Lapsen atooppinen iho
Lapsella 3v. on siis pahasti atooppinen iho. On kuiva ja ihottumainen ja raapii itseään paljon. Olen juoksuttanut lasta neuvolassa, neuvolalääkärillä, terveyskeskuslääkäreillä ja lasten poliklinikalla, mutta tulos on aina sama; 10 eri reseptiä perusvoiteisiin ja neuvo rasvata kolmesti päivässä. Ongelma on se, että lapsi tuntuu kutiavan ja saavan enemmän ihottumia juuri noista perusvoiteista avun sijaan! Ainut rasva, joka auttaa, on kortisoni, mutta sitäkään ei voi kokoajan lotrata. Onko tuohon atopiaan mitään muuta keinoa kuin perusvoiteet, koska ihan selkeästi ne aiheuttavat iho-ongelmia vain lisää?
Kommentit (117)
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50077#s16
Tuolla on video, jossa sh näyttää konkreettisesti rasvauksen, kertoo kuinka käyttää kortisonia, kääreitä ym. Suosittelen.
En lukenut koko ketjua, anteeksi jos olet jo kirjoittanut vastauksen tähän, luen kyllä ketjua eteenpäin kun olen kirjoittanut tämän.
Mitä voiteita teillä on kokeiltu? Minulla itselläni oli lapsena paha atooppinen iho, johon oli monta voidetta, en vain muista mitä, paitsi Lipolanin muistan. Minua rasvattiin monta kertaa päivässä ja sokerien vähentämine ruokavaliossa ainakin auttoi. Ihottumani rauhoittu 20 vuodeksi, kunnes alkoi muutama vuosi sitten uudestaan.
Minulle avun toi Bemetson, jota käytän 2 viikon kuureissa, sitten 2 viikkoa taukoa, 2 viikkoa rasvausta jne. Lisänä joka päivä Ceralan. Lapsellani on myös atooppinen iho, ei onneksi niin paha kuin minulla, ainakaan vielä, 3-vuotias nyt. Hänellä käytän Ceralania kun tarvitsee, talvisin yleensä iho kuivuu pahasti. Bemetsonista en tiedä, saako käyttää noin pienellä, mutta jos saa, kokeilisin sitä. Lisäksi oikein rasvaista Bepanthenia on suositeltu, jos menee pahaksi.
Meillä kahdella lapsella atopiaa ja toisella aikas paha näin talviaikaan. Käytän hänellä 2,5 prosenttista hydrocortisonia sekä apo basen 60 prosenttia öljyä sisältävää perusvoidetta. Se on riittävän rasvainen eikä kirvele. Toinen hyvä on decubal, mutta lapseni ei pidä sen hajusta jostain syystä.. Rasvaa laitan aina pesun jälkeen ihan kunnon kerroksen ja päälle puuvillaiset yövaatteet. Lapsi kannattaa suihkuttaa joka ilta. Kortisonin käyttöä ei suotta pidä arastella vaikka sitä kuluisikin paljon. Itse otan sen käyttöön heti kun iho alkaa näyttää olevan sen tarpeessa, yritän hoitaa ihottumaläiskät ennen kuin tilanne pahenee. Meilläkin lapsi on aikoinaan raapinut nahkaansa ihan verille asti.. Toivottavasti löydätte sopivan hoidon, sillä vaiva saattaa olla hyvinkin pitkäaikainen. Lapsi on nyt kymmenen vuotta eikä mitään helpotusta ole tullut vielä toistaiseksi iän myötä.. Toisella lapsella iho kylläkään parani hänen kasvettuaan, vaikka vauvana oli pahasti atooppinen.
Omalle lapselleni sopii vain yksi voide, Novalan. On testattu (lähes) kaikki muut xylidermistä carbalaniin ja kookosöljystä sheavoihin. Novalan korjaa ihon parissa päivässä ja kutinakin loppuu. Eli teidän pitäisi vain löytää se yksi voide, joka teille sopii.
Kohta on myös kevät ja kesä, ne auttaa aina. Keväällä tosin on vielä siitepölyaika, joka saattaa pahentaa. Mutta voiton puolella jo ollaan tämän talven kohdalla!
