Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen atooppinen iho

Vierailija
07.03.2019 |

Lapsella 3v. on siis pahasti atooppinen iho. On kuiva ja ihottumainen ja raapii itseään paljon. Olen juoksuttanut lasta neuvolassa, neuvolalääkärillä, terveyskeskuslääkäreillä ja lasten poliklinikalla, mutta tulos on aina sama; 10 eri reseptiä perusvoiteisiin ja neuvo rasvata kolmesti päivässä. Ongelma on se, että lapsi tuntuu kutiavan ja saavan enemmän ihottumia juuri noista perusvoiteista avun sijaan! Ainut rasva, joka auttaa, on kortisoni, mutta sitäkään ei voi kokoajan lotrata. Onko tuohon atopiaan mitään muuta keinoa kuin perusvoiteet, koska ihan selkeästi ne aiheuttavat iho-ongelmia vain lisää?

Kommentit (117)

Vierailija
21/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allergiat eivät aina näy testeissä, varsinkaan lapsilla. Eivätkä kaikki allergiat ole ige-välitteisiä, ja se on se ainut mitä julkisella testataan. Atopia on aina oire jostain, ei ole olemassa pelkkää atooppista ihoa vaikka jotkut lääkärit niin tykkäävät väittää.

Miksi mun ihoni sitten on kesällä kuin vauvan peppu vaikka talvisin raavin itseni ruvelle eikä ruokavalio muutu?Kaikki eivät ole allergiahulluja vaikka joillekin on henki ja elämä saada huomiota ja uhriutua "allergioilla"

Ap:lle sanoisin,että kortisonilla iho kuntoon,rasvaukset ja helokkiöljyä sisäisesti.Näillä minä pärjään.

Vierailija
22/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut et kun mikään muu ei ole auttanut on joillain auttanut helokkiöljykapselit ja luonnollinen säilöntäaineeton lushin ihorasva

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän pitäisi päästä lapsen kanssa ihotautien poliklinikalle. Sieltä löytyy lääkärit ja hoitajat joilta saatte parhaan ohjauksen atopian hoitoon. Oletko käynyt kaupahoito.fi sivuilla? Siellä on hyvä video lapsen atooppisen ekseeman paikallishoidosta.

Varsinaisella ihotautien poliklinikalla ei olla käyty. Vain siellä lastentautien poliklinikalla, vai mikä se nimi nyt sitten olikaan. Olen kyllä selannut netin läpi ja yrittänyt löytää jotakin vaihtoehtoista noille kutittaville perusvoiteille, mutta en ole toistaiseksi löytänyt vastauksia. Tilanne alkaa olla aika kuluttava molempien osapuolien kannalta :(

Jos lastentautien puolella on tehty allergiaselvittelyt ja todettu, että lapsen iho-ongelmien syy ei ole allergioissa vaan atopiassa, on täysin perusteltua ja loogista että lapsen ihosairautta hoidetaan ihotaudeilla. Jos koette että lapsen ihon kunto on huono, ettekä sitä onnistu nykyisillä ohjeilla paremmaksi saamaan, ottakaa rohkeasti yhteyttä esim. neuvolalääkäriinne ja pyytäkää lähetettä ihotaudeille.

Ehdotin köypähoidon sivuja siksi, että usein vanhemmat yllättyvät siitä, miten runsaasti ja millaisella tekniikalla atooppista ihoa tulee rasvata. Oletteko saaneet lastentautien polilta hoitajalta rasvausohjauksen?

Vierailija
24/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne rasvat mitään lopulta auta. Syy on muussa.

Missäs?

Vierailija
25/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä auttaa, on SUP-valohoito, itse sain sitä Mehiläisessä.

Vierailija
26/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän pitäisi päästä lapsen kanssa ihotautien poliklinikalle. Sieltä löytyy lääkärit ja hoitajat joilta saatte parhaan ohjauksen atopian hoitoon. Oletko käynyt kaupahoito.fi sivuilla? Siellä on hyvä video lapsen atooppisen ekseeman paikallishoidosta.

Varsinaisella ihotautien poliklinikalla ei olla käyty. Vain siellä lastentautien poliklinikalla, vai mikä se nimi nyt sitten olikaan. Olen kyllä selannut netin läpi ja yrittänyt löytää jotakin vaihtoehtoista noille kutittaville perusvoiteille, mutta en ole toistaiseksi löytänyt vastauksia. Tilanne alkaa olla aika kuluttava molempien osapuolien kannalta :(

Jos lastentautien puolella on tehty allergiaselvittelyt ja todettu, että lapsen iho-ongelmien syy ei ole allergioissa vaan atopiassa, on täysin perusteltua ja loogista että lapsen ihosairautta hoidetaan ihotaudeilla. Jos koette että lapsen ihon kunto on huono, ettekä sitä onnistu nykyisillä ohjeilla paremmaksi saamaan, ottakaa rohkeasti yhteyttä esim. neuvolalääkäriinne ja pyytäkää lähetettä ihotaudeille.

Ehdotin köypähoidon sivuja siksi, että usein vanhemmat yllättyvät siitä, miten runsaasti ja millaisella tekniikalla atooppista ihoa tulee rasvata. Oletteko saaneet lastentautien polilta hoitajalta rasvausohjauksen?

Kyllä saimme ohjeistuksen ja juuri näiden ohjeiden pohjalta olen toiminut

Vierailija
27/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkinä kuureina olette käyttäneet kortisonia?

Vierailija
28/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi suihku 2x päässä ja rasvaus suihkun jälkeen ihan vaan aqualan l:llä. Allergiatestattu pyykinpesuaine ja dove pesuaineella (riittävän rasvainen). Toi perusrasvalla pesu voisi toimia myös. Lapsi, joka oli jatkuvalla kortisonikuurilla ei ole tarvinnut kortisonirasvaa nyt 4jään vuoteen.

Vierailija
29/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun pahoja kuviavia ihottumia ilmenee. rauhoittuvat yleensä yhdellä tai parilla kortisonirasvauksella. En näe syytä rasvata enempää kohtaa, josta ihottuma on jo kadonnut. Jostain neuvottiin Ataraxia kutinaan, mutta olen hieman skeptinen sen suhteen, kun on melko tujua ainetta. Zyrtecciä olen antanut iltaisin, että yöt sujuisivat edes hieman paremmin ja on se ehkä ihan hieman auttanutkin.. Lääkäri tosiaan määräsi zyrtecciä lapselle, kun ilmeni, että on hieman allerginen koirille ja kissoille. Meillä ei tosin eläimiä ole, mutta jos auttaa kutinaan, niin olen kyllä antanut iltaisin..

Vierailija
30/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs?

Näinpä. Tosiaan ihan kaikilla ongelma ei ole ruokavaliossa.

Vierailija
31/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs?

Elintavoissa ja -ympäristössä. Masennus on myrkkyä, samoin liian vähäinen uni tai huono unenlaatu, liittyen murheisiin tai stressiin.

Vierailija
32/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen suihkussa Aqualan L-voiteella  tai Ceralan pesuöljyllä ja sitten rasvaan Canodermillä. Joka kerta kun iho kastuu, rasvaan sen Canodermillä, muut ei auta. Olen myös allerginen. Tuota sain itse ihotautipolilla.

Vierailija
33/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs?

Elintavoissa ja -ympäristössä. Masennus on myrkkyä, samoin liian vähäinen uni tai huono unenlaatu, liittyen murheisiin tai stressiin.

Hankala uskoa, että lapsi on ollut masentunu muutaman kuukauden ikäisestä lähtien, kun nuo iho-oireet imenivät

Vierailija
34/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi käydä jollain hyvällä ihotautilääkärillä. Omalla lapsella oli pienenä samoja vaivoja. Äitini tunsi jonkun lääkärin, jonka luo vei hänet ja saatiin jotain tepsivää lääkevoidetta, ei kortisonivoidetta. Tuosta on kyllä nyt jo niin kauan, etten muista voiteen nimeä tai vaikuttavaa ainetta, valitettavasti.

