Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka helposti julkisella puolella laitetaan magneettikuvaan,

Vierailija
07.03.2019 |

olen todella ihmeissäni kun heti tuli kutsu magneettiin. Ja samalla peloissani, että on jotain isoa vialla kun näin helposti pääsee.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai magneettiin pääsee, jos on syy tutkimukselle. Jos taas ei ole syytä, sinne on vaikea päästä.

Vierailija
2/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa riippua vähän ihmisestä. Lapsia ja työikäisiä/työssäkäyviä todennäköisesti priorisoidaan, koska esim. mieheni pääsi magneettikuvaan aika olemattomasta vaivasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin näköhäiriöiden vuoksi päivystyksessä. Sieltä lähete neurologian polille ja nyt ilman vastaanottokäyntiä kuvaukseen. Todella pelottaa.

Vierailija
4/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse helposti. Mulla on käsi ollut jo kuukausia kipeä ja puoliksi toimintakyvytön. Kaksi kertaa olen saanut siihen kortisonia, mutta sitä ei ole kuvattu eikä kuulemma tarvetta ole ellen itse maksa. Seuraavaksi alankin sitten saikuttamaan. Tämä työterveyshuollossa julkisella.

Vierailija
5/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on todella kallis tutkimus, siksi sinne on niin vaikea päästä. Jos vain mahdollista hyödynnetään muut kuvantamismenetelmät ensin.

Vierailija
6/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin näköhäiriöiden vuoksi päivystyksessä. Sieltä lähete neurologian polille ja nyt ilman vastaanottokäyntiä kuvaukseen. Todella pelottaa.

Nuorten ihmisten kohdalla magneettikuvaus on ylivoimaisesti kustannustehokkain tutkimusmuoto aivokuvauksista. Se on tarkka ja täsmällinen eikä altista säteilylle kuten tt-kuvaus. Tt-kuvausta käytetään kun pitää välittömästi saada tietää onko potilaalla aivoissa tukos vai vuoto. Magneettikuvaus voidaan tehdä päivystyksessäkin, mutta yleisempää on että kuvataan parin päivän-parin viikon kuluttua kotoa käsin ja sitten lääkärille.

On järkevämpää laittaa potilas suoraan kotoa käsin aivojen magneettikuvaan ja sitten lääkärille kun tulos on käytössä, kuin esim. istuttaa päivystyksessä ensin kaksi tuntia odottamassa tt-kuvaa, saada tt-kuvasta säteilyä, sitten todeta että kuva ei ole tarpeeksi tarkka, lähettää magneettikuviin jonne pääsy voi kestää 8-24h ja vasta sitten lääkäri voi tehdä jotain.

Siis toki kuvasta voi löytyä jotain ikävääkin. Siksi se pää kuvataan että löytyy syy sille näköhäiriölle. Kuvausmuoto ei kuitenkaan kerro sen enempää sairausepäilystä, ainoastaan sen että se on nuorten potilaiden kohdalla se paras tutkimus.

Vierailija
7/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse helposti. Mulla on käsi ollut jo kuukausia kipeä ja puoliksi toimintakyvytön. Kaksi kertaa olen saanut siihen kortisonia, mutta sitä ei ole kuvattu eikä kuulemma tarvetta ole ellen itse maksa. Seuraavaksi alankin sitten saikuttamaan. Tämä työterveyshuollossa julkisella.

Ja miten ajattelit että kuvaaminen millään menetelmällä parantaisi kätesi?

Vierailija
8/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa riippua vähän ihmisestä. Lapsia ja työikäisiä/työssäkäyviä todennäköisesti priorisoidaan, koska esim. mieheni pääsi magneettikuvaan aika olemattomasta vaivasta.

Niin no, oikeasti mitättömiä ja merkityksesttömäiä pikkuvaivoja ei kalliistai magneetilla tutkita. Paitsi jos maksat koko lystin omasta pussista yksityisklinikalla. Potilaalle itselleen olemattomalta tuntuvien oireiden taustalla voi kuitenkin olla vakava (alkava) sairaus. Lääkäri arvioi tutkimuksen tarpeellisuuden.

Vierailija
9/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan oleta, että kuvantaminen tai mikään muukaan tutkimus ketään parantaisi? Hoito parantaa tai lievittää oiretta, tutkimuksella selvitettään oireen syy, jota hoitaa.

