Miksi lapsella EI tulisi olla oikeutta isään ja äitiin?
Kysytään näin päin, kun se ei kuulemma ole mikään oikea argumentti että lapsella tulisi olla oikeus sekä isään että äitiin.
Miksi ei olisi?
Kommentit (38)
Ensisijaisesti mun mielestä onkin, mikäli lapsen äiti ja isä ovat olemassa ja hyviä ja kunnollisia. Jos niitä ei ole, tai ne eivät pysty lasta hoitamaan ja kasvattamaan, mistäs se oikeuden otat? Tyhjästäkö revit?
Sitten täytyy katsoa seuraavaksi parempia vaihtoehtoja.
Jos lapsi adoptoidaan eikä alkuperäiset biovanhemmat pysty hänestä huolehtimaan, sitten käy kyllä perheeksi isä-äiti, äiti-äiti, isä-isä- perhe, kunhan lapsesta huolehditaan ja hän saa rakastavat ja hyvät vanhemmat.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 17:16"]
Oho, sori. Nyt MÄ sekoilen. Oli tarkoitus lainnata ihan eri tekstiä. (Nro 16:sta)
[/quote]
mä oon yrittäny lainata samaa testiä tässä jo tovin, mutta ei onnistu vaan tulee aina ruutuun sama viesti kuin sullakin tuli. Piti korjata kyseistä kirjoittajaa, että tässä tosiaan on kyse nimenomaan ULKOISESTA adoptiosta ei sisäisestä
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 15:08"]
Kysytään näin päin, kun se ei kuulemma ole mikään oikea argumentti että lapsella tulisi olla oikeus sekä isään että äitiin.
Miksi ei olisi?
[/quote]
Onko lapsella mielestäsi oikeus isovanhempiin, serkkuihin, parhaaseen kaveriin, toiseksi parhaaseen kaveriin ja siihen, että löytää jo lapsena oman erityisosaamisalueensa?
Todellisuudessa tarinat ovat kaikilla erilaisia.
Biovanhemmuuteen takertuminen on biovanhempien edun , ei lapsen edun, paapomista.
Totta, lapset kiusaavat.
Mutta sitten saamme miettiä myös kiusaaja lapsen kotioloja. Onko vanhempien kasvatuksessa mennyt mahdollisesti jotakin vikaan jos lapsi ei kykene suvaitsemaan erilaisia perheitä?
Jos vanhemmat hetken miettisivät mitä lapselleen opettavat ja millaista mallia antavat, kiusaaminenkin voisi vähentyä.
On paljon perheitä, jossa on isä ja äiti, jotka ovat alkoholisteja, väkivaltaisia jne. Tietysti kahden samaa sukupuolta olevan perhe on turvallisempi kuin moniongelmainen heteroperhe. Mutta ainahan homoperhe on se kakkosvaihtoehto, ei koskaan paras mahdollinen. Vaikka he olisivat kuinka kunnollisia, ei heidän perhemallinsa ole koskaan yhtä hyvä lapselle kuin kunnollisten biologisen isän ja äidin muodostama perhe. Parhaimmilaankin homoperhe on vain parempi kuin joku alkkisperhe tai laitos.
Lapsi ei voi valita perhettään, mutta teini-iässä tai viimeistään 18-v. hän voi jo tehdä omia valintojaan...
Entä jos lesboperheen teinipoika haluaakin tietää kuka hänen isänsä on? Entä jos hän ei suostukaan enää kutsumaan biologisen äitinsä lesbokumppania "äidiksi"... pitääkö hänet pakottaa siihen? Mielestäni ei.
