Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä töitä voisin hakea?

Vierailija
04.03.2013 |

Olen koulutukseltani historian opettaja. Oman alan työt vain ovat kiven alla.

Katselin molin sivuilta vapaita työpaikkoja. Ensin ajattelin, että voisin ruveta sihteeriksi - mutta niissä hommissa pitäisikin näköjään osata jotain palkanlaskentaa ja reskontraa. En ymmärrä niistä mitään. Arvostus sihteerejä kohtaan kyllä nousi, jos ne tuollaisia asioita osaa. :)

Kamalasti on tarjolla markkinoijan paikkoja. Voisin mennä ehkä johonkin liikkeeseen myyjäksi, mutta en ole niin markkinointihenkinen, että voisi provikkapalkalla alkaa myydä jotain kodinturvajärjestelmiä tai mainoksia.

Yksi kouluttajan paikka oli, josta ajattelin, että tuonne! Puhuin innoissani miehelle, joka alkoi nauraa - kyseinen firma on jonkun hänen entisen opiskelukaverinsa pulju ja ihan kuulemma huijarijuttu, eivät ole maksaneet palkkoja aina, yms. Sanoi, että älä sinne ainakaan hae.

En osaa myydä kankaita, kaataa puita, kuljettaa lauttaa tai käyttää nosturia. Voisin kyllä opetella vaikka tuota lautankuljetusta, mutta siihen vaadittaneen kyllä jokin tutkinto ensin alle. :)

Mitä työtä voisin tehdä? Olen tehnyt open sijaisuuksia. Opiskeluaikana ollut ulkomailla oppaana pitkään ja joskus kirjoitellut paikallislehtiin. Sekä ollut joskus torilla myymässä marjoja ja messuilla esittelemässä tuotteita. Siinä mun työkokemukseni.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 14:06"]Hei, sanot samalla, että olisit pitänyt opetusalasta ja ettet enää halua opiskella opetusalan juttuja - kumpi näistä painaa sinulle vaakakupissa enemmän? Ymmärrän, että et erityisopettajaksi halua, koska se vaatii tietyntyyppisen ihmisen, mutta mieti tuota opoa. Samalla voisit tehdä myös rehtoriopinnot, jotka ovat enemmän hallintoa kuin opetusalaa, ja niiden avulla aukenee sekä rehtorin paikkoja että muita virastotyöpaikkoja helpommin.[/quote]

Voin harkita tuota opon hommaa, mutta oikeasti, koulun penkille meneminen opiskellakseni taas opettajaksi ei oikeasti ihan hurjasti motivoi. Ja onko niille opoillekaan sitten oikeasti työtä, jos niitä nyt kovin koulutetaan?

Voin kyllä ensi vuonna harkita tuota vaihtoehtoa ja ajatella hakeutuvani koulutukseen, nyt se on tämän vuoden osalta jo myöhäistä. Omalla paikkakunnallamme opetusta ei tosin ole, mutta ihan suht lähellä kuitenkin.

Ja ensisijainen vaihtoehto olisi nyt pysyvä työpaikka.

Vierailija
22/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin asut? Museovirastolla oli jokunen paikka auki eri puolilla Suomea työkkärin sivuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan osaa ehdottaa muita vaihtoehtoja. Valmistuin historiasta reilu 5 v sitten, mulla oli 100 km työmatka ja surkea palkka aluksi, vaikka työ vastasikin koulutusta. Parissa vuodessa palkka tuplaantui ja pääsin tekemään etätöitä. Se on aika normaali polku meillä epämääräisillä. :) En tiedä, onko sulla motivaatiota tai asennetta samaan. Jos olet jo päälle 30, ei varmaankaan, tai ei mulla ainakaan enää olisi.

Vierailija
24/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useankin saman alan opettajan, joka kirjoittaa freelancerina tai vakituisena toimittajana lehtiin. Miten tämä idea kolahtaisi?

Vierailija
25/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 14:14"]

Missä päin asut? Museovirastolla oli jokunen paikka auki eri puolilla Suomea työkkärin sivuilla.

[/quote]

Oikeastiko? Miten niillä nyt on varaa palkata ketään, kun viime vuonna pistivät sakkia pihalle, jotta soi. Omassakin kaveripiirissä kolme menetti työpaikkansa museoviraston kohteissa - juurikin kaikki opiskelleet historiaa pääaineena.

