Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusavuista tietävät.

Vierailija
04.03.2013 |

Elikkä meillä vko-vko systeemi. Minä, äiti lähdin 8 vuotta sitten yhteisestä kodista mm.miehen suhteen takia. Mies ei suostu siirtämään lasten kirjoja. Syy:MInä lähdin.

Minulla on elatuksesta 0-sopimus.

Kävin tänään lakinaiseni luona. Ex-miehellä 12 000e paremmat tulot vuodessa kuin minulla. Nyt siis tulenee käymään niin, että exäni joutuu maksamaan minulle.

Laskin äsken laskurilla, hänen elatuskykynsä n.2000e ja minulla - jotain. Hän siis saa lapsilisät ja Kelan maksamat elatustuet.

Osaako joku sanoa, miten tuosta sitten lasketaan hänelle määräytyvä elatustuki minulle?

Olen ehdottanut reilua peliä, että lasten kirjat minulle, jolloin saisin asumistukea, mutta hän ei suostu. Haukkuu minua ahneeksi.

Lapset siis ovat aivan yhtä paljon luonamme. Olen ollut liian kiltti, koska ennen en ole tätä asiaa ajanut eteenpäin..

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, lakinaiseni oli sitä mieltä, että tuo elatussopimus puretaan täysin. 50-50-sopimus vaikuttaa kuulemma niin, että olot on oltava tasaiset.  Tämä tilanne on outo hänen mielestään. Minulle oli yllätys, että exäni joutuisi maksamaan minulle.

No haaste on lähtenyt tänään käräjäoikeuteen. Sittenhän sen kuulee.

Mä ensisijaisesti yritän takoa exäni päähän faktan, että hänen on kustannettava harrastuksia ja vaatteita.

Vierailija
22/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarkoita, että pitää ostaa laudat ym. Lapset olivat viikon laskettelemassa ja muutenkin usein rinteessä= oli halvempaa ostaa käytettynä tavarat kuin maksaa vuokria, jotka loppupeleissä olisi olleet kovemmat kuin käytetyt sukset/laudat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarkoita, että pitää ostaa laudat ym. Lapset olivat viikon laskettelemassa ja muutenkin usein rinteessä= oli halvempaa ostaa käytettynä tavarat kuin maksaa vuokria, jotka loppupeleissä olisi olleet kovemmat kuin käytetyt sukset/laudat.

Vierailija
24/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-50 voi tarkoittaa myös sitä, että kumpikaan ei maksa kummallekaan, eli et tule saamaan mitään ja mieheltä lähtee se kelan rahakin pois, tuskin on iloinen siitä, jos niin käy, maksaa vielä vähemmän mistään. Lapsilisät sillä pysyy kyllä.

Vierailija
25/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jos ollaan rehellisiä, niin mulle ihan sama, jos tuo 142e/kk/lapsi häneltä poistuisi. Eipä hän noita lapsiin muutenkaan käytä.

Vierailija
26/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet melkoisen katkera, täytyy myöntää... No, toivottavasti asiat menee parempaan suuntaan.

Vierailija
27/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi mies saa elatustukea Kelalta? Kuulostaa omituiselta, jotain huijaamisen makua. Ei ehkä sinulta, mutta varo vaan, ettet sinä joudu maksamaan Kelalle niitä eltustukia takaisin, eihän Kela yleensä mitään tukia maksa, jos vanhemmat käy töissä ja voi itsekin ne maksaa.

Vierailija
28/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisin katkera? Mua ärsyttää vaan tuo mun pumppaaminen. Tulot isommat 1000e + lapsista 1000e ja mitään ei niille hanki. Mua vituttaa..

Vierailija
29/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksoin viime vuonna elareita 4800e, ja sitten sain kääräjäoikeudessa tuloihin perustuen itselleni 0-sopparin.

Mies haukkuu mut, kun olen yrittänyt sanoa, että ei se näin voi mennä.

Vierailija
30/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oletteko aikooinaan tehnyt lastenvalvojalla 0-sopparin, eli kumpikaan ei maksa kummallekaan? Miksi se mies sitten saa kelalta ??

Vierailija
31/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin aikasemmin maksamaan, joka sitten käräjäoikeudessa muutettiin 0-sopimukseksi. Mä toimitin lapun kelaan ja käskin exääni tarkastamaan, kuinka jatkuu.

Vierailija
32/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 17:20"]

Mä maksoin viime vuonna elareita 4800e, ja sitten sain kääräjäoikeudessa tuloihin perustuen itselleni 0-sopparin.

Mies haukkuu mut, kun olen yrittänyt sanoa, että ei se näin voi mennä.

[/quote]

Nyt en tajuu, jus viime vuonna käräjältä sait 0-sopparin ja jo nyt luulet, että tuletkin saamaan jotain elareita sinä? Onko tulosi tippuneet tuossa välissä vai miehen tulot kasvaneet tuossa välissä?

Vierailija
33/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksoin takautuvia..

Mun tulot on aina ollut n.2000euroa.

Vierailija
34/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miehen tulot ovat n 3000 ja sun 2000, lapset ovat vuoroviikoin, mutta kirjoilla isällään? Ehkä se joutuu sulle vähän maksamaan, mutta ei kyllä mitenkään paljoa, vain tonnin ero tuloissa.

Vierailija
35/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin. Itse asiassa mun tulot laskee hieman tässä lähiaikoina, n.300e. Joudun ainakin 6kk sairaslomalle leikkauksen takia.

Vierailija
36/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapset ovat kirjoilla isällään, eli isä on lähivanhempi? Ap:n lakinainen on kyllä ihan pihalla sitten, ei lähivanhempi joudu missään tilanteessa maksamaan etävanhemmalle.

Vierailija
37/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No googletapas asiasta. Ei taida olla eka lähivanhempi, joka joutuu maksamaan.

Tuo viikko-viikko systeemi periaatteessa tarkoittaa, että menot puoliksi. Lähivanhemman EI kuuluisi saada elatusapua/tukea laisinkaan.

Vierailija
38/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 17:43"]

Siis lapset ovat kirjoilla isällään, eli isä on lähivanhempi? Ap:n lakinainen on kyllä ihan pihalla sitten, ei lähivanhempi joudu missään tilanteessa maksamaan etävanhemmalle.

[/quote]

Otitko myös huomioon, että lapset asuu puolet kuusta äitinsä luona. Miksi isä olisi oikeutettu elatusapuun, mutta ei äiti?

Vierailija
39/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti eli ap vastaa taas. Onneksi minulla on kuitit lasten harrastuksista. Nekin varmaan huomioidaan.

Lakinaiseni sanoi, että haaste käräjille. Sitten odotetaan exän vastustusvastausta ja sitten on suullinen käsittely perustuen numeroihin.

Mä haluaisin lapsille vain hyvää. Mun käyttövara lapsiin lisääntyisi sillä, että saisin asumistukea (vuokra 1200e). Ei siis olisi pois exältä, vaan siirtyisi suoraan lapsiin. 2000e/kk ei ole paljon neljälle.

Sossussa en siis ole asiakkaana. Tuskin sieltä mitään saisinkaan, koska minut lasketaan yksineläjäksi.

Vierailija
40/47 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain äsken kirjallisena haasteena lähteneet tiedot.

Mun elatuskyky on -880e ja exällä +1910e. Nämä siis laskettu julkisten verotietojen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi