikki perusrasvat läpi ja kokeilla mikä toimii. Itse olen pitänyt Ceralanista.
Vanhemmalla iällä voi harkita myös valohoitoja. Niitä saa lähetteellä julkisellakin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, olen huomannut, että juuri tuo Ceralan on paras voide (joskin sekin kutiava, mutta auttaa parhaiten ihon kuivuuteen). Sen lisäksi on Decubalia, Minidermiä, Apobase ja vaikka mitä muitakin. Lisäksi lapsi sai keskivahvaa kortisonia nimeltä Apolar. Mutta ei nämä voiteet ole kyllä ongelmaa ratkaisseet, vaikka lääkärin ohjeen mukaan olemme menneet. Välillä on tosiaan hyviä kausia, että iho on pehmeä ja sileä,. mutta suurimmaksi osaksi kuiva ja ihottumainen. Lapsi raapii nämä ihottumansa verille, se on kamalaa. Meillä ei nukuta.. :(
Jos olette käyttäneet kortisonivoidetta niin vähän kuin kerroit, en usko että olette hoitaneet lapsen ihoa lääkärin ohjeen mukaan. Atooppisen ihon hoidossa kortisonivoidetta tulee todella käyttää kuurina. Melkoinen valelääkäri saa olla, jos muuta määrää :)
Yksi, mikä helposti unohtuu, on se että nestettä pitäisi saada sisäisesti riittävästi. Kuinka paljon lapsi juo? Voisiko sitä määrää saada lisättyä?
Meillä juo kotona jotenkin huonosti, päiväkodissa ryhmäpaineen vuoksi enemmän. Lomilla iho meneekin aina huonompaan kuntoon.
Meidän tytöllä on paha atooppinen ihottuma, ensimmäiset oireet tulivat jo 3 kk:n iässä ja iho meni nopeasti huonoon kuntoon. Koska imetin tyttöä silloin, olin itse vaikka millä ruokavaliolla jotta olisi voinut poissulkea allergiat. Ravinnolla ei tuntunut olevan mitään vaikutusta, ei silloin eikä sen jälkeen. Nyt tyttö on 5-vuotias ja kuiva iho ja kutina on edelleen kuvioissa mukana, tosin nyt kuivat alueet ovat vaihtaneet paikkaa vauva-ajoista ja pahimmat alueet ovat juurikin kyynär- ja polvitaipeet sekä kädet, koska niitä pestään saippualla usein. Kutinaan auttaa vain kortisoni, mutta kun sitä laittaa heti kun kutina alkaa, pysyy se meillä poissa aina jonkun aikaa. Muuten ihoa on hoidettava rasvoilla, rasva joka toimii talvella ei välttämättä ole hyvä kesällä jne. Omalla kohdallani voin todeta näin jälkikäteen, että turhaan arastelin kortisonin käyttöä silloin kun tyttö oli pieni ja tietyt ihokohdat kutisivat ja raapimisen seuraukseni menivät rikki. Kortisonia ei tarvitse laittaa joka kohtaan, mutta ne pahimmat kannattaa hoitaa sillä ihan reippaasti. Lisäksi meillä on ollut hyvänä apuna A-Derman Exomega rasva, siitä ei saa Kela-korvausta mutta on ollut meillä aivan paras talviaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
42 jatkaa
Meillä atopiaan on auttanut
- sopiva ruokavalio (allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet pois)
- iholle vastaavat vaatteet puuvillaa ja pahimpina aikoina alusvaatteet puettiin nurinpäin jolloin saumat ja niissä olevat tekokuituiset langat eivät vastanneet ihoon
- pesuaineet hajuttomiksi ja kaikki ylimääräiset kemikaalit pois kotoa
- bodyn neppareiden taustoihin ommeltiin 5 kertaiset kankaat metallin päälle- ihotautiosastilta opittiin suolavesikääreiden teko. Eli puhtaalle iholle perusrasvaa tai kortisonia ja suolaveteen (saa ostaa apteekista tai voi keittää itse vedestä ja lisäaineettomasta suolasta) kastellut puuvillaiset lakananpalat päälle. Kiinnitetään lakanasta revityillä suikaleilla. Annetaan olla paikallaan reilu 2 tuntia. Pahoina aikoina tehdään 3 kertaa päivässä joista 1 kerta kortisonilla ja 2 kertaa perusrasvalla. Auttaa todella paljon kutinaan ja parantaa ihoa. Meillä pelastava asia!
- suolakylvyt, eli meidän taaperot/leikki-ikäiset ottivat mielellään punkkaleikkeihin puolidesiä merisuolaa rakeina. Kiva leikkiä niillä ja auttoivat ihoa paremmaksi.