Televisiossa näytetään joko saippuasarjoissa tai silotelluissa haastatteluissa onnellisia lesboperheitä, joissa on pari pientä lasta. Eihän ne pienet lapset vielä kauheasti ymmärrä. Olisi kiva kun joskus näytettäisiin niitä lesboperheitä, joista varsinkin teini-ikäiset pojat haluavat ovet paukkuen pois. Suomessa on tehty hedelmöityshoitoja sen verran vähän aikaa, ettei näitä ongelmia ole vielä yhtä paljon kuin esim. Ruotsissa, USA:ssa jne.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 17:24"]
Totta, lapset kiusaavat.
Mutta sitten saamme miettiä myös kiusaaja lapsen kotioloja. Onko vanhempien kasvatuksessa mennyt mahdollisesti jotakin vikaan jos lapsi ei kykene suvaitsemaan erilaisia perheitä?
Jos vanhemmat hetken miettisivät mitä lapselleen opettavat ja millaista mallia antavat, kiusaaminenkin voisi vähentyä.
[/quote]
Just näin, kotoahan ne asenteet ja opit lähtevät.
Miksi mulla ei ollut oikeutta rakastavaan isään vaan tuli sellainen joka koko ajan moitti, yhden käden sormilla voi laskea positiviiset asiat mitä se sanoi mulle. Lopputuloksena vissiin elämänmittainen pelko ja epäluulo miehiä kohtaan. Olen ihan sataprosenttisen varma, että olisi pärjännyt elämässä paremmin ilman isää.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 15:08"]
Miksi ei olisi?
[/quote]
Onko lapsella mielestäsi oikeus isovanhempiin, serkkuihin, parhaaseen kaveriin, toiseksi parhaaseen kaveriin ja siihen, että löytää jo lapsena oman erityisosaamisalueensa?
Todellisuudessa tarinat ovat kaikilla erilaisia.
Biovanhemmuuteen takertuminen on biovanhempien edun , ei lapsen edun, paapomista.
Juu.Ja homovanhemmuuteen takertuminen sitten nykykäsityksen mukaan on vain ja ainoastaan lapsen etu!
Toisaalta nykytutkimukset homoperheiden hyvyydestä lapsen kasvulle voi jättää omaan arvoonsa, sillä homoperheitä on ihmiskunnan historiassa ollut vasta merkityksetön ajanjakso! Ei niiden vaikutuksia voi nyt nähdä - pitäisi odottaa ainakin 500 vuotta ja tehdä tutkimus vasta sitten!
[/quote]
Oletteko te homoista jankuttajat aktiivisia myös sen suhteen että avioerot ja yksinhuoltajat kielletään, raskaaksi tulevat pakkonaitetaan lähmmälle suostuvalle miehelle jos vakituista miestä ei ole katsottuna? Nuo on määrällisesti huimasti suurempi ongelma kuin homot.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 18:10"]
Oletteko te homoista jankuttajat aktiivisia myös sen suhteen että avioerot ja yksinhuoltajat kielletään, raskaaksi tulevat pakkonaitetaan lähmmälle suostuvalle miehelle jos vakituista miestä ei ole katsottuna? Nuo on määrällisesti huimasti suurempi ongelma kuin homot.
[/quote]
Suurempi ongelma kuin homot? Ovatko homotkin siis ongelma?
Homo/lesboperhe on aina vain kakkosvaihtoehto. Niitä "parhaitakin" homo/lesboperheitä verrataan aina vain niihin vaihtoehtoihin, joissa on rikkinäinen perhe, vahinkoraskaus jne. Homo/lesboperhe ei siis parhaimmilaankaan ole sama asia kuin biologisen isän ja äidin tarjoama perhe parhaimmilaan voi olla.
Kiinnostavia faktoja:
- rekisteröidyt parit (siis homo/lesboparit) eroavat huomattavasti useammin kuin heteroparit
- Suomessa lesboperheiden lapset ovat melko uusi ilmiö, mutta USA:ssa ainakin erotilanteessa lapset jäävät yleensä biologiselle äidille ja välit ei-biologiseen vanhempaan katkeavat huomattavan usein
Usein se on vieläpä se biologinen äiti joka ei halua lastensa olevan eron jälkeen tekemisissä ex-lesbokumppaninsa kanssa.
