Kuinka helposti julkisella puolella laitetaan magneettikuvaan,
olen todella ihmeissäni kun heti tuli kutsu magneettiin. Ja samalla peloissani, että on jotain isoa vialla kun näin helposti pääsee.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri soitti siinä vastaanotolla päivystävälle neurologille. Se epäili särytöntä migreeniä auraoirein. Ja siksi olen niin paniikkissa, että miksi nyt heti kuvataan. Eli onko jotain muuta. Ap
No siksi just että pois suljetaan sitten muut näköhäiriön aiheuttajat kuten näköhermon tulehdus, verisuonitukos, aivotulehdus, kasvain, jne. Tuon migreeniauran puolesta puhuu se että oire meni ohi ja olet mitä ilmeisimmin erittäin hyvässä kunnossa koska sua ei lähetty suoraan päivystykseen.
Kaikki nuo yllä mainitut sairaudet pitää kuitenkin pois sulkea, ettei noita ole. Kaikki ne vaatii hoitoa jollain aikataululla ja niiden hoitamatta jättäminen olisi selkeä virhe. Todennäköisesti mitään noista sinulla siis ei ole, koska oireita ei ilmeisesti enää ole. Lääkärin on kuitenkin pakko tarkistaa asia.
Kai sulle myös neuvottiin että jos oire uusii, pitää mennä heti päivystykseen?
Vierailija kirjoitti:
Vakava tilanne. Epäillään esim. syöpää, ms tms. Julkisella ns. hätätilanne-tutkimus. Voimia Sinulle!
No ei ole. Hätätilanne on se kun potilas kiidätetään ambulanssilla sairaalaan ja viedään suoraan ensihoitajien toimesta ja lääkärin saattamana magneettikuvaukseen nukutettuna hengityskoneessa. Jotain rajaa nyt taas noihin teidän juttuihin!
Minut lähetti työterveyslääkäri pään magneettikuvaukseen ja sivulöydöksenä paljastui hyvänlaatuinen vajaa 3cm suuruinen meningeooma. Järkytys oli aluksi suuri. Se ei millään tavalla oireile ja elelen entiseen tapaan, tosin välillä ajattelen että jospa se kasvaakin jne, nyt sitä seuraillaan ja tämän vuoden lopulla on kontrollikuvaus, eli se tulee n vuoden kuluttua löydöksestä. Nämä meningeoomat löytyvät kuulemma usein juuri sattumalta. Olisi kiva kuulla jos on kohtalotovereita.
kevättä kohti kirjoitti:
Minut lähetti työterveyslääkäri pään magneettikuvaukseen ja sivulöydöksenä paljastui hyvänlaatuinen vajaa 3cm suuruinen meningeooma. Järkytys oli aluksi suuri. Se ei millään tavalla oireile ja elelen entiseen tapaan, tosin välillä ajattelen että jospa se kasvaakin jne, nyt sitä seuraillaan ja tämän vuoden lopulla on kontrollikuvaus, eli se tulee n vuoden kuluttua löydöksestä. Nämä meningeoomat löytyvät kuulemma usein juuri sattumalta. Olisi kiva kuulla jos on kohtalotovereita.
Tämän vuoksi suuryritysten toimitusjohtajat käyvät koko kehon skannauksessa puolivuosittain.
Minulla on todella paha ahtaanpaikankammo ja en ole aiemmin pystynyt noihin kuviin. Otin yhteyttä lähettäneeseen tahoon ja kerroin tuon. Soittavat kuulemma ja kertovat miten nyt edetään. Ap
Helposti, ja toimii myös niin että yksityiseltä menee lähete julkiselle ja pääset kuvaukseen pian.