Hei Ap,
Meillä lapsella atopiaan taipuvainen iho, tällä hetkellä tosi hyvässä kunnossa, joten en välttämättä osaa auttaa jos on pahasti kuiva, mutta tässä juttuja jotka meille toimii:
Aina ennen pesua öljyän lapsen läpi ceralan tai ceraderm öljyllä, sillä tulee samalla pestyä lapsi kun kastautuu (ammeessa tai suihkussa). Ainut rasva joka meillä on toiminut hyvin (perusrasvat kokeiltu, saattaa rauhoittaa ihoa mutta ei auta kutinaan, osa on kirvellyt minullakin ihoa niin olen jättänyt käyttämättä) on ollut Avenen XeraCalm A.D. voide, isot peukut sille! Se erityisesti auttaa juuri kutinaan ja kun sen saa loppumaan niin se auttaa jo niin paljon ihon paranemisessa. Voin todella lämpimästi suositella edes kokeilemaan, juuri se että kutina loppuu on meillä ollut avainsana. Jos poika yöllä herää raapimaan (taapero) niin kun laitan tuota rasvaa se heti auttaa ja menee takaisin unille. 😊 Tsemppiä!
Kiitos vastauksista, olen huomannut, että juuri tuo Ceralan on paras voide (joskin sekin kutiava, mutta auttaa parhaiten ihon kuivuuteen). Sen lisäksi on Decubalia, Minidermiä, Apobase ja vaikka mitä muitakin. Lisäksi lapsi sai keskivahvaa kortisonia nimeltä Apolar. Mutta ei nämä voiteet ole kyllä ongelmaa ratkaisseet, vaikka lääkärin ohjeen mukaan olemme menneet. Välillä on tosiaan hyviä kausia, että iho on pehmeä ja sileä,. mutta suurimmaksi osaksi kuiva ja ihottumainen. Lapsi raapii nämä ihottumansa verille, se on kamalaa. Meillä ei nukuta.. :(
Apteekin kortisoni Sibicort on todella mietoa. Sitä voi käyttää täysin huoletta. Bepanten on hyvä rasva haavoihin. Kokeile mahdollisimman rasvaista perusvoidetta. Ainakin meillä tuntuu ohuemmat voiteet kutittavan.
Kävimme pari viikkoa sitten ihotautilääkärillä.
Tällä hetkellä on hydrocortison kuuri meneillään. Vahvuus on 10mg/ml. Katsotaan nyt alkaako tepsiä. Lääkäri sanoi että tarvittaessa löytyy sellaiset aineet että tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
"Ihosta puuttuu kosteutta sitovia ja ihon pintasoluja toisiinsa liittäviä tekijöitä." Että se siitä masennuksesta vauvalla. Varsinkin kun lapsen isäkin on allergikko, astmaatikko ja atooppisen ihon omaava, että mua lähinnä naurattaa tämä stressistä ja lapsen masennuksesta julistava kirjoittelija. Varmaankin joku homeopaatti, joka jättää lasten rokotuksetkin väliin.
No mua ei naurata yhtään atooppisesta ihosta kärsivä. Jos sinua naurattaa sivusta seuranneen kokemukset, et ole fiksu. Yleisissä tutkimuksissakin todetta samaa, että lapsena koettu atooppinen iho voi toistua aikuiselämässä. Naura nyt lisää. Olemme tutkineet aihetta perinpohjin, se ei tosin vielä mitään ratkaissut monien yksityislääkäreiden määräämien ihorasvojenkaan ja lääkekuurien myötä, ihan kaikki on kokeiltu. Aihe alkoi kiinnostamaan enemmän, siksi koska lääkärit eivät selvitä, eivätkä paranna, seelvitimme lopulta todelliset syyt koska ongelma oli pahinta laatua.