- iho pestään vähintään kerran päivässä (ei liian kuumalla) vedellä ettei vanhat härskiintyneet rasvat jää iholle.Kutinaan parasta oli tosiaan suolavesikääreet. Pahimmillaan lapsi "muumioitiin" niin kääreen että näkyviin jäi vain silmät, nenä ja suu. Päässä ohut puuvillainen kypärälakki ja sen päällä sideharsolla sidottu kasvoille ja päähän suolavesikääreet. Lapsi ei vastustelun yhtään näiden käyttöä koska helpotti niin paljon kutinaa ja paransi ihoa. Joskus lapsi kävi itse pyytämänsä kääreitä.
Niin ja koska lapset reagoivat meillä atooppisesti niin kivusta esim hampaan lähtö/uuden hampaan tulo/korvatulehdus aiheutti ihottumaa mutta jos annettiin kipulääkettä ihottuma helpotti.
Ja yksi lapsista sai myös omasta hiestä ihottumaa. Eli oli tärkeää pestä hiki pian pois iholta.
Varmaankin ihan hyvä keino tuollainen suolavesikääre, mutta koitapa kääriä 3-vuotias maailman pahimmassa uhmiksessa oleva tenava johonki kääreisiin, kun vihaa jo sitä itse rasvaamista ja rasvantuntua siten, että huutaa kuin teurastettava rasvausoperaatiota suoritettaessa :'D Hyvä siis, että saa edes tuon tehtyä.
Lahjonta, huijaus (kokeillaan hienoa naamiaisasua), asia tieto "tämä auttaa monille kutinaan ja parantaa ihoa". Mies oli lapsen kanssa ihotautiosastolla missä laittoivat näitä suolavesikääreitä meidän 3vlle. Kotona suostui hyvin jatkossa kääreisiin kun tiesi kuinka paljon auttavat. Meillä lapset on uhmanneet mutta ei lääkkeiden ja hoitojen kanssa. Niiden suhteen on pidetty aina kiinni "lääkärin auktoriteetista". Koska lääkäri määräsi suolavesikääreet niin ne laitetaan, piste.
ja noista kääreistä voi olla tosi iso apu. Alkuun voi kokeilla vaikka laittaa kääreet toiseen käteen. Eli ei ekalla kerralla ole pakko kokeilla kaikkiin ihottumapaikkoihin vaan lapselle voi olla helpompaa jos alkuun kokeillaan pienelle alueelle ja jos se helpottaa voi jatkossa laittaa kaikkiin tarvittaviin paikkoihin helpommin.
Ihan oikeasti noiden käärienna kanssa, vedäpä itsesi kääreisiiin. Äärimmäisen sairasta!
Lopeta lapsellinen negailu aloituksessani tai poistu, ole hyvä.
Aihe on käsittääkseni lapsen atooppinen iho-ongelma. Jos pidät itse ainoana hyvänä ratkaisuna lapsen pään käärimistä siteisiin ja puhut siitä tyyliin, ettet ymmärrä siteisiin käärimistä, niin sulla peiliin katsomisen paikka vanhempana.
Oletko ihan sekaisin? En minä kääri lastani mihinkään siteisiin, vaan joku tässä ketjussa tuli ehdottamaan tuollaista keinoa, johon vastasin, että ei mun 3 vuotias ikimaailmassa suostuisi moiseen käsittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, olen huomannut, että juuri tuo Ceralan on paras voide (joskin sekin kutiava, mutta auttaa parhaiten ihon kuivuuteen). Sen lisäksi on Decubalia, Minidermiä, Apobase ja vaikka mitä muitakin. Lisäksi lapsi sai keskivahvaa kortisonia nimeltä Apolar. Mutta ei nämä voiteet ole kyllä ongelmaa ratkaisseet, vaikka lääkärin ohjeen mukaan olemme menneet. Välillä on tosiaan hyviä kausia, että iho on pehmeä ja sileä,. mutta suurimmaksi osaksi kuiva ja ihottumainen. Lapsi raapii nämä ihottumansa verille, se on kamalaa. Meillä ei nukuta.. :(
Jos olette käyttäneet kortisonivoidetta niin vähän kuin kerroit, en usko että olette hoitaneet lapsen ihoa lääkärin ohjeen mukaan. Atooppisen ihon hoidossa kortisonivoidetta tulee todella käyttää kuurina. Melkoinen valelääkäri saa olla, jos muuta määrää :)
Ilmeisesti täytyy alkaa käyttää tuota kortisonivoidetta tehostetummin, vaikkei ihottumakohtia näkyisikään. Lääkärin ohje oli käyttää 3-7 päivän jaksoina. Joten olen soveltanut tätä ohjetta niin, että laitan kortisonia 3 päivänä ja sitten taukoa muutama päivä ja taas kuuri.
Protopic