Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä töitä voisin hakea?

Vierailija
04.03.2013 |

Olen koulutukseltani historian opettaja. Oman alan työt vain ovat kiven alla.

Katselin molin sivuilta vapaita työpaikkoja. Ensin ajattelin, että voisin ruveta sihteeriksi - mutta niissä hommissa pitäisikin näköjään osata jotain palkanlaskentaa ja reskontraa. En ymmärrä niistä mitään. Arvostus sihteerejä kohtaan kyllä nousi, jos ne tuollaisia asioita osaa. :)

Kamalasti on tarjolla markkinoijan paikkoja. Voisin mennä ehkä johonkin liikkeeseen myyjäksi, mutta en ole niin markkinointihenkinen, että voisi provikkapalkalla alkaa myydä jotain kodinturvajärjestelmiä tai mainoksia.

Yksi kouluttajan paikka oli, josta ajattelin, että tuonne! Puhuin innoissani miehelle, joka alkoi nauraa - kyseinen firma on jonkun hänen entisen opiskelukaverinsa pulju ja ihan kuulemma huijarijuttu, eivät ole maksaneet palkkoja aina, yms. Sanoi, että älä sinne ainakaan hae.

En osaa myydä kankaita, kaataa puita, kuljettaa lauttaa tai käyttää nosturia. Voisin kyllä opetella vaikka tuota lautankuljetusta, mutta siihen vaadittaneen kyllä jokin tutkinto ensin alle. :)

Mitä työtä voisin tehdä? Olen tehnyt open sijaisuuksia. Opiskeluaikana ollut ulkomailla oppaana pitkään ja joskus kirjoitellut paikallislehtiin. Sekä ollut joskus torilla myymässä marjoja ja messuilla esittelemässä tuotteita. Siinä mun työkokemukseni.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet elävä esimerkki pitkäaikaistyöttömästä :)

Vierailija
2/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan opettaja olet? Luokanope vai aineenopettaja (minkä aineen/aineiden)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sun alalta muut työllistyy, jos opettajan paikkoja ei juuri ole? Etkö sä pätevänä voi tehdä muitakin sijaisuuksia kuin hissanopen?

Vierailija
4/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 12:51"]

Minkä alan opettaja olet? Luokanope vai aineenopettaja (minkä aineen/aineiden)?

[/quote]

Lukihan se siellä, sori sanasokeus :D.

Vierailija
5/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinhan minä tehdä - olen tehnyt esim. liikunnanopensijaisuuksia, mikä on minun kohdallani iso vitsi! :) Mutta en halua enää tehdä SIJAISUUKSIA, haluan oikean  kokopäivätyön, jossa on mahdollisuus kehittyä eteenpäin ja palkalliset lomat.

Mihinköhän nuo ihmiset on työllistyneet... Kirjastoihin ainakin. Yliopistolle. En mä oikeastaan tiedä, kaveripiiriini ei juuri kuulu muita saman alan opettajia. :) Monet on alkaneet opiskella uutta alaa.

Paras noista työpaikkailmoituksista on kyllä tuo, jossa haetaan ihmistä, jolla on kristallipallo ja joka osaa lukea johtajien ajatukset ja toiveet ennen kuin ne on lausuttu julki! :D :( Siis ihan käsittämättömiä vaatimuksia ihan peruspaikoissa. Ei tulisi mieleenkään hakea paikkaa, jossa palkkaajat kirjoittaa ilmoituksiin noin pehmoisia.

Ja kiitos kakkoselle. Todella kannustavaa.

Vierailija
6/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen opiskelemaan lisää, täydentämään tutkintoa.

Vierailija
7/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista, ettet tiedä, mihin sun opiskelukaverit on työllistyneet?

Sijaisuudet on ainoa tapa kärkkyä historian opettajan vakipaikkaa, muuten sijaisuuksia tehneet eli kokeneemmat vie vapautuvat hommat. Ota yhteyttä sinne paikallislehteen ja tarjoudu tekemään juttuja. Hae kaikkiin paikkoihin, jotka voisivat olla mahdollisia kuten se kouluttaja. Kerro kaikille, että haet työtä. Kysele tutuilta ja jos mahdollista opiskelukavereilta. Kai sä nyt jonkun niistä yhä tunnet. :) Lopulta joku paikka tärppää.

Sulla sentään on ammatti. Mä luin kaikkea epämääräistä, mutta sain silti epämääräisestä virastosta epämääräisen asiantuntijan homman, joka on nykyään jo vakituinen. Onnistut sinäkin!

