Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Steinerkoulun opettajan pätevyys?

Vierailija
05.03.2013 |

Minulle oli ylätys huomata, että steinerkoulun opettajat eivät ole yliopistotasoa, vaan välttämättä ei ole edes koulutusta, tai sitten jonkin Snellman "korkeakoulun" tutkinto.

Korkeakoulu lainausmerkeissä siksi, ettei kyseessä ole mikään varsinainen korkeakoulu. Kuinka joku uskaltaa laittaa lapsensa steinerkouluun, saati erityistä tukea tarvitsevan lapsen?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsin hyvä kysymys. Lisäksi Snellman-korkeakoulun opettajan tutkintoon sisältyvä ainesisällöt on sellaista höttöä. etten sen perusteella veisi lapsiani lähellekään steinerkoulua. Ja varsinkin kun steinerissa "luokanopettaja" opettaa kaikkia aineita ensimmäiset 7-8 vuotta, sitten vasta tulevat aineenopettajat!

Steineropettajat kyllä kutsuvat itseään surutta luokanopettajiksi, vaikka ovat käyneet vain steinerin oman maksullisen koulutuksen (tuo snellman-korkeakoulu).

Vierailija
2/13 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Snellman-korkeakoulun avoimiin oviin lauantaina 16.3. klo 11-15!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mua pyydettiin steinerkouluun opettajaksi koska olen aikoineen kirjoittanut saksankielestä L:n :D Tämä ei tokikaan tapahtunut Suomessa, mutta herätti kyllä kysymyksen että mitenkähän mahtaa olla asiat siellä. Ei ilmeisestikään paljon paremmin.

Minkäänlaisia kasvatustieteen opintoja en ole eläissäni suorittanut, kolme omaa lasta olen toki kasvattanut. Mutta koulutus- ja työtaustani on puhtaasti kaupallinen. Opettajaksi pyytämiseen johti se, että olin tehnyt kyseiselle steinerkoululle nettisivut. Kokivat siis, että olen pätevä opettaja: nettisivujen teon perusteella tunnen steinerideologian, minulla on kokemusta lapsista ja pystyn kaiken kukkuraksi opettamaan heille saksaa! Jippiiiii.. ja tyhmät vanhemmat maksaisivat monta tonnia kuussa tällaisen opettajan opetuksesta :O

Vierailija
4/13 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus tuohon viimeiseen kysymykseen: "Kuinka joku uskaltaa laittaa lapsensa steinerkouluun, saati erityistä tukea tarvitsevan lapsen?"

Aika helposti. Minulla on erityistä tukea tarvitseva vammainen lapsi, joka on menossa Marjatta-kouluun eli steinerpedagogiseen erityiskouluun. Olen kuullut paljon hyviä arvioita koulusta muilta vammaisten lasten äideiltä. Jokaista lasta arvostetaan yksilönä, koulun ilmapiiri ja ihmissuhteet ovat hyviä, koko koulun yhteisiä taideprojekteja yms. on paljon, ja kaikki saavat osallistua omien vahvuuksiensa mukaisesti tasavertaisesti vammaisuuden asteesta riippumatta.

Tervettä lastani en Steiner-kouluun laittaisikaan, kun en luottaisi koulun kykyyn kehittää akateemisissa opinnoissa tarvittavia taitoja. Mutta vammaisen kohdalla ne eivät olekaan koulunkäynnin pääasia.

Vierailija
5/13 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinhän he ovat pärjänneet esim. ylppäreissä versus "normaali" lukio. En tunne tarpeeksi, jotta voisin kritisoida tai puolustaa. Olen kuullut tosiaan kauttarantain, että erityislapsille hyvä vaihtoehto.

Vierailija
6/13 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 16:18"]

Hyvinhän he ovat pärjänneet esim. ylppäreissä versus "normaali" lukio. En tunne tarpeeksi, jotta voisin kritisoida tai puolustaa. Olen kuullut tosiaan kauttarantain, että erityislapsille hyvä vaihtoehto.

[/quote]

Steinerkoululaisista vain osa osallistuu ylioppilaskirjoituksiin ja käy niihin valmistavan ylimääräisen, 13.  luokan, tämä tarkennuksena tilastojen tulkitsemiseen, ei koulun kritiikkinä.