Vierailija
10/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, oikeasti mitättömiä ja merkityksesttömäiä pikkuvaivoja ei kalliistai magneetilla tutkita. Paitsi jos maksat koko lystin omasta pussista yksityisklinikalla. Potilaalle itselleen olemattomalta tuntuvien oireiden taustalla voi kuitenkin olla vakava (alkava) sairaus. Lääkäri arvioi tutkimuksen tarpeellisuuden.

Toki toki, mutta kun lopulta oli pelkästä lihasjumista kyse, tuli vain mieleen, eikö kellään lääkärillä tullut mieleen ehdottaa venyttelyä! 

Tietysti tässä on myös se, että mieheni on ns. luulosairas (kaikella rakkaudella). Jos hänellä on joku juttu vialla kehossa, saattaa kehittää siitä todella voimakkaita oireita. Nyt, kun asia on minullekin tuttu, käsken häntä usein ottamaan oireisiin ihan vain särkylääkettä, menemään saunaan, venyttelemään jne. Hän on kerran soittanut ambulanssinkin toisen lihasjumin takia. En siis tästä häntä lainkaan kritisoi, hänellä on paljon sydänsairauksia suvussa ja hänen äitinsä oli juuri sairastanut infarktin.

Vierailija
11/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on nyt vaikea odottaa tuota aikaa ja kaikki pelot ovat valloillaan. Ap

Vierailija
12/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin on nyt vaikea odottaa tuota aikaa ja kaikki pelot ovat valloillaan. Ap

Ymmärrän oikein hyvin, jouduin itsekin pikana mammografiaan noin vuosi sitten, eikä ollut helppoa. Löytyi vain kystia onneksi.

Vierailija
13/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelisin, että juuri tuollaisten elintärkeiden osien kuten päähän liittyvissä ongelmissa käytetään herkemmin kuin esim. Jalkojen ja käsien. Jos nupissa on jotain pielessä voi mennä henki- harvemmin jos on joku venähdys rajassa.

Vierailija
14/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koita ajatella, että on hyvä että tutkitaan. Tuloshan voi olla myös se, ettei mitään vakavaa löydy, mutta näin asia varmistuu.

Vierailija
15/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

lol.... jaahas amerikan tauti iskeny. Jenkeillä kuvitelma että magneettitutkimuksella saavat hyvää hoitoa joten niitä määrätään siellä jopa ihan turhaan jotta potilaan henkinen hyvinvointi parantuisi ja olisi lopputulokseen tyytyväisempi-

Sama kiinassa tosin siellä uskotaan tipan ihme parannus vomaan. Joten potiaille tippaa ja suolaliuosta tippumaan ilman sen enepää syytä että tekee heitä onnellisemmiksi ja maksavat enemmän.

Vierailija
16/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri soitti siinä vastaanotolla päivystävälle neurologille. Se epäili särytöntä migreeniä auraoirein. Ja siksi olen niin paniikkissa, että miksi nyt heti kuvataan. Eli onko jotain muuta. Ap

Vierailija
17/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkisi mikä siellä on vialla. Niveltä epäilee lääkäri.

18/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien kokemusteni perusteella ei pääse helposti. Olin itse liikuntakyvytön ja sairaalassa osastolla ennen kuin kuin pääsin. Diagnosoitiin MS-tauti.

Kun oireeni vasta olivat "lieviä" eli pystyin kaatavassa huimauksessa ja näköhäiriöissä kävelemään omin jaloin muutaman metrin, oireiden syyksi tarjottiin niskajännitystä ja ahdistusta enkä päässyt magneettikuvaukseen, vaikka siinä vaiheessa itse jo tiesin, että minulla on MS-tauti ja lain mukaan tutkimus kuuluisi minulle.

Riippuu ehkä lääkäreistä ja siitä, kuinka paljon on ruuhkaa? Olin itse ison kaupungin yliopistosairaalan päivystyksessä, jossa oli paljon ihmisiä.

Vierailija
19/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ehkä epäillään aivosyöpää. Kurja juttu!

Vierailija
20/45 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakava tilanne. Epäillään esim. syöpää, ms tms. Julkisella ns. hätätilanne-tutkimus. Voimia Sinulle!