Vierailija
35/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs?

Ruokavalio ei ole ongelma, ellei syö jatkuvasti vähäravinteista ruokaa epäsäännöllisesti. Sekään ei varsinaisesti puhkaise atooppisen ihon ongelmaa, vaan elintavoissa on jotain stressaavaa. Allergiat erikseen.

Vierailija
36/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs?

Hankala uskoa, että lapsi on ollut masentunu muutaman kuukauden ikäisestä lähtien, kun nuo iho-oireet imenivät

Ja meidän vauva syntyi masentuneena tämän perusteella.

Vierailija
37/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kun pahoja kuviavia ihottumia ilmenee. rauhoittuvat yleensä yhdellä tai parilla kortisonirasvauksella. En näe syytä rasvata enempää kohtaa, josta ihottuma on jo kadonnut. Jostain neuvottiin Ataraxia kutinaan, mutta olen hieman skeptinen sen suhteen, kun on melko tujua ainetta. Zyrtecciä olen antanut iltaisin, että yöt sujuisivat edes hieman paremmin ja on se ehkä ihan hieman auttanutkin.. Lääkäri tosiaan määräsi zyrtecciä lapselle, kun ilmeni, että on hieman allerginen koirille ja kissoille. Meillä ei tosin eläimiä ole, mutta jos auttaa kutinaan, niin olen kyllä antanut iltaisin..

Teidän kyllä kannattaisi nyt varmasti käyttää kortisonivoidetta rohkeasti kuurina, jos kuitenkin koet että lapsen iho on koko ajan huonona. Se pitäisi nyt saada kunnolla rauhoittumaan, jonka jälkeen ihon hyvän kunnon ylläpito on mahdollista ja helpompaa. Kortisonivoidetta ei tarvitse pelätä, jatkuva tulehdustila ja ärtymys iholla ei ole hyväksi. Käyttäkää mietoa kortisonivoidetta säännöllisesti 1-2 kertaa päivässä esim 3-5 päivää, tämän jälkeen pitäkää yhtä pitkä tauko. Tuolloin rasvaatte tehokkaasti pelkällä perusvoiteella. Mikäli ihossa alkaa näkyä 5 päivän jälkeen taas ihottumaläikkää, rasvaatte taas 5 päivää kortisonilla, jonka jälkeen taas tauko. Myös kortisonin aikana toki rasvaatte myös perusvoiteella.

Kortisoni ei ennätä hoitaa atopiaa, jos sitä sipaistaan kevyesti iholle pari kertaa ja lopetetaan heti kun ihon pinta näyttää paremmalta.

Vierailija
38/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs?

Ei varmaan.

Mutta stressi voi vaikuttaa esim. jo parivuotiailla, jos joutuu johonkin jännittävään tilanteeseen esim. meluisaan kauppakeskukseen tai päiväkotiryhmään.

Toisaalta lapsen pitää tottua eri ympäristöihin, ei hän voi kotiinkaan eristäytyä.

Vierailija
39/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs?

On varmaan, koska ei ole tietoa. Liittyy jopa lapsen syntymään asti, millainen ilmapiiri ja elinolosuhteet hänellä ovat. Yleensä niin, että lapsella on ollut varhaislapsuudessa ensimmäiset oireet atooppisesta ihosta ja aikuisena oireet puhkeavat pitkäaikaisen stressin seurauksena. Tunnestressi, vaikuttavin tekijä omat vanhemmat, turvallisuus, hyväksyntä, syrjintä, välinpitämättömyys, epäluottamus, teennäisyys ja sitä rataa.

Vierailija
40/117 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs?

Ruokavalio ei ole ongelma, ellei syö jatkuvasti vähäravinteista ruokaa epäsäännöllisesti. Sekään ei varsinaisesti puhkaise atooppisen ihon ongelmaa, vaan elintavoissa on jotain stressaavaa. Allergiat erikseen.

Elintavoissa stressaavaa? Omalla pojalla atopia puhkesi kuusi VIIKKOA vanhana. Mikähän siinä nukun-syön-paskon -rytmissä oli stressaavaa?