Remppa vai muutto (tv-sarja)
Tämä on ilmeisesti Kanadassa ja USAssa kuvattu sarja, mutta näin suomalaisena pistää silmään se kun jokainen perhe tarvitsee vähintään 4 makuuhuonetta ja 4 kylpyhuonetta. Mikään ei voi olla kahdelle (alle) kouluikäiselle ilmeisesti nöyryyttävämpää ja kauheampaa kuin joutua jakamaan kylpyhuone sisaruksen kanssa. Ja jos vanhempien master bedroomissa ei ole omaa kylpyhuonetta (en-suite?) on jo aviokriisin paikka. Olishan noi toki kivoja, mutta kyllä Suomessa kylpyhuone on tosi kallis. Lisäksi kahden lapsen perhe ei voi elää ilman "bonus room for kids".
Sinänsä hyvä sarja, olen ihan koukussa kun sisustussuunnittelijat tekevät ihan tosi upeita muutoksia ihmisten kämppiin. Harva haluaa muuttaa sen jälkeen. Silti kummastuttaa kun talojen tekniikkaan tai rakennusvuoteen tai sijaintiinkaan ei yleensä kiinnitetä mitään huomiota, ainoa mikä loppupelissä merkitsee on se makuu- ja kylpyhuoneiden määrä.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää se, että jenkeillä pitää olla erikseen "formal dining room". Vieraita ei voi kestiä siinä keittiössä tavallisen ruokapöydän ääressä (niinkuin suomalaiset yleensä) vaan pitää olla heitä varten vielä erillinen ruokailuhuone.
Menin 19v iässä tapaamaan poikakaverin vanhempia ja tajusin ensimmäisen kerran, että kaikilla ei ole ruokasalia. Oli jotenkin aidosti outoa kutsuttuna vieraana päätyä keittiöön, kun aikaisemmassa maailmassani vieraat vietiin ruokasaliin ja vain lapsille ja satunnaisille kävoijöille oli tarjoilu keittiössä. Ruokasali oli kaikilla tädeillä ja sedillä niin maalla kuin kaupungissa. Jopa mökillä oli erikseen se parempi ateriointitila joko kuistilla tai olohuoneen yhteydessä.
Onko sun lapsuudenkupla ollut ehkä suomenruotsalainen vai mikä ihme?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota ohjelmaa katsoessa ihmetyttää se, että kaikki haluavat että talo on ensisijaisesti vieraita varten. Pitää olla isot tilat kestitä vieraita kun pitää juhlat, ja vieraille pitää olla isot vierashuoneet ja omat kylppärit.
Käykö tuollaisilla perheillä sitten joka päivä hirveästi vieraita jolle kokataan koko päivä ja kestitään yötä myöten, ja jäävät kaikki vielä yöksikin?
Minua aina huvittaa ohjelmissa käytetty kestitä termi. Käyttääkö joku sitä oikeasti puhekielessä? Tosin muuta sanaa en itse keksi, ilmeisesti en järjestä kynttiläillallisia 12 hengelle riittävän usein. Siis koskaan :)
Mä en muista, miten se on suomennettu, mutta englanniksi ne sanoo entertain. Joskus muistaakseni oli, että heillä käy paljon vieraita / järjestävät illanviettoja.
Mistä jenkkiversiosta te puhutte? Jill&Todd ja Hilary&David on molemmat kanadalaisversioita. Toiseksi mainittu alkuperäinen, Ontarioon sijoittuvat ja Jill&Todd myöhemmin alkanut, Vancouveriin sijoittuva.
Mä en jaksais siivota useampaa vessaa...
Se Kanadan versiohan on vain Vancouverista?Usan versiossa en muista koskaan mainittaneen kaupunkia?
Jossain jaksossa muistan nähneeni Pohjois-Carolinan lipun ja maisemat ainakin menee yhteen sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Se Kanadan versiohan on vain Vancouverista?Usan versiossa en muista koskaan mainittaneen kaupunkia?
Jossain jaksossa muistan nähneeni Pohjois-Carolinan lipun ja maisemat ainakin menee yhteen sen kanssa.
Usan versio on myös alunperin Kanadassa kuvattu, v. 2014 alkaen siirtyneet Pphjois-Carolinaan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä jenkkiversiosta te puhutte? Jill&Todd ja Hilary&David on molemmat kanadalaisversioita. Toiseksi mainittu alkuperäinen, Ontarioon sijoittuvat ja Jill&Todd myöhemmin alkanut, Vancouveriin sijoittuva.