Tsekkasin. Siis ne hakee kesätyöntekijöitä ihan toiselle puolelle Suomea. Juu, ei kiinnosta lähteä Merimuseoon oppaaksi - jos noita museo-oppaan töitä haluan tehdä, niin niitä saan kesäksi ihan täältä kotiseudultakin. Ja varmasti taas tänä kesänä sellaisen pestin otan osaksi kesää. Mutta ei auta tässä vakituisen työpaikan ongelmassa.

Vierailija
26/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 14:16"]

Mä en ainakaan osaa ehdottaa muita vaihtoehtoja. Valmistuin historiasta reilu 5 v sitten, mulla oli 100 km työmatka ja surkea palkka aluksi, vaikka työ vastasikin koulutusta. Parissa vuodessa palkka tuplaantui ja pääsin tekemään etätöitä. Se on aika normaali polku meillä epämääräisillä. :) En tiedä, onko sulla motivaatiota tai asennetta samaan. Jos olet jo päälle 30, ei varmaankaan, tai ei mulla ainakaan enää olisi.

[/quote]

Mitäs töitä sä sitten teit surkealla palkalla? Voin tehdä töitä pienemmälläkin palkalla, mutta 100 km työmatka on liian pitkä. Pitää siitä palkasta jotain jäädä bensakulujen jälkeen käteen. Joo, olen päälle 30v.

Vierailija
27/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 14:17"]

Tiedän useankin saman alan opettajan, joka kirjoittaa freelancerina tai vakituisena toimittajana lehtiin. Miten tämä idea kolahtaisi?

[/quote]

Tuosta tykkäisin. Olen soitellut lehtiin ja tarjonnut juttuja. Ei kuulemma tarvita, kun heillä on ihan toimittajia siellä töissä sitä varten. :)

Mutta suunnitelma B on alkaa pommittaa kaikkia lehtiä jutuilla. Kirjoitan ja kirjoitan vaan, eiköhän jossain vaiheessa saa jotain kaupaksi. Ja jos saa yhden jutun läpi, ehkä pian toisenkin.

Mies on sanonut, että ostetaan/perustetaan jokin yritys, jota voisin alkaa pyörittää. Ja sopivaa alaa ja markkinarakoa tässä ollaan mietitty. Tosin se työyhteisö kiehtoisi enemmän kuin yhden naisen yritys. :) Mutta parempi vaihtoehto sekin kuin ei mitään. Tai sitten menen kysymään, pääsisikö sukulaisen firmaan töihin. Ihan vaikka edes laatikoita purkamaan.

Vierailija
28/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 13:21"]

No, tuossa oli yhdessä kaupungin virastossa jokin avoin paikka hommasta, josta mulla ei kyllä ole mitään kokemusta, mutta jossa oli edellytyksenä vain epämääräisesti korkeakoulututkinto. Ajattelin hakea sitä.

[/quote]

Jos kyseessä on yhtään isompi kaupunki, niin kannattaa tunkea ties millä verukkeella töihin kaupungille. Mene vaikka palkattomana harjoittelijana johonkin hallinnon yksikköön, joka kuulostaa edes vähän kiinnostavalta. Monet kunnan työt (hallinnossa) ovat sellaisia, että niihin ei pakosti vaadita erityistä koulutusta, vaan juuri tuo korkeakoulututkinto riittää. Jos olet jo esim. harjoittelussa ko. paikassa ja sinusta pidetään JA osoitat pärjääväsi työssä, niin sinulla on hyvät mahdollisuudet saada vakkaripaikka. 

Vierailija
29/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 13:21"]

No, tuossa oli yhdessä kaupungin virastossa jokin avoin paikka hommasta, josta mulla ei kyllä ole mitään kokemusta, mutta jossa oli edellytyksenä vain epämääräisesti korkeakoulututkinto. Ajattelin hakea sitä.

[/quote]

Jos kyseessä on yhtään isompi kaupunki, niin kannattaa tunkea ties millä verukkeella töihin kaupungille. Mene vaikka palkattomana harjoittelijana johonkin hallinnon yksikköön, joka kuulostaa edes vähän kiinnostavalta. Monet kunnan työt (hallinnossa) ovat sellaisia, että niihin ei pakosti vaadita erityistä koulutusta, vaan juuri tuo korkeakoulututkinto riittää. Jos olet jo esim. harjoittelussa ko. paikassa ja sinusta pidetään JA osoitat pärjääväsi työssä, niin sinulla on hyvät mahdollisuudet saada vakkaripaikka. 