Tässä ketjussa on monenmoisia ihorasvoja ehdoteltu, mutta todellisin syy ongelmaan on elinympäristössä. Jos opetat lastasi pinttyneenä ylihygienistiksi, pesemään käsiään moneen kertaan saippualla päivän aikaan, se pelkästään stressaa lasta. Kun lapsi tekee sitä muutaman minuutin ajan n. 10-30 kertaa päivässä, alkaa iho reagoida ajan myötä. Sairasta hygieniaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, olen huomannut, että juuri tuo Ceralan on paras voide (joskin sekin kutiava, mutta auttaa parhaiten ihon kuivuuteen). Sen lisäksi on Decubalia, Minidermiä, Apobase ja vaikka mitä muitakin. Lisäksi lapsi sai keskivahvaa kortisonia nimeltä Apolar. Mutta ei nämä voiteet ole kyllä ongelmaa ratkaisseet, vaikka lääkärin ohjeen mukaan olemme menneet. Välillä on tosiaan hyviä kausia, että iho on pehmeä ja sileä,. mutta suurimmaksi osaksi kuiva ja ihottumainen. Lapsi raapii nämä ihottumansa verille, se on kamalaa. Meillä ei nukuta.. :(
Voiteet eivät ratkaise, helpottavat ehkä alle tunnin ajan. Mitä liittyy hyviin kausiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne rasvat mitään lopulta auta. Syy on muussa.
Missäs?
Näinpä. Tosiaan ihan kaikilla ongelma ei ole ruokavaliossa.
Ruokavalio ei ole ongelma, ellei syö jatkuvasti vähäravinteista ruokaa epäsäännöllisesti. Sekään ei varsinaisesti puhkaise atooppisen ihon ongelmaa, vaan elintavoissa on jotain stressaavaa. Allergiat erikseen.
Elintavoissa stressaavaa? Omalla pojalla atopia puhkesi kuusi VIIKKOA vanhana. Mikähän siinä nukun-syön-paskon -rytmissä oli stressaavaa?
No just tuo, ettet vieläkään ymmärrä lastasi. Mikset kerro siitä, miten paljon rakastit lastasi, katsekontakteistasi lasta kohtaan, miten teit sen tunteella ja rakastaen. Miksi puhut vain itsestäsi? Kyse on lapsen varhaistunteista, miten hänet kohdataan aidosti. Ehkä et näe sitä, kun näkemyksesi on edellen tuo, sinä nukut-syöt-paskot.
🤣🤣🤣 ko. Lapsi on nyt 17v. Olin kotona hänen kanssaan 2v, kunnes palasin töihin. Lapsi on saanut pelkkää kehuvaa palautetta KAIKKIALTA: harrastuksista (lätkä, futis, telinevoimistelu), pkodista ja kaikilta kouluasteilla, nyt lukiossa. Koulussa ka 8.5-9 tasolla koko ajan. Harrastuksista jäljellä futis, jossa pelaa ikäluokkansa sm-mestarijoukueessa. Kysyin vielä äsken varuiksi, tunteeko että häntä ei ole rakastettu varhaisina vuosina? Katse jonka sain oli aika hidas.. kyseli, oonko mitannut kuumetta milloin viimeeksi. Tyttöystävää ei just nyt ole, mutta kuulemma hyvä olla välillä sinkkukin.
Tyypillinen mukatuntemus omasta lapsestaan. Luetellaan lapsen "saavutukset". Normivanhempi sanoo lapselleen että rakastaan sua tai tykkään susta, miksi menet kysymään tuollaista ja se että katse oli hidas ja vastaus, kertoo että sinulla on selvä valta. Miksi teet tuollaista vauva-palstan kommentoijan johdosta, miksi pitää tehdä tuollaista ja tulla sillä selittämään palstalle? Normivanhempien ei tarvitse sitä todistella, eikä lapsienkaan, puhuvat siitä avoimesti keskenään.
Onko sulla lapsia?
Vierailija kirjoitti:
42 jatkaa
Meillä atopiaan on auttanut
- sopiva ruokavalio (allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet pois)
- iholle vastaavat vaatteet puuvillaa ja pahimpina aikoina alusvaatteet puettiin nurinpäin jolloin saumat ja niissä olevat tekokuituiset langat eivät vastanneet ihoon
- pesuaineet hajuttomiksi ja kaikki ylimääräiset kemikaalit pois kotoa
- bodyn neppareiden taustoihin ommeltiin 5 kertaiset kankaat metallin päälle- ihotautiosastilta opittiin suolavesikääreiden teko. Eli puhtaalle iholle perusrasvaa tai kortisonia ja suolaveteen (saa ostaa apteekista tai voi keittää itse vedestä ja lisäaineettomasta suolasta) kastellut puuvillaiset lakananpalat päälle. Kiinnitetään lakanasta revityillä suikaleilla. Annetaan olla paikallaan reilu 2 tuntia. Pahoina aikoina tehdään 3 kertaa päivässä joista 1 kerta kortisonilla ja 2 kertaa perusrasvalla. Auttaa todella paljon kutinaan ja parantaa ihoa. Meillä pelastava asia!