Vierailija
8/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitä sitten kannattaisi opiskella? Enää ei huvittaisi opiskella sellaista, mistä ei sitten työllistykään. Harmi sinänsä, olisin tykännyt tosi paljon historianopen työstä, mutta kun avoimia paikkoja ei ole, niitä ei ole. Ja meidän ei kannata lähteä muuttamaan jonnekin usean sadan kilometrin päähän jonkun opettajan paikan vuoksi, koska miehellä on niin hyväpalkkainen työ täällä.

Esimerkkinä: yksi tuttavani, historian ope hänkin, opiskeli oppimsopimuskoulutuksella erään laivanrakennusalan ammatin. Työvoimatoimistosta kysyi, mistä löytyy varmasti töitä tästä eläkeikään ja tuota kehuttiin. Ehti olla kolme vuotta töissä, viihtyi hyvin - sitten ei ollut enää telakalla hommia. Eli mitään tuollaista kohtaloa en halua.

Voisin alkaa yrittäjäksi, mutta en oikein keksi, kenelle myisin osaamistani historian opettajana. :)

Vierailija
9/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hyvä ihminen heitä hyvää (ja pitkää) tutkintoa hukkaan alkamalla tekemään jotain muuta työtä. Jos sinun paikkakunnalta ei saa historian opettajan töitä, niin hanki siihen rinnalle jonkun toisen aineen pätevyys. Luokanopettajille on aina enemmän kysyntää kuin aineenopettajille, mutta myös toinen opetettava aine auttaa. Voit toki myös alkaa etsiä töitä kauempaa ja/tai harkita muuttoa sellaiselle paikkakunnalle, josta töitä löytyy. 

Vierailija
10/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hyvä ihminen heitä hyvää (ja pitkää) tutkintoa hukkaan alkamalla tekemään jotain muuta työtä. Jos sinun paikkakunnalta ei saa historian opettajan töitä, niin hanki siihen rinnalle jonkun toisen aineen pätevyys. Luokanopettajille on aina enemmän kysyntää kuin aineenopettajille, mutta myös toinen opetettava aine auttaa. Voit toki myös alkaa etsiä töitä kauempaa ja/tai harkita muuttoa sellaiselle paikkakunnalle, josta töitä löytyy. 

Vierailija
11/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kouluttautua luokanopettajaksi vuodessa. Noita muuntokoulutuksia järjestetään ympäri maata, joten kannattaa katsoa jos sattuisi sinua lähellä olemaan joku ohjelma alkamassa ensi syksynä. 

Vierailija
12/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt oikeasti tehnyt niin pitkään noita eri mittaisia sijaisuuksia opettajana, että enää ei nappaa. Ongelma on se, että historian opettajia on niin vähän, että olen saanut ehkä kerran tai kaksi sijaisena opettaa historiaa. Muuten olen opettanut kaikkea maan ja taivaan väliltä. Ja vaikka kuinka olisin sijaisena ruotsin tunneilla ja vapautuisi ruotsinopen paikka, niin eihän mua siihen palkata, kun ei ole ruotsinopettajan pätevyyttä.

Tuota olen ajatellut, että kyselen paikallislehdestä, voinko tehdä juttuja. Tiedän vaan, että ne on sellaisissa vaikeuksissa, että tuskin niistä mitään pystyvät maksamaan. Lehtien mainostulot romahtaneet.

No, tuossa oli yhdessä kaupungin virastossa jokin avoin paikka hommasta, josta mulla ei kyllä ole mitään kokemusta, mutta jossa oli edellytyksenä vain epämääräisesti korkeakoulututkinto. Ajattelin hakea sitä.

Joo, ja sitä kouluttajan paikkaa en tule hakemaan. :) Mies tuntee sen firman omistajan todella hyvin ja taitaa oikeasti olla erittäin vilunki.

Vierailija
13/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydennä tutkintoasi lukemalla esimerkiksi opoksi tai erityisopettajaksi. Töitä on eri tavalla tarjolla kuin historianopettajille.

Vierailija
14/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 13:16"]

[/quote]

Toiselle paikkakunnalle ei olla muuttamassa. Kuten tuossa totesin, miehellä on niin hyvä palkka tällä hetkellä, että hänen ei kannata työtään jättää. Enkä minäkään halua muuttaa kotoani mihinkään. Periaatteessa mulla ei ole hätäpäivää: meillä on velaton koti, kummallakin auto alla eikä siinä mielessä taloudellisia huolia.