Nyt ne soittivat, että lääkäri ei tee muuta jatkosuunnitelmaa, eli kuvaus perustaan ja vain soittoaika jätetään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on todella paha ahtaanpaikankammo ja en ole aiemmin pystynyt noihin kuviin. Otin yhteyttä lähettäneeseen tahoon ja kerroin tuon. Soittavat kuulemma ja kertovat miten nyt edetään. Ap
Saat tarvittaessa rauhottavan lääkityksen. Tsemppiä.
kevättä kohti kirjoitti:
Liity aivokasvainfoorumi-ryhmään Facebookissa. Siellä on myös meningeoman saaneita. Mulla meningeooma löytyi kun etsittiin syytä näön huononemiselle. Aika paljon testejä tehtiin ennen magneettikuvaa. Myöhemmin löytyi myös toinen kasvain sattumalta kun vanhaa kuvattiin.
Minä kärsin monta kuukautta päänsärystä, huimauksesta ja pahoinvoinnista, ennen kuin sain edes lähetettä neurologille. Lopulta keskussairaalasta tuli kutsukirje neurologian polille. Meni kuukausi, ja sitten tuli puhelinsoitto, että neurologi haluaa lähettää minut ensin magneettikuvaan ja vastaanotto on vasta sen jälkeen. "Ei täällä mitään ihmeellistä ole", tuumasi tohtori vastaanotolla sitten. Olin typerä ja heitin kuluneen vitsin: "Kai nyt jotakin sentään on tallella?"
Magneettikuvaus on tyyris hanke. Yksityisellä sellainen maksaa muutamasta satasesta ylöspäin, ylärajaa en tiedä. Tutkimusta ei tehdä sillä perusteella, että kuvataan nyt koko elimistö varmuuden vuoksi. Jos olen mitään ymmärtänyt, niin kuvauspäätöstä tehtäessä pitää olla jokin aavistus siitä, mitä etsitään, ja mistä päin elimistöä. Ehkä yksityisellä puolella päätös kuvaamisesta on hiukan helpompi tehdä, kun kustannukset eivät mene sairaanhoitopiirin rahoista. Siinäkin tapauksessa lääkärin pitää pystyä sinne kuvannuspaikkaan kertomaan, että mistä kenties on kyse. Siinä tehdään samalla päätös, että onko varjoaineen tarvis, ja mitä kaikkea muuta siihen tutkimuksen suunnitteluun ja valmisteluun liittyykään.
En tiedä, kuinka kriteerit magneettikuvaan lähettämisestä on suunniteltu ja tehty. Joka tapauksessa lääkärillä pitää olla jokin etäistä aavistusta parempi syy lähetteelle. Riippumatta siitä, määrääkö kuvauksen yksityisen vai julkisen palvelun lääkäri, joudutaan varmaan pohtimaan tarvetta ja kiireisyysjärjestystä. Jos raajat aivan ilmeisesti konstailevat hartiajumin takia, ei ole perusteita tutkia MS-tautia. Jos on syy epillä MS:ää, on varsin hyvä, ettei siellä jonossa ole tukkeena tavallisia jännitysniskapotilaita.
Tuntuu aika oudolta, että mitään mutta ei tarjottu ja koko suunnitelma lysähti näin. Ap
Olisi luullut, että voidaan tt-kuva ottaa. Ap
Olen menossa magneettikuvaan siksi että terveyskeskuslääkärin mielestä se on tarpeen. Kuitenkaan mun tai lähetteen kirjoittaneen neurologin mielestä mun oireista ei tarvii olla huolestunut. Eli vastaus ap:n kysymykseen on että helposti voi saada lähetteen.
Itsellä vähän hölmö olo kun nyt ei ole mitään jatkoja tulossa. Mitähän lääkäri ensin epäili kun teki lähetteen ja kun kuuli, että en pysty olemaan magneetissa perui sen? Ap
kevättä kohti kirjoitti:
Hyvä, että löytyi. Minä podin monta vuotta aina vaan kovempaa päänsärkyä. Hoidoksi määrättiin jumppaa, relaksantteja ja kipulääkkeitä. Lopulta eräs lääkäri kirjoitti magneettilähetteen, meningeooma löytyi. Leikkaus onnistui hyvin, ja kivut lähtivät.
Halutaan sulkea muut syyt kuin migreeni pois