- suolakylvyt, eli meidän taaperot/leikki-ikäiset ottivat mielellään punkkaleikkeihin puolidesiä merisuolaa rakeina. Kiva leikkiä niillä ja auttoivat ihoa paremmaksi.
- iho pestään vähintään kerran päivässä (ei liian kuumalla) vedellä ettei vanhat härskiintyneet rasvat jää iholle.Kutinaan parasta oli tosiaan suolavesikääreet. Pahimmillaan lapsi "muumioitiin" niin kääreen että näkyviin jäi vain silmät, nenä ja suu. Päässä ohut puuvillainen kypärälakki ja sen päällä sideharsolla sidottu kasvoille ja päähän suolavesikääreet. Lapsi ei vastustelun yhtään näiden käyttöä koska helpotti niin paljon kutinaa ja paransi ihoa. Joskus lapsi kävi itse pyytämänsä kääreitä.
Niin ja koska lapset reagoivat meillä atooppisesti niin kivusta esim hampaan lähtö/uuden hampaan tulo/korvatulehdus aiheutti ihottumaa mutta jos annettiin kipulääkettä ihottuma helpotti.
Ja yksi lapsista sai myös omasta hiestä ihottumaa. Eli oli tärkeää pestä hiki pian pois iholta.
Varmaankin ihan hyvä keino tuollainen suolavesikääre, mutta koitapa kääriä 3-vuotias maailman pahimmassa uhmiksessa oleva tenava johonki kääreisiin, kun vihaa jo sitä itse rasvaamista ja rasvantuntua siten, että huutaa kuin teurastettava rasvausoperaatiota suoritettaessa :'D Hyvä siis, että saa edes tuon tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Oottehan kokeilleet ns. Apteekin salvaa (rasvaa?). Saa reseptillä. Suht kallista, pienessä purkillista, mutta ei sisällä mm. Säilöntäaineita. Turvallisempi kuin kortisonivoiteet, mutta meillä teho oli sama. T: se jonka lapsi pääsi suihkussa käynnillä eroon kortisonista kokonaan
Meillä loppu atooppisen ihottuma kun vaihdoin pyykinpesuaineen ja luovuin huuhteluaineesta. Nestemäinen LV ja etikka.
Yritä saada hyvälaatuista öljyä ruokaan esimerkiksi puuroon. Meillä oli pahasti atooppinen lapsi myös jolla auttoi vain kortisoni. Löysimme kuitenkin weleda sarjasta rasvan joka oli yhtä hyvä kuin kortisoni. Suosittelen kokeilemaan. Myöhemmin selvisi että allerginen viljoille, suklaa myös tekee tuota todella monelle lapselle. Allergioiden mahdollisuus kannattaa miettiä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiteet eivät ratkaise, helpottavat ehkä alle tunnin ajan. Mitä liittyy hyviin kausiin?
Ilmastolliset asiat. Auringon valo, lämpö jne. Talvipakkasella on ihan h*lvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne rasvat mitään lopulta auta. Syy on muussa.
Missäs?
Näinpä. Tosiaan ihan kaikilla ongelma ei ole ruokavaliossa.
Ruokavalio ei ole ongelma, ellei syö jatkuvasti vähäravinteista ruokaa epäsäännöllisesti. Sekään ei varsinaisesti puhkaise atooppisen ihon ongelmaa, vaan elintavoissa on jotain stressaavaa. Allergiat erikseen.
Elintavoissa stressaavaa? Omalla pojalla atopia puhkesi kuusi VIIKKOA vanhana. Mikähän siinä nukun-syön-paskon -rytmissä oli stressaavaa?
No just tuo, ettet vieläkään ymmärrä lastasi. Mikset kerro siitä, miten paljon rakastit lastasi, katsekontakteistasi lasta kohtaan, miten teit sen tunteella ja rakastaen. Miksi puhut vain itsestäsi? Kyse on lapsen varhaistunteista, miten hänet kohdataan aidosti. Ehkä et näe sitä, kun näkemyksesi on edellen tuo, sinä nukut-syöt-paskot.