Mutta voitaisiin matkustella enemmän, jos mulla olisi oikea työpaikka eikä vain sijaisuuspätkiä. Voitaisiin ostaa isompi vene. Ja ennen kaikkea, mullekin kertyisi eläkettä (vaikka mulle kyllä maksetaan vapaaehtoista eläkevakuutusta). Ja vielä tärkeämpää: olisi ihanaa, kun olisi se oma työyhteisö ja työtä voisi kehittää pitkäjänteisesti. On aika rassaavaa aina mennä muutamaksi viikoksi tai kuukaudeksi uuteen kouluun: taas uudet oppilaat ja työkaverit, kehenkään ei synny oikein  mitään suhdetta, pitää mennä sen varsinaisen opettajan suunnitelman mukaan, jne.

Olen tehnyt luokanopettajan sijaisuuksia. Se ei todellakaan ole mun juttuni. Jos käytän vuoden jonkin uuden asian opetteluun, niin se saa olla sitten jotain ihan muuta kuin luokanopettajan hommat. Tunnen useita luokanopettajia - kaikki lähteneet muualle hommiin, hankkineet aineenopen pätevyyden tai sitten tekee muita koulutushommia. Ja kaikki sanovat, että luokanopettajaksi eivät enää palaa, eivät kestä niitä lapsia eivätkä varsinkaan alakoululaisten vanhempia.

Vierailija
15/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 13:22"]

Täydennä tutkintoasi lukemalla esimerkiksi opoksi tai erityisopettajaksi. Töitä on eri tavalla tarjolla kuin historianopettajille.

[/quote]

Haluaisin todella, että jos jotain uutta opiskelen, se olisi sitten jotain ihan muuta kuin koulumaailma. Olen niin kyllästynyt noihin sijaisuuksiin. Erityisopen sijaisuuksia olen tehnyt - ei ole mun juttuni. No, tuota opo-juttua en ollut tullut ajatelleeksi. Sitä voisin miettiä.

Vierailija
16/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikäli mielenkiintoista, että kaikki tarjoaa vaihtoehdoksi vain jatkokoulutusta. Haluaisin kyllä ennemmin löytää jonkin työpaikan kuin taas lähteä koulunpenkille...

Vierailija
17/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja en ole nirso työn suhteen. Mutta tiedän, millaisessa hommassa en pärjäisi. Enkä halua mitään konsulenttihommia kotimyyntikutsuilla.

Ja ihan noita sijaisuuksia on riittänyt ilman, että olisin pitkää aikaa työtä vailla. Olen vaan niin KYLLÄSTYNYT niihin.

Vierailija
18/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tarjoaa vaihtoehdoksi vain jatkokoulutusta? Höpö höpö. Puskaradiota, entisiä työnantajia, muuttoa jne. on myös ehdotettu.

Vierailija
19/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, sanot samalla, että olisit pitänyt opetusalasta ja ettet enää halua opiskella opetusalan juttuja - kumpi näistä painaa sinulle vaakakupissa enemmän? Ymmärrän, että et erityisopettajaksi halua, koska se vaatii tietyntyyppisen ihmisen, mutta mieti tuota opoa. Samalla voisit tehdä myös rehtoriopinnot, jotka ovat enemmän hallintoa kuin opetusalaa, ja niiden avulla aukenee sekä rehtorin paikkoja että muita virastotyöpaikkoja helpommin.

Vierailija
20/32 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto ei tule kysymykseen. Tai sitten pitäisi varmaan ottaa avioero myös. Puskaradiota ja entisiä työnantajia olen hyödyntänyt ja kysellyt, olisiko vapaita paikkoja. Eipä ole, kun entisiäkin työntekijöitä täytyy laittaa kohta kävelemään.

Olen myös kierrellyt ihan kysymässä töitä ja soitellut. Pikkuliikkeistä, hotelleista, matkailualan firmoista. Monissa on jo erotettu ihmisiä tai lomautettu eli ei voida palkata uutta kun on karenssi, että pitäisi ottaa ne vanhat ensin töihin. Ja noissa myymälöissä ja matkailualan firmoissa se ongelma, että ovat niin pieniä - töitä ei ole kuin ehkä juuri sille yrittäjälle ja jollekin osa-aikaiselle. Enkä nyt ole hakemassa kuukauden pestiä heinäkuussa firman omistajan kesäloman ajaksi vaan vakityötä.