Apua!! Mies jättänyt vuokrat rästiin, mitä teen?
Mies paljasti että oli pelannut rahat joilla on pitänyt maksaa vuokra. Tänään sitten tunnusti asian kun posti toi käräjäoikeudelta vuokrasopimuksen purkua koskevan haasteen. Ihan kauhea tilanne! Vuokravelkaa on 2700 euroa enkä revi tuollaista summaa mistään tähän hätään ellen sitten vinguta visaa tyhjäksi. Nyt on näköjään pakko se tehdä. Vuokranantaja on Vvo, eikä siellä ole enää asiakaspalvelu auki. Olen niin pettynyt, paniikissa ja hämmentynyt. Mies ei ikinä ole tällaista tehnyt. Tässä vielä alaikäiset lapsetkin. En tiedä voiko mieheen luottaa enää ikinä. Kuinka pian tästä on nyt sitten lähdettävä? Ja mistä ihmeestä sitä enää asuntoa saa kun yhdestä on jo häädetty? Itkettää.
Kommentit (65)
Ap hätämajoitulsen pääsee jos ei muuta
Ap
Eilen mies löi, tänään on sitten pelattu vuokrarahat. Jännittää nähdä kuinka maukas provo huomiselle on tiedossa, onhan huomenna kuitenkin perjantai ja miesvihaa tulviva viikonloppu taas edessä.
Tässä on nyt se outoa, että VVO:lta tulee maksumuistutuksia ennen kuin menee häätöön asti, niin kuka teillä avaa postit? Ei se noin yllätyksenä tule, että vuokrat (ilmeisesti 2-3kk, vai kuinka suuri vuokranne on?) on maksamatta. VVO:lla saa olla 2:n kuukauden vuokrat maksamatta ennen kuin lähtevät viemään eteenpäin asiaa. Kokemusta on asiasta.
Sä saat vääriä ohjeita. Tässä vaiheessa ei voi enää tehdä maksusuunnitelmaa, jos haluaa jäädä asumaan. Sulla on nyt 14 päivää aikaa maksaa koko vuokrarästi plus sen jälkeen erääntyneet vuokrat ja oikeudenkäyntikulut ja korot. Oikeudenkäyntikulut on jotain 80-200€. Käräjäoikeudesta voit pyytää myös vastikkeenannolle lisäaikaa pariviikkoa, jolloin sulla on hieman lisää aikaa maksaa. Kysyt vuokranantajalta siis koko summan, että paljonko se on kaikkine kuluineen,maksat pois. Tämän jälkeen vuokranantaja vetää haastehakemuksen pois ja käräjäoikeus tekee silleensäjättämispäätöksen, eli vuokrasopimus jatkuu normaalisti ja ei tule maksuhäiriömerkintää. Sitten jos et maksa, niin käräjöoikeus tekee päätöksen vuokrasopimuksen purusta ja teille tulee häiriömerkinnät. Velka siirtyy ulosottoon ja sen lisäksi ulosottoon lähtee myös häätö. Ulosotto ilmoittaa häätöpäivän, se on n. Kahden viikon päähän siitä, kun asia on tullut sinne vireille. Mikäli te ette muuta omaehtoisesti pois, niin ulosotto käy tyhjentämässä asunnon. Siinä vaiheessa kun asia menee ulosottoon, niin ulosoton on lain mukaan tehtävä lastensuojeluilmoitus ja lastensuojelu voi järjestää lapsille paikan, muttei vanhemmille. Ole hyvä ihminen järkevä ja ota ero.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina ihmetellyt pariskuntia, joissa vain toinen hoitaa raha-asioita. Tämä aloitus on varoittava esimerkki kaikille, jotka eivät välitä rahaliikennettä seurata.
Juuri näin. Kuin myös että toinen sujauttaa salaa omalle tilille talousrahoja ym. Nähty vanhemmalla sukupolvella, miten mies on ikänsä tehnyt töitä ja kantaa rahat kotiin puolisolleen. Mies on luottanut sokeasti vaimoonsa.
Aivan vääriä ohjeita! Jos aapeelle on tullut käriksestä haastehakemus jossa lukee aiheena vuokrasopimuksen purku niin silloin se tarkoittaa juuri sitä. Ei vuokran antaja ole velvoitettu jatkaa sopimusta. Eli ihan sama enää maksaako vai ei!!
Selität tilanteen vuokranantajalle. Kävi miten kävi. Vuokrarästit on sinun hoidettava, muuten sinulta menee luottotiedot. Ehkä VVO:lta järjestyy uusi kämppä vain sinulle ja lapsille. Ehdottomasti erotat miehen (raha)taloudestasi. Hän on vienyt postissa tulleet vuokrarästikirjeet ja todennäköisesti myös pikavippifirmojen kirjeet (joita on toivottavasti vain hänen nimissään otettu...) ennen kuin sinä olet niitä nähnyt. Kokemus täällä puhuu. Muutamassa vuodessa sadan tonnin velat, eikä ukon pelaaminen ole vieläkään loppunut vuosien jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Eilen mies löi, tänään on sitten pelattu vuokrarahat. Jännittää nähdä kuinka maukas provo huomiselle on tiedossa, onhan huomenna kuitenkin perjantai ja miesvihaa tulviva viikonloppu taas edessä.
Nyt se sika söi lasten vanukkaat
Onko täällä kukaan ollut vastaavassa tilanteessa että osaisi antaa ap:lle oikeaa tietoa? Näyttäisi olevan ihan höpöjä vastauksia täällä.
Hanki uusi asunto pian, nyt kun maksuhäiriömerkintää ei ole vielä ehtinyt tulla.
Eikös VVO ole nykyään Lumo? Meillä ainakin vaihtui. Täytyykin tarkistaa onko mies maksanut vuokran tai en saa tän jälkeen unta :D
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina ihmetellyt pariskuntia, joissa vain toinen hoitaa raha-asioita. Tämä aloitus on varoittava esimerkki kaikille, jotka eivät välitä rahaliikennettä seurata.
No mä olen itse raha-asioitani hoitaessani päätynyt ulosottoon. Onneksi olin sinkku ja velat tuli sitten aikanaan maksettua. Mun mies puolestaan on tosi tarkka raha-asioista, maksaa aina laskut ajallaan. Mä saisin välillä maksumuistutuksia kun unohtaisin maksaa laskut. Ihan siksi mies hoitaa meidän perheen laskujenmaksun. Mutta kyllä mä pankkitiliäni seuraan.
Yksinkertaisinta on kuitenkin odottaa aamuun, jolloin VVO:n asiakaspalvelu on auki. Mikään asia ei etene yöllä. Sitä ennen kannattaa kartoittaa mahdollisuuksia maksaa rästit pois, luottokortti on hyvä mutta voisiko esimerkiksi vanhempasi tai miehen vanhemmat lainata? Älä jää salailemaan asiaa, vaan kerrot miehen toiminnasta rehellisesti läheisille, niin saat myös henkistä tukea. Selvitä myös omat luottotietosi varmuuden vuoksi, että mies ei esimerkiksi ole ottanut pikavippejä sinun nimissä.
Heti aamulla soitat VVO:lle, selität tilanteen ja ilmaiset että olet miehen potkinut pois ja vastaat asioista jatkossa itse (vuokrasopimus pelkästään sinun nimiin?). Se on iso firma, joka on tottunut käsittelemään tuollaisia tilanteita. Luultavasti hekin ovat tyytyväisiä, jos ratkaisu on näkyvissä. Toivottavasti saisit jatkaa asumista, käsittääkseni lapsia on kuitenkin aika vaikea häätää kodistaan ilman tietoa uudesta asuinpaikasta.
En lukenut koko ketjua. Meillä minä olen se peliongelmainen ja sanoisin, ettei kannata jättää raha-asioita miehesi vastuulle. Peliongelma on hävettävä sairaus. Minäkin kerroin vasta kun sähköt olivat katketa ja olin pelannut vuokrarahat... Onneksi mies ymmärsi ja otti hoitaakseen kaiken. Apua saa monelta taholta ja se kaikki kannattaa hyödyntää. Haluaako mies lopettaa?
Mies ei välttämättä ole välinpitämätön vaan ennemmin todella pahasti riippuvainen. Tosin tuhansia saattaa pelata aloittelijakin nopeasti ja ihmettelee miten siinä niin kävi. Todennäköistä on että on pelannut pitkään ja yrittänyt kenties voittoja tavoittelemalla korjata tilannetta. Näitä tarinoita on Suomi täynnä ja jos yhdessä joskus aiotte jatkaa, niin rahaliikenne pois mieheltä. Kannattaa käydä paihdelinkin sivulla, jossa infoa ja paikka keskustella.
Ensisijaisesti kannattaa ottaa yhteyttä vuokranantajaan ja tarvittaessa vinguttaa se visa tyhjäksi. Voit myös hakea sosiaalista luottoa. Katso vaikka tuolta:
https://www.vantaa.fi/terveys-_ja_sosiaalipalvelut/sosiaalinen_tuki_ja_…
Teet siitä miehestä rikosilmoituksen, että saat hänet vielä suurempiin ongelmiin, ja jos hän joskus jotain rahaa saa, niin ne alkavat palautua sinulle.
Hyvä että miekkuli tajusi häipyä, eipähän tarvitse häntä katsella. Mutta pelasta itsesi ja lapset, ja hanki mieheltä rahat takaisin.
Mutta miten voit olla niin tyhmä, että jätät vuokranmaksun pelkästään miehen niskoille? Miksi et huolehtinut sen maksusta itse?
Ap