🤣🤣🤣 ko. Lapsi on nyt 17v. Olin kotona hänen kanssaan 2v, kunnes palasin töihin. Lapsi on saanut pelkkää kehuvaa palautetta KAIKKIALTA: harrastuksista (lätkä, futis, telinevoimistelu), pkodista ja kaikilta kouluasteilla, nyt lukiossa. Koulussa ka 8.5-9 tasolla koko ajan. Harrastuksista jäljellä futis, jossa pelaa ikäluokkansa sm-mestarijoukueessa. Kysyin vielä äsken varuiksi, tunteeko että häntä ei ole rakastettu varhaisina vuosina? Katse jonka sain oli aika hidas.. kyseli, oonko mitannut kuumetta milloin viimeeksi. Tyttöystävää ei just nyt ole, mutta kuulemma hyvä olla välillä sinkkukin.
Tyypillinen mukatuntemus omasta lapsestaan. Luetellaan lapsen "saavutukset". Normivanhempi sanoo lapselleen että rakastaan sua tai tykkään susta, miksi menet kysymään tuollaista ja se että katse oli hidas ja vastaus, kertoo että sinulla on selvä valta. Miksi teet tuollaista vauva-palstan kommentoijan johdosta, miksi pitää tehdä tuollaista ja tulla sillä selittämään palstalle? Normivanhempien ei tarvitse sitä todistella, eikä lapsienkaan, puhuvat siitä avoimesti keskenään.
Onko sulla lapsia?
Kyllä, kaksi nykyään aikuista. Joiden kanssa olen oppinut puhumaan asioista avoimesti, he ovat opettaneet. Miksi kysyit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihosta puuttuu kosteutta sitovia ja ihon pintasoluja toisiinsa liittäviä tekijöitä." Että se siitä masennuksesta vauvalla. Varsinkin kun lapsen isäkin on allergikko, astmaatikko ja atooppisen ihon omaava, että mua lähinnä naurattaa tämä stressistä ja lapsen masennuksesta julistava kirjoittelija. Varmaankin joku homeopaatti, joka jättää lasten rokotuksetkin väliin.
No mua ei naurata yhtään atooppisesta ihosta kärsivä. Jos sinua naurattaa sivusta seuranneen kokemukset, et ole fiksu. Yleisissä tutkimuksissakin todetta samaa, että lapsena koettu atooppinen iho voi toistua aikuiselämässä. Naura nyt lisää. Olemme tutkineet aihetta perinpohjin, se ei tosin vielä mitään ratkaissut monien yksityislääkäreiden määräämien ihorasvojenkaan ja lääkekuurien myötä, ihan kaikki on kokeiltu. Aihe alkoi kiinnostamaan enemmän, siksi koska lääkärit eivät selvitä, eivätkä paranna, seelvitimme lopulta todelliset syyt koska ongelma oli pahinta laatua.
Tässä ketjussa on monenmoisia ihorasvoja ehdoteltu, mutta todellisin syy ongelmaan on elinympäristössä. Jos opetat lastasi pinttyneenä ylihygienistiksi, pesemään käsiään moneen kertaan saippualla päivän aikaan, se pelkästään stressaa lasta. Kun lapsi tekee sitä muutaman minuutin ajan n. 10-30 kertaa päivässä, alkaa iho reagoida ajan myötä. Sairasta hygieniaa.
Niin, minua nauratti se, että lkapsen atooppinen iho aiheutuisi VAUVAN MASENNUKSESTA. Haloo nyt ihan oikeasti, et voi olla tosissasi! Ainakin toivon, että et ole. Ymmärrän kyllä, että iho reagoi stressiin, mutta ei nyt jumankeu ole atooppinen iho yhteydessä stressiin. Kannattaisi ehkä tutustua aiheeseen paremmin. Atooppinen iho johtuu tilasta, jossa henkilön ihosta puuttuu tiettyjä ominaisuuksia. Stressin aiheuttamat ihottumat ja finnit ei liity aiheeseen millään tavalla. Nyt poistu ketjustani ja mene vaikka lukemaan aiheesta: atooppinen iho ja mielellään joltain muuta sivustolta kuin uskomushoitojen.