Kaudesta 5 alkaen on muuta kuin Kanadaa. Hilary ja David ovat Pohjois-Carolinassa. Alkuperäinen on kanadalainen Jillian ja Todd.
Mä haluaisin Jillianin sisustamaan meidän kodin! Tosin se saattaisi olla kauhean järkyttynyt, kun meillä on 4 henkilöä sullottuna 90 neliöön, vain yksi kylppäri ja toinen vessa. Toisaalta, en edes haluaisi mitään 300 neliön lukaalia, jossa jokaisella olisi omat vessat. Hirveä siivoaminen!
Se aina jaksaa ihmetyttää, että kun tulee niitä takapakkeja, odottamattomia ongelmia ja niihin ei ikinä ole rahaa vaan pitää jättää joku osa remppaamatta, niin eikö voisi vain vaihtaa ne mittatilaushuonekalut hankkimatta ja hankkia huomattavasti halvemmalla tavalliset huonekalut, ja ne rahat käyttää siihen tarpeelliseen remonttiin. Mua ainakin harmittaisi, ettei kylppäriä remontoidakaan, mutta sitten on parin tonnin custom-made matto lattialla. Toisaalta, sittenhän olisi entistä helpompi arvata valitaanko remppa vai muutto. Ehkä nuo odottamattomat ikävät yllärit kuuluu asiaan, niitä kun on ihan joka jaksossa ja niiden takia saadaan ohjelmaan jännitystä.
Mulle tulee aina mieleen siitä "this is great space for entertaining" että joku vetää pellemaskissa ympäriinsä yksipyöräisellä ja jongleeraa samalla lallatellen jotain camptown racesia... Siinä ois entertainmentia kerrakseen. Mitä taas normaali seurustelu ihmisten kesken ei mun mielestä ole. Ehkä vähän liian vahvat mielikuvat kyseiseen sanaan jäänyt, mutta tuo kivaa lisämaustetta noiden älyttömien ratkaisujen katseluun.
Ollessani jenkeissä kävin kerran kylässä todella varakkaan perheen kotona. Se oli iso omakotitalo kalliilla alueella. Mutta ei siellä ollut jokaisessa makkarissa omaa kylppäriä tai montaa vierashuonetta. Ja vain yksi olohuone, jossa vieraatkin otettiin vastaan. Outoa oli se, että kylppäreitä ja vessoja ei saanut lukkoon, joten kun meni siihen "päävessaan", joka sijaitsi eteisaulan yhteydessä, niin joutui pelkäämään, että joku tulee sinne kesken sisään, kun vessa oli todella iso, ja pöntöltä ovelle oli varmaan 7 metriä, joten ei ovea voinut kädelläkään pitää kahvasta kiinni.
Niin paljon kuin ohjelmasta pidänkin niin silti ottaisin mieluummin Joanna Gainesin mun asuntoa sisustajan :)
Vierailija kirjoitti:
Ollessani jenkeissä kävin kerran kylässä todella varakkaan perheen kotona. Se oli iso omakotitalo kalliilla alueella. Mutta ei siellä ollut jokaisessa makkarissa omaa kylppäriä tai montaa vierashuonetta. Ja vain yksi olohuone, jossa vieraatkin otettiin vastaan. Outoa oli se, että kylppäreitä ja vessoja ei saanut lukkoon, joten kun meni siihen "päävessaan", joka sijaitsi eteisaulan yhteydessä, niin joutui pelkäämään, että joku tulee sinne kesken sisään, kun vessa oli todella iso, ja pöntöltä ovelle oli varmaan 7 metriä, joten ei ovea voinut kädelläkään pitää kahvasta kiinni.
P-Amerikkalaisethan ei ymmärrä ovenkahvoja, vaan niillä on ovinupit. Niissä on yleensä lukko niin, että siinä keskellä nuppia on nappula, joka sisäänpainettuna on "ovi lukossa" ja uudelleen painettuna lukko aukeaa.
Olen viime aikoina katsonut tuota Hillary & David -versiota, kausi 8 Ruudussa. Jaksossa 16 etsitään 4-lapsiselle perheelle kotia. Siinä ihmetytti kuinka pariskunnan mielestä master suite oli mahtava, vaikka siinä vaatehuoneeseen kuljettiin kylpyhuoneen läpi, mikä omasta mielestäni olisi älyttömän epäkäytännöllistä.
