Kokemuksia päiväkotisiivouksesta
Minkälaista työtä on päiväkotien siivous? En ole ikinä ennen ollut päiväkodissa vaan enemmän kouluissa. Onko paikat kovilla, kun tuolit, pöydät ja kaikki on niin matalia? Pääseekö siellä sujuvasti siivoamaan, jos paikat on täynnä leluja ja legoja yms.? Olisi kiva kuulla kokemuksia ja vinkkejä.
Kommentit (8)
Oli kyllä aika kamalaa hommaa. Kuraeteisten siivoaminen oli hirveää syksyisin. Samoin ruokailutilojen siivoaminen, sai raaputtaa ruokatahroja joka ruokailutilassa. Vessoissa tosiaan pissaa lattioita myöten. En enää ikinä mene, tein opiskeluaikoina useammassa päiväkdissa iltaisin tätä siivousta.
Ei kai se nyt noin sottaista hommaa ole? Poikien vessassa voin hyvin kuvitella olevan pissat lattialla, mutta kai tuo muuten oli liioiteltua? ap
Vierailija kirjoitti:
tosi sottasta hommaa. joka paikka on ihan tahmassa ja poikien vessassa on pissat pitkin lattioita. kaikki pystypinnat on räässä ja oksennuksiakin saa siivota lähes joka päivä. mieluummin siivoisin vaikka juoppoputkia, pääsisi helpommalla.
Heh, heh! Jos olisit ollut päivänkin töissä päiväkodissa, niin tietäisit, että eritteiden siivoaminen kuuluu lastentarhanopettajille. Eli jos lapsi oksentaa, niin LTO on se, joka oksennuksen siivoaa. Tai jos lapsi pissaa lattialle, niin LTO siivoaa sen, se ei kuulu palvelutyöntekijän töihin.
Edellinen kommenttini oli tarkoitettu siis tuohon päivittäiseen oksennusten ja rään siivoamisiin.
Itse tulen tekemään työtä päivällä. Mietin sitäkin, että miten siivoaminen onnistuu, jos huoneessa on leikit kesken ja lattia täynnä leluja ja miljoona legoa?
ap.
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä aika kamalaa hommaa. Kuraeteisten siivoaminen oli hirveää syksyisin. Samoin ruokailutilojen siivoaminen, sai raaputtaa ruokatahroja joka ruokailutilassa. Vessoissa tosiaan pissaa lattioita myöten. En enää ikinä mene, tein opiskeluaikoina useammassa päiväkdissa iltaisin tätä siivousta.
Lisäyksenä että oksennusta en siivonnut kertaakaan kun henkilöstö siivosi sellaiset heti pois ja minä tulin siivoamaan vasta iltaisin. Pissatahroja kyllä siivosin päivittäin, ei siis lammikoita vaan pienempiä tahroja. Mun mielestä kamalinta oli siivota kuraeteisiä ja ruokailutilojen. Vessatki kivempia ja makuutilat.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen kommenttini oli tarkoitettu siis tuohon päivittäiseen oksennusten ja rään siivoamisiin.
Itse tulen tekemään työtä päivällä. Mietin sitäkin, että miten siivoaminen onnistuu, jos huoneessa on leikit kesken ja lattia täynnä leluja ja miljoona legoa?
ap.
Tilojen siivousaikataulu on sellainen, että et siivoa sellaisia tiloja, joissa on lapsia, vaan nämä tilat siivotaan silloin, kun lapset ovat esim. ulkona. Jos leikit ovat levällään, esim. legopalikat pitkin lattioita silloin, kun ne pitäisi siivota, niin ainakin lattian moppaaminen jää siltä päivältä välistä. Jos tilanne on niin, että jotain tilaa ei pääse koskaan siivoamaan, niin sanot suoraan lastenhoitajille, että sinä ja sinä päivänä lattian tulee olla leluista tyhjä.
Käyn siivoamassa pienessä päiväkodissa ja se on aika hankalaa. Ryhmät ulkoilevat, syövät ja nukkuvat vuoroissa eli talo ei ole koskaan tyhjillään. Kaikki tilat ovat aina käytössä ja siivous ei ole kovin sujuvaa siellä lasten ja leikkien keskellä. Työaikani on todella huono, mutta pomot eivät ymmärrä sitä. Minulla ei ole mitään siivousaikataulua vaan teen hommat sitä mukaa kuin pystyy. Jos on legopalikat levällään tai huoneeseen rakennettu majoja, niin jätän moppaamisen välistä tai siivoan siltä osin kuin pystyy.
Täällä ei ole kukaan oksentanut kertaakaan sinä aikana kun olen ollut töissä. Poikien vessoista saa tosiaan siivota pissat joka päivä lattialta ja pöntöstä. Muuten täällä on aika siistiä. Täällä ei ole kovin pieniä lapsia ja ruokatilakin on aika siisti. Lähinnä leivänmuruja ja voitahroja on.
tosi sottasta hommaa. joka paikka on ihan tahmassa ja poikien vessassa on pissat pitkin lattioita. kaikki pystypinnat on räässä ja oksennuksiakin saa siivota lähes joka päivä. mieluummin siivoisin vaikka juoppoputkia, pääsisi helpommalla.