Aika yllättäviä tutkimustuloksia tai sitten ei... Toisaalta itsekin naisihmisenä ymmärrän aika hyvin, jos eron jälkeen ei halua jakaa äitiyttään ex-kumppanin kanssa, jolla tosiasiassa ei ole mitään biologista suhdetta lapseen.
Lesbot/homot eivät välttämättä siis itsekään pidä omaa perhemuotoaan parhaana vaihtoehtona. Ehkä sen takia avioituminen/parisuhteen rekisteröinti ja lasten hankinta hedelmöityshoidoilla on tosiasissa aika harvinaista.
Tilasto vuodelta 2011: rekisteröityjä parisuhteita 333 kpl ja eroja 85 kpl.
Aika kovaa meteliä pidetään näinkin marginaalisen porukan oikeuksista.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 17:24"]
Totta, lapset kiusaavat.
[/quote]
Samaa mieltä. Malli siitä, mitä lapset pitävät erilaisena, tulee kotoa. Pieni lapsi on hyvin suvaitsevainen olento, mutta imee kyllä hanakasti kodin mielipideilmaston. Lapselle on aivan sama, millainen perhe kaverilla on.
Tiedättekö, kuinka paljon Suomessa elää tälläkin ihmisiä, aikuisia ja lapsia, jotka ovat kasvaneet perheessä jossa vanhemmat ovat samaa sukupuolta? Muistelen että Suomessa olisi parikin julkisuuden henkilöä, joiden vanhemmat ovat homoja tai lesboja. Olen itse hetero, joten nimet eivät ole painuneet mieleen.
Homot perustavat perheitä jo nyt. Kuitenkin vain toinen vanhempi voi olla lasten huoltaja, asioida päiväkotien ja koulujen kanssa tai käydä lasten kanssa lääkärissä. Jos huoltajaksi merkitty vanhempi kuolee, alaikäinen lapsi tai lapset voidaan sijoittaa muualle. Kuvitelkaa millaista tuskaa kärsii lapsi, joka menettää molemmat vanhempansa yhtä aikaa. Onko se teidän mielestänne oikeudemukaista?
En tiedä mitä tälle palstalle kirjoittelevat kuvittelevat homojen elämän olevan, mutta oma kokemukseni tuttavapiiristäni on, että homot aikuiset ovat joko ikuista nuoruutta viettäviä bilettäjiä tai vakiintuneita ja perheellisiä tai jotain siltä väliltä. Kuvailisin muuten täysin samoilla sanoilla myös tuttavapiirini heteroita.
Tunnetteko moniakin homoja tai lesboja vai perustuuko käsityksenne heistä elokuviin ja tv-sarjoihin?
Mulla oli niin paskat vanhemmat että olisin vaihtanut ne silmää räpäyttämättä rakastaviin homo/lesbo-pari vanhempiin.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 12:57"]
Mulla oli niin paskat vanhemmat että olisin vaihtanut ne silmää räpäyttämättä rakastaviin homo/lesbo-pari vanhempiin.
[/quote]
no biologisille vanhemmille ja sukulaisillehan ei valitettavasti voi mitään! kaikkien ei pitäisi alunperinkään tehdä lapsia
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 12:57"]
[/quote]
no biologisille vanhemmille ja sukulaisillehan ei valitettavasti voi mitään! kaikkien ei pitäisi alunperinkään tehdä lapsia
Miksi jokaisella ihmisellä pitäisi olla oikeus lapseen. Viittaan lapsettomuuskeskusteluun. Oikeus vanhempiin on välttämätön lapsen kehityksen kannalta. Ilman lasta voi selviytyä ihan hyvin.
Oho, sori. Nyt MÄ sekoilen. Oli tarkoitus lainnata ihan eri tekstiä. (Nro 16:sta)