Et siis voi pukeutua jos puoliso on kylppärissä? Vai tässä kohtaako se alastomuuden ja ruumiineritteiden kauhistelu loppuu ja pariskunta hoitaa asiansa siellä kylppärissä ja vaatehuoneessa yhtä aikaa? Toinen pukeutuu tai pesee hampaita kun toinen istuu pöntöllä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P-Amerikkalaisethan ei ymmärrä ovenkahvoja, vaan niillä on ovinupit. Niissä on yleensä lukko niin, että siinä keskellä nuppia on nappula, joka sisäänpainettuna on "ovi lukossa" ja uudelleen painettuna lukko aukeaa.
Totta, mutta en sentään ole noin tyhmä :D . Tunnen kyllä tuon ovinupin keskellä olevan lukon. Siinä asunnossa ei ollut sellaista.
Hillary ja David on Pohjois-Carolinassa, ainakin tuossa kaudella 8.
Miehet tuntuu olevan sarjassa ne, jotka ei halua muuttaa ja naiset haluaa uuden talon.
Onko täällä pidempään Kanadassa oleskellutta henkilöä paikalla? Mietin myös sitä kun asukkaat asuvat noin 300-400 neliön kämpissä, niin kuinka lämpimiä ne talot ovat siellä talvella? Kanadassahan talvi saattaa olla paikoittain pidempi ja kovempikin kuin meillä. Panostetaanko siellä lämmitykseen ja onko talot hyvin eristettyjä?
Nimim. utelias ko. sarjaan koukkuun jäänyt
Minuakin on aina ihmetyttänyt näissä remppaohjelmissa (remppa vai muutto jne, jopa the block au), miten paljon pitää panostaa siihen vieraiden kestittämiseen ja viihdyttämiseen. Kaikki ratkaisut tehdään vieraita varten! Tietysti Pohjois-Amerikassa on thanksgiving, jolloin juhlitaan koko suvun kesken, mutta ei kai sitä yhden päivän takia tehdä tuommoisia päätöksiä talon suhteen?! Vai onko niillä sitten niin paljon tarvetta vieraille, että tarvitaan omat huoneet sitä varten - kun se normaali olohuone ei siihen ilmeisesti kelpaa :D
Myös nuo kamalan avonaiset tilat ovat vähän ahdistavia. Näyttävät tietysti hienoilta, mutta jos minä olisin kestitsemässä vieraita kolmannen kerran kuukauden aikana, niin en haluaisi, että esimerkiksi ruokahuoneesta näkyisi keittiöön, jossa on juuri valmistettu kymmenen ruokalajin illallinen. Näin kärjistetysti. Meteli on varmasti myös melkoinen, kun joku haluaa katsoa telkkarista urheilua ja huutaa siihen päälle, joku tahtoo kokata ja kolistella kattiloita ja joku yrittää lukea kirjaa. Tietysti sitä kirjaa varten sitten voi sitten mennä johonkin niistä vieraita varten hankituista huoneista.
Ainakin Kanadan versiossa on aina sama juttu rempattavassa talossa. Sieltä löytyy jotain yllätyksiä rakenteissa, putkissa, johdoissa tms. Jillian menee katsomaan sitä remppaukkoa, joka sanoo "bad news". Sitten kuvataan Jillianin huolestuneita kasvoja. Jillian ja remppaukko katsovat vikoja ja kutsuvat omistajapariskunnan paikalle.
Jillian ja remppaukko kertovat omistajapariskunnalle, mikä on vialla ja pyytävät lisää rahaa remonttiin. Pariskunta sanoo aina lähes poikkeuksetta "we don't have money". No sitten Jillian ehdottaa, mitä jätetään remppaamatta alkuperäisestä suunnitelmasta, jotta jää rahaa juuri löydettyjen vikojen korjaamiseen.
Ovatkohan kertaakaan päässeet tekemään remonttia alkuperäisen suunnitelman mukaan..
Minua aina huvittaa ohjelmissa käytetty kestitä termi. Käyttääkö joku sitä oikeasti puhekielessä? Tosin muuta sanaa en itse keksi, ilmeisesti en järjestä kynttiläillallisia 12 hengelle riittävän usein. Siis koskaan :)