[/quote]

Tämä oli aikas hyvä ehdotus! Paras tähänastisista! Alanpa käydä noita oman ja lähikaupunkien toimialoja ja virastoja läpi, valkkaan kiinnostavimmat ja soittelen. Luulisi, että ilmainen työvoima kelpaisi. Sillä voisi tosiaan saada jalan ovenväliin.

Tosin eräs ystäväni, ammattitutkinnon suorittanut siivooja, pyysi päästä kaupungille palkattomaan työharjoitteluun koulu/päiväkoti/virastosiivoojana, kun ei löytänyt töitä. Hän ei halunnut siivota tehtaita tai koteja ja siksi ei ollut ihan helppoa löytää työtä.

Hänet otettiin kiljuen ilmaiseksi erääseen kouluun, jossa oli jo kaksi siivoojaa. Yritti olla oikein ahkera. Teki ilmaista työtä puoli vuotta, sinä aikana kyseisen kaupungin palveluksessa aukeni kolme vastaavaa siivojan paikkaa. Hän haki kaikkia, mutta ei saanut -  miksi kaupunki olisi maksanut hänelle, kun kerran sai jo hänen työsuorituksensa ilmaiseksi...

Mutta en nyt halua olla liian pessimisti. Tuota ehdottamaasi voisin todellakin kokeilla.

Vierailija
30/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 14:30"]

[/quote]

Mitäs töitä sä sitten teit surkealla palkalla? Voin tehdä töitä pienemmälläkin palkalla, mutta 100 km työmatka on liian pitkä. Pitää siitä palkasta jotain jäädä bensakulujen jälkeen käteen. Joo, olen päälle 30v.

[/quote]

Siis mä olen kommentoinut jo aiemmin tähän ketjuun.

Epämääräisen viraston epämääräisiä asiantuntijatöitä ensin avustavana, nykyään vakituisena asiantuntijana. Ala ei ole olennainen, koska duuni vain sattui löytymään sieltä. Historiaa voi hyödyntää, mutta pärjäisi tässä muutkin yhteiskunnallisen puolen maisterit. Sä voit saada vastaavan siitä teidän cityssä avoimesta paikasta. Tämä on tosi tyypillinen tapa työllistyä.

Vierailija
31/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ihan vaan OT jatkan, että harmi juttu, kun se ala, josta minulla kaupunkiin on kontakteja ja tunnen ihmisiä siellä virastossa on sellainen, että sinne en ainakaan hae. Voisin taatusti suhteilla päästä, mutta kun tiedän niitä ihmisiä siellä, niin ovat sellaisia selkäänpuukottajia, että sinne ei tee mieli ottaa yhteyttä. Harmi, kun ne ainoat kontaktit, joita on, ovat sellaisia, että kiitos mutta ei kiitos noiden ihmisten kanssa samaan työpaikkaan. :D Ja kyse ei ole pelkästään minun mutukokemuksistani, vaan monelta olen kuullut, jotka siellä ovat olleet väliaikaisesti töissä, että työilmapiiri erittäin tulehtunut. Mutta eihän se ole ainoa paikka.

Vierailija
32/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 14:30"]

[/quote]

[/quote]

Siis mä olen kommentoinut jo aiemmin tähän ketjuun.

Epämääräisen viraston epämääräisiä asiantuntijatöitä ensin avustavana, nykyään vakituisena asiantuntijana. Ala ei ole olennainen, koska duuni vain sattui löytymään sieltä. Historiaa voi hyödyntää, mutta pärjäisi tässä muutkin yhteiskunnallisen puolen maisterit. Sä voit saada vastaavan siitä teidän cityssä avoimesta paikasta. Tämä on tosi tyypillinen tapa työllistyä.

[/quote]

Ok, kiitoksia. Haen kyllä sitä paikkaa, joka siellä virastossa on auki. Ei hajuakaan, mitä siellä oikeasti tehdään, oli niin epämääräinen ilmoitus. Jotain. Mutta täysipäiväinen työ ja palkkakaan ei ollut hullumpi.