Vierailija
7/13 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaikki neljä lasta ovat Steinerkoulussa ja tietämys monista asioista on suurempi kuin ikäisillään peruskoulun oppilailla. Olemme kumpikin miehen kanssa yliopiston käyneitä ja työelämässä hyvissä asemissa. Ulkomailla monet suuryritysten omistajat ovat laittaneet lapsensa Steinerkouluun. Steinerkouluissa on eroa. Minä en luota tavalliseen suomalaiseen peruskouluun sillä se on aivan erillainen kuin silloin kun itse sitä olen käynyt. Muunmuuassa nuorempi serkkuni ystävineen läpäisi peruskoulun suurella lintsausmäärällä ja lukutaidolla johon tarvitaan apua. Peruskoulussakin opettaa opettajia joilla ei ole pätevyyttä. En myöskään pidä opettajiksi pääsevien korkeakouluopetusta Suomessa kovin hyvätasoisena. Luulisi että opettaja osaisi ainakin ilman apua laskea laskuja joita opettaa mutta aina ei ole näin.

Mitä jos antaisitte Steinerkoulun olla rauhassa ja keskitytte vain niihin omiin pikku piltteihinne. Ei tosiaan kannata haaveilla lapsen opiskelemisesta Steinerkoulussa näillä kommenteilla. Peruskoulu sopii kaikille hölmöistä hidalgoon.

Vierailija
8/13 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinerkoulun normaaliluokille ei haluta erityislapsia eikä tarkkaavaisuushäiriöisiä sillä eivät pysy opetuksessa mukana. Marjattaan tietysti kannattaa hakea silloin.

Vierailija
9/13 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 16:18"]

[/quote]

Olen itse ollut Steiner-koulussa ja minusta tuntui, että kaikkia erilaisia vain kiusattiin. Yleinen luulo mihin olen törmännyt, on myös ollut, että ryhmät olisivat olleet pieniä - luokallani oli jotain 35 oppilasta.

Vierailija
10/13 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän steinerpedagogiikalla ole kasvatuksellisen opiskelun kanssa mitään tekemistä.

Jos kohta eipä tämä meidän peruskoulummekaan nykyisin oikein toimi.

Suurin vääryys tuossa mielestäni on se, että Snellman "korkeakoulun" käyneet opettajat saavat laillisesti käyttää samoja ammatti-/tutkintonimikkeitä kuin oikeasti akateemisen koulutuksen saaneet luokan- ja aineenopettajat.

Vierailija
11/13 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mun juttu liity pätevyyteen, mutta kun asenne haisee tällä palstalla niin ihan pakko kuulkaa jotain sanoa. Asun Saksassa, en ole steinerkoulua käynyt, en ole pedakogi vaan miespuolinen insinööri. Näin juuri videon jossa nuori poika kertoo koulunkäynnistään: http://www.youtube.com/watch?v=h11u3vtcpaY  Huvitti katsoa kun tajusin että Steinerkoulussa noita juttuja on tehty n. 100 vuotta. :)  Ja toisekseen voin kertoa että täällä on Steinerkoulujen 9. ja 12. luokkien teatteriesitykset niin hyviä että niitä myydää n. 500 henkeä vetävään teatteriin viikoksi ja ne on aina loppuunmyytyjä. Vetävät kuin ammattilaiset vaihtomiehityksellä ihan laidasta laitaan, upeaa laulua ja ajankohtaisia teemoja. Ihan tavallisetkin ihmiset tulee sinne katsomaan, enpä voisi suomessa kuvitella että jonkun koulun esitystä lähtisin katsomaan. Että ihan vaan kysyisin: jos Steinerkouluissa (saksassa) toteutetaan tällaista ja TEDin porukka taputtaa samankaltaisille opetusmetodeille - miten steinerkoulunopettajat voisivat olla epäpäteviä? Toivon että miettisitte mitä pätevyys tarkoittaa teille?

Vierailija
12/13 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se pätevyys ole mikään miettimisen ja harkitsemisen asia, vaan se on ihan määritelty. Kokonaan toinen asia on tietenkin se, onko pätevä opettaja hyvä opettaja. Joku on, joku ei, esim. allekirj. on pätevä vaan ei hyvä.

Vierailija
13/13 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varsinkin kun steinerissa "luokanopettaja" opettaa kaikkia aineita ensimmäiset 7-8 vuotta, sitten vasta tulevat aineenopettajat!

Eipä opetakaan luokanopettaja kaikkia aineita, vaan esim. kielissä ja likunnassa on ko. aineiden opettajta erikseen.

[/quote]